abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62541506
Vervolg van : borstvoeding deel 47

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

Laatste post van mij:
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 19:16 schreef mrien het volgende:
Vandaag is het beter gegaan dan verwacht!
Lotte besloot vanmorgen toen ze echt honger had (ze hebben bewust even gewacht tot ze echt honger had in de hoop dat ze dan goed ging drinken), na 10 minuten boos doen om toch maar te gaan drinken.
Had expres kleine flesjes mee gedaan, van 40/50/60 cc en ze hebben haar zelfs 2 flesjes gegeven daarvan (achter elkaar). Ook vanmiddag heeft ze weer 2 van die flesjes gedronken

Pak van m'n hart toen ik vanmiddag belde!
Hopelijk wil ze het nu thuis ook weer..

[ Bericht 26% gewijzigd door Webkim op 20-10-2008 22:34:12 ]
pi_62542837
Fijn mrien! Dat geeft de burger moed
Saartje
pi_62543421
Echt wel..hopelijk blijft het zo gaan, want ik wil toch echt nog wel een tijdje borstvoeding geven (en zal anders ook wel moeten natuurlijk, als ze de fles niet wilt )

Wel grappig dat je eigenlijk steeds je grenzen gaat verleggen
Eerst was het, kijken of de borstvoeding gaat lukken, zo niet was het ook goed.
Toen werd het, de eerste 3 maanden borstvoeding geven.
Nu is het.. in ieder geval 6 maanden en dan zien we wel..
Ik geniet er in ieder geval wel erg van
Dat gezichtje als je d'r weer aanlegt na een dag gewerkt te hebben, vol in die borst duiken van mmm dat heb ik gemist
pi_62546742
Fijn Mrien, goed van de leidsters dat ze hebben doorgezet.

Dat grenzen verleggen ken ik, volgende week geef ik 3 jaar borstvoeding
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_62547201
Wauw Jelief, al bijna 3 jaar
En dan ook nog eens zwanger zijn erbij! (godzijdank duurt dat niet al 3 jaar )

Mrien, wat goed van Lotte en de leidsters!
Kan me voorstellen dat je enorm opgelucht bent dat het dus toch gelukt is.
.... met gevoel voor drama....
pi_62547205
Fijn Mrien!

Jelief!!!! Volgens mij ben jij op fok! de recordhouder?
pi_62547485
Volgens mij wel ja, Nebelung heeft het ook aardig lang gedaan, tot ver na de 2 jaar en er zijn er nog wel die 'langgevoed' hebben.
pi_62548128
Wow Jelief, 3 jaar
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:12:00 #9
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_62548161
Al bijna 3 jaar? En voed je dan nog steeds op verzoek?
Tan heeft ook erg lang gevoed, maar ik weet niet meer hoelang.

Hier gaat het nog steeds niet lekker met mijn rechter tepel. Ik begin steeds meer op te zien tegen het voeden aan de rechterkant... Ik ga toch maar weer eens proberen contact op te nemen met VBN.

[ Bericht 23% gewijzigd door Grijs op 21-10-2008 10:38:21 ]
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_62549056
Tja op verzoek, Emma mag niet meer zomaar altijd drinken. Vooral 's avonds perken we het wat in. En als ze 's morgens héél vroeg wil drinken dan probeer ik vaak ofze tevreden is met wat water. Ze komt nog wel eens bij ons in bed liggen 's nacht maar wil dan niet meer standaard drinken. Overdag taalt ze er meestal niet naar alleen als ze erg moe of verdrietig is, dan mag ze ook wel drinken. Gelukkig is ze vaak welvoor rede vatbaar als ik aangeef dat drinken op een bepaald moment niet handig is. Ook vraagt ze nog wel eens om 10 tellen drinken, dat hebben we ingesteld als middenweg tussen niet en 'gewoon' drinken.
Het is dus anders dan bij een baby of dreumes. Drinken wordt nog wel gebruikt als troost maar ze kan ook heel goed zonder. Ik wil voorlopig nog wel doorgaan al is het omdat het mij erg makkelijk lijkt als Emma straks de stuwing weg kan drinken. Hoe het gaat in combinatie met de baby zien we wel. Ik hoop dat Emma dan ook nog snapt dat de baby voor gaat. Dat kan ze nu heel goed vertellen maar of dat straks ook zo goed gaat moeten we nog zien.
pi_62549772
Wat lang al Jelief, je begint met niks en dat wordt het steeds meer en meer. En opeens gaat het vanzelf. Wel erg handig ivm de stuwing straks.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:52:57 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_62551818
*stiekem dus echt wel jaloers is op Jelief*
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_62556390
wat lief Troel. Ik weet ook niet of ik het met onsje ook zo lang ga doen. Er zitten veel voordelen aan maar zeker ook nadelen. Als ik weer zo lang doorga dan ga ik wel eerder afbouwen naar een of twee keer per dag en daar wat strikter in zijn. Iets meer aan mijzelf denken dus
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:15:53 #14
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_62565123
Goed hoor, zo lang. Ik vond dat ik met Judith al lang gevoed had (14 mnd).
Ook nu weet ik nog niet hoelang ik wil voeden, maar als ik lang blijf voeden, dan is dat inderdaad alleen 's ochtends en/of 's avonds, denk ik. Dat deed ik op het eind bij Judith ook zo. 's Ochtends bij mij drinken, overdag wat sap uit een beker en of ze 's avonds ook nog wat dronk, weet ik niet meer.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_62568908
Wow Jelief!
Mijn zus voedde de middelste 18 maanden en dat vond ik al lang. (toen moest ze helaas stoppen, werd zwanger van een tweeling en toen was de productie weg. Tweeling trouwens ook een jaar gevoed )

Ik heb een klein bloedend plekje op mijn tepel? Doet wel pijn, maar niet idioot veel pijn. Het leek eerst op een bloedblaartje, maar nu meer op een gaatje. Iemand enig idee? Het zit redelijk op het topje.
pi_62576538
Een klein kloofje?
pi_62577195
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 11:03 schreef Jelief het volgende:
Een klein kloofje?
Lijkt er wel op inderdaad, maar nu na 2x bepanthen (lekker spul!) issie eigenlijk weer weg.
Meer dan 2 maanden aan het voeden en nog eens een kloofje Had ik niet meer op gerekend!
pi_62577476
Lang leve bepanthen, bij devlos lagen minitubetjes, ik heb er maar weer een meegenomen
En kloofjes kan altijd nog, misschien net even verkeerd aangelegd.
pi_62577671
Aanleggen is er hier niet echt meer bij Ik leg hem op mijn arm voor mijn borst en hij hapt zelf aan. Meestal meteen goed, maar blijkbaar is het idd een keertje misgegaan.
Maar ik heb er dus niet veel invloed op hoe hij hapt

Laatst werd ik op een onmogelijk tijdstip wakker omdat er gedronken werd Was hij zelf naar me toe gewurmd en gaan drinken, echt anderhalf uur voordat ik hem verwacht had voor een voeding Soort van veredelde fopspeen voel ik me dan Hij was wel érg gelukkig trouwens. En hij heeft het ook niet weer gedaan gelukkig.
pi_62582898
Dat lijkt me vreemd wakker worden Freecell!
Kan me wel voorstellen dat je je dan een veredelde fopspeen voelt
pi_62583477
Voor de mensen die net als ik kampen met een lastige maat en een chronisch gebrek aan goed zittende voedingsbeha's:

Men neme een beha die goed zit

Bandje een paar centimeter boven de cup doorknippen. De ene kant van de bikinisluiting maak je aan het bandje, de andere kant aan de cup.
Even testen of ze niet verkeerd omzitten voor je het vast zet!

Een elastiekje vast zetten aan het bandje:

...en de andere kant in de oksel van de beha:

En je hebt een voedingsbeha, precies in de maat

het van het type dat bij je past!

pi_62583564
Freecell geweldig! Zelfstandige jongen is het nu al, daar zal een schoonmoeder tzt blij mee zijn;)
pi_62583674
ff een BH vraagje voor wat heel lang voedende moeders of na lang voeden gestopte moeders...
Ik loop tot mijn grote afschuw nog steeds met (inmiddels toch wel enigsinds te grote) voedingsbh's gewoon omdat ik het niet aandurf nieuwe bh's te kopen uit angst dat ze straks na het stoppen met bv geven niet meer goed passen.

Veranderd je cupmaat nog veel in het 2e jaar van borstvoeding geven, of nadat je stopt met borstvoeding geven?
pi_62583851
Mijn borsten zijn erg veranderd na het stoppen met borstvoeding geven. Ik ben denk ik een volle cupmaat naar beneden gegaan.
Tijdens de zwangerschap zijn ze eigenlijk alleen veranderd in het echte begin (stuwing en daarna weer wat kleiner) en na een maand of zes (gokje, in ieder geval in het eerste jaar) toen ik merkte dat ze wat kleiner werden omdat er niet meer zo veel melk opgeslagen hoefde te worden. Er veranderde verder eigenlijk niets naarmate Ronja ouder werd.

Pas toen ze helemaal niet meer dronk werden ze kleiner, wat bij het begin van de tweede zwangerschap meteen weer teruggedraaid werd

Een niet goed zittende beha is niet fijn, ik geloof dat ik dan toch liever de gok zou nemen en wat goed passende beha's zou kopen.
pi_62592954
Bij mij is het nu sinds een half jaar ongeveer hetzelfde. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als ik stop natuurlijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')