Volgens jouw redenering:quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:33 schreef Apollyon het volgende:
[..]
"... extreme dierenliefhebberij en actievoeren voor dierenrechten onbegrijpelijk."
Ik heb "actievoeren" helemaal niet gezegd. Ik heb ook niet gezegd dat "alle Aspergers godsdienstfanatici zijn". Je vergroot de woorden uit, die ik schrijf. Je geeft zelf al aan, dat een autist geobserdeerd kan zijn. Nou dan ? Gekoppeld aan de hoge begaafdheid van Asperger, tezamen met een tegengestelde mening dan die van mij, kan een conflict snel om de hoek lkomen. Dit conflict heb ik gekregen op het gebied van dieren en Godsdienst. Heb ik nu gezegd, dat elke autist conflicten zoekt op het gebied van dieren en Godsdienst ?
Nee ! ! ! ...Mensen, niet alles uitvergroten wat ik schrijf, alstublieft
Ja, dat heeft mijn zus en heeft een ex van me ... dat herken ik uit duizenden. Hou op.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:37 schreef B1nulnul het volgende:
Volgens jouw redenering:
- Ik kom vaak mensen op forums tegen die erg extreem reageren op onderwerpen.
- Ze vertonen provocerend gedrag.
- Soms slaan ze opeens om en nemen ze een ander standpunt in.
- Ik kom nogal wat mensen tegen in voorgaande situaties die roken en scheermesjes verzamelen.
Nu verdenk ik deze mensen ervan borderline te hebben.
Ik sprak in verleden tijd.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:32 schreef B1nulnul het volgende:
Je schrijft niet zozeer formeel als warrig en onduidelijk.
Als je niet wil zeggen dat autisten miscommunicatie veroorzaken op fora en dat ze daar eens mee op moeten houden, wat wil je dan eigenlijk wel?quote:
Bevestiging dat het niet aan hem ligt geloof ikquote:Op woensdag 22 oktober 2008 01:33 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Als je niet wil zeggen dat autisten miscommunicatie veroorzaken op fora en dat ze daar eens mee op moeten houden, wat wil je dan eigenlijk wel?
Lieve Apollyon, niemand beweert dat die momenten van miscommunicatie en onbegrip niet bestaan. Dat die momenten genegeerd\ verzwegen\ moeilijk bespreekbaar zijn is jouw ervaring niet de mijne. Mijn ervaring is dat je er bijna niet omheen kan om het even te bespreken en dat dit (met volwassenen, kinderen is een ander verhaal) in de meeste gevallen geen probleem is.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:33 schreef Apollyon het volgende:
Aan alle lezers : Zaterdag 27 april 2002: Ik zit in de trein, op weg naar een contactdag voor hoger functionerende autisten (mensen met een autistische stoornis en normale of hoge intelligentie).
"Vele mensen [met autisme] gaven dus aan problemen te hebben met het omgaan van andermans gevoelens en het inschatten van sociale situaties. Deze mensen hebben moeite om gevoelens bij anderen, zoals verdriet, woede etc. te herkennen en daar adequaat op te reageren. Doordat ze deze dingen verkeerd begrijpen, omdat ze het bijvoorbeeld te veel op zichzelf betrekken of op verkeerde momenten eerlijk zeggen waar het op staat, maken ze in de ogen van een ander vaak van een mug een olifant of houden ze geen rekening met de gevoelens van de ander, wat regelmatig tot miscommunicatie en conflicten leidt." http://www.autsider.net/documentatie/scripties/Eindscriptie.htm
Ik praat geen onzin. Helaas moet ik mezelf blijven herhalen en op de feitelijke kwestie van deze topic blijven wijzen. Het liefst, zouden sommigen dit voorval doodzwijgen, maar het is een veelvoorkomede aangelegenheid bij mensen met autisme. Naar maar waar. Ik kaart dit aan in dit topic.
En wat wil je hier nu mee zeggen c.q. bereiken?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:33 schreef Apollyon het volgende:
Aan alle lezers : Zaterdag 27 april 2002: Ik zit in de trein, op weg naar een contactdag voor hoger functionerende autisten (mensen met een autistische stoornis en normale of hoge intelligentie).
"Vele mensen [met autisme] gaven dus aan problemen te hebben met het omgaan van andermans gevoelens en het inschatten van sociale situaties. Deze mensen hebben moeite om gevoelens bij anderen, zoals verdriet, woede etc. te herkennen en daar adequaat op te reageren. Doordat ze deze dingen verkeerd begrijpen, omdat ze het bijvoorbeeld te veel op zichzelf betrekken of op verkeerde momenten eerlijk zeggen waar het op staat, maken ze in de ogen van een ander vaak van een mug een olifant of houden ze geen rekening met de gevoelens van de ander, wat regelmatig tot miscommunicatie en conflicten leidt."
Kijk, je verwoordt precies wat ik eigenlijk ook wilde zeggen maar niet uit mijn toetsenbord kon krijgen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 22:49 schreef Black_Tulip het volgende:
Een brainwave zou ik het niet echt noemen. Zoiets laat je los als iemand met argumenten aantoont dat het onzin is. Voor jou lijkt het echter een vaststaande waarheid te zijn dat die mensen met wie jij miscommunicatie hebt gehad wel autisten geweest moeten zijn. Dat stuit me tegen de borst. Er kan zoveel geweest zijn aan karaktereigenschappen of botsende persoonlijkheden wat miscommunicatie oplevert in een discussie. Ik wil niet ontkennen dat de personen met wie jij gesproken hebt best autistisch kunnen zijn (want die mogelijkheid bestaat altijd); het is echter totaal irrelevant om hier dieper op in te gaan. Autisme en Asperger is iets anders en zoveel meer dan wat miscommunicatie op een forum. Niemand schiet wat op als bij miscommunicatie de ene partij de ander het labeltje 'autist' opplakt. Zo wordt autist een scheldwoord (sterker nog, dat is het eigenlijk al) en vergeet men wat het nou eigenlijk inhoudt. Bij deze daarom mijn vriendelijke verzoek of je je brainwave eens los wil laten.
Je accentueert veel in dit stukje (heb ik voor de leesbaarheid even weggehaald) maar je vergeet 1 ding: er staat ook "in de ogen van een ander". In de ogen van de ander maken ze van een mug een olifant, en in de ogen van de ander houden ze geen rekening met de gevoelens van de ander. Maar vanuit hun standpunt gezien is dat misschien wel helemaal niet zo.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:33 schreef Apollyon het volgende:
"Vele mensen [met autisme] gaven dus aan problemen te hebben met het omgaan van andermans gevoelens en het inschatten van sociale situaties. Deze mensen hebben moeite om gevoelens bij anderen, zoals verdriet, woede etc. te herkennen en daar adequaat op te reageren. Doordat ze deze dingen verkeerd begrijpen, omdat ze het bijvoorbeeld te veel op zichzelf betrekken of op verkeerde momenten eerlijk zeggen waar het op staat, maken ze in de ogen van een ander vaak van een mug een olifant of houden ze geen rekening met de gevoelens van de ander, wat regelmatig tot miscommunicatie en conflicten leidt." http://www.autsider.net/documentatie/scripties/Eindscriptie.htm
Ik praat geen onzin. Helaas moet ik mezelf blijven herhalen en op de feitelijke kwestie van deze topic blijven wijzen. Het liefst, zouden sommigen dit voorval doodzwijgen, maar het is een veelvoorkomede aangelegenheid bij mensen met autisme. Naar maar waar. Ik kaart dit aan in dit topic.
Graag gedaanquote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:21 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Kijk, je verwoordt precies wat ik eigenlijk ook wilde zeggen maar niet uit mijn toetsenbord kon krijgen.
Dank je!
Ik wilde alleen even laten zien hoe kortzichtig jouw zogenaamde analyses wel niet zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:59 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Ja, dat heeft mijn zus en heeft een ex van me ... dat herken ik uit duizenden. Hou op.
[..]
TS dit is je antwoord op je vraag. Misschien moet je eens verder kijken dan je neus lang is. En als je merkt dat iemand niet een normale discussie met jouw wil voeren dan is dat lang niet altijd omdat hij/zij autistisch is het kan namelijk ook aan jouw liggen. Verder is een forum niet echt een goede plaats voor een discussie. Aangezien je niet weet met wie je de discussie voert en of hij/zij serieus is.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:31 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Je accentueert veel in dit stukje (heb ik voor de leesbaarheid even weggehaald) maar je vergeet 1 ding: er staat ook "in de ogen van een ander". In de ogen van de ander maken ze van een mug een olifant, en in de ogen van de ander houden ze geen rekening met de gevoelens van de ander. Maar vanuit hun standpunt gezien is dat misschien wel helemaal niet zo.
Bij communicatie zijn per definitie meerdere partijen betrokken: een "zender" en een "ontvanger".
Het is altijd een samenspel tussen die twee partijen, en was er ook niet een spreekwoord "waar twee vechten, hebben twee schuld"?
Jouw houding getuigt ook niet van soepelheid, is mijn bescheiden mening, maar die is op dit moment enkel gebaseerd op wat ik in dit topic lees, dus ik kan me uiteraard vergissen. Misschien ben je best een leuk mens(Ja, dat was een grapje. Ook auti's kunnen grapjes maken. Ze worden alleen niet altijd als zodanig herkend)
Ja, er zijn veel auti's die moeite hebben met het interpreteren van de non-verbale signalen van anderen. En ja, er zijn veel auti's die daardoor aan zichzelf gaan twijfelen. En er zijn ook veel auti's die daardoor misschien - in de ogen van een ander - doordrammen. Maar er zijn weinig auti's (althans de hoogfunctionerende) die, als je daar wat van zegt, en uitlegt waarom hun reactie bij jou weerstand oproept, niet bereid zijn om op zijn minst daarnaar te luisteren.
Als je als auti in de maatschappij mee wil lopen - en de meeste HF-auti's willen dat - dan weet je dat je je constant moet afvragen hoe jouw reactie op de ander overkomt. En als dat anders is dan jij bedoeld hebt, dan kun je daar misschien weer van leren, hoe het een volgende keer anders kan, zodat je dan die weerstand niet meer - of althans minder - oproept.
Communiceren is niet vanzelfsprekend. En voor veel auti's is dat een continu leerproces.
nah, laat deze discussie maar lekker hier hoor, dan blijft het andere ervan verschoondquote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:57 schreef Logician het volgende:
Volgens mij zijn er al genoeg topics over autisme daarvoor
Ja, er treedt mogelijk miscommunicatie op tussen autisten en niet-autisten. En dus? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet het enige was wat je probeerde duidelijk te maken. Het helpt ook niet dat je de volgende vraag niet beantwoordt, die je nota bene zelf nog hebt gequote:quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:29 schreef Apollyon het volgende:
Ik heb het hier over een specifieke groep mensen, met de diagnose autisme(-spectrum) en kaart een specifiek ondewerp aan, namelijk het mogelijk optreden van miscommunicatie.
Ja, wat wil je bereiken met je topic? Volgens mij luister je gewoon niet, maar goed, je zal vast wel dezelfde indruk hebben over al die mensen die het niet met je eens zijn. Ik probeer het nog een keer met een duidelijke vraag die je met ja of met nee kunt beantwoorden. Hier komt die:quote:"Wat wil ik hiermee bereiken ?"
Je ziet spoken. Niemand voelt zich aangevallen hier, hoogstens lichtelijk geïrriteerd. Het gaat niet om je toon of om je formulering, maar dat het onduidelijk begint te worden wat je stelling nou eigenlijk is. De stelling dat elke miscommunicatie, of zelfs ook maar het merendeel, op een forum wordt veroorzaakt door autisme is overigens gewoon onjuist.quote:Ik constateer iets en schrijf dat neer. Ik praat geen onzin, want ik kan het terugvinden in de literatuur. Ik 'noem het beestje bij zijn naam' en ben direct een 'label-plakker'. Ik 'maak van autisme een scheldwoord' en het liefst ziet menige deze topic gesloten.
Jullie mogen van mij zeggen, wat je wilt, geen probleem. Ik heb al eerder, in vele posten de zaken zeer voorzichtig omschreven, maar nog blijkt dat niet afdoende. Ik scheld niet, ik kraak geen mensen af; ik heb dit al zovele malen herhaald.
Tevens heb ik ook nooit gezegd, dat autisten geen humor hebben [zie mijn posten]; ik heb gezegd, dat een grapje in slechte aarde kan vallen bij een autist.
Wat een trieste wereld zou dit zijn als men het woord 'autisme' nodig heeft om wat meer begrip voor elkaar proberen op te brengen.quote:Bijvoobeeld ineens begrip opbrengen voor hun autistische buurman, omdat ze deze topic meelezen. 'Aha ... wij begrijpen elkaar dus verkeerd' ... ? Wat sommigen zien als een negatieve, persoonlijke aanval, kan in werkelijkheid een stap voor een ander zijn om positiever naar autisme te kijken.
Er wordt hier aangegeven dat datgene wat jij in de literatuur terug kan vinden misschien verkeerd interpreteert.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:29 schreef Apollyon het volgende:
Ik heb het hier over een specifieke groep mensen, met de diagnose autisme(-spectrum) en kaart een specifiek ondewerp aan, namelijk het mogelijk optreden van miscommunicatie.
"Wat wil ik hiermee bereiken ?"
Ik constateer iets en schrijf dat neer. Ik praat geen onzin, want ik kan het terugvinden in de literatuur. Ik 'noem het beestje bij zijn naam' en ben direct een 'label-plakker'. Ik 'maak van autisme een scheldwoord' en het liefst ziet menige deze topic gesloten.
Niet enkel bij autisten, dat kan bij iedereen.quote:Jullie mogen van mij zeggen, wat je wilt, geen probleem. Ik heb al eerder, in vele posten de zaken zeer voorzichtig omschreven, maar nog blijkt dat niet afdoende. Ik scheld niet, ik kraak geen mensen af; ik heb dit al zovele malen herhaald.
Tevens heb ik ook nooit gezegd, dat autisten geen humor hebben [zie mijn posten]; ik heb gezegd, dat een grapje in slechte aarde kan vallen bij een autist.
Het topic snel doorgelezen hebbende heb ik die indruk niet (en anderen ook niet vermoed ik zo)quote:"Maar andere mensen kunnen ook zo reageren en er zijn er altijd twee in een discussie ..."
Ook dat punt heb ik al eens aangehaald; ik heb het over specifieke situaties aangaande mensen in het autistisch spectrum.
In mijn ogen, is er niets fout aan deze topic; hoewel het wellicht wel enige prikkelingen kan veroorzaken, omdat het voor sommigen een erg persoonlijk onderwerp is. Ik blijf me herhalen, dat niemand zich aangevallen hoeft te voelen; ik spreek over evaringen en deel die. Wellicht dat anderen hier iets mee kunnen. Bijvoobeeld ineens begrip opbrengen voor hun autistische buurman, omdat ze deze topic meelezen. 'Aha ... wij begrijpen elkaar dus verkeerd' ... ? Wat sommigen zien als een negatieve, persoonlijke aanval, kan in werkelijkheid een stap voor een ander zijn om positiever naar autisme te kijken.
Hihi, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mijn *grapje* over grapjes maken in slechte aarde valt...quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:29 schreef Apollyon het volgende:
"Wat wil ik hiermee bereiken ?"
Ik constateer iets en schrijf dat neer. Ik praat geen onzin, want ik kan het terugvinden in de literatuur. Ik 'noem het beestje bij zijn naam' en ben direct een 'label-plakker'. Ik 'maak van autisme een scheldwoord' en het liefst ziet menige deze topic gesloten.
Jullie mogen van mij zeggen, wat je wilt, geen probleem. Ik heb al eerder, in vele posten de zaken zeer voorzichtig omschreven, maar nog blijkt dat niet afdoende. Ik scheld niet, ik kraak geen mensen af; ik heb dit al zovele malen herhaald.
"Maar andere mensen kunnen ook zo reageren en er zijn er altijd twee in een discussie ..."
Ook dat punt heb ik al eens aangehaald; ik heb het over specifieke situaties aangaande mensen in het autistisch spectrum.
In mijn ogen, is er niets fout aan deze topic; hoewel het wellicht wel enige prikkelingen kan veroorzaken, omdat het voor sommigen een erg persoonlijk onderwerp is. Ik blijf me herhalen, dat niemand zich aangevallen hoeft te voelen; ik spreek over evaringen en deel die. Wellicht dat anderen hier iets mee kunnen. Bijvoobeeld ineens begrip opbrengen voor hun autistische buurman, omdat ze deze topic meelezen. 'Aha ... wij begrijpen elkaar dus verkeerd' ... ? Wat sommigen zien als een negatieve, persoonlijke aanval, kan in werkelijkheid een stap voor een ander zijn om positiever naar autisme te kijken.
Ik zou bijna om verwijdering vragen, wat ik ook zeg, alles schijnt tegen het zere been te zijn.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:59 schreef Re het volgende:
nah, laat deze discussie maar lekker hier hoor, dan blijft het andere ervan verschoond
Nee.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:02 schreef Black_Tulip het volgende:
Denk je dat die mensen met wie je miscommunicatie hebt gehad op fora autisten moeten zijn?
Een ja of een nee alsjeblieft
Beweer ik niet; ik neem geen stelling in namelijk. Ik constateerde iets aan de hand van ervaringen en deel deze, tesamen met wat summiere info op de achtergrond via linkjes.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:02 schreef Black_Tulip het volgende:
De stelling dat elke miscommunicatie, of zelfs ook maar het merendeel, op een forum wordt veroorzaakt door autisme is overigens gewoon onjuist.
Nee, er wordt voornamelijk aangegeven, dat dat wat ik zeg, niet altijd voor elke autist geldig is en er wordt zelfs aangegeven dat er inderdaad soms sprake kan zijn van miscommunicatie in het geval van autisme.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:17 schreef Stupendous76 het volgende:
Er wordt hier aangegeven dat datgene wat jij in de literatuur terug kan vinden misschien verkeerd interpreteert.
Nee, helemaal niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:45 schreef Pandora73 het volgende:
Hihi, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mijn *grapje* over grapjes maken in slechte aarde valt...
'Please, do not kill the messenger !'quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:45 schreef Pandora73 het volgende:
Later bleek dat die personen een vorm van een autistische stoornis hebben.
(Het) komt nog steeds over alsof je iedereen die "raar" reageert, tot autist bombardeert.
Ik - oke, ja, ik ben autist - probeer nog steeds erachter te komen wat je nu van "ons" wilt. Dat we je met rust laten? Wat moet ik dan veranderen? Maak je er niet druk om, wind je er niet over op, en geef niemand de schuld. Alsjeblieft.
Oke?
In het geval van autisme is er heel veel sprake van miscommunicatie, dat is juist een kenmerk: 'de' autist begrijpt de buitenwereld niet, omdat de buitenwereld A zegt en B doet.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:35 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Nee, er wordt voornamelijk aangegeven, dat dat wat ik zeg, niet altijd voor elke autist geldig is en er wordt zelfs aangegeven dat er inderdaad soms sprake kan zijn van miscommunicatie in het geval van autisme.
[..]
Je merkt terecht op dat het een aspect van autisme kan zijn. Echter, het is niet bepalend/maatgevend voor autisme en komt ook regelmatig terug bij 'normale' mensen. Wanneer is het dan wel autisme? Daarvoor kan je de al eerder genoemde DSM-lijst gebruiken. En dan nog hoeft iets geen autisme te zijn.quote:[..]
Ik gebruik wellicht teveel breed- of beeldspraak in deze context, maar pas dat vaak aan in opvolgende posten. Ik wind me niet op en geef niemand de schuld; wil iedereen zich nu niet zo aangevallen voelen over een aspect van autisme, wat ik hier aankaart ?
Okee ... dat schreef ik.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:00 schreef Stupendous76 het volgende:
In het geval van autisme is er heel veel sprake van miscommunicatie, dat is juist een kenmerk.
Aye, dus nu heb ik het gedaan ? Want 'ik doe B ?'quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:00 schreef Stupendous76 het volgende:
(Want) 'de' autist begrijpt de buitenwereld niet, omdat de buitenwereld A zegt en B doet.
Ik heb niet gezegd, dat het maatgevend is. Ik heb ook niet gezegd, dat 'normale' mensen niet zo kunnen reageren. Ik belicht een aspect van autisme en heb daar een topic over geopend.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:00 schreef Stupendous76 het volgende:
Je merkt terecht op dat het een aspect van autisme kan zijn. Echter, het is niet bepalend/maatgevend voor autisme en komt ook regelmatig terug bij 'normale' mensen. Wanneer is het dan wel autisme? Daarvoor kan je de al eerder genoemde DSM-lijst gebruiken. En dan nog hoeft iets geen autisme te zijn.
Toen ik dit van de week las dacht ik echt; "WTF is jouw probleem joh..." Wat is het nut van een groep mensen beledigen die hier niet om vragen? Een wat "prikkelend" gebracht topic? In mijn ogen als niet Asperger, behoorlijk beledigend en wat het nut ervan is......?????quote:Op maandag 20 oktober 2008 01:14 schreef Apollyon het volgende:
Ik hou de inleiding erg bekopt, want ik hou niet van die lappen tekst.
- Ik kom nogal wat mensen tegen die zich enorm storen aan minimale afwijkingen in geschreven taal.
- Ik kom nogal wat mensen tegen die zich enorm keren tegen meningen die de voor hen 'vaststaande feiten' tegenspreken en deze mensen weigeren ook daar enigszins dieper op in te gaan.
- Ik kom nogal wat mensen tegen die, na een 'milde confrontatie' direct 'de knop om draaien'.
- Ik kom nogal wat mensen tegen in de voornoemde situaties die 'streng' gelovig, danwel 'enorme' dierenliefhebber zijn.
Mijn simpele conclusie is derhalve deze : 'Die mensen zullen lijden aan een vorm van Asperger, waarbij, in een tegengestelde situatie, een verkrampte reactie optreedt'.
Ik heb dit al vaker meegemaakt en die personen gaven inderdaad toe de diagnose ondergaan te hebben.
Mag ik een ieder verzoeken die meent zich in meerdere punten te herkennen, een arts te raadplegen en mij met rust te laten in mijn meningen ?
Als ik de reacties van autisten én niet-autisten in dit topic lees, werkt het blijkbaar niet. Je zou kunnen proberen om je verhaal op een andere manier duidelijk te maken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:20 schreef Apollyon het volgende:
[..]
Okee ... dat schreef ik.
[..]
Aye, dus nu heb ik het gedaan ? Want 'ik doe B ?'
Je brengt het alsof het voor jou wel maatgevend is. Als het dat voor jou is: fijn voor jou, maar een heleboel anderen zien het absoluut niet als maatgevend en hebben daar zeer goede argumenten voor.quote:[..]
Ik heb niet gezegd, dat het maatgevend is. Ik heb ook niet gezegd, dat 'normale' mensen niet zo kunnen reageren. Ik belicht een aspect van autisme en heb daar een topic over geopend.
Nee dus, wel tussen mensen met autisme en mensen zonder autisme.quote:We kunnen overigens stellen, dat miscommunicatie vaak voorkomt bij mensen in het autistisch spectrum ? Of niet ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |