De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:24 |
Hoe kan een aandeel 200 euro waard zijn of maakt in principe de waarde van één aandeel niet uit? Hoe kan zo'n aandeel in een paar dagen 500% meer waard worden ? Dat heeft toch niet alleen met geruchten van een overname te maken? Nu zou Porsch 500% meer moeten betalen
Is 1000 het duurste aandeel ooit? |
vishengel87 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:29 |
zo gaat dat niet volledig in werking. een aandeel moet je zelfde zien als vraag en aanbod. als je positieve geluiden hoort over een product dan zullen mensen kopen. maar als je ziet wat er gebeurd met het aandeel fortis is helemaal ingezakt doordat mensen weinig vertrouwen er in hebben. maar de overname ligt er aan wat er afgesproken is. het kan zijn dat de deal al gemaakt is maar ligt er ook aan of er priorotijdsaandelen zijn dus aandelen met meer zeggenschap. maar weet neit of ik je genoeg geholpen heb? |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:30 |
quote:Stel, op een marktkraam liggen honderd appels. Een grote appelhandelaar heeft er 43 gekocht, bovendien heeft hij nog eens de rechten op nog eens 32 appels. De burgemeester van het dorp heeft ook twintig appels.
Dan zijn er nog vijf appels over voor de gewone verkoop, hoewel de hele kraam vol ligt. Nu zijn vier van die appels in handen van taartenbakkers die deze appels gewoon moeten hebben voor hun werk en ze zeker niet zullen verkopen.
Dus eigenlijk is er maar één appel die daadwerkelijk gekocht kan worden. Nu komt het: veel appelhandelaren hebben appels van deze marktkoopman geleend en die moeten weer teruggegeven worden.
Er is echter maar ééntje te koop en daarom loopt de prijs hiervan flink op - en dat is zacht uitgedrukt. U begrijpt het al, dit verhaal gaat niet over appels, maar over aandelen Volkswagen. quote:300 miljard euro Porsche heeft 43% van de aandelen VW en nog eens een optie nog eens 32%. De Duitse deelstaat Nedersaksen heeft 20%. Er zitten veel indexfondsen vast in het aandeel en veel hedge funds zitten short. Wie zei ook al weer dat passief beleggen stom beleggen is? Al die hedgefondsen moet hun geleende aandelen teruggeven…
… maar er zijn er niet zoveel meer te koop. Daarom vecht iedereen om die laatste paar vrije aandelen VW met alle gevolgen van dien. De beurswaarde van VW bedroeg vanochtend bijna 300 miljard euro. Even ter vergelijking: de waarde van de complete Nederlandse beurs is momenteel zo rond 325 miljard euro. |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:32 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:29 schreef vishengel87 het volgende:zo gaat dat niet volledig in werking. een aandeel moet je zelfde zien als vraag en aanbod. als je positieve geluiden hoort over een product dan zullen mensen kopen. maar als je ziet wat er gebeurd met het aandeel fortis is helemaal ingezakt doordat mensen weinig vertrouwen er in hebben. maar de overname ligt er aan wat er afgesproken is. het kan zijn dat de deal al gemaakt is maar ligt er ook aan of er priorotijdsaandelen zijn dus aandelen met meer zeggenschap. maar weet neit of ik je genoeg geholpen heb? Niet volledig.
Waarom staat Volkswagen zo hoog in vergelijking met bijvoorbeeld Shell dat er veel beter voorstaat? En als de deal al rond zou zijn dan moeten ze dat toch gewoon bekend maken. Stel dat ze afgesproken hebben dat Porsche de aandelen voor 300 euro koopt dan is iedereen de zak die ze boven die prijs gekocht hebben  |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:34 |
quote: Duidelijk. Bedrijven met aandelen die niet vrij verhandelbaar zijn (semi-ovreheidsbedrijven?) zijn in theorie meer waard omdat er minder aandelen van beschikbaar zijn?
Maar de waarde van het bedrijf slaat dan toch nergens op  |
Dennis101 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:35 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:32 schreef De_Ananas het volgende:[..] Niet volledig. Waarom staat Volkswagen zo hoog in vergelijking met bijvoorbeeld Shell dat er veel beter voorstaat? En als de deal al rond zou zijn dan moeten ze dat toch gewoon bekend maken. Stel dat ze afgesproken hebben dat Porsche de aandelen voor 300 euro koopt dan is iedereen de zak die ze boven die prijs gekocht hebben De waarde van een aandeel ligt ook aan de hoeveelheid aandelen die zijn uitgegeven. Stel vw is 100 miljoen waard en geven er 10 uit dan heb je aandeel waarde van 10 miljoen. Shell is 200 miljoen waard en geeft 200miljoen aandelen uit dan is de (nominale) waarde van een aandeel 1 euro. (aldus mijn basiskennis aandelen) |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:36 |
De waarde sloeg ook nergens op, alleen waren er mensen short gegaan (ze moesten ooit die aandelen kopen) terwijl er ineens nog maar 10% aandelen vrij verhandelbaar waren . Dan heb je een gigantisch probleem, want die 90% doet z'n aandelen tegen geen enkele prijs weg, en dus dreef 't de prijs van die 10% aandelen waanzinnig op, waardoor de "totale" waarde helemaal gigantisch werd . |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:38 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:36 schreef PietjePuk007 het volgende:De waarde sloeg ook nergens op, alleen waren er mensen short gegaan (ze moesten ooit die aandelen kopen) terwijl er ineens nog maar 10% aandelen vrij verhandelbaar waren  . Dan heb je een gigantisch probleem, want die 90% doet z'n aandelen tegen geen enkele prijs weg, en dus dreef 't de prijs van die 10% aandelen waanzinnig op, waardoor de "totale" waarde helemaal gigantisch werd  . Dus de hedgefondsen en zo die short gingen MOESTEN ze kopen terwijl er niks beschikbaar was? Die zijn dus dik genaaid  |
vishengel87 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:38 |
ja maar het zijn geen aandelen me tzeggenschap dat zijn de belangrijkste en ze heoven niet altijd alle aandelen in 1 keer op te kopen ze kunnen ook eerst een aandeel van de aandelen kopen |
Xtreem | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:39 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:34 schreef De_Ananas het volgende:[..] Duidelijk. Bedrijven met aandelen die niet vrij verhandelbaar zijn (semi-ovreheidsbedrijven?) zijn in theorie meer waard omdat er minder aandelen van beschikbaar zijn? Nee. Allereerst heeft de overheid er niets mee te maken, een ander bedrijf kan ook de aandelen hebben. Daarnaast maakt de beschikbaarheid van aandelen in beginsel ook niet zo veel uit; in dit geval wel omdat mensen allerlei financiele constructies gebruikt hebben, waardoor ze nu verplicht zijn een aandeel VW te kopen, en dan is het heel simpel: sterk stijgende vraag bij een gelijk blijvend aanbod -> hogere prijs.quote:Maar de waarde van het bedrijf slaat dan toch nergens op  In dit specifieke geval slaat het inderdaad nergens op nee. |
Xtreem | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:40 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:38 schreef De_Ananas het volgende:[..] Dus de hedgefondsen en zo die short gingen MOESTEN ze kopen terwijl er niks beschikbaar was? Die zijn dus dik genaaid  Die hebben gegokt en verloren.... |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:41 |
quote: Op woensdag 29 oktober 2008 10:38 schreef De_Ananas het volgende:Dus de hedgefondsen en zo die short gingen MOESTEN ze kopen terwijl er niks beschikbaar was? Die zijn dus dik genaaid  Precies . De oorzaak is dat ze niet wisten dat Porsche in die jaren stilletjes zoveel aandelen +callopties (recht op 't verkrijgen van een aandeel tegen een vastgestelde prijs) opgebouwd hadden wat ineens bekend werd. |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:41 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:39 schreef Xtreem het volgende:[..] Nee. Allereerst heeft de overheid er niets mee te maken, een ander bedrijf kan ook de aandelen hebben. Daarnaast maakt de beschikbaarheid van aandelen in beginsel ook niet zo veel uit; in dit geval wel omdat mensen allerlei financiele constructies gebruikt hebben, waardoor ze nu verplicht zijn een aandeel VW te kopen, en dan is het heel simpel: sterk stijgende vraag bij een gelijk blijvend aanbod -> hogere prijs. [..] In dit specifieke geval slaat het inderdaad nergens op nee. Maar in de meeste gevallen komt dat vaker bij een overheid voor (zoals de aandelen Schiphol) dan bij een gewoon bedrijf, daar hebben ze niet zovaak aandelen vast staan (misschien als het een familiebedrijf is?). |
Joooo-pi | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:42 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:30 schreef PietjePuk007 het volgende:[..] Stel, op een marktkraam liggen honderd appels. Een grote appelhandelaar heeft er 43 gekocht, bovendien heeft hij nog eens de rechten op nog eens 32 appels. De burgemeester van het dorp heeft ook twintig appels. Dan zijn er nog vijf appels over voor de gewone verkoop, hoewel de hele kraam vol ligt. Nu zijn vier van die appels in handen van taartenbakkers die deze appels gewoon moeten hebben voor hun werk en ze zeker niet zullen verkopen. Dus eigenlijk is er maar één appel die daadwerkelijk gekocht kan worden. Nu komt het: veel appelhandelaren hebben appels van deze marktkoopman geleend en die moeten weer teruggegeven worden.Er is echter maar ééntje te koop en daarom loopt de prijs hiervan flink op - en dat is zacht uitgedrukt. U begrijpt het al, dit verhaal gaat niet over appels, maar over aandelen Volkswagen. [..] Is het niet zo (in deze vergelijking) dat er veel handelaren zijn die eigenlijk al appels verkocht hebben, maar nog niet daadwerkelijk geleverd hebben (short gegaan). Nu zullen zij eens deze verkochte goederen moeten leveren, maar er is nog maar 1 vrij verkrijgbaar... oeps... |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:42 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:41 schreef PietjePuk007 het volgende:[..] Precies  . De oorzaak is dat ze niet wisten dat Porsche in die jaren stilletjes zoveel aandelen +callopties (recht op 't verkrijgen van een aandeel tegen een vastgestelde prijs) opgebouwd hadden wat ineens bekend werd. Moet dat niet bekend worden gemaakt? Het is toch van invloed op de koers. |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:43 |
Wat voor schade levert dat die hedgefondsen eigenlijk op? Moeten ze een boete betalen als ze het niet kunnen leveren, krijgen ze geen licentie meer ofzo? |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:44 |
Waarschijnlijk doordat ze 't deels in opties hebben gedaan niet, in een artikel in De Pers van vandaag werd gesuggereerd dat 't waarschijnlijk op 't randje is van 't toelaatbare maar dat de juristen van Porsche het wel tot op 't gaatje hebben uitgezocht . |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 10:50 |
quote: Op woensdag 29 oktober 2008 10:43 schreef De_Ananas het volgende:Wat voor schade levert dat die hedgefondsen eigenlijk op? Moeten ze een boete betalen als ze het niet kunnen leveren, krijgen ze geen licentie meer ofzo? Als je iets leent en niet terugbrengt zal je 't wel bij de rechter kunnen afdwingen of zo . Met alle kosten, heisa, schadevergoeding etc. tot gevolg.
Lijkt me 't meest logische . |
ItaloDancer | woensdag 29 oktober 2008 @ 11:04 |
quote:Porsche to sell some VW shares to meet short demandLONDON (MarketWatch) -- Porsche Automobil Holding on Wednesday said it would sell up to 5% of its stake in Volkswagen to meet the unprecedented demand for the Wolfsburg automaker's stock after arguably the biggest short squeeze in stock market history. Porsche said it was acting "to avoid further market distortions and the resulting consequences for those involved" but laid the blame for the massive rise in VW's stock squarely at the short sellers themselves. "Porsche denies all responsibility for these market distortions and for the resulting risks to which the short sellers have exposed themselves," the company said. "Porsche wishes to point out that the applicable capital markets law provisions have been complied with at all times. Porsche has not been active in the market during this share price movement." Porsche said it alerted the German Federal Agency for Financial Services Supervision, or BaFin, prior to taking the step. Volkswagen on Tuesday briefly became the world's largest company by market capitalization, valued at more than all the other publicly traded automakers combined, as part of a two-day, 348% surge. The scramble for Volkswagen shares, already apparent over the last two months, intensified when Porsche over the weekend revealed that it had increased its equity stake in VW to 42.6% from about 35%, and more crucially, that it had options to buy another 31.5% of the company. Porsche had previously indicated it was looking to take a stake of over 50% in VW, but had not previously said it was going after three-quarters control. Porsche on Wednesday reiterated its commitment to going after a 75% stake "at prices which are economically justifiable." The scramble for VW stock was intense in part because there were so few shares available -- Porsche has effective control over 74% of VW, and the Lower State of Saxony, which is fighting both Porsche and the European Union to preserve a blocking stake, has another 20%. Banks including Goldman Sachs and Societe Generale have been hurt by speculation of involvement in the VW short squeeze. A report in The Wall Street Journal on Wednesday, citing people familiar with the funds, named some of the most famous hedge fund managers as being caught in the VW short squeeze: Greenlight Capital, SAC Capital, Glenview Capital, Marshall Wace, Tiger Asia, Perry Capital and Highside Capital. Volkswagen shares came back down to earth, a bit, dropping 39%. But it was Porsche that vaulted on Wednesday, rising 37%, as its market capitalization reflects just a fraction of the valuation of its VW holding. Index compilers also moved to reduce the Volkswagen impact. Deutsche Boerse said it will reduce the weighting of Volkswagen shares on its DAX index to 10% after the weighting reached 27% at Tuesday's close. Stoxx said Volkswagen's free-float factor will be reduced to 0.3732 from 0.4963. Stoxx is a joint venture of the Deutsche Boerse, the Swiss Exchange, and Dow Jones & Co. MarketWatch, the publisher of this report, is a unit of Dow Jones. ! |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 11:38 |
Porsche maakt dus dikke winst. |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 11:39 |
Deze post past hier ook wel :quote: Op woensdag 29 oktober 2008 11:17 schreef ItaloDancer het volgende:Even rekenen  1000 euro per aandeel = marktcap 300 miljard euro 500 euro per aandeel = marktcap 150 miljard euro 5% daarvan (5% stake wordt verkocht) = 7,5 miljard euro Stel: aankoopwaarde 1/3 van 500 euro (voor Porsche ongunstige schatting, waarschijnlijk is de aankoopwaarde nog lager) = 2,5 miljard euro. Winst = 5 miljard euro (of meer) Toch leuk verdiend in twee dagen tijd Aantal aandelen Porsche: 87.500.000 Koers Porsche: vandaag 62 euro (hard gestegen  ) Marktcap Porsche: 5,4 miljard euro You do the math  |
FJD | woensdag 29 oktober 2008 @ 11:43 |
CFO van Porsche zal wel een Carrera GT als kerstbonus krijgen Geweldig  |
rvlaak_werk | woensdag 29 oktober 2008 @ 11:46 |
quote: nah, eerder een VW Fox of zo  |
LXIV | woensdag 29 oktober 2008 @ 13:26 |
Übergrappig dat ze bij Volkswagen die shorters eens MEGA-GEPWND hebben! De mega-PWN aller Zeiten, noemen ze dat in Duitsland!
Ze MOETEN die aandelen leveren, de shorters, dus gaat ze dat heel veel geld kosten. Prima, het zijn vaak piraten van Goldman Sachs of ergens anders op Wallstreet die via manipulaties en afwaarderingen of adviezen heel veel geld proberen te verdienen door short te gaan. Maar ditmaal zijn hun snode plannen in het water gevallen. Wat mij betreft gaan ze er failliet aan! |
beantherio | woensdag 29 oktober 2008 @ 13:49 |
quote: Voor hoeveel gaat Porsche die aandelen verkopen? Tegen de huidige koers? Daarmee kunnen ze dan een leuk deel van de overname van VW financieren. 
Het is trouwens wel een vrij unieke situatie. Ik geloof niet dat ik eerder van dit soort dingen gehoord heb. |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 13:50 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:49 schreef beantherio het volgende:[..] Voor hoeveel gaat Porsche die aandelen verkopen? Tegen de huidige koers? Daarmee kunnen ze dan een leuk deel van de overname van VW financieren.  Het is trouwens wel een vrij unieke situatie. Ik geloof niet dat ik eerder van dit soort dingen gehoord heb. Maar de overname is nu toch ook een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk duurder? |
FJD | woensdag 29 oktober 2008 @ 13:53 |
quote: Opties hebben een uitoefenwaarde, een vaste prijs dus. |
Xtreem | woensdag 29 oktober 2008 @ 13:53 |
quote: Ze hebben opties op de aandelen. Dat wil zeggen dat ze de aandelen tegen een vooraf bepaalde prijs mogen kopen..... |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 13:55 |
quote: Maar ze hebben geen optie op alle aandelen maar toch voor 30%? Dan is de rest wat ze dan nog nodig hebben (hebben ze dat uberhaupt nodig?) een stuk duurder. |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 13:58 |
De aandelen zijn pas zo hard gestegen na de aankondiging dat ze zoveel aandelen / opties hebben . |
Xtreem | woensdag 29 oktober 2008 @ 14:05 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:55 schreef De_Ananas het volgende:[..] Maar ze hebben geen optie op alle aandelen maar toch voor 30%? Dan is de rest wat ze dan nog nodig hebben (hebben ze dat uberhaupt nodig?) een stuk duurder. Maar dan hebben ze tegen de 75%, terwijl die deelstaat 20% heeft... Je kunt je afvragen of Porsche zo veel belang hecht aan die laatste 5%...... Daarbij, als deze opties uitgeoefend zijn, zakt VW weer naar reele waarden... |
beantherio | woensdag 29 oktober 2008 @ 14:17 |
Van Telegraph.co.uk:quote:Hedge funds lost as much as ¤30bn (£24bn) after their move to short sell VW backfired when Porsche revealed it had secured 74pc of the equity and planned to seize control of its rival. quote:Morgan Stanley shares tumbled 12pc, forcing the bank to issue a statement stating that it did not have any exposure to VW. Goldman Sachs fell 6pc amid similar concerns of contamination.  |
merry77 | woensdag 29 oktober 2008 @ 16:02 |
en terecht dat short sellers een keer een koekje van eigen deeg krijgen. Short gaan en dan geruchten de wereld in slingeren om een koersval te bewerkstelligen. Tegen de tijd dat het bedrijf met een statement komt is het kwaad al geschied. Jammer dat ze deze tactiek niet al eerder bij ING of Fortis hebben kunnen toepassen.
Zou goed zijn als deze techniek vanaf dit moment voor alle bedrijven gedaan kan worden. Dan kunnen we eindelijk weer normalere beursdagen verwachten. |
Richie_Rich | woensdag 29 oktober 2008 @ 16:58 |
quote: Neuh, lang niet. Eén aandeel Berkshire Hathaway kost je +/- $110.000 |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 17:29 |
quote: Daar zijn er waarschijnlijk maar een paar van? Van VW zijn er miljoenen. |
ItaloDancer | woensdag 29 oktober 2008 @ 17:34 |
quote: 1,55 miljoen  |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 17:35 |
quote: Dat zijn alleen de openstaande toch? |
ItaloDancer | woensdag 29 oktober 2008 @ 17:37 |
47 miljoen b-shares à 3675 dollar per stuk kan ook trouwens  |
ItaloDancer | woensdag 29 oktober 2008 @ 17:38 |
quote: Ik heb het over Berkshire VW is wel meer (aantal aandelen dan) |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 18:00 |
quote: Dus 160.000 miljoen dollar waard? Dat is 160 miljard en ik heb er nog nooit van gehoord  |
ItaloDancer | woensdag 29 oktober 2008 @ 18:09 |
Ooit gehoord van ene W. Buffett?  |
De_Ananas | woensdag 29 oktober 2008 @ 18:11 |
quote: Van hem wel ja. Heb het bedrijf ook ff gegoogled. |
DS4 | woensdag 29 oktober 2008 @ 18:36 |
Porsche is gewoon heel slim geweest. Hedgefunds waren aan het gokken, maar de bank (Porsche) kon bepalen waar het balletje in het roulettewiel terecht kwam... |
Richie_Rich | woensdag 29 oktober 2008 @ 21:24 |
quote: Mooie flitse website nietwaar  |
Richie_Rich | woensdag 29 oktober 2008 @ 21:26 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:36 schreef DS4 het volgende:Porsche is gewoon heel slim geweest. Hedgefunds waren aan het gokken, maar de bank (Porsche) kon bepalen waar het balletje in het roulettewiel terecht kwam... Ook mooi dat ze weer 5% op de markt brengen, daar pakken ze natuurlijk dikke koerswinsten op. Als VW weer normaal gewaardeerd is over een paar maanden kan dat weer mooi voor een fractie van de prijs teruggekocht worden.
Toch wel flauw van Porsche om hun klanten zo te pwnen  |
PietjePuk007 | woensdag 29 oktober 2008 @ 21:31 |
Die hedgefunds hebben natuurlijk ook weer liquiditeiten nodig, die halen ze uit de verkoop van andere aandelen. We kunnen nu dus allemaal hard lachen maar "we" zijn er met z'n allen weer de dupe van . |
schoelje | vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:18 |
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:26 schreef LXIV het volgende:Übergrappig dat ze bij Volkswagen die shorters eens MEGA-GEPWND hebben! De mega-PWN aller Zeiten, noemen ze dat in Duitsland! Ze MOETEN die aandelen leveren, de shorters, dus gaat ze dat heel veel geld kosten. Prima, het zijn vaak piraten van Goldman Sachs of ergens anders op Wallstreet die via manipulaties en afwaarderingen of adviezen heel veel geld proberen te verdienen door short te gaan. Maar ditmaal zijn hun snode plannen in het water gevallen. Wat mij betreft gaan ze er failliet aan! Ik las net het volgende stukje in de krant, ik moet eerlijk bekennen dat ik eenzelfde gevoel van leedvermaak heb. Al is het niet helemaal terecht omdat de superspeculanten van de hedgefondsen ook gewoon een boterham proberen te verdienen natuurlijk http://www.nd.nl/artikele(...)fonkelnieuwe-porsche
 |
vaarsuvius | vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:41 |
De situatie snap ik nu wel, maar wat ik nog steeds niet snap:
WAAR en HOE krijgt porsche het soweiso voor elkaar om 40% + 30% opties te krijgen in het 10 keer zo grote VW? Dus ook gerekent voor de normale koers van vorig jaar ofzo. Hoe komen ze aan zoveel?
Aub antwoorden als je het weet, ik ben echt niuwsgierig Dank je. |
Dennis101 | vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:01 |
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:41 schreef vaarsuvius het volgende:De situatie snap ik nu wel, maar wat ik nog steeds niet snap: WAAR en HOE krijgt porsche het soweiso voor elkaar om 40% + 30% opties te krijgen in het 10 keer zo grote VW? Dus ook gerekent voor de normale koers van vorig jaar ofzo. Hoe komen ze aan zoveel? Aub antwoorden als je het weet, ik ben echt niuwsgierig Dank je. Door het succes van de cayenne onder andere. Dat is uiteraard niet de enige bron van inkomsten. Porsche doet het al tijden gewoon erg goed en is een kapitaalkrachtig bedrijf. Ze zullen vast wel ergens geld hebben geleend ofzo, maar porsche is van zichzelf al aardig vermogend. |
Richie_Rich | vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:43 |
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:01 schreef Dennis101 het volgende:[..] Door het succes van de cayenne onder andere. Dat is uiteraard niet de enige bron van inkomsten. Porsche doet het al tijden gewoon erg goed en is een kapitaalkrachtig bedrijf. Ze zullen vast wel ergens geld hebben geleend ofzo, maar porsche is van zichzelf al aardig vermogend. Ook al sinds jaar en dag de meest lucratiefste autofabrikant. Volgens mij met een marge van +/- 11-12 procent. Alleen BMW zit daarbij in de buurt met +/-8% |