Nee, dat lees je toch niet helemaal goed.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
Moet ik dit onder 'de Vredige Christus', of 'het Vredige Christendom' verstaan ? "... wie zijn leven verliest omwille van mij ...". Dit is een pure oproep tot martelaarschap ! Een oproep tot gewelddadigheid; lees het zelf nu eens goed. Het zijn de woorden van een oproerkraaier [zie geweld].
Met andere woorden, laat de vergelding alleen aan God over, wees nooit gewelddadig.quote:matth 26
52 Toen zei Jezus tot hem: „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan.
Rom 12
17 Vergeldt niemand kwaad met kwaad. Verschaft voortreffelijke dingen voor het oog van alle mensen. 18 Zijt indien mogelijk, voor zover het van U afhangt, vredelievend jegens alle mensen.
19 Wreekt UZELF niet, geliefden, maar geeft plaats aan de gramschap; want er staat geschreven: „Aan mij is de wraak; ik wil vergelden, zegt Jehovah.”
20 Maar „indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem iets te drinken; want door dit te doen, zult gij vurige kolen op zijn hoofd stapelen”. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar blijf het kwade overwinnen met het goede.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:59 schreef STORMSEEKER het volgende:
matth 26
52 Toen zei Jezus tot hem: „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan..
LEES AUB:
Rom 12
17 Vergeldt niemand kwaad met kwaad. Verschaft voortreffelijke dingen voor het oog van alle mensen.
LEES AUB:
18 Zijt indien mogelijk, voor zover het van U afhangt, vredelievend jegens alle mensen.
LEES AUB:
Bijna iedereen dronk in die tijd alcohol omdat door het bereidingsproces veiliger was dan gewoon water drinken.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
He, simpel antwoord. Dus iedereen dronk altijd wijn ? Lijkt me sterk.
Da's onze liefhebbende Godquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:59 schreef STORMSEEKER het volgende:
19 ''...Aan mij is de wraak; ik wil vergelden, zegt Jehovah.”
LEES AUB:
20 Maar (blabla) want door dit te doen, zult gij vurige kolen op zijn hoofd stapelen”.
LEES AUB:
Jouw post was bagger, de bijbel niet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
[..], da's nu eenmaal geciteerd uit de Bijbel ... die bagger
![]()
Ik denk ook dat Jezus wijn dronk. Maar wat is nu precies je punt?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
He, simpel antwoord. Dus iedereen dronk altijd wijn ? Lijkt me sterk.
Dat Jezus wel wijn dronk : "[34] Ze gaven Jezus met gal vermengde wijn, maar toen hij die geproefd had, weigerde hij ervan te drinken. " Matteüs 27.
Dit mede als antwoord op een vraag, of Jezus zelf wel wijn dronk. Als je geen wijn drinkt, hoef je ook geen wijn 'die slecht van smaak is, te proeven'.
Het tempelplein is onderdeel van de tempel.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
Nee ! Het was op het tempelplein ! Dus buiten de tempel.
Ok.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
Verder zie ik menige Kerk, waar rommelmarken gehouden worden
Door wie en waarom?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
"Er staat trouwens nergens dat hij iemand geweld heeft aangedaan." Ten eerste, zal dat, als het persoonlijk geweld was, wel weggestreept zijn.
Ja, dus?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
Ten tweede :
Geweld
Met geweld wordt over het algemeen de gewelddadige agressie bedoeld die voortkomt uit egocentrisme, onbewustheid, frustratie en respect- loosheid.
Respectloosheid uit het ontbreken van het fundamentele besef dat de andere mens wezenlijk is als wijzelf; uit het ontbreken van empathie.
Daarnaast echter ook uit een negatief of gedemoniseerd zelf- mens- en wereldbeeld.
Geweld
Synoniem: geweldpleging
Meer algemene term: sociale problemen
Geweld
Het gebruiken van fysieke kracht om te doden, verwonden, schade aan te brengen of te mishandelen.
Categorie: Abstracte Begrippen > sociale kwesties.
Geweld
`Geweld` is een algemene term om acties te beschrijven die verwonding of schade bij mensen, dieren, of niet-levende voorwerpen veroorzaken of bedoeld zijn om die te veroorzaken. Geweld wordt vaak geassocieerd met agressie.
Bron
Jezus roept niemand op geweld te plegen, dat is jouw incorrecte interpretatie.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:33 schreef Apollyon het volgende:
Moet ik dit onder 'de Vredige Christus', of 'het Vredige Christendom' verstaan ? "... wie zijn leven verliest omwille van mij ...". Dit is een pure oproep tot martelaarschap ! Een oproep tot gewelddadigheid; lees het zelf nu eens goed. Het zijn de woorden van een oproerkraaier [zie geweld].
En nog steeds geen onvolkomendheden. Wat een bagger.quote:
Wat is nou je punt?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 23:14 schreef Apollyon het volgende:
Even het geheel :
"[45] Daarna voegde hij zich weer bij de leerlingen en zei: ‘Liggen jullie daar nog steeds te slapen en te rusten? En dat terwijl het ogenblik nabij is waarop de Mensenzoon wordt uitgeleverd aan zondaars. [46] Sta op, laten we gaan; kijk, hij die mij uitlevert, is al vlakbij.’
[47] Nog voor hij uitgesproken was, kwam Judas eraan, een van de twaalf, in gezelschap van een grote, met zwaarden en knuppels bewapende bende, die door de hogepriesters en de oudsten van het volk was gestuurd."
- Dus Jezus was zo edelmoedig om tegen een grote overmacht zijn vrienden te besparen ?
Ok, nu weet ik zeker dat je gewoon een ordinaire trol bent die koste wat het kost slecht moet zien in alles waar hij het niet mee eens is.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 23:20 schreef Apollyon het volgende:
Iemand 'de ogen uitsteken' noemen wij dat in Rottedam.
Waar slaat dat nou weer op? Ja zover het van jou persoonlijk afhangt ja, je vijanden doen het niet naar jou he, slimmerik?quote:"... indien mogelijk, voor zover het van U afhangt ..."
Wel erg vrijbljivend, he ?
Als de politie vraagt aan een crimineel of 'ie op wil houden zonder verdere actie, denk je dat die dat doet?quote:
Jij leest wat je wil lezen, zonder begrip van de context, dat is wat anders.quote:"... zult gij vurige kolen op zijn hoofd stapelen".
Nieuwe marteltechniek ?
Ik lees hier meer 'psychological warfare', dan een vredelievende daad
Zo weinig oog voor de werkelijkheid, zo veel oog voor verzinsels van mensen die uit waren/zijn op machtquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:48 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zo weinig oog voor de context van Jezus' tijd
Denken dat de vroege christenen op macht uit warenquote:Op zondag 26 oktober 2008 08:08 schreef mazeind het volgende:
zo veel oog voor verzinsels van mensen die uit waren/zijn op macht
Macht nastreven is één; die wel of niet krijgen is twee.quote:Op zondag 26 oktober 2008 09:55 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Denken dat de vroege christenen op macht uit waren
Als er in het Romeinse Rijk één groep was die door haar 'nieuwe' overtuiging geen macht kreeg, dan waren het de christenen wel.
De vroege christenen streefden helemaal geen aardse macht na. In het Nieuwe Testament wordt juist benadrukt dat de aardse machten gerespecteerd moeten worden en het Hemelse Koninkrijk in de hemelen is, niet op de aarde. De vroege christenen deden bewust geen aanspraak op aardse macht, om de Romeinse autoriteiten niet tegen het hoofd te stoten.quote:Op zondag 26 oktober 2008 10:44 schreef mazeind het volgende:
Macht nastreven is één; die wel of niet krijgen is twee.
Dįt was de normale kleding voor mannen in die tijd. Vreemd eigenlijk dat gereformeerden zich niet massaal in jurken kleden.quote:
quote:Op zondag 26 oktober 2008 00:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jouw post was bagger, de bijbel niet.
[..]
Ik denk ook dat Jezus wijn dronk. Maar wat is nu precies je punt?
[..]
Het tempelplein is onderdeel van de tempel.![]()
[..]
Ok.
[..]
Door wie en waarom?
[..]
Ja, dus?
[..]
Jezus roept niemand op geweld te plegen, dat is jouw incorrecte interpretatie.
Zijn opoep tot martelaarschap is een oproep aan de gelovigen dat ze inderdaad bereid moeten zijn te sterven voor Jezus. En daarmee bedoelt Jezus niet dat ze zelf ten strijde moeten trekken en geweld moeten gaan gebruiken maar dat anderen geweld tegen hen zullen gaan gebruiken. Wat utieindelijk ook uitgebreid gebeurd is in het Romeinse Rijk.
[..]
En nog steeds geen onvolkomendheden. Wat een bagger.
Of de bijbel geen bagger was zullen we nooit achterkomen omdat deze verfijnd en aangepast is en we de mensen persoonlijk niet kennen die de stukken geschreven hebben.
Het is een geloof, de bijbel kan dus bagger zijn maar kan ook redelijk betrouwbaar zijn, gezien de oudheid van de bijbel en de vele transformatie die de katholieke kerk de bijbel toegebracht heeft denk ik dat het niet zo'n betrouwbaar boek meer is.
Next topc is de bijbel betrouwbaar?
Het enige wat je hiermee zegt is dat het kopiėren van de bijbel betrouwbaar was, niet dat de bijbel zelf betrouwbaar is.quote:Op zondag 26 oktober 2008 15:47 schreef STORMSEEKER het volgende:verhaal
De vele historische vermeldingen van steden, forten, koningen, personen, oorlogen, geslachtsregisters en dergelijke maken het een zeer betrouwbaar boek. Alles wat te controleren is aan de hand van de bekende geschiedenis klopt.quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:01 schreef Lod het volgende:
Het enige wat je hiermee zegt is dat het kopiėren van de bijbel betrouwbaar was, niet dat de bijbel zelf betrouwbaar is.
En het is net zoals met veel fictie-boeken. Het kan heel levensecht en betrouwbaar uitzien, uiteindelijk is en blijft het verzonnen door 1 of meerdere schrijvers.
Zo ken ik er nog wel 1:quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:10 schreef zoalshetis het volgende:
het grootste euvel aan de bijbel, torah of koran is natuurlijk dat het gewoon door mensen/groupies en overleveraars is geschreven die net doen of het het woord van god is.
zielig? ja. grootheidswaanzin? ja. leuk? nee.
Het zal best dat er veel vermelding wordt gemaakt van historische feiten. Dat doet een gemiddelde roman over de middeleeuwen ook, wat nog steeds niet wil zeggen dat het waar is.quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
En als je het goed bestudeert zal opvallen hoe betrouwbaar ze eigenlijk is.
sorry dat ik op jouw kruis getrapt heb, dat was niet direct de bedoeling. waar ik me wel steeds over verbaas is dat gelovigen echt denken dat 'hun boek' woorden van god zijn. that's all en meteen ook heel erg duidelijk hoe ik over eligie denk.quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Zo ken ik er nog wel 1:
zoalshetis
zielig? ja. grootheidswaanzin? ja. leuk? nee.
Dit is niet echt tof of wel?
Ken je de bijbel eigenlijk wel? Weet je wel echt waar je het over hebt?
Belachelijk maken is makkelijk, maar het waarderen voor wat het is, is een ander verhaal.
Om maar iets te noemen: als je 15 mensen in een kamer hebt en je vertelt 1 een verhaal en die vertelt het de volgende enz, tot je de laatste hebt en die vraagt naar het verhaal, dan is het iets totaal anders geworden.
Het unieke van de bijbel is dat 66 boeken door tientallen schrijvers over vele eeuwen heen allemaal hetzelfde thema beschrijven.
De bijbel staat vol goede raad, wijze levenslessen, talloze profetieen waarvan vele ook al echt daadwerkelijk zijn uitgekomen en het is nog altijd het meest invloedrijke boek op aarde.
Nee, je kunt werkelijk niet, na het gelezen te hebben, concluderen dat het slechts door een groepje fantasten (die elkaar dus ook grotendeels nooit gezien hebben en dus ook niets af konden spreken!) in elkaar is gedraaid voor de lol.
Het helpt wel als alle namen van mensen en steden en landen e.d. worden bevestigd door archeologie bijvoorbeeld, toch?quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:29 schreef Lod het volgende:
Het zal best dat er veel vermelding wordt gemaakt van historische feiten. Dat doet een gemiddelde roman over de middeleeuwen ook, wat nog steeds niet wil zeggen dat het waar is.
We hebben gelukkig 4 verslagen die allemaal ongeveer dezelfde periode beschrijven en allemaal in zeer grote mate overeenstemmen.quote:En over die ooggetuigen ben ik ook sceptisch. Van het NT bijvoorbeeld is ondertussen bekend dat het eerste evangelie 30 jaar na de dood van Jezus geschreven werd. Hoe betrouwbaar is zo'n ooggetuige dan nog? Hoe betrouwbaar is de schrijver in het overbrengen van het ooggetuigenverslag?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |