abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:01:02 #1
232813 Droogreden
'Hela, een drogreden!
pi_62685749
Het feit dat medeleerlingen van me de ganse dag drogredenen aanvoeren en dat je er praktisch gezien niks over kan zeggen;

Bijvoorbeeld, je zit een les, de ene jongen loopt te klieren waarna de ander wat terug doet. Vervolgens zegt de ene jongen "doe niet zo irritant", waarna de andere zich van de repliek dient "jij deed het zelf ook". (Tu quoque). Het feit dat de ander iets doet rechtvaardigd je eigen reactie nog niet.

Of: twee mensen proberen elkaar te troef af te steken in een "diss-gevecht". Een van de mensen heeft net een lijst van "diss" argumenten opgesomt, maar heeft daarbij een klein foutje gemaakt, waarna de tegenstander reageert met "dat is niet waar" en roept "OW, GEDIST!". Alsof een onwaarheid de gehele argumentatie om zeep helpt. Maargoed, het hele idee van "dissen" berust dikwijls alleen uit drogredeneringen.

Als laatste voorbeeld: een meisje heeft bepaalde negatieve eigenschappen en wordt om deze reden door een bepaalde groep van mensen gepest. Ook is dit meisje van een bepaalde buitenlandse nationaliteit. Om deze reden hoort men vaak dat "alle mensen van die bepaalde nationaliteit zijn slecht". Voor deze mensen zou dan ook de redenering "Hitler was slecht en hij kwam uit Oostenrijk, dus is iedereen uit Oostenrijk slecht" volstrekt geldig lijken.

Goed, zelf ben ik natuurlijk wel zo snugger om niks van deze drogredenen te zeggen. Immers, de mensen waar het betrekking op heeft zouden het A. niet begrijpen, of B. reageren met nog meer drogredenen, met een voorkeur voor de Ad Hominem. (Deze stelling baseer ik op empirische ervaring.)

Toegegeven, zelf maak ik ook overvloedig gebruik van drogredenen, maar ik doe dat dan ook bewust, en met de wetenschap dat drogredenen dikwijls meer overtuigingskracht bezitten (vooral omdat ze makkelijk te begrijpen zijn) dan valide argumenten.

Dat neemt niet weg dat ik het gevoel heb dat dit verkeerd is, en niet zo hoort. Liever zou ik willen leven in een wereld waar mensen eerder zullen nadenken voor het gebruiken van een drogreden, en ook zelf zullen weten wanneer hun argumentaties foutief zijn. Maarja, mijn vraag is dan "Hoe kun je dat bewerkstelligen?"
pi_62685876
Whehe, zeuren over taalgebruik en zelf fouten maken
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:10:42 #3
232813 Droogreden
'Hela, een drogreden!
pi_62685951
Goh, iemand die op het internet spellingsfouten maakt!
Dan kun je net zo goed alles dat er gezegd word negeren. Immers, iemand die een spellingsfout maakt kan nooit iets goeds te zeggen hebben. (Misschien dat je dat niet zo bedoelde "baNEEL", maar dit is dus het eerste dat er bij me opkomt.)

Ter verduidelijking, ik zeur niet over taalgebruik, ik 'zeur' over foutieve redeneringen.
Als ik me daar zelf schuldig aan heb gemaakt, dan mag men me daar gerust op wijzen.
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:11:31 #4
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62685979
Dus je vind het hypocriet dat mensen hypocriet zijn terwijl je het zelf ook bent..

En daar wil je een oplossing voor?
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_62686042
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:01 schreef Droogreden het volgende:
...
Toegegeven, zelf maak ik ook overvloedig gebruik van drogredenen, maar ik doe dat dan ook bewust, ...
twee violen en een trommel en een fluit
pi_62686087
Ik heb een hekel aan dit topic
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:19:43 #7
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62686141
Ik ben het trouwens wel deels met TS eens... vandaag de dag schijnt het belangrijker te zijn dat je IETS zegt (of het klopt of niet is niet eens zo relevant) ipv dat je erover nadenkt en voor jezelf nagaat of het eigenlijk wel correct is wat je wilt zeggen (doe het zelf overigens net zo goed)...

Spreken is zilver, etc...
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:22:31 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62686199
als men met dat soort argumentatie komt zeg ik meestal zoiets als... Je hebt gelijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:24:29 #9
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_62686248
Het is een vorm van verbaal armpje drukken. In een groep mensen wil ieder individu nou eenmaal bepalen waar hij staat in de rangorde, en velen doen er alles aan om zo hoog mogelijk te eindigen.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_62686291
Mensen zijn nu eenmaal hypocriet, leer er maar mee leven. En wie geeft daarom eigenlijk?
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_62686295
Ad Hominem Je klinkt als een intellectueel, maar dit spreekwoord, onder de mom "jijbak" is toch echt iets wat je op het VMBO nog leert.

Je bent gewoon een omhoog gevallen pikkie die denkt heel wat intellect in z'n harsens te hebben, maar geloof me, er zijn zoveel mensen slimmer dan jij. En als serieuze tip: zoek die mensen op, het is fijn om te kunnen leren, en je dommer in plaats van je superieur te voelen. Want ik was ongeveer zoals jij
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:28:09 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62686349
mag best minder op de man hoor S.
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:30:12 #13
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62686401
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:26 schreef Syheriat het volgende:
Ad Hominem Je klinkt als een intellectueel, maar dit spreekwoord, onder de mom "jijbak" is toch echt iets wat je op het VMBO nog leert.

Je bent gewoon een omhoog gevallen pikkie die denkt heel wat intellect in z'n harsens te hebben, maar geloof me, er zijn zoveel mensen slimmer dan jij. En als serieuze tip: zoek die mensen op, het is fijn om te kunnen leren, en je dommer in plaats van je superieur te voelen. Want ik was ongeveer zoals jij
Hoef je niet "intellectueel" voor te zijn, hoor... iedereen die drogreden in wikipedia kan intypen kan met dit soort uitdrukkingen op de proppen komen...
pi_62686418
Meneer heeft net wat nieuwe woordjes geleerd? .
pi_62686504
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:30 schreef Illuminator het volgende:
Meneer heeft net wat nieuwe woordjes geleerd? .
Tja, dat idee kreeg ik eerlijk gezegd ook na het lezen van de OP .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_62686521
Jij bent echt zo iemand die het verdient om gepest te worden.
Cause nobody likes rock anymore!
pi_62686599
Volgens mij is TS echt hoogbegaafd ofzo, kijkende naar z'n google-spreekwoorden
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 26 oktober 2008 @ 13:38:55 #18
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_62686635
Schopje naar KLB?

Dus...Nou, welkom op FOK!. Hoe voelt het, afgezeken worden in je eerste topic ?
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
  zondag 26 oktober 2008 @ 14:02:12 #19
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_62687219
verkeerde topic

[ Bericht 48% gewijzigd door tonja op 26-10-2008 14:06:08 (zat in het verkeerde topic) ]
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_62687658
Wat een intelligent stukje..
pi_62687807
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  zondag 26 oktober 2008 @ 14:50:39 #22
232104 GeestMeel
Boe ik ben een spook
pi_62688554
Is dit serieus?

Ik ging al zoeken voor een lemming, maar dit is niet KLB.
Boe?
pi_62688605
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je huilt over mensen die drogredenen gebruiken en ondertussen geef je toe ze zelf ook te gebruikten - ook al doe je het 'bewust'. Iets met potten en ketels...
pi_62688697
Ik heb het idee dat TS autistisch is.
  zondag 26 oktober 2008 @ 14:56:03 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_62688734
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 14:25 schreef Nosh het volgende:
Ik wilde eigenlijk met 'Nou en of!' op TS reageren, maar eigenlijk dekt dit de lading beter.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 26 oktober 2008 @ 14:56:23 #26
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_62688746
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 14:55 schreef Chriz2k het volgende:
Ik heb het idee dat TS autistisch is.
En dit ook.

Nou en of!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_62688945
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:10 schreef Droogreden het volgende:
Goh, iemand die op het internet spellingsfouten maakt!
Dan kun je net zo goed alles dat er gezegd word negeren. Immers, iemand die een spellingsfout maakt kan nooit iets goeds te zeggen hebben. (Misschien dat je dat niet zo bedoelde "baNEEL", maar dit is dus het eerste dat er bij me opkomt.)

Ter verduidelijking, ik zeur niet over taalgebruik, ik 'zeur' over foutieve redeneringen.
Als ik me daar zelf schuldig aan heb gemaakt, dan mag men me daar gerust op wijzen.
Laat ik dat dan eens even doen.
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:01 schreef Droogreden het volgende:
Of: twee mensen proberen elkaar te troef af te steken in een "diss-gevecht".
Dat 'te' een typefout is wil ik nog aannemen, maar het is duidelijk dat je de uitdrukking ooit hebt gehoord zonder over de betekenis na te denken. De uitdrukking is namelijk "iemand de loef afsteken" en is afkomstig uit het zeewezen.

Hetzelfde geldt voor mensen die 'aftands' schrijven als aftans, afthans of welke andere manier dan ook.
  zondag 26 oktober 2008 @ 15:14:01 #28
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62689371
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 15:02 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Laat ik dat dan eens even doen.
[..]

Dat 'te' een typefout is wil ik nog aannemen, maar het is duidelijk dat je de uitdrukking ooit hebt gehoord zonder over de betekenis na te denken. De uitdrukking is namelijk "iemand de loef afsteken" en is afkomstig uit het zeewezen.

Hetzelfde geldt voor mensen die 'aftands' schrijven als aftans, afthans of welke andere manier dan ook.
OW GEDIST
pi_62689437
Tja. Ach.
pi_62689539
Hoe oud is TS?
Ja, ik generaliseer.
pi_62689571
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 14:56 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik wilde eigenlijk met 'Nou en of!' op TS reageren, maar eigenlijk dekt dit de lading beter.
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 14:56 schreef Copycat het volgende:

[..]

En dit ook.

Nou en of!
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_62689933
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 14:25 schreef Nosh het volgende:
Inderdaad. Schopje naar KLB.

Al heeft de TS wel gelijk.
  zondag 26 oktober 2008 @ 17:23:50 #33
232813 Droogreden
'Hela, een drogreden!
pi_62693638
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:26 schreef Syheriat het volgende:

Ik kan wel begrijpen waarom je zou denken dat ik mezelf als een intellectueel beschouw. Echter, ik bedien mezelf liever niet van zulke pretenties. Uiteraard zullen er mensen zijn met veel meer intellect dan ik. Het is niet mijn bedoeling over te komen als een zelfvoldane betweter mocht dat het geval zijn.

En inderdaad RedDevil085, mijn kennis van drogredenen komt in de eerste plaats van Wikipedia en andere sites op het internet.

Daarnaast erken ik dat ik deels een hypocriet ben. Echter, het verschil is dat als iemand mij zou wijzen op het gebruik van drogredenen, dat ik dat dan ook zou accepteren en toe zou geven. Van andere mensen kan ik dit natuurlijk niet verwachten. Toch voel ik me schuldig elke keer dat ik een drogreden gebruik.

Ik probeer niet iets te zeggen, ik heb iets gevraagd in mijn 1e post.

En nee, ik ben niet autistisch.
  zondag 26 oktober 2008 @ 17:48:24 #34
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62694320
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 17:23 schreef Droogreden het volgende:

[..]

Ik kan wel begrijpen waarom je zou denken dat ik mezelf als een intellectueel beschouw. Echter, ik bedien mezelf liever niet van zulke pretenties. Uiteraard zullen er mensen zijn met veel meer intellect dan ik. Het is niet mijn bedoeling over te komen als een zelfvoldane betweter mocht dat het geval zijn.

En inderdaad RedDevil085, mijn kennis van drogredenen komt in de eerste plaats van Wikipedia en andere sites op het internet.

Daarnaast erken ik dat ik deels een hypocriet ben. Echter, het verschil is dat als iemand mij zou wijzen op het gebruik van drogredenen, dat ik dat dan ook zou accepteren en toe zou geven. Van andere mensen kan ik dit natuurlijk niet verwachten. Toch voel ik me schuldig elke keer dat ik een drogreden gebruik.

Ik probeer niet iets te zeggen, ik heb iets gevraagd in mijn 1e post.

En nee, ik ben niet autistisch.
Verfrissend dat je er eerlijk over bent...
Maar zoals hierboven al werd aangegeven: Een betere wereld begint bij jezelf...
  zondag 26 oktober 2008 @ 17:50:45 #35
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62694388
dan maar ik KLB proberen?
  zondag 26 oktober 2008 @ 17:53:40 #36
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62694482
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 17:50 schreef Re het volgende:
dan maar ik KLB proberen?
Kun je er net zo goed meteen een slotje opknallen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')