abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62789208
Het volgende :

Momenteel is de Koran onder vuur omdat het intolerant zou zijn jegens andere geloven, andersdenkenden, homo's en vrouwen. Het zou oproepen tot geweld, haat, intolerantie en vervolging. Meeste 'discussies' die er online plaats vinden zijn gebaseerd op een lap text, waar een vers is geknipt en geplakt, de voorgaande en verzen er na weggelaten die een cruciaal rol kunnen spelen mbt tot uitvoeren / interpreteren van de betreffende verzen.

Wat is nu de bedoeling:

Mensen plaatsen hier Koran verzen waarvan zij vinden dat ze voldoen aan bovenstaande eigenschappen en dan probeer ik het toelichten als een ware moslim apologeet.
Bij het aanhalen van verzen is het ook vooral de bedoeling dat jij zegt wat je er onder verstaat.
Bij voorbaat wordt er niet vanuit gegaan dat er geen verzen in de Koran zijn die haat dragen er wordt alleen op academische wijze gekeken of je interpretatie van een vers ook strookt met rest van de Koran, dus jouw interpretatie vs een heel boek.

Wat is niet de bedoeling?
Geen opsommingen verzen van een of andere site.
Niet knippen in verzen dus de helft, begin of einde weglaten.
Geen one / hardliners.
Geen tvp's
Geen ridiculisatie of gebash, daar zijn genoeg topics voor (geweest )

Als je je hier aan kunt houden hoef je niet te reageren en de reacties worden zonder pardon weggehaald, zoveel topics zijn al naar de klote geweest door users die niet konden lezen.

En ja ik mod mijn eigen topic.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2008 18:56:30 ]
  woensdag 29 oktober 2008 @ 18:51:43 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_62789361
Wat een opgave Ik heb nog nooit de koran gelezen, dus ik weet uiteraard ook niet of ik iets volledig quote. Verder heb ik geen idee waar ik verzen vandaan kan helen? Bron TS? Ik heb geen koran thuis liggen.

Ik wil ook mijn eigen topics modden
pi_62789406
Voorbeeld?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_62789453
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:51 schreef PiRANiA het volgende:
Wat een opgave Ik heb nog nooit de koran gelezen, dus ik weet uiteraard ook niet of ik iets volledig quote. Verder heb ik geen idee waar ik verzen vandaan kan helen? Bron TS? Ik heb geen koran thuis liggen.

Ik wil ook mijn eigen topics modden
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/
is een betrouwbare site met vergelijkingen van 3 vertalers onder elkaar

moet je solliciteren bij de eerst volgende vacature
  woensdag 29 oktober 2008 @ 18:58:20 #5
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_62789536
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/
is een betrouwbare site met vergelijkingen van 3 vertalers onder elkaar

moet je solliciteren bij de eerst volgende vacature
Ja kijk, dat wilde ik dus doen, van dat soort site afhalen, maar in de OP staat dat je ze niet van internet af mag halen...
Laffe huichelaar
pi_62789572
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ja kijk, dat wilde ik dus doen, van dat soort site afhalen, maar in de OP staat dat je ze niet van internet af mag halen...
Oh jawel, rechtstreeks uit een online koran mag wel, ik heb het meer over sommige 'weblogs' en politieke sites die een lap text 'uit' de koran hebben gehaald, een lijst van verzen waarvan 60% mist.
pi_62790832
quote:
Soerah 9:

1:
Freedom from all obligations is declared from allah and his messenger to those of the disbelievers, with whom you made a treaty

2:
So travel freely, O disbelievers for four months throughout the land, but know that you cannot escape from the punishment of allah; and allah will disgrace the disbelievers

3:
And a declaration from allah and his messenger to mankind on the greatest day, that allah is free from obligations to the disbelievers and so is his messenger. So if you, disbeliever, repent, it is better for you, but if you turn away, then know that you cannot escape from the punishment of Allah. And give tidings of a painful torment to those who disbelieve

4.
Except those of the disbelievers with whom you have a treaty, and who have not subsequently failed you in aught, nor have supported anyone against you. So fulfil their treaty to them for the end of their term.

5.
Then when the sacred months have passed, then kill the disbelievers wherever you find them, and capture them and besiege them, and lie in wait for them in each and every ambush. But if they repent and perform As-Salat and give zakat then leave their way free. Verily allah is oft-forgiving most merciful.
Letterlijk gekopieerd. Ik vind die hele Koran nogal dreigend overkomen eerlijk gezegd. Continu worden de niet gelovigen aangesproken en gaat het over wat er allemaal wel niet gaat gebeuren als je niet gaat geloven. Het komt nou niet op mij over alsof de islam het goed vind dat ik niet geloof. Of ik moet het helemaal verkeerd lezen.

Ik heb dit overigens uit een koran die ik een tijdje terug al gedownload heb, volgens mij is het dezelfde als die eerste vertaling van de site uit de OP.
pi_62794110
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 19:43 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Letterlijk gekopieerd. Ik vind die hele Koran nogal dreigend overkomen eerlijk gezegd. Continu worden de niet gelovigen aangesproken en gaat het over wat er allemaal wel niet gaat gebeuren als je niet gaat geloven. Het komt nou niet op mij over alsof de islam het goed vind dat ik niet geloof. Of ik moet het helemaal verkeerd lezen.

Ik heb dit overigens uit een koran die ik een tijdje terug al gedownload heb, volgens mij is het dezelfde als die eerste vertaling van de site uit de OP.
Ik ga zeker niet proberen van eigen gelijk te overtuigen, enkel hoe mij de Islam is geleerd in de afgelopen jaren dat ik in Arabische landen aan het studeren was, ik moet zeggen je hebt een goeie voorbeeld aangehaald, Soerat 9 staat bekend als de meest controversiële soerah van de Koran.

Ten eerste wil ik zeggen dat er in de Koran bij naam 5/6 soorten niet-gelovigen zijn.

Polytheïsten - Shirk
Apostasie / Afvallig - Irtad
Atheïsme - Dahriyah
Huichelaars - Nifaq
Joden & Christenen aka 'mensen van het boek - Ahl Al-Kitab

Helaas worden bijna al deze groepen mensen in de vertalingen van de Koran vertaald als 'ongelovigen', waardoor het lijkt alsof de Koran alle groepen niet-moslims op een hoopje gooit en geen goed woord over ze heeft, maar dat is niet zo, sterker nog, zelden hoor je op hetzelfde manier om te gaan in de Koran met een groep als de ander, er zijn vele nuanceringen en onderscheidsfactoren. Zelfs Satan een entiteit in de Koran die met Allah heeft gesproken wordt dikwijls vertaald als 'ongelovige' wat absurd is natuurlijk.

Om te beginnen met het toelichten van Soerat 9 :

Hoofdstuk 9 van de Koran, ook bekend als 'berouw' behandeld inderdaad het bestrijden van een groep niet gelovigen, maar zeker niet een aanpak voor alle niet-moslims, de verzen spreken over een groep die het eerst is met vervolging van de moslims, tegen Mohammed heeft gestreden, maar zelfs dan zijn er strikte regels en wetten waar je je aan dient te houden tijdens zo een oorlog wat uitgelokt is door de vijanden. Ik citeer het volgende:
quote:
1. Dit is de verklaring van ontheffing door Allah en zijn boodschapper tegenover degenen der afgodendienaren met wie gij een verdrag hebt gesloten.
Vers 1 onderscheidt zich al door te beginnen met 'afgodendienaren met wie gij een verdrag hebt gesloten', dus niet alle niet-moslims, noch zijn alle niet-moslims afgodendienaren - polytheïsten - . En beperkt de vers zich tot een groepje met wie de moslims een verbond hadden gesloten om vredig een pelgrimstocht te verrichten.
quote:
2. Gaat daarom in het land rond voor vier maanden en weet, dat gij Allah niet kunt ontsnappen en dat Allah de ongelovigen zal vernederen.

3. En dit is een verklaring van Allah en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart, dat Allah alsmede Zijn boodschapper niets uitstaande hebben met de afgodendienaren. Als gij daarom berouw toont zal het beter voor u zijn, maar indien gij u afwendt, weet dan, dat gij Allah niet kunt ontsnappen. En geeft tijding van een pijnlijke straf aan de ongelovigen.

4. Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten en die in niets hebben gefaald, noch iemand tegen u hebben geholpen. Vervult daarom aan dezen het verbond tot hun bepaalde termijn. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.
Vers 2, 3 en 4 moet men als een geheel nemen bij het interpreteren omdat vers 4 de vorige 2 verzen diskwalificeert als algemene regel, er komen uitzonderingen voor in de plaats. Wat zijn de uitzonderingen :
quote:
  • Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten
  • Dus een samenwerkingsverband, vrede etc,
    quote:
  • en die in niets hebben gefaald
  • Beloften zijn nagekomen en afspraken nageleefd.
    quote:
  • noch iemand tegen u hebben geholpen.
  • Dus geen vorm van vijandigheid propageren of de vijanden van de moslims helpen.
    quote:
    5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
    Vers 5 lijkt me wel duidelijk, gaat om groep van de afgodendienaren met wie een verdrag is geëindigd die je moet vervolgen tot ze of ophouden of uitgeroeid zijn. Met uitzondering van als ze het gebed houden en de jaarlijkse aalmoes betalen.
    quote:
    6. En als één der afgodendienaren u om bescherming vraagt, schenk hem dan bescherming dat hij het woord van Allah moge horen; voer hem dan naar de plaats, waar hij veilig is. Dit is omdat zij een volk zijn dat niet weet.
    Vers 6 benadrukt dat diegenen van de tegenpartij die niet willen vechten en om asiel vragen in de moslimterrein voor een veilig onderkomen dit ook geschonken moet worden aan de polytheïsten. Ze hadden dan een excuus, je moet ze dan tolereren omdat ze een 'onwetend' volk zijn, dus de moslims via de ogen van een vijand zien en daarom hun beeld van de Islam verdraaid is.
    quote:
    7. Hoe kan er een verbond bestaan voor de afgodendienaren met Allah en Zijn boodschapper, met uitzondering van hen, met wie gij in de heilige Moskee een verbond hebt gesloten? Zolang zij daarom getrouw jegens u zijn, weest getrouw jegens hen. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.
    Wederom wordt een groepje niet-moslims in 2en gesplitst waarin een wel een verbond heeft en de ander niet. Het stukje 'met wij gij in de heilige Moskee een verbond hebt gesloten' verwijst naar een gebeurtenis in de tijd van Mohammed, dus wederom geen algemene regel of behandeling tov ongelovigen. Zo sluit de verzen ook dat trouw blijven jegens diegenen die jou trouw zijn hand in hand gaat met 'godsvrucht' en liefhebben van God.

de verzen 8 tm 12 spreken over eigenschappen van die afgodendienaren, zoals smaad het verbreken van eden en het vervolgen met moslims, ik laat die verzen even weg omdat het anders te lang wordt, maar als je daar gedetailleerd verder op in wilt gaan doen we dat ook.

Vers 13 geeft daarom toestemming tot het bestrijden van afgodendienaren met bovenstaande eigenschappen op het volgende manier :
    quote:
    13. Wilt gij een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vreest gij hen? Neen, Allah is het meest waardig, dat gij Hem zoudt vrezen als gij gelovigen zijt.
    Ook hier mag de moslim geen agressor zijn, maar enkel reageren op een groep dat zijn eden heeft gebroken plannen heeft gesmeden om de profeet te verdrijven en het eerste was om te beginnen.

Als heb je het alleen al over 'het verdrijven van de boodschapper' kun je concluderen dat het hier om een historische gebeurtenis en toestemming tot het strijden gaat ipv 'vindt de ongelovigen en doodt ze waar je ze ook maar ziet' in de context van een moslim die in NL woont.

Het is in praktijk zeker niet zo rooskleurig zoals ik het allemaal hier omschrijf, maar het is zeker ook niet zo negatief en 'haatdragend' zoals sommigen laten denken, alleen al omdat er referenties, uitzonderingen en opheffing van algemene regels zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2008 21:27:09 ]
      woensdag 29 oktober 2008 @ 21:30:51 #9
    200504 Amokzaaier
    zonder te ploegen!
    pi_62794493
    Maar Trigger waarom spreek je voor de moslims? jij bent toch geen moslim meer?
    je oogst wat je zaait
    pi_62794625
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 21:30 schreef Amokzaaier het volgende:
    Maar Trigger waarom spreek je voor de moslims? jij bent toch geen moslim meer?
    Ik heb een eigen topic over mijn kwestie, als je daar en per pm geen antwoord over krijgt hoef je het niet hier te proberen. Zo hoef ik ook geen moslim te zijn om mensen te vertellen hoe moslims naar sommige zaken kijken, of namens 'moslims' te spreken, doen theologen zoals Hans Jansen enzo ook niet. Gelieve mijn persoon buiten beschouwing te laten.
      woensdag 29 oktober 2008 @ 22:02:41 #11
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_62795928
    Ik heb de Koran nog niet gelezen, ben het wel van plan met 2 vriendinnen samen te lezen.
    Maar is er bekend wie de Koran geschreven? Waren dat bijvoorbeeld ook verschillende profeten? En wat zijn de overeenkomsten met de Bijbel (qua verhalen)?

Ik ben het er niet mee eens dat de Koran oproept tot haat, geweld enz., dat doen mensen zelf.
    Net als in het Christendom. Het Christendom zegt ook duidelijk dat bijvoorbeeld homo's niet geaccepteerd worden. Maar staat dat letterlijk in de Bijbel of maakt dat mens dat ervan.
    Het Christendom zegt ook niet te doden, toch werden er mensen gruwelijk vermoord als zij zich niet tot het Christendom bekeerden.

Verder denk ik dat de media in deze tijd een boel dingen kan opblazen wat acties en reacties kan uitlokken.
    Volg je hart, gebruik je verstand.
    pi_62796240
    Volgens mij is het boek van Hans Jansen hier op dit topic wel van toepassing, ik heb het zelf niet in bezit, maar ik zou eigenlijk wel zijn uitleg besproken danwel weerlegd willen zien.
    pi_62797354
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 21:21 schreef Triggershot het volgende:Vers 5 lijkt me wel duidelijk, gaat om groep van de afgodendienaren met wie een verdrag is geëindigd die je moet vervolgen tot ze of ophouden of uitgeroeid zijn. Met uitzondering van als ze het gebed houden en de jaarlijkse aalmoes betalen.

----

Als heb je het alleen al over 'het verdrijven van de boodschapper' kun je concluderen dat het hier om een historische gebeurtenis en toestemming tot het strijden gaat ipv 'vindt de ongelovigen en doodt ze waar je ze ook maar ziet' in de context van een moslim die in NL woont.
    (Ik heb geknipt om het een beetje leesbaar te houden)

Ondanks alle uitzonderingen die je noemt, is de kans groot dat er nog mensen overblijven die helemaal voldoen aan de voorwaarden van dit vers 5 lijkt me. Je geeft wel aan dat je het hele stuk in de historische context moet plaatsen (en dat ben ik met je eens), maar gebeurt natuurlijk niet altijd.

In meer algemene zin, ik denk niet dat de Koran haatdragend is, oproept tot moord, etc. maar dat vooral sommige interpretaties ervan, goed of fout, dat doen. Hetzelfde geldt overigens voor de bijbel, als je wilt kun je in het OT ook in lezen dat overspelige vrouwen de doodstraf moeten krijgen.
    pi_62797644
    Ik ben geen moslimhater oid. Ik heb de koran gedeeltelijk gelezen na dat gedoe met fitna e.d., omdat ik gewoon benieuwd was wat er nou echt in zou staan. Het was toch een stuk haatdragender als dat ik verwacht had. Natuurlijk kan je het verschillend interpreteren, maar dat neemt niet weg dat het boek nogal vijandig geschreven is.

Ik heb op een christelijke basisschool gezeten, ben verder niet christelijk, maar ik kan me totaal niet herinneren dat er dit soort dingen in de bijbel staan. Moet zeggen dat het wel redelijk was jaren geleden is dat ik de bijbel heb gelezen. Een van de tien geboden is "gij zult niet doden," terwijl er in de koran 'dood' is gebiedende wijs voorkomt. Dan heb ik zoiets van tja..
      woensdag 29 oktober 2008 @ 22:59:41 #15
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_62797955
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 22:50 schreef Schuifpui het volgende:
    Ik ben geen moslimhater oid. Ik heb de koran gedeeltelijk gelezen na dat gedoe met fitna e.d., omdat ik gewoon benieuwd was wat er nou echt in zou staan. Het was toch een stuk haatdragender als dat ik verwacht had. Natuurlijk kan je het verschillend interpreteren, maar dat neemt niet weg dat het boek nogal vijandig geschreven is.

Ik heb op een christelijke basisschool gezeten, ben verder niet christelijk, maar ik kan me totaal niet herinneren dat er dit soort dingen in de bijbel staan. Moet zeggen dat het wel redelijk was jaren geleden is dat ik de bijbel heb gelezen. Een van de tien geboden is "gij zult niet doden," terwijl er in de koran 'dood' is gebiedende wijs voorkomt. Dan heb ik zoiets van tja..
    Maar hoe schijnheilig is de Christen dan niet, Gij zult niet doden, maar mensen worden vermoord als zij zich niet tot het Christendom bekeerden. Nou heb ik de Koran nog niet gelezen, dus een echte vergelijking kan ik niet maken.
    Maar zijn niet veel personages hetzelfde (van de Bijbel en de Koran)? Ik ga kijken als ik deze week tijd heb om me in de Koran te verdiepen.
    pi_62798083
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 22:59 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar hoe schijnheilig is de Christen dan niet, Gij zult niet doden, maar mensen worden vermoord als zij zich niet tot het Christendom bekeerden. Nou heb ik de Koran nog niet gelezen, dus een echte vergelijking kan ik niet maken.
    Maar zijn niet veel personages hetzelfde (van de Bijbel en de Koran)? Ik ga kijken als ik deze week tijd heb om me in de Koran te verdiepen.
    Maar dat staat niet in bijbel, niet in recente vertalingen.

Er zitten wel redelijk wat dezelfde personen in, maar ik heb niet alles gelezen. Vond de koran vrij irritant lezen, allemaal van die verzen met daarin ook nog Arabische woorden e.d.
    pi_62798148
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 22:50 schreef Schuifpui het volgende:

Zo heb je ook in de Koran dat wanneer je zomaar doodt dat je wanneer je een onschuldige doodt het is alsof je heel de mensheid hebt gedood of als je iemand hebt gered het is alsof je heel de mensheid hebt gered. Aub met voorbeelden komen van passages wat je haatdragend vindt zodat we kunnen kijken of het een norm, algemene regel of in sommige omstandigheden is.
      woensdag 29 oktober 2008 @ 23:12:06 #18
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_62798384
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 23:03 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Maar dat staat niet in bijbel, niet in recente vertalingen.

Er zitten wel redelijk wat dezelfde personen in, maar ik heb niet alles gelezen. Vond de koran vrij irritant lezen, allemaal van die verzen met daarin ook nog Arabische woorden e.d.
    Nee dat klopt. Maar 'moord' komt cker wel voor in de bijbel. Nou heb ik de koran niet zelf gelezen, dus kan ik daar geen conclusies over trekken. Ook niet als jij zegt dat het in de koran staat. Triggershot geeft aan dat er iets anders over moord staat.

Nog ff vergeten: God moord wel in de Bijbel. Hij vermoord de kinderen van de Egyptenaren in het verhaal van Mozes en volgens mij ook wat Egyptenaren. Ik kan nu zo snel niet op andere voorbeelden komen.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 08:21:55 #19
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_62802292
    Leuk initiatief. Ik heb misschien wel wat versen ik zal ze later deze dag even opzoeken.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 08:34:13 #20
    221644 timmmmm
    sp3c lives matter
    pi_62802441
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 22:59 schreef heartz het volgende:

[..]

De meest opvallende overlappende personages zijn, vind ik, abraham en ibrahim (ibrahim toch? het is alweer een tijd geleden dat ik de koran gelezen heb )
    Laffe huichelaar
      donderdag 30 oktober 2008 @ 08:36:41 #21
    221644 timmmmm
    sp3c lives matter
    pi_62802469
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 21:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens dat je het zo op moet vatten, en ik ben er ook van overtuigt dat de meeste moslims dat ook doen. Verder heb ik ook helemaal niets tegen moslims of de Koran, maar feit blijft, dat een kleine groep extremisten het wèl zo opvatten, en daarom is men zo negatief over de Koran.
    Laffe huichelaar
      zaterdag 4 juli 2009 @ 14:52:10 #22
    219969 Ghazi
    Ille qui nos omnes servabit
    pi_70641638
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 22:11 schreef NDAsilenced het volgende:
    Volgens mij is het boek van Hans Jansen hier op dit topic wel van toepassing, ik heb het zelf niet in bezit, maar ik zou eigenlijk wel zijn uitleg besproken danwel weerlegd willen zien.
    Alsjeblieft:

Onwetendheid of oplichterij?
    Michiel Leezenberg
    Hans Jansen
    Zelf koranlezen
    Amsterdam: De Arbeiderspers
    226 pag. ¤ 16,95
    Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten
    Amsterdam: Van Praag
    196 pag. ¤ 12,50
    Hans Jansen en Abdul-Jabbar van der Ven
    Bombrieven
    Amsterdam: Van Praag
    230 pag. ¤ 18,50

Hans Jansen schrijft al sinds jaren niet meer voor vakgenoten; in plaats daarvan richt hij zich uitsluitend tot het grotere publiek. Nu is het populariseren van wetenschappelijke kennis een belangrijke taak, die door wetenschappers maar al te vaak wordt verwaarloosd. Door de toegenomen onderwijslast en druk tot publiceren in vaktijdschriften wordt populariserend werk steeds lager gewaardeerd. Het maatschappelijke belang ervan is echter, zeker waar het het onderwerp islam betreft, zonneklaar.

Maar populariserend werk stelt ook zo zijn eisen aan de auteur: die moet een middenweg zoeken tussen toegankelijk taalgebruik en wetenschappelijke adequaatheid en precisie. Slaagt Jansen erin die balans te bewaren? Toegankelijk Nederlands schrijven is de relatief eenvoudige opgave. Jansen probeert dat met een stijl die vooral bestaat uit imitaties van Gerard Reve, tot in titels (vergelijk Zelf koranlezen met Reves Zelf schrijver worden en Zelf masturberen) en zinswendingen (vergelijk Jansens ‘ongelukken, daar houden we niet van’ met Reves ‘teveel drinken, daar hebben wij niets aan’) aan toe. Origineel is anders, maar goed.

Hoe zit het echter met het wetenschappelijke gehalte van Jansens werk? Eén ding dat onmiddellijk opvalt is dat Jansen grotendeels de discussie met vakgenoten uit de weg gaat. Zo is hij in vaktijdschriften bij herhaling gewezen op vertaalfouten en andere gebreken, maar daar heeft hij nooit op gereageerd. Het enige wat hij aan dergelijke kritiek lijkt over te houden is een blijvende wrok tegen degenen die hem geuit hebben. Voorts suggereert hij geregeld dat hij, anders dan talrijke (doorgaans niet bij naam genoemde) collega’s, zich niet laat verblinden door politiek-correcte dogma’s, en ook de negatieve kanten van de islam durft te belichten. Zelf zou hij dus alleen maar objectieve wetenschap beoefenen.

Tegelijkertijd legt Jansen echter een opmerkelijke belangstelling aan de dag voor pseudo-wetenschappelijke prietpraat. Zo steekt hij overal de loftrompet van Bat Ye’or, die in Eurabia de hysterische samenzweringstheorie verkondigt dat de EU samen met de Arabische Liga bezig is met een programma om Europa te islamiseren, en in elk vriendschappelijk gebaar richting moslims een teken van zelfopgelegde dhimmitude of onderdanigheid ziet. ‘Het is allemaal gedocumenteerd,’ zegt Jansen over Eurabia; maar wie dat boek met een minimum aan kritische zin leest, ziet al gauw dat Ye’or helemaal niets documenteert, behalve een goedbedoeld cursusje Arabisch hier en een krachteloze oproep tot wat meer solidariteit met de Palestijnen daar. Ook bezondigt ze zich aan de meest elementaire, en zo te zien opzettelijke, begripsverwarring tussen islamitische jihad, Palestijns verzet, Arabisch nationalisme en zelfs nazisme. Tsja.

Met wetenschap heeft dergelijke propaganda niets te maken; maar Jansen verliest elke kritische zin als hij Ye’or aanhaalt. Iets vergelijkbaars overkomt hem met het werk van Christoph Luxenberg. Jansen slikt dat voor zoete koek, zonder zelfs maar een enkele kanttekening te plaatsen bij de relevantie ervan voor het begrijpen van wat hedendaagse moslims drijft. Die relevantie is nihil: geen mens heeft ooit de koran gelezen op de manier die Luxenberg voorstelt. Zoals bekend verkondigt Luxenberg dat de taal van de koran allerlei Aramese termen bevat. Op zich is dat geen opzienbarend nieuws, maar hij draaft dit idee door tot in het extreme, met soms ronduit kolderieke resultaten. Het is inmiddels wel bekend dat de hoeri’s die in de koran aan martelaren worden beloofd volgens hem geen maagden, maar witte druiven zijn; maar ook de ghulman die in het paradijs op de gelovigen wachten zijn volgens Luxenberg en Jansen geen ‘knapen’, maar eveneens een soort fruit. Dat moet een gezond hiernamaals zijn, zo vol vitamine C. Wie zou daarvoor geen zelfmoordaanslag willen plegen?

Dialoog tussen doven
    Maar het is niet uitgesloten dat Jansens eigen geschriften van een hoger niveau zijn dan dat van zijn voorbeelden. Laten we daar dus eens naar kijken. Over Bombrieven kunnen we kort zijn. Dat wordt door de uitgever aangeprezen als een ‘unieke correspondentie’, maar het is eerder een dialoog tussen doven. Jansen correspondeert erin met poldermoslim Abdul-Jabbar van der Ven, die zijn eigen fifteen minutes of fame inmiddels alweer achter zich heeft, inclusief de bedreigingen die daar blijkbaar bij horen. Geen moment komt er een constructieve dialoog op gang; in plaats daarvan klinken beide auteurs bij elke volgende brief meer verongelijkt, en eisen ze van de ander op steeds hogere toon dat die zich distantieert van deze of gene wandaad die door christenen respectievelijk moslims is begaan. Dat maakt dit boek tot pure geld- en papierverspilling.

Wetenschappelijke kennis heeft het voordeel dat ze testbaar is. Natuurkundige theorieën kun je testen met experimenten, en de beweringen van islamologen kun je verifiëren door hun verwijzingen na te lopen. Sommige van Jansens beweringen zijn alleen door collega-arabisten te verifiëren, zoals zijn opmerking in Zelf koran-lezen dat de uitleg in Galalayns korancommentaar ‘als het ware ingeweven in de oorspronkelijke tekst van het koranvers’ zou zijn (pag. 40). Wie Galalayn erop naslaat, ziet onmiddellijk dat daar niets van klopt: korantekst en uitleg worden altijd duidelijk van elkaar onderscheiden, met zowel typografische als syntactische middelen: korancitaten worden met haken aangegeven en vet gedrukt, en uitleg wordt doorgaans ingeleid met het woordje ayy, ‘dat wil zeggen’. Bovendien blijkt dat het citaat op dezelfde bladzijde, dat Jansen als de letterlijke bewoordingen van Galalayn presenteert, van alles uit het origineel weglaat.

Andere beweringen van Jansen zijn echter voor iedereen eenvoudig na te gaan, gewoon door de koran erop na te slaan of wat op het internet rond te kijken; specialistische kennis is daar niet voor nodig. Het verbazingwekkende is dat dat niet vaker gebeurt.

Islam voor varkens enz. lijkt op het eerste gezicht een zinvollere exercitie dan Bombrieven, omdat het antwoorden geeft op allerlei vragen die bij leken over de islam spelen. Die antwoorden blijken echter al gauw van een bedenkelijk allooi. Het gaat al mis bij de titel: volgens Jansen maakt de koran ongelovigen uit voor varkens, apen en ezels; hij is zo behulpzaam om zelf zijn bewijsplaatsen daarvoor aan te geven. Wie echter de moeite neemt om die eens na te lopen, zal al gauw ontdekken dat die zijn beweringen in het geheel niet staven. Vers 2.65, 5.60 en 7.166 verwijzen naar specifieke ongelovigen die bij een specifieke gelegenheid door God in apen zouden zijn omgetoverd; 74.50 ‘als waren zij opgeschrikte ezels / die vluchten voor een / woeste leeuw’ en 62.5 ‘de gelijkenis van hen / wie de Torah te dragen is / gegeven en haar daarna niet / hebben willen dragen is als de / gelijkenis van de ezel / die boeken draagt’ zijn geen scheldpartijen maar vergelijkingen; bovendien gaat 62.5 niet over joden in het algemeen, maar over joden die hun eigen openbaring, de Torah, hebben afgewezen.* Op de middelbare school worden leerlingen al geacht te weten wat het onderscheid tussen beweringen en vergelijkingen is, maar aan Jansen is het blijkbaar niet besteed.

Irrelevant
    Dezelfde fouten worden goeddeels herhaald in Zelf koranlezen, dat de pretentie heeft de beginnende lezer op weg te helpen bij deze veeleisende en dikwijls duistere tekst. Maar hoe behulpzaam is deze gids? In het tweede hoofdstuk neemt Jansen de lezer mee in een lange discussie over de diakritische punten in en grammaticale aspecten van de Arabische korantekst — kwesties die grotendeels irrelevant zijn voor degenen die de koran in vertaling lezen — en slechts een mist van geleerdheid opwerpen die een kritische blik op de rest van het boek kan belemmeren. Probleem is namelijk dat Jansen eerst het welbekende verhaal vertelt hoe duister en meerduidig de koranteksten op veel plaatsen is, maar verderop in zijn boek zijn eigen wijze lessen volledig lijkt te vergeten. Zo bespreekt hij in hoofdstuk 7, ‘Pijnlijke kwesties’, allerlei koranpassages die zouden oproepen tot geweld tegen afvalligen en ongelovigen. Niet alleen doet Jansen voorkomen alsof de betrokken passages probleemloos vertaald en geduid kunnen worden, ook gaat hij hier zelf voor imam spelen: hij legt uit wat er ‘werkelijk’ in de koran zou staan, en wat ‘echte’ moslims daarom volgens hem zouden moeten doen. Dat is een ronduit fundamentalistische leeswijze, die zelfs door de radicaalste auteurs die Jansen aanhaalt niet wordt gevolgd. Zo weet volgens hem ‘elke moslim’ dat vers 2.256, ‘in religie bestaat geen dwang’, geabrogeerd zou zijn door het latere 9.5, ‘doodt dan de genotengevers / waar gij hen aantreft / en grijpt hen’. Hij beweert zelfs dat islamologen die er anders over denken mogelijk niet te goeder trouw zijn. Dit is pure bluf (en loze verdachtmaking van collega’s): zelfs de door Jansen herhaaldelijk aangehaalde Sayyid Qutb heeft, ook in zijn radicaalste geschrift, al-ma‘alim fi al-tariq, juist vers 2.256 hoog in zijn vaandel staan. Bovendien berust Jansens weergave van 9.5 op een serieuze tekstvervalsing: dat vers betreft namelijk een heel specifieke groep ongelovigen, te weten ‘de genotengevers / met wie gij / een verbond hebt aangegaan’ (9.1); waarschijnlijk verwijst deze passage naar het verdrag dat Mohammed in 628 met de heidense Mekkanen van Hudaibiyya sloot. Door deze context weg te laten verdraait Jansen de betekenis van 9.5 radicaal.

Een nog ernstiger staaltje tekstvervalsing met verregaande gevolgen is Jansens lezing van vers 8.12, ‘hakt dan in op de nekken van de ongelovigen’. Hij schrijft in Zelf koranlezen op pag. 184 dat dit vers een receptuur biedt voor het afslachten van godsdienstige tegenstanders. Ook hier wordt uit de omringende verzen duidelijk dat het hier geen ‘receptuur’ betreft, maar de beschrijving van een specifieke gebeurtenis, te weten de slag bij Badr (624), waarin God deze oproep bovendien niet aan mensen maar aan engelen deed: onmiddellijk voorafgaand aan de woorden die Jansen aanhaalt staat namelijk: ‘toen uw Heer openbaarde / aan de engelen’.

En ga zo maar door. Sommige fouten zijn zelfs van een zó elementair karakter dat je je afvraagt hoe Jansen ze in ’s hemelsnaam heeft kunnen maken. Of hij snapt de tekst van de koran niet, maar dan deugt hij niet als arabist; of hij zit zijn lezerspubliek willens en wetens te bedonderen, wat nog veel erger is. Of heeft hij zijn korancitaten soms zonder erbij na te denken ergens anders vandaan gehaald, bijvoorbeeld van één van de talloze anti-islamsites op het web? Of het nu onwetendheid is of oplichterij, het is ronduit verbazingwekkend dat Jansen niet of nauwelijks op wordt aangesproken op zijn talrijke slordigheden en elementaire fouten. Elke lezer, ook een journalist of eerstejaars student, kan kijken of wat Jansen over de koran beweert wel klopt, simpelweg door de desbetreffende passages erop na te slaan en in hun bredere verband te lezen. Wie zich niet door een ideologische pro- of anti-islamitische stellingname laat verblinden, ziet dan al gauw dat Jansens werk op puur inhoudelijke en methodologische gronden niet deugt. Het stemt tot nadenken dat een man als Jansen zonder blikken of blozen de grootste nonsens over de koran als wetenschappelijke waarheid durft te presenteren; het stemt nog meer tot nadenken dat blijkbaar geen collega-arabist de moeite neemt om dergelijk prutswerk publiekelijk aan de kaak te stellen.

Michiel Leezenberg doceert filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en is verbonden aan het MA-programma Islam in de moderne wereld.

* Korancitaten komen uit de door Jaber en Jansen in hedendaags Nederlands omgezette vertaling van Kramers.

http://www.zemzem.org/zemzem/?q=node/6
    What lies in the shadow of the statue?
    pi_70675661
    Inmiddels heb ik de hele Koran gelezen en ik kan je vertellen dat deze een stuk haatdragender is dan de Bijbel of de Tora. Dit komt voornamelijk omdat de laatst genoemde boeken verhalen vertellen en de Koran meer verteld wat jij moet doen. Het enige positieve van dit boek is dat het verteld dat je vrijgevig moet zijn. En dat kan ik heel goed waarderen
    pi_79393199
    Ik was een tijdje lid van een Hindoe groep, dus ik voel me nogal aangesproken als de Koran schrijft over "afgodendienaars" en "polytheïsten". Ik vind de Koran bedreigend. Ik weet wel dat de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend en dat de gemiddelde Moslim gematigd is, maar toch.
    pi_79396660
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 21:21 schreef Triggershot het volgende:

Polytheïsten - Shirk
    Apostasie / Afvallig - Irtad
    Atheïsme - Dahriyah
    Huichelaars - Nifaq
    Joden & Christenen aka 'mensen van het boek - Ahl Al-Kitab
    en welke van deze groepen dient bestreden te worden en waarom ?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')