Ik heb het zelf ook verkeerd om gehadquote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:36 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ja en bij een Alfa 156 kan je geen Xenon inbouwen![]()
Met andere woorden, de fitting van elke auto kan verschillen, maar de lampen kun je gewoonweg niet op de kop in doen (als de fitting van de auto dat niet toelaat)
Kijk maar na de H4, de afstand tussen de 2 uitsteeksels is kleiner dan de 3e, dus kan er niet andersom in..
En de H7 heeft 1 vlakke kant,
Ik hoop jouw nooit tegen te komen in het donkerquote:Op vrijdag 19 december 2008 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Effendim? Anlamadim![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Camera laat het erg blauw uitzien, maar is in het echt niet zo:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een troepquote:Op vrijdag 19 december 2008 19:07 schreef Bob-B het volgende:
Xenon in een oude deprimera met matte koplampen.
Originele xenon op de nieuwere auto´s hebben allemaal automatischeh hoogte verstelling dmv een sensor op de achteras.quote:Op zaterdag 20 december 2008 13:07 schreef Frezer het volgende:
Het "als het maar orgineel is" verhaal is natuurlijk geleuter. Ook dan kan het verkeerd afgesteld zijn.
Aftermarket rotzooi.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Effendim? Anlamadim![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Camera laat het erg blauw uitzien, maar is in het echt niet zo:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt helemaal maar ik geloof wel dat deze regel er door gaat komen. En die APK kwestie... denk er ook aan dat dit "makkelijke" bekeuringen zijn voor de politie, het is niet dat ze je niet aan zien komenquote:Op donderdag 9 april 2009 11:56 schreef r8ality het volgende:
Die regels zijn nog helemaal niet goedgekeurd, en op de RDW-site is er ook nog niets over terug te vinden. Daarbij geldt het alleen voor de APK. Dus dan frot je eventueel je halogeen-joekels terug en verwisselt ze na de APK binnen 5 minuten voor je xenon terug.
Ik weet het niet. Per bouwjaar (of in ieder geval een paar mijlpalen, denk aan verplicht richtingaanwijzers, gordel, kat, etc.) heb je veel verschillen. En dit zou ineens een regel zijn die met terugwerkende kracht gaat gelden? Beetje vreemd.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:13 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Klopt helemaal maar ik geloof wel dat deze regel er door gaat komen. En die APK kwestie... denk er ook aan dat dit "makkelijke" bekeuringen zijn voor de politie, het is niet dat ze je niet aan zien komen
Ik vind dat "vreemd" wel meevallen. Ze gaan gewoon kijken of jou wagen het origineel heeft ja of nee, is vrij simpel na te gaan. Is het geen originele optie ben je de lul, is het wel origineel dan zit je goed.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:23 schreef r8ality het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Per bouwjaar (of in ieder geval een paar mijlpalen, denk aan verplicht richtingaanwijzers, gordel, kat, etc.) heb je veel verschillen. En dit zou ineens een regel zijn die met terugwerkende kracht gaat gelden? Beetje vreemd.
Met andere velgen hinder jij je mede weggebruikers niet.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:24 schreef r8ality het volgende:
Onzin. Je mag nu ook andere motorblokken/veren/velgen etc monteren dan origineel. Maar verlichting moet ineens wel origineel zijn.
Boeit niet, we hebben het hier over voertuigeisen, niet wat iemand wel of niet vervelend aan een andere weggebruiker vind. Wat dat is een nog wat langer lijstjequote:Op donderdag 9 april 2009 15:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met andere velgen hinder jij je mede weggebruikers niet.
Drogredenatie.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:42 schreef r8ality het volgende:
Maar in plaats van een zinvolle regel in te voeren, bijvoorbeeld iedereen verplicht licht aan overdag, gaan ze weer mierenneuken over een paar xenon-lampjes.
Maar dit kán een verkeersonveilige situatie opleveren.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:41 schreef r8ality het volgende:
[..]
Boeit niet, we hebben het hier over voertuigeisen, niet wat iemand wel of niet vervelend aan een andere weggebruiker vind. Wat dat is een nog wat langer lijstje.
VOlgens mij is het zo dat motorrijders daardoor minder goed zichtbaar worden. Meen dat ooit ergens in een of andere onderzoek gelezen te hebben.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Drogredenatie.
Omdat regel X al lang ingevoerd had moeten zijn, moet je regel Y maar niet invoeren. Verder ben ik 't wel met je eens dat ze licht voeren overdag gewoon moeten verplichten, net zoals in Scandinavië.
Da's leuk, op mijn motor gaat de dimverlichting aan zodra ik de motor start. Dus al zou ik 't willen, kon ik 't nog niet uitzettenquote:Op donderdag 9 april 2009 15:46 schreef fathank het volgende:
[..]
VOlgens mij is het zo dat motorrijders daardoor minder goed zichtbaar worden. Meen dat ooit ergens in een of andere onderzoek gelezen te hebben.
volgens mij bestaat dat onderzoek niet en is hetd e mening van motorrijders bonden / verenigingenquote:Op donderdag 9 april 2009 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar dat onderzoek.
MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdagquote:Nog even het laatste over MVO: tot op heden is niet wetenschappelijk aangetoond dat motorfietsers in het nadeel zijn bij een wettelijke verplichting tot MVO. Inmiddels hebben negen Europese landen MVO volledig of gedeeltelijk verplichtgesteld. Het effect van een algehele MVO is voor motorrijders min of meer neutraal".
- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dit kán een verkeersonveilige situatie opleveren.
Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatiequote:Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef r8ality het volgende:
[..]
- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Te hard rijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Onnodig linksrijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
Met je drogredenatie.
Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?quote:Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nlquote:Op donderdag 9 april 2009 16:00 schreef r8ality het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?
quote:Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatie.
Lol, mooie maas. Eens kijken wanneer die ze gaan misbruiken en daarna weer gaan verbiedenquote:Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef Magneet het volgende:
[..]
zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nl
http://auto.nieuws.nl/552630/nieuwe_verkeersregels_per_1_mei
[..]
Weer drogredenatie.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:03 schreef r8ality het volgende:
[..]
Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.
En zo zijn er nog wel wat dingen die ze beter kunnen controleren dan mierenneuken over xenon.
Sterker nog, i.p.v. dat ze eerst eens het verkeersinfarct Nederland verbeteren dan mierenneuken over xenon.
Met die nieuwe regels hoeft zelfs je snelheidsmeter het niet te doen, maar wel aanwezig te zijn, dat ze die regel eens herzien, i.p.v. mierenneuken over xenon.
Had ik al gezegd dat ze mierenneuken over xenon?
quote:Op donderdag 9 april 2009 16:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weer drogredenatie.
Die regel zal een preventief effect hebben. Er zullen heel wat golfsjonnies afvallen als 't verboden is. Dat er in de praktijk weinig op gecontroleerd wordt, /care.
Als je auto in gebruik is genomen na 31 december 2006. Dit staat nog steeds expliciet in de concept-tekst van de nieuwe Regeling Voertuigen zoals die per 1 mei 2009 in zou moeten gaan. Voor auto's van voor 2007 verandert er dus niets.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
Aldus die concepttekst Regeling Voertuigen. Als deze regeling wordt ingevoerd is het dus nog steeds expliciet toegestaan om xenon te monteren in auto's van voor 2007, zonder dat er andere voorwaarden aan gesteld zijn dan de regels die gelden voor het normale dimlicht. Geen niveauregeling, geen wissers, niets van dat alles.quote:Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
(...)
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
(...)
Bovengenoemde quote komt uit een tekst waar de RDW zelf naar linkt... Lijkt er inderdaad beetje op dat de tekst niet goed geïnterpreteerd wordt. Wel vervelend, want er gaat onherroepelijk discussie over ontstaan. Mijn Xantia (met xenon) laat ik om dat te voorkomen maar voor 1 mei keuren, mocht een overijverige diender een boete willen uitschrijven dan zie ik dan wel weer verder. Ik zie niet zo best in het donker en de xenon lampen zijn voor mij dus een absolute uitkomst.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:00 schreef r8ality het volgende:
Ja, dat is wat ook overal in officiele stukken tekst gevonden heb. Volgens mij is het een beetje paniekvoetbal, en was er ten tijde van het drukken van het "vakblad" nog niets concreet besloten...
Sjonnie!quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:41 schreef WalkingDisaster het volgende:
Ik heb ook aftermarket xenon, maar goed afgesteld. Heldere koplamp + lens = mooi lichtbeeld.
En ja, ook de koplamp unit is aftermarket.. Sue me
[ afbeelding ]
Geen idee in hoeverre dit specifieke punt wetenschappelijk onderzocht is hoor, maar het is wel vrij makkelijk te beredeneren op basis van perceptie studies dat het voeren van dagrijverlichting, of fellere verlichting, ten koste gaat van aandacht voor andere weggebruikers.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef Isdatzo het volgende:
Even gezocht naar dat onderzoek..
http://www.motorrijdersac(...)=motoren-verlichting
[..]
MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdag
Ik weet niet hoe jij je lampen erin zet maar in mijn auto moet ik toch wel heel raar doen wil ik die H4 lampjes er onderste boven in krijgen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:59 schreef Youp het volgende:
[..]
Die kunnen dus allebij verkeerdom gemonteerd worden!![]()
Geloof je het niet? Ga maar eens naar de koplampunit van een E46 kijken en vervang daar het betreffende H7 peertje. Je wordt nogal op een verkeerd been gezet, het past in ieder geval allebij.
Ja, en de afstelling van de koplampen is dus iets wat wél elke APK wordt gecontroleerd. Bij alle auto's om precies te zijn.quote:Op zondag 12 april 2009 01:59 schreef CasB het volgende:
Best kansloos dat ze niet juist de auto's voor 2007 aanpakken. Juist de auto's van voor 2007 hebben over het algemeen hun (xenon)lichten niet goed afgesteld.
Alleen jammer van die regels uitgegeven door het ministerie van verkeer en waterstaat waarbij niet over bepaalde jaartallen gepraat wordt. (ook in mijn vorige post te lezen)quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:29 schreef r8ality het volgende:
Die regel gaat ook alleen voor auto's van na 2006 gelden. Je kan niet met terugwerkende kracht regels gaan veranderen.
[edit] Zie dus bericht hierboven.
quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:55 schreef FransDeens het volgende:
Het is zeker vage boel. Maargoed, ik heb op mijn koplamp helemaal geen HC, HR of HCR staan. Mag ik dan volgens oom agent wel gewoon Xenon hebben? Het wordt weer een heerlijk onduidelijk zooitje.
95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met andere velgen hinder jij je mede weggebruikers niet.
Lees eens het topic helemaalquote:Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Daklem het volgende:
[..]
95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.
Xenon is niet eens zo erg, als je het gewoon netjes laat afstellen.
Er komt nu 1 mei een regel dat je niet zomaar meer aftermarket xenon mag gebruiken. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen controleren .. In de koplampen staan de voorgeschreven regeltjes in welke koplamp xenon mag zitten, niet in. Dit is dus een hoop werk voor politie om eventueel te controleren.
Bij auto's vanaf ongeveer 2000 (ouder weet ik niet) staat er dus vaak wel op de koplamp of er een xenonset ingebouwd mag worden. Op de koplamp moeten de letters HDR staan. Wanneer dat erop staat, en je beschikt over koplampsproeiers. Dan mag er xenon worden ingebouwd. Ik geloof zelfs dat een auto ook over automatische stelregeling moet beschikken (maar dat weet ik niet zeker) Wanneeer er HCR op de koplamp staat dan is de koplamp alleen geschikt voor Halogeen licht.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Daklem het volgende:
[..]
95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.
Xenon is niet eens zo erg, als je het gewoon netjes laat afstellen.
Er komt nu 1 mei een regel dat je niet zomaar meer aftermarket xenon mag gebruiken. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen controleren .. In de koplampen staan de voorgeschreven regeltjes in welke koplamp xenon mag zitten, niet in. Dit is dus een hoop werk voor politie om eventueel te controleren.
En nog zo'n goede lezerquote:Op dinsdag 21 april 2009 10:09 schreef beunhaas96 het volgende:
[..]
Bij auto's vanaf ongeveer 2000 (ouder weet ik niet) staat er dus vaak wel op de koplamp of er een xenonset ingebouwd mag worden. Op de koplamp moeten de letters HDR staan. Wanneer dat erop staat, en je beschikt over koplampsproeiers. Dan mag er xenon worden ingebouwd. Ik geloof zelfs dat een auto ook over automatische stelregeling moet beschikken (maar dat weet ik niet zeker) Wanneeer er HCR op de koplamp staat dan is de koplamp alleen geschikt voor Halogeen licht.
Is dat zo? Ik kom namelijk erg tegenstrijdige informatie tegen op dit moment.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:57 schreef r8ality het volgende:
[..]
Lees eens het topic helemaal. Regel is alleen voor auto's na 2006...
Waarom is xenonverlichting niet verbodenquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:15 schreef Daklem het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kom namelijk erg tegenstrijdige informatie tegen op dit moment.
Wat betreft die codering, deze ben ik zelf nog nooit tegen gekomen. Ik ben benieuwd of de uitvoerders van deze wetgeving weten hoe ze deze kunnen vinden.
Erg triest jaquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 17:02 schreef fathank het volgende:
Nog zoiets waar ik me aan stoor trouwens. Paupers die overdag met stadsverlichting + mistlampen rijden "omdat dat mooier is".
Vreemd…suv’s zijn vaker hoger dan standard auto’s en schijnen dus recht in je bakkes ipv op de grondquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:09 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik vind Xenon alleen bij Land Rovers irritant. Op de een of andere manier staan die altijd verkeerd afgesteld. Bij andere SUV's heb ik er geen last van.
Bij een X5 of Q7 heb ik er geen last vanquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Vreemd…suv’s zijn vaker hoger dan standard auto’s en schijnen dus recht in je bakkes ipv op de grond
Het is vaak bij die namaak europeaanse suv's uit het oosten met achteraf ingebouwde xenon dat je er last van hebtquote:Op dinsdag 21 april 2009 16:02 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Bij een X5 of Q7 heb ik er geen last van
steek in mn rug.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |