abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 oktober 2008 @ 16:37:49 #26
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_62786235
Op (veel) (E-)tickets is de geboortedatum van de passagier niet zichtbaar. De gegevens zijn bij de luchtvaartmaatschappijen vaak wel bekend, maar hoeft niet altijd.

Identificatie gebeurd in combinatie met het paspoortnummer, of je creditcardnummer als je nog op de airport moet inchecken en anders inderdaad per naam. En je kunt wel lukraak op het vliegveld gaan proberen in te checken met jouw naam, dat zal wel in de gaten lopen.

Uiteraard kan je bij de luchtvaartmaatschappij de geboortedatum, indien noodzakelijk, wel veranderen, dit zal normaliter kosteloos zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_62787641
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 16:37 schreef ozzietukker het volgende:
Op (veel) (E-)tickets is de geboortedatum van de passagier niet zichtbaar. De gegevens zijn bij de luchtvaartmaatschappijen vaak wel bekend, maar hoeft niet altijd.

Identificatie gebeurd in combinatie met het paspoortnummer, of je creditcardnummer als je nog op de airport moet inchecken en anders inderdaad per naam. En je kunt wel lukraak op het vliegveld gaan proberen in te checken met jouw naam, dat zal wel in de gaten lopen.

Uiteraard kan je bij de luchtvaartmaatschappij de geboortedatum, indien noodzakelijk, wel veranderen, dit zal normaliter kosteloos zijn.
Er staat helemaal niets op een e-ticket, er is geen fysiek ticket, daarom heet het een e-ticket. Het 'ticket' is niet meer dan een record in de database. De geboortedatum is niet 'soms bekend' maar MOET ALTIJD bekend zijn. Zonder dat al je gegevens geregistreerd zijn mag je simpelweg niet vliegen. De manier waarop dat record opgezocht wordt in de database kan bv een cc nummer zijn, een e-ticket nummer of wat dan ook. Maar vervolgens wordt ALTIJD gecontroleerd of naam, geboortedatum en geboorteplaats matchen met de gegevens in je paspoort. Als dat niet het geval is moet het aangepast worden. Aangezien eigenlijk de enige echt verplichte velden bij een e-ticket naam en geboorte datum zijn ga je ontzettend moeilijk aan kunnen tonen dat het echt jouw ticket is en dat je niet het ticket van een ander met de zelfde naam probeert te stelen.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 18:45:10 #28
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_62789184
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:32 schreef Alternate het volgende:

[..]

Er staat helemaal niets op een e-ticket, er is geen fysiek ticket, daarom heet het een e-ticket. Het 'ticket' is niet meer dan een record in de database. De geboortedatum is niet 'soms bekend' maar MOET ALTIJD bekend zijn. Zonder dat al je gegevens geregistreerd zijn mag je simpelweg niet vliegen. De manier waarop dat record opgezocht wordt in de database kan bv een cc nummer zijn, een e-ticket nummer of wat dan ook. Maar vervolgens wordt ALTIJD gecontroleerd of naam, geboortedatum en geboorteplaats matchen met de gegevens in je paspoort. Als dat niet het geval is moet het aangepast worden. Aangezien eigenlijk de enige echt verplichte velden bij een e-ticket naam en geboorte datum zijn ga je ontzettend moeilijk aan kunnen tonen dat het echt jouw ticket is en dat je niet het ticket van een ander met de zelfde naam probeert te stelen.
Ik kan mijn boardingpass thuis uitprinten van bijvoorbeeld Easyjet, en bij het boarden wordt echt alleen maar gekeken of de naam overeenkomt met het paspoort, meer tijd is er niet voor degenen die de boarding uitvoeren. (Meer staat er ook niet op de uitdraai (instapkaart), op de door jouw thuis geprinte of uit de incheckmachine gehaalde boarding pass). (Het staat ongetwijfeld in het systeem, maar dat zullen ze echt niet tijdens het boardingprocess nachecken met wat er op je ID staat). Sterker nog, bij bijvoorbeeld Easyjet hoef je de geboortedatum niet eens op te geven tijdens het boeken...

Uiteraard dient het aanbeveling om bij de luchtvaartmaatschappij gewijzigde gegevens door te spelen om eventuele problemen te voorkomen. (Ik kan mij voorstellen dat de incheckbalie, mocht je die gebruiken, dit eventueel opmerkt, alhoewel in mijn ervaring ook dan aleen op naam wordt gezocht).

Overigens, zeker bij Aziatische luchtvaartmaatschappijen (Budget) heb ik verschillende keren gevlogen zonder dat mijn geboortedatum bekend was, maar dat is wellicht geen goed voorbeeld omdat Azië natuurlijk geen Europa is. Ook in de VS op binnenlandse vluchten heb ik zelfs zonder een ID te tonen gevlogen...... Maar das ook geen goed voorbeeld want de VS is ook geen Europa.

[ Bericht 3% gewijzigd door ozzietukker op 29-10-2008 18:50:38 ]
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_62789236
Ik kan mij ook niet herinneren dat ik oooit mijn geboortedatum ergens heb hoeven invoeren bij het boeken van een ticket...
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_62789441
Klopt ook niet met mijn ervaring; als je binnen europa voor meerdere personen boekt, vult alleen de betaler zijn (cc) gegevens in. De rest vul je alleen voor en achternaam in en je kunt thuis inchecken. Er is dan geen enkele mogelijkheid om je geboortedatum te weten.
Enige reden om je te weigeren op basis van een verkeerde geboortedatum is als je korting zou krijgen voor je leeftijd of bij een (ic) vlucht waarvoor de passagiersgegevens van belang zijn (zoals naar de VS of Spanje). Maar in dat laatste geval vul je meestal zelf een apart formulier los van je ticketboeking in, of vraag je een visum aan).

En mag je cc maatschappij je leeftijd en/of andere persoonsgegevens doorgeven
pi_62805841
Ik heb laatst een ticket geboekt naar Canada; moest hier ook mn geboortedatum invullen.
Paspoort nr oid hoefde niet.
Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
pi_62951273
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 12:08 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Met Alternate eens. de bester ervaring die je kan hebben met LHR is er wegblijven. Er zijn maar weinig beroerdere vliegvelden dan dat ding.
chicago is volges mij nog beroerder
Naja ik heb in ieder geval 3,5 uur ertussen dus mijn hoop is groot
pi_62954847
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:32 schreef Alternate het volgende:

[..]

De geboortedatum is niet 'soms bekend' maar MOET ALTIJD bekend zijn. Zonder dat al je gegevens geregistreerd zijn mag je simpelweg niet vliegen.
Toch vreemd, ik issue dagelijks meerdere tickets zonder geboortedatum of passpoort gegevens (ik werk voor een airline namelijk).
Het is niet noodzakelijk dat het op een ticket staat, tenzij je buiten Schengen of EU gaat vliegen, maar volgens mij is het ook company policy trouwens. En dan nog zal het niet op het ticket staan maar in de PNR.

Het checkin systeem op de luchthaven (of online check in) kijkt naar het vlucht nummer, voor- en achternaam en coupon status van het ticket. Is er een match, dan wordt het ticket geprint.
pi_63038216
Ik zit net naar goedkope vluchten te kijken en ik zie een vlucht met de KLM vanaf Dusseldorf.

Dusseldorf - Amsterdam
Amsterdam - Detroit
Detroit - eindbestemming
Kosten 469 euro inclusief belastingen (retour)

Kijk ik naar dezelfde vlucht maar via de KLM site (en zonder het stuk Dusselfdorf - Amsterdam) dan is de prijs:
(tromgeroffel)

842 euro!!!

Unbelievable. Nu vraag ik mij af, kan ik deze vlucht boeken en dan gewoon op Schiphol instappen en terug komen op schiphol.
En dus niet naar Dusseldorf hoeven af te reizen en ook weer sneller thuis?

Dat zou heel mooi zijn. En anders wil ik er ook nog wel voor naar Dusseldorf rijden. Scheelt gewoon 400 euro voor DEZELFDE vlucht.

Iemand dit al eens gedaan?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 7 november 2008 @ 19:49:50 #35
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_63038283
Toevallig was daar laatst een stuk over bij kassa. Het kan dus niet, je moet je ticket gebruiken van het beginpunt tot eindpunt. Ook al woon je naast schiphol. Je wordt als het goed is en de regels nog niet aangepast zijn gewoon geweigerd als je in amsterdam wilt opstappen. Kijk anders even op de site van kassa.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  vrijdag 7 november 2008 @ 19:50:00 #36
231532 CookingCookie
I cook your cookies!
pi_63038290
Nee kan niet, KLM controleert dit.
pi_63038316
Ik denk dat je wanneer je weer in A'dam bent uitgestapt je bagage in Düsseldorf mag ophalen
pi_63038357
wow, bedankt voor het supersonisch snelle antwoord.

Jammer.
Ik ben trouwens een keer op een terugvlucht van Bergen naar Gothenburg met een stop in Oslo met alleen handbaggage gewoon in Oslo uitgestapt.

Toch jammer dat het niet kan. Maar kan je zien hoe krom de tarieven zijn. Dezelfde vlucht is gewoon honderden euro's goedkoper. Echt absurd dit.
  vrijdag 7 november 2008 @ 20:12:46 #39
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_63038873
Klm is vrij om in andere landen andere tarieven te vragen.

Het goedkopere tarief kan deels worden verklaard doordat als je opstapt in Dusseldorf je geen 45 euro vliegbelasting hoeft te betalen, en geen 38 euro vertrekbelasting, maar slechts 12 euro transitbelasting.
Klm geeft aan dat mensen aan een rechtstreekse verbinding meer waarde hechten dan met een overstap en daardoor het direct tarief duurder is.

Uiteraard is bovenstaande grotendeels onzin waarom de verschillen honderden euro's zijn, maar zolang er nog geen gerechterlijke uitspraak is kan KLM het verplicht uitvoeren van vluchten in de couponvolgorde blijven doen, volgens mij worden er nu stappen ondernomen door o.a. Kassa om KLM voor de Nederlandse rechter en het Europese hof te dagen om te toetsen of ze daadwerkelijk mensen mogen weigeren die niet in de couponvolgorde vliegen.

Op de terugweg kan je eventueel in Amsterdam uitstappen als je alleen handbagage hebt, heb je wel ingescheckte bagage, zal dit wel achterblijven op Schiphol (bagage mag niet mee aan boord als de betreffende persoon niet meevliegt), maar wordt het nog lastig om de bagage terug te krijgen.
KLM staat bekend dat ze proberen mensen na te belasten als ze een vlucht niet gemaakt hebben, uiteraard juridisch hebben ze geen poot om op te staan, immers je kan altijd aangeven dat je deze gemist hebt en aangezien de tickets in de goedkoopste klasse niet gewijzigd mogen worden heb je geen rechten voor een andere vlucht. Hebben ze je bagage is dat natuurlijk een mooie troef voor KLM om alsnog aan jouw het tarief te berekenen had je in Amsterdam opgestapt.

Tip, als je alleen met handbagage vliegt, en op Amsterdam wilt uitstappen, zorg er dan voor dat je het ticket middels een overschrijving hebt betaald. KLM kan namelijk gemakkelijk jouw credit card nabelasten, maar als dit via een overschijving of Ideal is gebeurd moeten ze je aanschrijven dat ze je extra willen nabelasten omdat je in hun ogen niet in couponvolgorde hebt gevlogen.
Je kunt altijd aangeven dat je de vlucht gemist hebt om welke reden dan ook, dit is voor KLM (en andere maatschappijen) niet te bewijzen dat dit niet zo is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_63040688
ozzie, bedankt voor de info. Ik kom uit Amerika, dus ik neem wel een koffer mee (lekker goedkoop inkopen). Dus ik zal helaas uit Dusseldorf moeten gaan vliegen. Erg jammer, want ik woon 30 min van Schiphol.

Overigens moderator: mijn vraag is beantwoord.
pi_63051612
Hallo mensen, ik heb dus laatst een reisje geboekt voor met de kerst vanaf eindhoven airport met het vliegtuig. Ik heb gewoon bij RyanAir een ticket geboekt. En er is ook al betaald. Maar kunnen hier later nog enkele kosten bovenop komen? Want op Schiphol heb je bijvoorbeeld bliegtaks, heb je dat in Eindhoven ook?

Thanks for any answers. ^^
gr gr
pi_63051841
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 12:57 schreef Quyxz_ het volgende:
Hallo mensen, ik heb dus laatst een reisje geboekt voor met de kerst vanaf eindhoven airport met het vliegtuig. Ik heb gewoon bij RyanAir een ticket geboekt. En er is ook al betaald. Maar kunnen hier later nog enkele kosten bovenop komen? Want op Schiphol heb je bijvoorbeeld bliegtaks, heb je dat in Eindhoven ook?

Thanks for any answers. ^^
Vliegtaks heb je in het hele land, ongeacht van welk (Nederlands) vliegveld je vertrekt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_63051927
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:10 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Vliegtaks heb je in het hele land, ongeacht van welk (Nederlands) vliegveld je vertrekt.
o ok, ik dacht dat dat alleen per luchthaven geldde.
Maar weet iemand dan hoe dat verder gaat?
Wordt 2 dagen voor mijn vlucht gewoon nog wat extra geld van de creditcard afgeschreven ofzo ?
gr gr
  zaterdag 8 november 2008 @ 13:53:38 #44
222201 Han_som_reiste
Sarcastisch en vervelend
pi_63052482
Ze moeten in reclame folders gewoon aangeven wat de totale prijs is incl. vliegtaks. Er is een tijd geleden toch een wet aangenomen die misleidende advertenties van vakantieboekers verbiedt?
pi_63053178
Tipje stel je wil naar de Vs vliegen. Vlieg dan als het makkelijk voor je is via Brussel of Dusseldorf. Dat kan je zomaar een euro of 200/300 schelen
pi_63053229
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 19:49 schreef Dark_Angelus het volgende:
Toevallig was daar laatst een stuk over bij kassa. Het kan dus niet, je moet je ticket gebruiken van het beginpunt tot eindpunt. Ook al woon je naast schiphol. Je wordt als het goed is en de regels nog niet aangepast zijn gewoon geweigerd als je in amsterdam wilt opstappen. Kijk anders even op de site van kassa.
Wat raar.
in a crowd you lose humanity
pi_63053476
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:53 schreef Han_som_reiste het volgende:
Ze moeten in reclame folders gewoon aangeven wat de totale prijs is incl. vliegtaks. Er is een tijd geleden toch een wet aangenomen die misleidende advertenties van vakantieboekers verbiedt?
ik ben gewoon naar ryanair.com gegaan en heb daar geboekt,voor de rest niks gezien erover
gr gr
pi_63053841
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:52 schreef Quyxz_ het volgende:
ik ben gewoon naar ryanair.com gegaan en heb daar geboekt,voor de rest niks gezien erover
Dan heb je dus alles betaald wat je zou moeten betalen
pi_63053919
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 15:12 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Dan heb je dus alles betaald wat je zou moeten betalen
dus die 19 euro die ik heb gedokt was inclusief vliegtaks?
en volgens wiki is ryanair 1 van de enige luchtvaartmaatschappijen met winst.
nou knap dan
gr gr
pi_63054063
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 15:16 schreef Quyxz_ het volgende:
dus die 19 euro die ik heb gedokt was inclusief vliegtaks?
en volgens wiki is ryanair 1 van de enige luchtvaartmaatschappijen met winst.
nou knap dan
Ja, ze halen hun inkomsten maar voor de helft uit de ticketprijs. Dus wel wat nootjes en een drankje kopen onderweg, anders moeten wij weer meer betalen volgende keer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')