Maar Jehovah's Getuigen staan erom bekend dat ze eens in de zoveel tijd hun voorspelling wanneer de grote verdrukking is aanpassen. Er zijn al voorspellingen voor 1914, 1925 en 1975 gedaan. Toen werd de voorspelling wat vager, maar ‘voordat de generatie van 1914 gestorven is’, hetgeen onderhand grotendeels al het geval is, behalve de allerjongsten uit die tijd. De laatste keer dat ik keek ernaar informeerde was de status al meer dan 10 jaar ‘zeer nabij’. Zelfs zo nabij dat er afgeraden werd nog b.v. een universitaire studie te doen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Hij heeft tekens gegeven die de eindtijd zouden inluiden. 2000 Jaar geleden waren die tekens nog niet zichtbaar in tegenstelling tot nu, dus dat klopt al niet.
Verder staat de precieze tijd niet in de bijbel, want ´niemand weet de dag en het uur dan de Vader alleen´.
Dus ook dat is niet waar.
Het einde lag en ligt duidelijk in de toekomst.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 09:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk een beetje flauw, zulke dingen opzoeken, en dan roepen: sliep-uit, ze hadden het mis, maar het is wel kenmerkend voor zulke eschatologiën dat degenen die erin geloven altijd de tekenen zien, en altijd weten uit te leggen waarom die tekenen ondubbelzinnig zijn, en waarom het dit keer wel echt zo is en de vorige keer niet zo was, of waarom die anderen het compleet mis hadden. Elke dag sterven er vele mensen die er heilig van overtuigd waren dat Jezus nog tijdens hun leven zou terugkeren. Is die interpretatie dan werkelijk zó moeilijk? Heeft God het zo lastig gemaakt?
God is waarschijnlijk gek op raadselsquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 09:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar Jehovah's Getuigen staan erom bekend dat ze eens in de zoveel tijd hun voorspelling wanneer de grote verdrukking is aanpassen. Er zijn al voorspellingen voor 1914, 1925 en 1975 gedaan. Toen werd de voorspelling wat vager, maar ‘voordat de generatie van 1914 gestorven is’, hetgeen onderhand grotendeels al het geval is, behalve de allerjongsten uit die tijd. De laatste keer dat ik keek ernaar informeerde was de status al meer dan 10 jaar ‘zeer nabij’. Zelfs zo nabij dat er afgeraden werd nog b.v. een universitaire studie te doen.
En dat is natuurlijk een beetje flauw, zulke dingen opzoeken, en dan roepen: sliep-uit, ze hadden het mis, maar het is wel kenmerkend voor zulke eschatologiën dat degenen die erin geloven altijd de tekenen zien, en altijd weten uit te leggen waarom die tekenen ondubbelzinnig zijn, en waarom het dit keer wel echt zo is en de vorige keer niet zo was, of waarom die anderen het compleet mis hadden. Elke dag sterven er vele mensen die er heilig van overtuigd waren dat Jezus nog tijdens hun leven zou terugkeren. Is die interpretatie dan werkelijk zó moeilijk? Heeft God het zo lastig gemaakt?
quote:
Ik studeer al jaren elke week in de bijbel en al jaren ben ik in #WFL te vinden inquote:Op vrijdag 24 oktober
2008 00:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Wellicht moet je hem nog eens beter lezen.
Ik weet niet zeker welke tekst je bedoelt, maar ik denk dat het deze is:quote:De precieze tijd staat er inderdaad niet in. Maar er staat wel dat de discipelen dit nog in hun leven mee zouden maken.
Om te beginnen wordt hier niet gesproken over het Einde. God bepaalt trouwens wanneer dat komt, niet Jezus. Dit heeft er dus niets mee te maken.quote:Markus 9:1
9 Ook zei hij verder tot hen: „Voorwaar, ik zeg U: Onder hen die hier staan, zijn er sommigen die geenszins de dood zullen smaken voordat zij eerst het reeds in kracht gekomen koninkrijk Gods zien
Matth 16
28 Voorwaar, ik zeg U dat sommigen van hen die hier staan, geenszins de dood zullen smaken voordat zij eerst de Zoon des mensen in zijn koninkrijk zien komen.”
Jezus’ transfiguratie was geen droom. Het is niet waarschijnlijk dat de drie apostelen dezelfde droom zouden hebben, en Jezus noemde wat er plaatsvond een visioen. Dat duidt niet op een onwerkelijkheid, want het Griekse woord dat in Mattheüs 17:9 wordt gebruikt, wordt elders weergegeven met „aanblik” (Handelingen 7:31). De toeschouwers waren dus klaarwakker, en met hun ogen en oren zagen en hoorden zij echt wat er plaatsvond.(Lukas 9:32).quote:2 Bijgevolg nam Jezus zes dagen later Petrus en Jakobus en Johannes mee en bracht hen
een hoge berg op, waar zij geheel alleen waren. En hij onderging voor hun ogen een
transfiguratie, 3 en zijn bovenklederen werden blinkend, veel witter dan enige
kledingreiniger op aarde ze wit zou kunnen maken. 4 Ook verscheen hun Elia samen met
Mozes, en zij waren in gesprek met Jezus. 5 En Petrus nam het woord en zei tot Jezus:
„Rabbi, het is heel goed dat wij hier zijn, laten wij daarom drie tenten opslaan, één
voor u en één voor Mozes en één voor Elia.” 6 Hij wist in feite niet wat hij antwoorden
moest, want zij werden zeer bevreesd. 7 En er vormde zich een wolk, die hen
overschaduwde, en er kwam een stem uit de wolk: „Dit is mijn Zoon, de geliefde; luistert
naar hem.” 8 Plotseling echter keken zij rond en zagen niemand anders meer bij zich dan
alleen Jezus.
Vanaf Jezus was het meer dan duidelijk dat er een keer een eind zou komen en werd die eindtijd ook beschreven. Het is goed dat (sommige) christenen waakzaam zijn geweest en nog zijn, maar de bijbel laat dus zien dat de tekenen die zijn beschreven nu pas in vervulling gaan en niet duizenden jaren geleden.quote:Jij bent je ervan bewust dat christenen al 2000 jaar denken dat zij de generatie zijn
die in de eindtijd leven?
The man's got a point.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
En ja hoor, weer een topic verloren...
Waarom moeten atheistische mensen altijd elk MAAR DAN OOK ELK topic over geloof volspammen met de ONgelooflijk saaie en vaak herhaalde dooddoener: ''God bestaat niet''.
JULLIE denken dat en dat is prima, dat mag, maar waarom dat elke keer met zijn allen herhalen (in ELK topic)?
Het is alleen maar irritant.
De TS gaat er wel vanuit dat er een God bestaat dus het neerplempen van jullie stopzinnetje is gewoon zinloos.
''Oh, ''wij'' de atheisten zijn zo geweldig en verlicht omdat we niet geloven en wij kunnen wel goed discussieren itt gelovigen'', dat is tenminste de strekking die ik vaak opmaak uit berichten van atheistische mensen in discussies,..nou, ik merk er niets van.
Dit lijkt werkelijk nergens op, sorry hoor.
Kijk, ik ben niet uit op ruzie, maar ik heb al zoveel in potentie interessante topics op deze manier verloren zien gaan dat het mij mateloos begint te vervelen.
Maar goed..
PS. Het is nog niet eens de mening op zich die het hem doet, maar het complete ontbreken van interesse.
Er wordt niet gezegd:''ik geloof niet in God omdat...'' of: ''nou, TS je zou het ook zus en zo kunnen zien''
nee, het is altijd en immer gewoon de neergesmeten one-liner: ''God bestaat niet''.
Lekker boeiend voor anderen zo'n mening![]()
...of is dit bericht te hard? Het is wel duidelijk wat ik bedoel toch?
Deze boeken gingen weldegelijk over de tijd waarin deze geschreven zijn. Het is maar net wat je er in ziet. Evenals het boek Openbaring. Dit ging over de Romeinse bezetting, het einde van de romeinse bezetting.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Hij heeft tekens gegeven die de eindtijd zouden inluiden. 2000 Jaar geleden waren die tekens nog niet zichtbaar in tegenstelling tot nu, dus dat klopt al niet.
Verder staat de precieze tijd niet in de bijbel, want ´niemand weet de dag en het uur dan de Vader alleen´.
Dus ook dat is niet waar.
Het einde lag en ligt duidelijk in de toekomst.
Alles wat genoemd wordt in Matth 24 en 2 Tim 3:1-5 slaat op die tekenen van de laatste dagen.
Deze gingen duizenden jaren geleden duidelijk nog niet in vervulling.
[..]
Oh en je hoeft niet flauw te worden, ik blijf ook gewoon aardig dacht ik zo.![]()
Ja vind ik ook. Zeker ook omdat TS in de OP aangeeft er even vanuit te gaan dat God bestaat. Dan vind ik dat je daar in eerste instantie in mee moet gaan. En sowieso zitten volgens mij weinig mensen te wachten op oneliners als 'God is een klootzaak' of 'God bestaat niet'. Althans, ik haast me dan gelijk naar de volgende post.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 10:53 schreef bigore het volgende:
[..]
The man's got a point.
Ik zie geen gelovigen continu lopen zeiken in evolutietopics. Ik geloof zelf niet in God, maar hij heeft wel een punt.
Het is inderdaad niet makkelijk, dat is waar.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 09:32 schreef Iblis het volgende:
Maar Jehovah's Getuigen staan erom bekend dat ze eens in de zoveel tijd hun voorspelling wanneer de grote verdrukking is aanpassen. Er zijn al voorspellingen voor 1914, 1925 en 1975 gedaan. Toen werd de voorspelling wat vager, maar ‘voordat de generatie van 1914 gestorven is’, hetgeen onderhand grotendeels al het geval is, behalve de allerjongsten uit die tijd. De laatste keer dat ik keek ernaar informeerde was de status al meer dan 10 jaar ‘zeer nabij’. Zelfs zo nabij dat er afgeraden werd nog b.v. een universitaire studie te doen.
God legt het er niet allemaal dik bovenop nee, we moeten er naar zoeken ''als naar verborgen schatten''.quote:Spreuken 2
3 indien gij bovendien om het verstand zelf roept en om het onderscheidingsvermogen zelf uw stem verheft, 4 indien gij ernaar blijft zoeken als naar zilver, en gij er als naar verborgen schatten naar blijft speuren, 5 in dat geval zult gij de vrees voor Jehovah begrijpen, en de kennis van God zult gij vinden.
quote:Rom 3
3 Wat dan [is het geval]? Indien sommigen geen geloof tot uitdrukking hebben gebracht, zal hun ongeloof de getrouwheid van God dan soms tenietdoen? 4 Dat geschiede nooit! Maar God worde waarachtig bevonden, ook al wordt ieder mens een leugenaar bevonden, zoals er staat geschreven: „Opdat gij rechtvaardig zoudt blijken in uw woorden en overwint wanneer gij wordt geoordeeld.”
Strikt rationeel genomen kan jij ook niet bewijzen dat hij niet bestaat. De afwezigheid van paranormale gebeurtenissen of openbaringen wil niet zeggen dat hij niet bestaat.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:39 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Bewijs eerst maar eens dat God bestaat, dan lees ik je post pas!
Dan hebben we nu in ieder geval al één verzieker opgespoord. Het was misschien een vooruitziende blik van mij.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:57 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik zie niemand die het topic probeert te verzieken. Eigenlijk zie ik maar een verziekende trollende opmerking en die staat in jouw post.
Oh het was niet de bedoeling dat dit een serieus topic werd? Er staan in dit topic meer serieuze reacties van mij dan van jou maar die moeite had ik me dus kunnen besparen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dan hebben we nu in ieder geval al één verzieker opgespoord. Het was misschien een vooruitziende blik van mij.
Het is wel de bedoeling dat dit een serieus topic wordt.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 18:40 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Oh het was niet de bedoeling dat dit een serieus topic werd? Er staan in dit topic meer serieuze reacties van mij dan van jou maar die moeite had ik me dus kunnen besparen.
Zou wel fijn zijn als je dát ook in de OP had gezet.
De manifestatie waar ik in mijn OP op doelde was een manifestatie die slechts op één manier uitgelegd kan worden, n.l. dat God bestaat.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 23:09 schreef Tokamak het volgende:
Vantevoren wil ik ff zeggen dat ik niet in God geloof, omdat elk 'bewijs' van het bestaan van God dubieus is. ik geloof dat de mens (on)bewust een God creëert in het hoofd omdat zij zich daar prettig bij voelen. Ik geloof dus ook niet in een 'Act Of God'.
Maar goed, stel hij bestaat.
Wie zegt dat God laatst geen sensationele stoffelijke manifestatie heeft veroorzaakt? Je zou Katrina kunnen zien als een straffe des Gods, evenals 11 september. Je zou de overstromingen van 1953 kunnen zien als een straf, omdat we voor God speelden en eigen land creëerden. Je zou ook de opwarming van de aarde kunnen zien als een sensationele stoffelijke manifestatie (als test voor de mensheid, want we moeten op tijd reageren). Het is volgensmij maar net hoe je het interpreteert. Volgensmij denkt ieder gelovig persoon daar anders over. Ik denk dus dat jij (kleinduimpje3) dit niet interpreteert als een manifestatie. Dus mijn vraag aan jou: Wanneer is het een Manifestatie van God en wanneer niet?
God zou zich kunnen schamen als hij iets verkeerds gedaan had.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:02 schreef MinderMutsig het volgende:
Prima, stél dat god bestaat en hij is die knuffelgod waar iedereen in lijkt te geloven tegenwoordig in plaats van die vreselijke *** uit de bijbel dan denk ik dat hij zich niet openbaart omdat hij zich zelf ook schaamt voor alles wat er uit zijn naam gedaan is door zijn volgelingen. Of voor die volgelingen zelf, ook een serieuze optie wat mij betreft.
In mijn OP heb ik nu juist een andere optie laten zien.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 23:01 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Als hij wel bestaat en zich toch niet laat zien is hij ofwel onverschillig, of wreed.
Ik denk toch wel dat je vrije wil kan misbruiken.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:17 schreef MinderMutsig het volgende:
Vrije wil kan je niet misbruiken en je kan er al helemaal niet voor gestraft worden áls je er gebruik van maakt. Dan is het namelijk al geen vrije wil meer.
Jij mag mijn slaaf worden en mij gehoorzamen of ik sluit je op en martel je, jij mag kiezen.
Als jij pijn als straf ervaart wel. Ik zie dat meer als een logisch signaal dat je lichaam afgeeft om aan te geven dat dat wat je deed niet zo handig is, en als signaal dat je lichaam het oppikt en dus aan het werk gaat om het op te lossen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk toch wel dat je vrije wil kan misbruiken.
Ik ben vrij om mijn hand in de brandende open haart te steken of dat niet te doen.
In het eerste geval wordt ik daar wel voor gestraft en zal ik er waarschijnlijk van leren.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:57 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik zie niemand die het topic probeert te verzieken. Eigenlijk zie ik maar een verziekende trollende opmerking en die staat in jouw post.
Gestraft? Dat zou ik begrijpen alsof het vuur niet wil dat jij het aanraakt en dat het daarom jou pijn doet, dus dat het de intentie was van het vuur dat jij pijn zou hebben. Dat lijkt me allemaal wat te veel gevraagd voor een oxidatiereactie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk toch wel dat je vrije wil kan misbruiken.
Ik ben vrij om mijn hand in de brandende open haart te steken of dat niet te doen.
In het eerste geval wordt ik daar wel voor gestraft en zal ik er waarschijnlijk van leren.
Zouden er geen ethische natuurwetten kunnen bestaan? Zouden bv. de 10 geboden niet een soort interpretatie van ethische natuurwetten kunnen zijn? Omdat het natuurwetten zouden zijn zou een negeren hiervan een natuurwetmatig gevolg hebben, dat door ons wordt ervaren als straf, evenals bij het niet rekening houden met stoffelijke natuurwetten.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:03 schreef ehqo het volgende:
[..]
Als jij pijn als straf ervaart wel. Ik zie dat meer als een logisch signaal dat je lichaam afgeeft om aan te geven dat dat wat je deed niet zo handig is, en als signaal dat je lichaam het oppikt en dus aan het werk gaat om het op te lossen.
Daarbij zie ik vrije wil, of de omnicreativiteit, als een bewegingsruimte die niet afhankelijk is van ethische oordelen. Wij mensen verpakken de keuzes die we daarbinnen maken als zijnde goed of slecht. Dat neemt echter niet weg dat iedereen zijn keuzes kan maken, als je je laat misbruiken is dat een keuze die inwisselbaar is voor een oneindig aantal andere keuzes die je op dat moment kan maken.
Ik ervaar het als straf en de oorzaak is het misbruiken van mijn vrije wil, waartoe ik het recht heb.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Gestraft? Dat zou ik begrijpen alsof het vuur niet wil dat jij het aanraakt en dat het daarom jou pijn doet, dus dat het de intentie was van het vuur dat jij pijn zou hebben. Dat lijkt me allemaal wat te veel gevraagd voor een oxidatiereactie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |