quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 19:43 schreef Schuifpui het volgende:[..]
Letterlijk gekopieerd. Ik vind die hele Koran nogal dreigend overkomen eerlijk gezegd. Continu worden de niet gelovigen aangesproken en gaat het over wat er allemaal wel niet gaat gebeuren als je niet gaat geloven. Het komt nou niet op mij over alsof de islam het goed vind dat ik niet geloof. Of ik moet het helemaal verkeerd lezen.
Ik heb dit overigens uit een koran die ik een tijdje terug al gedownload heb, volgens mij is het dezelfde als die eerste vertaling van de site uit de OP.
Ik ga zeker niet proberen van eigen gelijk te overtuigen, enkel hoe mij de Islam is geleerd in de afgelopen jaren dat ik in Arabische landen aan het studeren was, ik moet zeggen je hebt een goeie voorbeeld aangehaald, Soerat 9 staat bekend als de meest controversiële soerah van de Koran.
Ten eerste wil ik zeggen dat er in de Koran bij naam 5/6 soorten niet-gelovigen zijn.
Polytheïsten - Shirk
Apostasie / Afvallig - Irtad
Atheïsme - Dahriyah
Huichelaars - Nifaq
Joden & Christenen aka 'mensen van het boek - Ahl Al-Kitab
Helaas worden bijna al deze groepen mensen in de vertalingen van de Koran vertaald als 'ongelovigen', waardoor het lijkt alsof de Koran alle groepen niet-moslims op een hoopje gooit en geen goed woord over ze heeft, maar dat is niet zo, sterker nog, zelden hoor je op hetzelfde manier om te gaan in de Koran met een groep als de ander, er zijn vele nuanceringen en onderscheidsfactoren. Zelfs Satan een entiteit in de Koran die met Allah heeft gesproken wordt dikwijls vertaald als 'ongelovige' wat absurd is natuurlijk.
Om te beginnen met het toelichten van Soerat 9 :
Hoofdstuk 9 van de Koran, ook bekend als 'berouw' behandeld inderdaad het bestrijden van een groep niet gelovigen, maar zeker niet een aanpak voor alle niet-moslims, de verzen spreken over een groep die het eerst is met vervolging van de moslims, tegen Mohammed heeft gestreden, maar zelfs dan zijn er strikte regels en wetten waar je je aan dient te houden tijdens zo een oorlog wat uitgelokt is door de vijanden. Ik citeer het volgende:
quote:
1. Dit is de verklaring van ontheffing door Allah en zijn boodschapper tegenover degenen der afgodendienaren met wie gij een verdrag hebt gesloten.
Vers 1 onderscheidt zich al door te beginnen met 'afgodendienaren met wie gij een verdrag hebt gesloten', dus niet alle niet-moslims, noch zijn alle niet-moslims afgodendienaren - polytheïsten - . En beperkt de vers zich tot een groepje met wie de moslims een verbond hadden gesloten om vredig een pelgrimstocht te verrichten.
quote:
2. Gaat daarom in het land rond voor vier maanden en weet, dat gij Allah niet kunt ontsnappen en dat Allah de ongelovigen zal vernederen.
3. En dit is een verklaring van Allah en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart, dat Allah alsmede Zijn boodschapper niets uitstaande hebben met de afgodendienaren. Als gij daarom berouw toont zal het beter voor u zijn, maar indien gij u afwendt, weet dan, dat gij Allah niet kunt ontsnappen. En geeft tijding van een pijnlijke straf aan de ongelovigen.
4. Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten en die in niets hebben gefaald, noch iemand tegen u hebben geholpen. Vervult daarom aan dezen het verbond tot hun bepaalde termijn. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.
Vers 2, 3 en 4 moet men als een geheel nemen bij het interpreteren omdat vers 4 de vorige 2 verzen diskwalificeert als algemene regel, er komen uitzonderingen voor in de plaats. Wat zijn de uitzonderingen :
quote:
Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten
Dus een samenwerkingsverband, vrede etc,
quote:
en die in niets hebben gefaald
Beloften zijn nagekomen en afspraken nageleefd.
quote:
noch iemand tegen u hebben geholpen.
Dus geen vorm van vijandigheid propageren of de vijanden van de moslims helpen.
quote:
5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Vers 5 lijkt me wel duidelijk, gaat om groep van de afgodendienaren met wie een verdrag is geëindigd die je moet vervolgen tot ze of ophouden of uitgeroeid zijn. Met uitzondering van als ze het gebed houden en de jaarlijkse aalmoes betalen.
quote:
6. En als één der afgodendienaren u om bescherming vraagt, schenk hem dan bescherming dat hij het woord van Allah moge horen; voer hem dan naar de plaats, waar hij veilig is. Dit is omdat zij een volk zijn dat niet weet.
Vers 6 benadrukt dat diegenen van de tegenpartij die niet willen vechten en om asiel vragen in de moslimterrein voor een veilig onderkomen dit ook geschonken moet worden aan de polytheïsten. Ze hadden dan een excuus, je moet ze dan tolereren omdat ze een 'onwetend' volk zijn, dus de moslims via de ogen van een vijand zien en daarom hun beeld van de Islam verdraaid is.
quote:
7. Hoe kan er een verbond bestaan voor de afgodendienaren met Allah en Zijn boodschapper, met uitzondering van hen, met wie gij in de heilige Moskee een verbond hebt gesloten? Zolang zij daarom getrouw jegens u zijn, weest getrouw jegens hen. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.
Wederom wordt een groepje niet-moslims in 2en gesplitst waarin een wel een verbond heeft en de ander niet. Het stukje 'met wij gij in de heilige Moskee een verbond hebt gesloten' verwijst naar een gebeurtenis in de tijd van Mohammed, dus wederom geen algemene regel of behandeling tov ongelovigen. Zo sluit de verzen ook dat trouw blijven jegens diegenen die jou trouw zijn hand in hand gaat met 'godsvrucht' en liefhebben van God.
de verzen 8 tm 12 spreken over eigenschappen van die afgodendienaren, zoals smaad het verbreken van eden en het vervolgen met moslims, ik laat die verzen even weg omdat het anders te lang wordt, maar als je daar gedetailleerd verder op in wilt gaan doen we dat ook.
Vers 13 geeft daarom toestemming tot het bestrijden van afgodendienaren met bovenstaande eigenschappen op het volgende manier :
quote:
13. Wilt gij een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vreest gij hen? Neen, Allah is het meest waardig, dat gij Hem zoudt vrezen als gij gelovigen zijt.
Ook hier mag de moslim geen agressor zijn, maar enkel reageren op een groep dat zijn eden heeft gebroken plannen heeft gesmeden om de profeet te verdrijven en het eerste was om te beginnen.
Als heb je het alleen al over 'het verdrijven van de boodschapper' kun je concluderen dat het hier om een historische gebeurtenis en toestemming tot het strijden gaat ipv 'vindt de ongelovigen en doodt ze waar je ze ook maar ziet' in de context van een moslim die in NL woont.
Het is in praktijk zeker niet zo rooskleurig zoals ik het allemaal hier omschrijf, maar het is zeker ook niet zo negatief en 'haatdragend' zoals sommigen laten denken, alleen al omdat er referenties, uitzonderingen en opheffing van algemene regels zijn.
[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2008 21:27:09 ]