Als jij goed leest zie je dat die datum wel in de APK-eisen is opgenomen, maar op de site van Verkeer en Waterstaat staat geen beperking in de vorm van een datum. Dat staat zelfs in het bericht waar jij naartoe verwijst:quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:57 schreef r8ality het volgende:
[..]
Lees eens het topic helemaal. Regel is alleen voor auto's na 2006...
quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:24 schreef retuow82 het volgende:
Maar als je dan bij het Ministerie van verkeer zoekt zie je dit:
Lichtarmatuur en type lamp
•
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Wijzigingen%20RVV%20per%201%20mei%202009-deftekst1_tcm195-244002.pdf
Dus als de politie je aanhoud dan ben je alsnog de lul.... Lekkere situatie voor alle Xenon liefhebbers
Heeft mijn Leon uit 2003 een xenon armatuur?quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:43 schreef ThaFreak het volgende:
xenon regels vanaf 1 mei 2009 (in lekentaal)
voor alle auto's in welk jaar ook gebouwd of op kenteken gezet geld de volgende regel waar op geen enkele manier onderuit te komen valt:
geen xenon armatuur ----- xenon niet toegestaan
stel voor jou auto zijn er xenon armaturen beschikbaar dan zul je alsnog moeten voldoen aan de bekende 2007 regel:
dat wil weer zeggen voor 01-01-2007 op kenteken gezet = geen verdere regels
na 01-01-2007 op kenteken gezet = verplicht koplamp reiniging en automatische niveauregeling
volgens mij niet en volgens mij is dat model leon ook nooit fabrieks-af met xenon geleverd.....quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heeft mijn Leon uit 2003 een xenon armatuur?
Mooi balen dus. Weet je ook hoe hoog de boete is, mocht ik er ooit mee gepakt worden? Ik denk overigens dat die kans vrij klein is als je koplampen gewoon goed afgesteld staan en je niet van dat blauwe licht hebt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:53 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
volgens mij niet en volgens mij is dat model leon ook nooit fabrieks-af met xenon geleverd.....
dus dan voldoe jij aan de regel:
geen xenon armatuur ----- xenon verboden
Beter ga je heel gauw weg en neem je je xenon mee.quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:09 schreef r8ality het volgende:
Tsja. Onduidelijkheid of niet, ik ga mijn betere lichtopbrengst niet laten verpesten door een stel broekies achter een bureau. Dan maar boetes, bij de eerste emigreer ik meteen.
hoogte heb ik niets van gehoord, wordt voor zover ik tot nu toe heb gehoord is:quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mooi balen dus. Weet je ook hoe hoog de boete is, mocht ik er ooit mee gepakt worden? Ik denk overigens dat die kans vrij klein is als je koplampen gewoon goed afgesteld staan en je niet van dat blauwe licht hebt.
En dan nog nat gaan bij een algehele controlequote:Op woensdag 22 april 2009 12:13 schreef Turquaz52 het volgende:
gewoon Xenon 4300K of 3000k gebruiken
Je ziet het verschil tussen xenon en halogeen echt wel, ook als je maximaal 4300k xenon neemt zie je duidelijk verschil met halogeen.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:13 schreef Turquaz52 het volgende:
gewoon Xenon 4300K of 3000k gebruiken
Nadelen..? Want je wilt immers nooit meer terug naar Xenon..??quote:Op dinsdag 28 april 2009 03:04 schreef Scighera het volgende:
nog steeds niet echt duidelijk dus.
Ik rij met xenon (motor) en zal nooit meer terugwillen naar xenon. boel is goed afgesteld.
Voordelen:
-beter zichtbaar in het donker (als motorrijder heb je maar een iel klein frontaal oppervlak, en een halogeen dimlichtje valt niet op)
-beter zichtbaar bij veel zon / laagstaande zon (ook ivm klein oppervlak)
-valt beter op in drukke verkeersomstandigheden en donker (ik heb 8000k, niet voor het poser gehalte, maar om om te vallen te midden van andere autolampen)
-alles wat eneigszins reflecteert valt op (paaltjes, fietsers zonder licht voetganegrs zie ik beter etc)
en xenon verblindend? sorry: ik wordt vaker verblind door onjuiste halogeen verlichting, mistlampen, mensen die vergeten zijn grootlicht uit te zetten, mensen die het presteren om bij het vervangen van de lamp de lamp ondersteboven te plaatsen (oa H1?) )
als ook erger ik me aan de autos met 1 defecte lamp, of alle koplampen defect (en dan op een N weg rijden in het donker), 1, 2, of 3 remlichten defect, richtingaanwijzers verkeerdom aangesloten (ja, kwam er 1 tegen) en ga zo maar door.
Ik voer xenon om beter gezien te worden ivm veiligheid en om meer waar te nemen (trop op de weg wat voor mij risico's mee brengt) en die fietsers zonder licht te zien....
nadelen: ehm, risico op bekeuringen en je koplampen regelmatig ontdoen van dode vliegjesquote:Op dinsdag 28 april 2009 22:20 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nadelen..? Want je wilt immers nooit meer terug naar Xenon..??
deze nieuwe regel komt erbij, dus met de oude veranderd er niets....quote:Op woensdag 29 april 2009 15:56 schreef r8ality het volgende:
http://www.verkeerenwater(...)gelsper1mei2009.aspx
Het nieuws officieel. Nog steeds geen duidelijkheid of het alleen voor auto's na 2006 gaat gelden. Of voor motoren.
voor motoren is voor zover ik weet nog steeds niets wetgeving opgenomen mbt verlichting, dus jij zult lekker met je xenon kunnen doorrijden....quote:Op dinsdag 28 april 2009 03:04 schreef Scighera het volgende:
nog steeds niet echt duidelijk dus.
Ik rij met xenon (motor)
Misschien wist je het al inmiddels, maar vanaf nu moet ELKE personenauto met xenonverlichting een goedgekeurd xenon-armatuur hebben (met die codes). Heb je de juiste codes er niet instaan, mag je dus geen xenonlampen in je koplampunit hebben.quote:Op woensdag 29 april 2009 15:56 schreef r8ality het volgende:
http://www.verkeerenwater(...)gelsper1mei2009.aspx
Het nieuws officieel. Nog steeds geen duidelijkheid of het alleen voor auto's na 2006 gaat gelden. Of voor motoren.
Bullshit..alleen na 2006quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:40 schreef Jim-E het volgende:
[..]
Misschien wist je het al inmiddels, maar vanaf nu moet ELKE personenauto met xenonverlichting een goedgekeurd xenon-armatuur hebben (met die codes). Heb je de juiste codes er niet instaan, mag je dus geen xenonlampen in je koplampunit hebben.
Argumentatie? Geen bullshit. Lees de nieuwe regels er maar op na.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |