abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62747792
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Mwah, als ING echt zo'n gezond bedrijf was, dan was het nu niet in de problemen gekomen en had het niet bij de Nederlandse overheid aan hoeven kloppen. Ook miljardensteun is geen garantie voor een gezonde continuïteit, Fortis mag wat dat betreft best als voorbeeld gebruikt worden.
Lees even de vorige 2 topics terug. Ik ga het niet allemaal herhalen wat al 40x gezegd is daarover.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:33:36 #272
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_62747796
Kloot ING

De rest van de bedrijven waar ik aandelen in heb stijgen lekker vandaag maar dat ING moet weer als een baksteen doorvallen!

Nog ff en ik doe ze weg dan maar verlies maar dit schiet toch niet op
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_62747837
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:33 schreef AQuila360 het volgende:
Kloot ING

De rest van de bedrijven waar ik aandelen in heb stijgen lekker vandaag maar dat ING moet weer als een baksteen doorvallen!

Nog ff en ik doe ze weg dan maar verlies maar dit schiet toch niet op
Tja, Aegon krijgt kapitaalinjectie en mensen met kromme gedachtes dumpen dan ook ING maar weer....
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_62747872
so let me get this straight, de enigste oorzaak waardoor het slecht kan gaan met ING als iedereen zijn geld tegelijkertijd wil opnemen.. zijn er verder geen andere mogelijke oorzaken waardoor het met ING slecht kan gaan?
pi_62747919
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:33 schreef existenz het volgende:
Lees even de vorige 2 topics terug. Ik ga het niet allemaal herhalen wat al 40x gezegd is daarover.
Ik weet ook wel dat er tal van josti's zijn die claimen dat ING een gezond bedrijf is, en dat ING geld moest hebben om een A-status bij de kredietbeoordelers te behouden. Sommigen zien dat als een excuus voor het aannemen van 10 miljard overheidssteun, ik zie dat anders. Als ING niet in die verdorven hypotheek producten (Alt-A portefeuille) dan had ING die steun nooit nodig gehad omdat zij dan niet fors af had hoeven schrijven op deze producten. Er is geen enkel excuus voor het aannemen van die 10 miljard van de overheid anders dan dat ING de situatie verkeerd ingeschat heeft en dat de continuïteit door de verkeerde beslissingen geen redelijke garantie meer had. Een gezond bedrijf maakt geen verkeerde beslissingen die de kans op continuiteit sterk verminderen.
pi_62747923
Er worden niet eens nieuwe turbo's short uitgegeven, matig . Zijn dat nou de "nieuwe" maatregelen?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_62747934
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:36 schreef denizi het volgende:
so let me get this straight, de enigste oorzaak waardoor het slecht kan gaan met ING als iedereen zijn geld tegelijkertijd wil opnemen.. zijn er verder geen andere mogelijke oorzaken waardoor het met ING slecht kan gaan?
Ja, dat zou voor een groot probleem zorgen. En mogelijk lijken die er nog in de kast zitten kunnen voor problemen zorgen, maar daar zijn nog weinig/geen aanwijzigen voor.
pi_62747956
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik weet ook wel dat er tal van josti's zijn die claimen dat ING een gezond bedrijf is, en dat ING geld moest hebben om een A-status bij de kredietbeoordelers te behouden. Sommigen zien dat als een excuus voor het aannemen van 10 miljard overheidssteun, ik zie dat anders. Als ING niet in die verdorven hypotheek producten (Alt-A portefeuille) dan had ING die steun nooit nodig gehad omdat zij dan niet fors af had hoeven schrijven op deze producten. Er is geen enkel excuus voor het aannemen van die 10 miljard van de overheid anders dan dat ING de situatie verkeerd ingeschat heeft en dat de continuïteit door de verkeerde beslissingen geen redelijke garantie meer had. Een gezond bedrijf maakt geen verkeerde beslissingen die de kans op continuiteit sterk verminderen.
Aah, jij werkt bij ING omdat jij weet dat het een verkeerde beslissing was....
pi_62747959
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:35 schreef existenz het volgende:
Tja, Aegon krijgt kapitaalinjectie en mensen met kromme gedachtes dumpen dan ook ING maar weer....
Mwah, ik vind het wel verstandig. We weten allemaal hoe de Nederlandse overheid met het bezit van aandeelhouders om gaat... voor je het weet is het weggeroofd.
pi_62747989
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:40 schreef existenz het volgende:
Aah, jij werkt bij ING omdat jij weet dat het een verkeerde beslissing was....
Waarom zou ik bij ING moeten werken? Ik kan het zo ook wel zien dat het instappen in die Alt-A hypotheken een buitengewoon slecht idee was, anders zou je er niet miljarden op af hoeven schrijven.
pi_62748020
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom zou ik bij ING moeten werken? Ik kan het zo ook wel zien dat het instappen in die Alt-A hypotheken een buitengewoon slecht idee was, anders zou je er niet miljarden op af hoeven schrijven.
Gelukkig schrijft elke bank momenteel miljarden af en heeft dat dus helemaal niets met alleen ING te maken.
pi_62748157
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

No shit, Einstein!

Kunnen we ons nu weer concentreren op de hamvraag wat voor toekomst ING te wachten staat?
pi_62748187
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:42 schreef existenz het volgende:
Gelukkig schrijft elke bank momenteel miljarden af en heeft dat dus helemaal niets met alleen ING te maken.
Echt onzin. Er zijn tal van banken die geen afschrijvingen hoeven te doen, ze hebben nooit in deze slechte producten geïnvesteerd en hebben geen leningen verstrekt die ze nooit meer terug zien. Ik denk dan aan een groot aantal Rabo-bank filialen en ik denk aan kleinere regionale banken (Triodos-bank bijvoorbeeld). Het zijn de grote multinationale banken die met een hype mee zijn gegaan en daarmee de continuiteit en nog veel erger het vertrouwen van hun rekeninghouders op het spel hebben gezet.
pi_62748333
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Echt onzin. Er zijn tal van banken die geen afschrijvingen hoeven te doen, ze hebben nooit in deze slechte producten geïnvesteerd en hebben geen leningen verstrekt die ze nooit meer terug zien. Ik denk dan aan een groot aantal Rabo-bank filialen en ik denk aan kleinere regionale banken (Triodos-bank bijvoorbeeld). Het zijn de grote multinationale banken die met een hype mee zijn gegaan en daarmee de continuiteit en nog veel erger het vertrouwen van hun rekeninghouders op het spel hebben gezet.
Heel veel ondernemingen, personen, toezichtghouders hebben lopen kloten. Maar om daarvoor ING te laten doodbloeden is zeker geen optie.
pi_62748364
Ze hebben 2,16 miljard aandelen, laat zeggen 6 euro p stuk. Dat is bijna 13 miljard. Kan je voor 13 miljard dus 51% aandelen creëren en klaar is Wouter .

Alles kan in paniek.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_62748797
quote:
ING en Fortis: gelijker dan anderen?

28 oktober 2008, 7:22 uur | FD.nl

Door: Jan Maarten Slagter
Jan Maarten Slagter is directeur van de Vereniging van Effectenbezitters.

Valt u ook een patroon op? Op vrijdag 26 september kwam Fortis met een persbericht waarin de (toen nog) Nederlands-Belgische bank-verzekeraar zichzelf omschreef als “solide”. Zowel de kapitaalspositie als de toegang tot financiering was op dat moment in orde. Een kapitaalsuitbreiding “werd niet voorzien”. ’s Avonds trad de ceo af en maandagochtend bleek de onderneming ruim euro 11 mrd aan nieuw kapitaal te hebben aangetrokken van de Benelux-overheden.

Daarmee leek Fortis gered. Minister Bos verdedigde de operatie in de Tweede Kamer. Ondertussen tikte hij onder de regeringstafel zijn duimen blauw op zijn Blackberry. Op vrijdagavond bleek de Nederlandse staat alle Nederlandse Fortis-onderdelen, inclusief de Nederlandse romp van ABN Amro, te hebben gekocht. Zondag volgde het Belgische deel richting de Belgische staat.

Op vrijdag 17 oktober kwam ING met een persbericht waarin de Nederlandse bank-verzekeraar zichzelf omschreef als “solide”. Zowel de kapitaalspositie als de toegang tot financiering was op dat moment in orde. Eerder die dag was de koers met 20% geduikeld op basis van het gerucht dat de onderneming een miljardeninjectie van de Nederlandse overheid zou vragen. Hierover was het persbericht kort maar vaag: de merites van het ‘potje van Bos’ zouden worden bestudeerd zodra hier meer details over bekend waren. Geen haast, kortom.

Zondagavond bleek het potje voor de helft (euro 10 mrd) in ING te zijn gestoken. Volgens ceo Michel Tilmant waren de marktomstandigheden de laatste weken zo dramatisch veranderd dat ING niet anders kon dan zijn kapitaalspositie aanmerkelijk versterken. De speciaal voor de gelegenheid uitgevonden ‘effecten’ leveren de staat een aantrekkelijk rendement op van minimaal 8,5% (mits er in het betreffende jaar dividend wordt uitgekeerd), met een interessante exitmogelijkheid: als ING de stukken wil inkopen betaalt ze 150% van de uitgifteprijs. Met twee overheidscommissarissen, ook een niet in de ING-statuten voorziene vondst, staat ING voortaan onder curatele van Bos.

Wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen, zeggen de Engelsen. Maar de gang van zaken bij beide financials roept een fundamentele vraag op over wat beleggers mogen verwachten van de bedrijven waar ze hun geld aan toevertrouwen. Zowel in het geval van Fortis als in dat van ING is mijn sterke indruk dat beleggers bewust niet de volledige waarheid is verteld. De gedachte daarbij was vermoedelijk dat een leugen om bestwil gerechtvaardigd was om erger te voorkomen: het mogelijk omvallen van een grote financiële instelling met alle schade voor het financiële systeem van dien.

Dat zou betekenen dat voor financials een andere standaard geldt dan voor de rest van de beurs. Als dat zo is, moet dat via de reguliere democratische kanalen worden vastgelegd in regelgeving. Tot het zover is, beschouw ik iedere openbare bevestiging van de goede gezondheid van een bank of verzekeraar als een verkoopsignaal.
http://www.fd.nl/artikel/10389555/ing-fortis-gelijker-dan-anderen

Als zelfs de VEB-directeur het ergste vreest...
pi_62748821
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ze hebben 2,16 miljard aandelen, laat zeggen 6 euro p stuk. Dat is bijna 13 miljard. Kan je voor 13 miljard dus 51% aandelen creëren en klaar is Wouter .

Alles kan in paniek.
Das echt geen geld, ik vermoed dat Bos nog een paar weken wacht tot ING op 3 euro ofzo staat, en dan een meerderheidsbelang inkoopt voor een prikkie.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:15:52 #288
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_62748984
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:09 schreef pberends het volgende:

[..]

http://www.fd.nl/artikel/10389555/ing-fortis-gelijker-dan-anderen

Als zelfs de VEB-directeur het ergste vreest...
pi_62749018
Goed stuk van Slagter. Ik heb ook al een hele tijd het idee dat inderdaad de banken en overheid menen informatie voor beleggers achter te mogen houden, allemaal met het argument dat kosten wat kost een crisis in het financiële systeem voorkomen moet worden. Alleen al om die reden zou ik als aandeelhouder van een bank mijn aandeel in de verkoop doen.
pi_62749131
ING zal echt niet worden overgenomen door de staat, wellicht nog een injectie, en een koers onder de 6. Maar nationaliseren? Neuh
Wishing doesn't make a poor man rich
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:25:10 #291
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_62749283
ING:

Let ook op de naam links achter
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:26:05 #292
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_62749323
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 13:20 schreef karim. het volgende:
ING zal echt niet worden overgenomen door de staat, wellicht nog een injectie, en een koers onder de 6. Maar nationaliseren? Neuh
We zitten nu toch al onder de 6?
pi_62749828
We zien maar weer eens hoeveel invloed een derde partij kan uitoefenen op het aandeel ING.

Soms wil je gewoon geloven dat het een complot is.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:45:13 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62749959
Wat je moet scheiden is het overleven van ING zelf en het overleven van de zittende aandeelhouders.

Misschien staat ING er niet heel slecht voor, maar als ze nog een keer 10 miljard nodig hebben van Bos, dan betaalt Bos natuurlijk geen 10 euro meer maar 5 euro en misschien nog minder. Meer gaat hij niet geven want dan wordt het een bailout van aandeelhouders in plaats van het in de lucht houden van een systeembank en het beschermen van spaartegoeden. Hoeveel equity blijft er over voor de zittende aandeelhouders bij een tweede herkapitalisatie? Dat zou wel eens heel weinig kunnen zijn. Vandaar de lage aandelenkoers.

Die lage aandelenkoers is dus WEL schadelijk voor ING mocht er een tweede herkapitalisatie nodig zijn. De angst voor verdere herkapitalisatie doet de koers dalen en de lagere koers maakt de gevolgen voor van een herkapitalisatie voor ING aandeelhouders ernstiger, oftewel een dodelijke spiraal. Tenzij ING er uiteindelijk zonder verdere hulp zelf uit komt. Dat is de grote gok met ING aandelen op dit moment.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:03:35 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62750479
Het is een vicieuze cirkel waarin ING zich bevindt. Het vertrouwen van spaarders stijgt natuurlijk ook niet wanneer de beurskoers zakt. Als de lage beurskoers het probleem is dan kan Bos natuurlijk óók gewoon marktaandeel verwerven door op de beursvloer te kopen, maar dat zou dan uniek zijn.
The End Times are wild
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:10:18 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62750695
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:03 schreef LXIV het volgende:
Het is een vicieuze cirkel waarin ING zich bevindt. Het vertrouwen van spaarders stijgt natuurlijk ook niet wanneer de beurskoers zakt. Als de lage beurskoers het probleem is dan kan Bos natuurlijk óók gewoon marktaandeel verwerven door op de beursvloer te kopen, maar dat zou dan uniek zijn.
Daar is ING natuurlijk niet mee geholpen. ING heeft gewoon een kapitaal injectie nodig en dat bereik je niet door aandelen op de beurs te kopen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:11:46 #297
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62750735
Waarom heeft ING (weer) een kapitaalinjectie nodig dan? Waar haal je dat vandaan?
The End Times are wild
pi_62750894
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar is ING natuurlijk niet mee geholpen. ING heeft gewoon een kapitaal injectie nodig en dat bereik je niet door aandelen op de beurs te kopen.
Je praat alsof ING een drug addicted patient is die weer een shot nodig heeft. Niet gek, deze vergelijking.
pi_62750974
ING gaat niet als zelfstandig bedrijf overleven. Het gaat inmiddels om de perceptie, niet meer om de feiten. En de perceptie is dat ING het zwakste jongetje van de klas is. Er zijn zat deposito's, met name ook zakelijke gelden, die niet onder de garantieregeling vallen en dus moet het geld momenteel gewoon met bakken tegelijk bij ING worden weggehaald. Dat kan niet lang zo doorgaan.

Los van de silent bankrun, Wouter heeft de smaak te pakken. Eindelijk staat de PvdA beter in de peilingen. Hij krijgt ook nog internationale lof. Dat smaakt allemaal naar meer. Max 1 of 2 weekenden, dan hebben we er weer een staatsbank bij.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:24:13 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62751122
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:11 schreef LXIV het volgende:
Waarom heeft ING (weer) een kapitaalinjectie nodig dan? Waar haal je dat vandaan?
Dat weet ik natuurlijk niet, maar als je ziet wat anderen aan Atl-A moesten afboeken + waarschijnlijk enorme verliezen op beleggingsportefeuilles (zie pensioenfondsen) dan is er een redelijke kans dat ING meer nodig heeft. Speculatie dat er meer nodig is is denk ik de hoofd reden voor de daling van ING. Btw: met de eerste kapitaalinjectie had de markt ook gelijk.

Maar goed, we zullen wel zien.

Btw: je ziet nu wel dat banken die eerder open kaart hebben gespeeld een groot voordeel hebben. Zijn konden nog tegen veel betere voorwaarden herkapitaliseren. Citigroup heeft eind 2007 nog veel geld opgehaald bij arabieren (of aziaten?) tegen zo'n $35 per aandeel (nu <$12 ).
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')