quote:Stel, op een marktkraam liggen honderd appels. Een grote appelhandelaar heeft er 43 gekocht, bovendien heeft hij nog eens de rechten op nog eens 32 appels. De burgemeester van het dorp heeft ook twintig appels.
Dan zijn er nog vijf appels over voor de gewone verkoop, hoewel de hele kraam vol ligt. Nu zijn vier van die appels in handen van taartenbakkers die deze appels gewoon moeten hebben voor hun werk en ze zeker niet zullen verkopen.
Dus eigenlijk is er maar één appel die daadwerkelijk gekocht kan worden. Nu komt het: veel appelhandelaren hebben appels van deze marktkoopman geleend en die moeten weer teruggegeven worden.
Er is echter maar ééntje te koop en daarom loopt de prijs hiervan flink op - en dat is zacht uitgedrukt. U begrijpt het al, dit verhaal gaat niet over appels, maar over aandelen Volkswagen.
quote:300 miljard euro
Porsche heeft 43% van de aandelen VW en nog eens een optie nog eens 32%. De Duitse deelstaat Nedersaksen heeft 20%. Er zitten veel indexfondsen vast in het aandeel en veel hedge funds zitten short. Wie zei ook al weer dat passief beleggen stom beleggen is? Al die hedgefondsen moet hun geleende aandelen teruggeven…
… maar er zijn er niet zoveel meer te koop. Daarom vecht iedereen om die laatste paar vrije aandelen VW met alle gevolgen van dien. De beurswaarde van VW bedroeg vanochtend bijna 300 miljard euro. Even ter vergelijking: de waarde van de complete Nederlandse beurs is momenteel zo rond 325 miljard euro.
Niet volledig.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:29 schreef vishengel87 het volgende:
zo gaat dat niet volledig in werking. een aandeel moet je zelfde zien als vraag en aanbod. als je positieve geluiden hoort over een product dan zullen mensen kopen. maar als je ziet wat er gebeurd met het aandeel fortis is helemaal ingezakt doordat mensen weinig vertrouwen er in hebben. maar de overname ligt er aan wat er afgesproken is. het kan zijn dat de deal al gemaakt is maar ligt er ook aan of er priorotijdsaandelen zijn dus aandelen met meer zeggenschap. maar weet neit of ik je genoeg geholpen heb?
Duidelijk. Bedrijven met aandelen die niet vrij verhandelbaar zijn (semi-ovreheidsbedrijven?) zijn in theorie meer waard omdat er minder aandelen van beschikbaar zijn?quote:
De waarde van een aandeel ligt ook aan de hoeveelheid aandelen die zijn uitgegeven. Stel vw is 100 miljoen waard en geven er 10 uit dan heb je aandeel waarde van 10 miljoen. Shell is 200 miljoen waard en geeft 200miljoen aandelen uit dan is de (nominale) waarde van een aandeel 1 euro. (aldus mijn basiskennis aandelen)quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:32 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Niet volledig.
Waarom staat Volkswagen zo hoog in vergelijking met bijvoorbeeld Shell dat er veel beter voorstaat? En als de deal al rond zou zijn dan moeten ze dat toch gewoon bekend maken. Stel dat ze afgesproken hebben dat Porsche de aandelen voor 300 euro koopt dan is iedereen de zak die ze boven die prijs gekocht hebben
Dus de hedgefondsen en zo die short gingen MOESTEN ze kopen terwijl er niks beschikbaar was? Die zijn dus dik genaaidquote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:36 schreef PietjePuk007 het volgende:
De waarde sloeg ook nergens op, alleen waren er mensen short gegaan (ze moesten ooit die aandelen kopen) terwijl er ineens nog maar 10% aandelen vrij verhandelbaar waren. Dan heb je een gigantisch probleem, want die 90% doet z'n aandelen tegen geen enkele prijs weg, en dus dreef 't de prijs van die 10% aandelen waanzinnig op, waardoor de "totale" waarde helemaal gigantisch werd
.
Nee. Allereerst heeft de overheid er niets mee te maken, een ander bedrijf kan ook de aandelen hebben.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:34 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Duidelijk. Bedrijven met aandelen die niet vrij verhandelbaar zijn (semi-ovreheidsbedrijven?) zijn in theorie meer waard omdat er minder aandelen van beschikbaar zijn?
In dit specifieke geval slaat het inderdaad nergens op nee.quote:Maar de waarde van het bedrijf slaat dan toch nergens op
Die hebben gegokt en verloren....quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:38 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Dus de hedgefondsen en zo die short gingen MOESTEN ze kopen terwijl er niks beschikbaar was? Die zijn dus dik genaaid
Preciesquote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:38 schreef De_Ananas het volgende:
Dus de hedgefondsen en zo die short gingen MOESTEN ze kopen terwijl er niks beschikbaar was? Die zijn dus dik genaaid
Maar in de meeste gevallen komt dat vaker bij een overheid voor (zoals de aandelen Schiphol) dan bij een gewoon bedrijf, daar hebben ze niet zovaak aandelen vast staan (misschien als het een familiebedrijf is?).quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:39 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nee. Allereerst heeft de overheid er niets mee te maken, een ander bedrijf kan ook de aandelen hebben.
Daarnaast maakt de beschikbaarheid van aandelen in beginsel ook niet zo veel uit; in dit geval wel omdat mensen allerlei financiele constructies gebruikt hebben, waardoor ze nu verplicht zijn een aandeel VW te kopen, en dan is het heel simpel: sterk stijgende vraag bij een gelijk blijvend aanbod -> hogere prijs.
[..]
In dit specifieke geval slaat het inderdaad nergens op nee.
Is het niet zo (in deze vergelijking) dat er veel handelaren zijn die eigenlijk al appels verkocht hebben, maar nog niet daadwerkelijk geleverd hebben (short gegaan). Nu zullen zij eens deze verkochte goederen moeten leveren, maar er is nog maar 1 vrij verkrijgbaar... oeps...quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Stel, op een marktkraam liggen honderd appels. Een grote appelhandelaar heeft er 43 gekocht, bovendien heeft hij nog eens de rechten op nog eens 32 appels. De burgemeester van het dorp heeft ook twintig appels.
Dan zijn er nog vijf appels over voor de gewone verkoop, hoewel de hele kraam vol ligt. Nu zijn vier van die appels in handen van taartenbakkers die deze appels gewoon moeten hebben voor hun werk en ze zeker niet zullen verkopen.
Dus eigenlijk is er maar één appel die daadwerkelijk gekocht kan worden. Nu komt het: veel appelhandelaren hebben appels van deze marktkoopman geleend en die moeten weer teruggegeven worden.
Er is echter maar ééntje te koop en daarom loopt de prijs hiervan flink op - en dat is zacht uitgedrukt. U begrijpt het al, dit verhaal gaat niet over appels, maar over aandelen Volkswagen.
[..]
Moet dat niet bekend worden gemaakt? Het is toch van invloed op de koers.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Precies. De oorzaak is dat ze niet wisten dat Porsche in die jaren stilletjes zoveel aandelen +callopties (recht op 't verkrijgen van een aandeel tegen een vastgestelde prijs) opgebouwd hadden wat ineens bekend werd.
Als je iets leent en niet terugbrengt zal je 't wel bij de rechter kunnen afdwingen of zoquote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:43 schreef De_Ananas het volgende:
Wat voor schade levert dat die hedgefondsen eigenlijk op? Moeten ze een boete betalen als ze het niet kunnen leveren, krijgen ze geen licentie meer ofzo?
quote:Porsche to sell some VW shares to meet short demand
LONDON (MarketWatch) -- Porsche Automobil Holding on Wednesday said it would sell up to 5% of its stake in Volkswagen to meet the unprecedented demand for the Wolfsburg automaker's stock after arguably the biggest short squeeze in stock market history.
Porsche said it was acting "to avoid further market distortions and the resulting consequences for those involved" but laid the blame for the massive rise in VW's stock squarely at the short sellers themselves. "Porsche denies all responsibility for these market distortions and for the resulting risks to which the short sellers have exposed themselves," the company said. "Porsche wishes to point out that the applicable capital markets law provisions have been complied with at all times. Porsche has not been active in the market during this share price movement." Porsche said it alerted the German Federal Agency for Financial Services Supervision, or BaFin, prior to taking the step.
Volkswagen on Tuesday briefly became the world's largest company by market capitalization, valued at more than all the other publicly traded automakers combined, as part of a two-day, 348% surge. The scramble for Volkswagen shares, already apparent over the last two months, intensified when Porsche over the weekend revealed that it had increased its equity stake in VW to 42.6% from about 35%, and more crucially, that it had options to buy another 31.5% of the company. Porsche had previously indicated it was looking to take a stake of over 50% in VW, but had not previously said it was going after three-quarters control. Porsche on Wednesday reiterated its commitment to going after a 75% stake "at prices which are economically justifiable."
The scramble for VW stock was intense in part because there were so few shares available -- Porsche has effective control over 74% of VW, and the Lower State of Saxony, which is fighting both Porsche and the European Union to preserve a blocking stake, has another 20%. Banks including Goldman Sachs and Societe Generale have been hurt by speculation of involvement in the VW short squeeze. A report in The Wall Street Journal on Wednesday, citing people familiar with the funds, named some of the most famous hedge fund managers as being caught in the VW short squeeze: Greenlight Capital, SAC Capital, Glenview Capital, Marshall Wace, Tiger Asia, Perry Capital and Highside Capital.
Volkswagen shares came back down to earth, a bit, dropping 39%. But it was Porsche that vaulted on Wednesday, rising 37%, as its market capitalization reflects just a fraction of the valuation of its VW holding.
Index compilers also moved to reduce the Volkswagen impact. Deutsche Boerse said it will reduce the weighting of Volkswagen shares on its DAX index to 10% after the weighting reached 27% at Tuesday's close. Stoxx said Volkswagen's free-float factor will be reduced to 0.3732 from 0.4963. Stoxx is a joint venture of the Deutsche Boerse, the Swiss Exchange, and Dow Jones & Co. MarketWatch, the publisher of this report, is a unit of Dow Jones.
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:17 schreef ItaloDancer het volgende:
Even rekenen
1000 euro per aandeel = marktcap 300 miljard euro
500 euro per aandeel = marktcap 150 miljard euro
5% daarvan (5% stake wordt verkocht) = 7,5 miljard euro
Stel: aankoopwaarde 1/3 van 500 euro (voor Porsche ongunstige schatting, waarschijnlijk is de aankoopwaarde nog lager) = 2,5 miljard euro.
Winst = 5 miljard euro (of meer)![]()
Toch leuk verdiend in twee dagen tijd![]()
Aantal aandelen Porsche: 87.500.000
Koers Porsche: vandaag 62 euro (hard gestegen)
Marktcap Porsche: 5,4 miljard euro
You do the math
nah, eerder een VW Fox of zoquote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:43 schreef FJD het volgende:
CFO van Porsche zal wel een Carrera GT als kerstbonus krijgenGeweldig
Voor hoeveel gaat Porsche die aandelen verkopen? Tegen de huidige koers? Daarmee kunnen ze dan een leuk deel van de overname van VW financieren.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:04 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Porsche to sell some VW shares to meet short demand
Maar de overname is nu toch ook een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk duurder?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:49 schreef beantherio het volgende:
[..]
Voor hoeveel gaat Porsche die aandelen verkopen? Tegen de huidige koers? Daarmee kunnen ze dan een leuk deel van de overname van VW financieren.
Het is trouwens wel een vrij unieke situatie. Ik geloof niet dat ik eerder van dit soort dingen gehoord heb.
Opties hebben een uitoefenwaarde, een vaste prijs dus.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:50 schreef De_Ananas het volgende:
Maar de overname is nu toch ook een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk duurder?
Ze hebben opties op de aandelen. Dat wil zeggen dat ze de aandelen tegen een vooraf bepaalde prijs mogen kopen.....quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:50 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Maar de overname is nu toch ook een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk duurder?
Maar ze hebben geen optie op alle aandelen maar toch voor 30%? Dan is de rest wat ze dan nog nodig hebben (hebben ze dat uberhaupt nodig?) een stuk duurder.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:53 schreef FJD het volgende:
[..]
Opties hebben een uitoefenwaarde, een vaste prijs dus.
Maar dan hebben ze tegen de 75%, terwijl die deelstaat 20% heeft... Je kunt je afvragen of Porsche zo veel belang hecht aan die laatste 5%...... Daarbij, als deze opties uitgeoefend zijn, zakt VW weer naar reele waarden...quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:55 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Maar ze hebben geen optie op alle aandelen maar toch voor 30%? Dan is de rest wat ze dan nog nodig hebben (hebben ze dat uberhaupt nodig?) een stuk duurder.
quote:Hedge funds lost as much as ¤30bn (£24bn) after their move to short sell VW backfired when Porsche revealed it had secured 74pc of the equity and planned to seize control of its rival.
quote:Morgan Stanley shares tumbled 12pc, forcing the bank to issue a statement stating that it did not have any exposure to VW. Goldman Sachs fell 6pc amid similar concerns of contamination.
Daar zijn er waarschijnlijk maar een paar van? Van VW zijn er miljoenen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:58 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Neuh, lang niet. Eén aandeel Berkshire Hathaway kost je +/- $110.000
1,55 miljoenquote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:29 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Daar zijn er waarschijnlijk maar een paar van? Van VW zijn er miljoenen.
Ik heb het over Berkshirequote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:35 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Dat zijn alleen de openstaande toch?
Mooie flitse website nietwaarquote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:11 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Van hem wel ja. Heb het bedrijf ook ff gegoogled.
Ook mooi dat ze weer 5% op de markt brengen, daar pakken ze natuurlijk dikke koerswinsten op. Als VW weer normaal gewaardeerd is over een paar maanden kan dat weer mooi voor een fractie van de prijs teruggekocht worden.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:36 schreef DS4 het volgende:
Porsche is gewoon heel slim geweest. Hedgefunds waren aan het gokken, maar de bank (Porsche) kon bepalen waar het balletje in het roulettewiel terecht kwam...
Ik las net het volgende stukje in de krant, ik moet eerlijk bekennen dat ik eenzelfde gevoel van leedvermaak heb. Al is het niet helemaal terecht omdat de superspeculanten van de hedgefondsen ook gewoon een boterham proberen te verdienen natuurlijkquote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:26 schreef LXIV het volgende:
Übergrappig dat ze bij Volkswagen die shorters eens MEGA-GEPWND hebben! De mega-PWN aller Zeiten, noemen ze dat in Duitsland!![]()
Ze MOETEN die aandelen leveren, de shorters, dus gaat ze dat heel veel geld kosten. Prima, het zijn vaak piraten van Goldman Sachs of ergens anders op Wallstreet die via manipulaties en afwaarderingen of adviezen heel veel geld proberen te verdienen door short te gaan. Maar ditmaal zijn hun snode plannen in het water gevallen. Wat mij betreft gaan ze er failliet aan!
Door het succes van de cayenne onder andere. Dat is uiteraard niet de enige bron van inkomsten. Porsche doet het al tijden gewoon erg goed en is een kapitaalkrachtig bedrijf. Ze zullen vast wel ergens geld hebben geleend ofzo, maar porsche is van zichzelf al aardig vermogend.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:41 schreef vaarsuvius het volgende:
De situatie snap ik nu wel, maar wat ik nog steeds niet snap:
WAAR en HOE krijgt porsche het soweiso voor elkaar om 40% + 30% opties te krijgen in het 10 keer zo grote VW?
Dus ook gerekent voor de normale koers van vorig jaar ofzo. Hoe komen ze aan zoveel?
Aub antwoorden als je het weet, ik ben echt niuwsgierig Dank je.
Ook al sinds jaar en dag de meest lucratiefste autofabrikant. Volgens mij met een marge van +/- 11-12 procent. Alleen BMW zit daarbij in de buurt met +/-8%quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Door het succes van de cayenne onder andere. Dat is uiteraard niet de enige bron van inkomsten. Porsche doet het al tijden gewoon erg goed en is een kapitaalkrachtig bedrijf. Ze zullen vast wel ergens geld hebben geleend ofzo, maar porsche is van zichzelf al aardig vermogend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |