abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62466037
Hallo allemaal,

Ik zit met een gigantisch probleem:

Ik rij momenteel in een leenauto, (mijn eigen is stuk).
Nu is er Joyriding mee geweest. De jongen die het gedaan heeft is 18jaar, thuiswonend van gescheiden ouders, en dit persoon heeft geen geldig rijbewijs.
De joyrider heeft een totale schade van ¤2300 gereden.
Maar dat geld heeft hij niet!!

We hebben samen WEL de schadeformulieren ingevuld, een contract opgesteld waarbij in staat dat "IK" niet aansprakelijk ben en dat de joyrider ALLE schulden op zich zal nemen.
De papieren zijn duidelijk ondertekend door de joyrider en mij.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie, waarbij de joyrider nog over verhoord moet worden.
Er was een getuige aanwezig, en zijn telefoonnummer en naam zijn bekend.

De verzekering van de garage, dus van wie de leenauto is wil de kosten achterhalen op mij, ( de auto was all-risk verzekerd met een eigen risico van ¤2000,-) waarvoor ik zelf getekend heb.
Mijn verzekering wil de kosten achterhalen op de joyrider. (maar de joyrider heeft zelf geen geld)
Gelukkig heb ik zelf RECHTSHULP bij de verzekering.

De WA verzekering van de Joyrider wil hoogstwaarschijnlijk niks uitkeren, omdat motorvoertuigen niet onder deze verzekering vallen, en al helemaal niet op het strafbare feit dat het joyriding is.

Nu mijn vragen:

Voor wat voor deel ben ik gedekt, en hoeveel % kans bestaat er dat het mij zelf niks zal kosten en of kosten hoef voor te schieten?
Kan ik zelf nog problemen verwachten?
En kan ik hierbij eventueel bij het Nederlandse waarborg fonds aankloppen met de HOOP dat ik mijn geld terug krijg als ik WEL de kosten moet betalen?

Kan IEMAND mij hier uitleg over geven?
Met vriendelijke groet,

Rene
pi_62466721
Jij bent volledig gedekt en jouw verzekering verhaald het gewoon op de verzekering van de joyrider. Als die het niet kan betalen, moeten zijn ouders het betalen (Die zijn tot zijn 21e of 23e financieel verantwoordelijk voor hem) en anders wordt er een betalingsregeling getroffen. Jij zult er weinig van merken..
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_62466775
Jij bent aansprakelijk, Jij moet betalen. Wat jij afspreekt met derden heeft de verzekering niets mee te maken, dat mag je zelf oplossen. Succes
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:01:37 #4
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_62466920
Ha ha, het mooie van FOK. Altijd adviezen die lijnrecht tegenover elkaar staan..
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_62466965
Jij moet de geleden schade op de joyrider verhalen via een gerechtelijke procedure.
pi_62467143
Oke, ik moet misschien de schade achterhalen op de joyrider, maar ik ben verzekerd in combinatie met rechtshulp. Die zullen dit zaakje toch op de bodem toe uitzoeken. Zelf ben ik 21 en heb geen strafrecht kennis. Vandaar dat ik het ook hier post. Het is een hele ingewikkelde zaak met veel haken en ogen. Ik hoop dat iemand die WEL deze kennis heeft hier een serieuse reactie op kan geven
pi_62467438
Kun je iets meer vertellen over hoe de joyriding plaats heeft kunnen vinden of wat er precies gebeurd is ?
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
pi_62467512
We waren met ons vieren aan het rondrijden. We gingen een passagier naar huis brengen, ik stapte uit om haar uit te laten, vervolgens gaat de joyrider achter het stuurzitten, start de auto en rijd een stukje vooruit. ik dwong hem tot stoppen, dat deed hij, vervolgensj zet de joyrider de auto in de achteruit en gaat een stukje rijden en knalt tegen een lantaarnpaal. Heel knullig allemaal, maar wel fout.
pi_62467594
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 19:26 schreef Rmrmrm86 het volgende:
We waren met ons vieren aan het rondrijden. We gingen een passagier naar huis brengen, ik stapte uit om haar uit te laten, vervolgens gaat de joyrider achter het stuurzitten, start de auto en rijd een stukje vooruit. ik dwong hem tot stoppen, dat deed hij, vervolgensj zet de joyrider de auto in de achteruit en gaat een stukje rijden en knalt tegen een lantaarnpaal. Heel knullig allemaal, maar wel fout.
Kijk, bij het hele verhaal heb jij dus verantwoordelijkheid en ligt het ineens een stuk anders...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_62467660
Waarom heb ik verantwoordelijkheid? De Joyrider start toch zelf de auto en weet op dat moment toch waar hij mee bezig is. Als de auto uit staat, (zoals het ook was) is het toch anders als ik de uitstap met draaiende motor?
pi_62467710
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 19:31 schreef Rmrmrm86 het volgende:
Waarom heb ik verantwoordelijkheid?
Je hebt als verantwoordelijk van de auto, jij hebt hem immers geleend, een situatie gecreeerd waarin jij andere personen toestond te rijden of ze daar de verwachting toe hebt gegeven. Plus dat je de sleutels in het contact hebt laten zitten.

Het creeren van de situatie is trouwens wel discutabel, maar het in het contact laten zitten van de sleutels niet.
pi_62467771
Of je hier in enige verantwoordelijkheid in hebt maakt denk ik niet uit.. Je hebt een ondertekent contract waarop hij schuld bekent en je mag aannemen dat hij bij verhoor gewoon zal bekennen (en anders geef je de politie even een kopietje van dat contract. ) dus de schade zal uiteindelijk bij hem verhaald worden..
Ik denk wel dat de joyrider in grote problemen gaat komen hierdoor..
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
pi_62467817
Nou, de sleutels zaten "niet" in het contact, maar wel binnen bereik. Is DAT het probleem waardoor ik "misschien" geen kosten kan achterhalen?

Dat zou betekenen, dat als u thuis bezoek heeft, de sleutels op tafel liggen, en een joyrider pakt de sleutels, en gaat een stukje rijden.

Kijk; De verwachting in het persoon kan het zelfde zijn,
Echt heel lastig zo'n kwestie

(DE POLITIE HEEFT EEN KOPIE CONTRACT)

[ Bericht 3% gewijzigd door Rmrmrm86 op 17-10-2008 19:46:00 ]
pi_62476706
Achterhaalde schade.... Dus er is niets aan de hand?
pi_62482278
Ik zou die joyrider sowieso een paar teringklappen verkocht hebben, door zijn achterlijke stoerdoenerij kost het jou nu een hoop tijd en moeite (en misschien geld) om dit weer recht te breien. Laat hem maar lekker bloeien, ook financieel.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 13:28:32 #16
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62482393
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 18:53 schreef existenz het volgende:
Jij bent volledig gedekt en jouw verzekering verhaald het gewoon op de verzekering van de joyrider. Als die het niet kan betalen, moeten zijn ouders het betalen (Die zijn tot zijn 21e of 23e financieel verantwoordelijk voor hem) en anders wordt er een betalingsregeling getroffen. Jij zult er weinig van merken..
Nee, zijn ouders hoeven het niet te betalen. Dat is onzin, jammer dat veel mensen nog steeds denken dat het zo is. Tot je 21e moeten je ouders wel zorgen dat je te vreten en onderdak hebt en eventuele studiekosten betalen, als je daar niet zelf voor kunt zorgen, verder hebben ze geen enkele verplichting.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_62482631
Tvp.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:39:47 #18
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_62483651
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 19:33 schreef existenz het volgende:

[..]

Je hebt als verantwoordelijk van de auto, jij hebt hem immers geleend, een situatie gecreeerd waarin jij andere personen toestond te rijden of ze daar de verwachting toe hebt gegeven.
Op welke manier heeft hij daar toestemming toe gegeven? Zoals ik het lees heeft de joyrider de auto gestart op eigen gelegenheid. TS geeft ook aan dat hij, zodra hij het merkte, de joyrider heeft gesommeerd om te stoppen, waarnaar de joyrider doorging en de auto in z'n achteruit zette.

Tenzij TS heeft gezegd "hier heb je mijn sleutels, ga maar een stukje rijden" lijkt het me niet dat je kan zeggen dat de joyrider er vanuit kon gaan dat hij de auto mag starten ..
Zelf al zaten de sleutels nog in het contact, dan lijkt het me toch logisch dat het niet de bedoeling is dat wie dan ook zomaar in de auto gaat rijden zonder explicite toestemming van TS.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_62487614
quote:

[..]

Je hebt als verantwoordelijk van de auto, jij hebt hem immers geleend, een situatie gecreeerd waarin jij andere personen toestond te rijden of ze daar de verwachting toe hebt gegeven. Plus dat je de sleutels in het contact hebt laten zitten.
Het moet toch echt niet gekker worden he? De situatie bood de kans om te gaan rijden, toestemming geven is héél wat anders. Sowieso, mocht TS al toestemming gegeven hebben, dan is die gast zonder rijbewijs alsnog zélf verantwoordelijk voor het rijden zonder rijbewijs. Eventuele toestemming van TS overruled natuurlijk geen enkele wetgeving.

Ik snap serieus niet welke rare hersenkronkel je hiertoe gezet heeft.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:07:26 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_62493243
De auto stond op jouw naam, jij bent aansprakelijk. Eventueel kan jij de schade weer verhalen op diegene die het "geval" heeft veroorzaakt.

Tenzij jij aannemelijk kan maken dat je hebt gedaan wat in je vermogen lag om het tegen te gaan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_62495107
quote:
Jij bent volledig gedekt en jouw verzekering verhaald het gewoon op de verzekering van de joyrider. Als die het niet kan betalen, moeten zijn ouders het betalen (Die zijn tot zijn 21e of 23e financieel verantwoordelijk voor hem)
Niet waar. Check 6:169 BW. De grens is 16. Waar jij het over hebt is de familierechtelijke verplichting je kind te onderhouden. Dat is wat anders dan het overnemen van diens aansprakelijkheid.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 19 oktober 2008 @ 06:35:53 #22
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_62498264
De veroorzaker moet morgen gewoon een uitzendbureau binnenwandelen en zich de komende 2 maanden het zweet in de bilnaad werken!
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_62498296
¤2300 van een lantaarnpaal? Da's een flink stukje achteruit geweest dan
pi_62499062
1 tip, dit soort dingen moet je gewoon met je eigen verzekeraar regelen. Opgelost, slotje.
pi_62515918
Lol....waarom heb jij een eigen risico van 2000euro getekend? Spoor je niet? Bij een normale mverhuur aatschappij is dat gewoon 600 en kan je dat afbetalen naar 300 ofzo.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  maandag 20 oktober 2008 @ 23:34:35 #26
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_62543251
quote:
Heb alles ff doorgelezen en denk dat dit het beste commentaar is. Aangezien TS een verzekering heeft met rechtshulp neem ik aan dat zij dit netjes voor hem oplossen.

O ja, geen geld heeft niemand. Ook van een kale lip kun je plukken. Anders moeten ze hem maar failliet laten verklaren
Een troll is een troll is nooit zomaar een troll
pi_62543947
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 23:34 schreef FB14 het volgende:

[..]

Heb alles ff doorgelezen en denk dat dit het beste commentaar is. Aangezien TS een verzekering heeft met rechtshulp neem ik aan dat zij dit netjes voor hem oplossen.

O ja, geen geld heeft niemand. Ook van een kale lip kun je plukken. Anders moeten ze hem maar failliet laten verklaren
Dat is leuk, maar hij zal toch echt dat eigen risico moeten betalen aan de verhuurmaatschappij, daarna kan het verhalen beginnen.
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:04:05 #28
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_62544004
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 00:01 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Dat is leuk, maar hij zal toch echt dat eigen risico moeten betalen aan de verhuurmaatschappij, daarna kan het verhalen beginnen.
tenzij TS zijn verzekering met rechtshulp hem hierbij helpt. Anders zou ik, als ik TS was, snel een advocaat regelen. Als-ie nog studeert (?) of geen zak verdient kan-ie voor een prikkie een fatsoenlijke advocaat krijgen.
pi_62559528
quote:

[..]

Van een kale kip kun je plukken? No way. En iemand failliet verklaren zal niks helpen. Enige remedie is dat hij een trap onder zn kont krijgt en gaat werken om zo die schuld af te betalen.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:44:18 #30
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_62559600
mooi verhaal dit... volgens mij juridisch wel interessante zaak
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_62560013
Dit wil ik even volgen. En mensen die maar wat lullen omdat ze ervan uit gaan dat het zo is, zijn echt fucking zielig. Als je niet weet hoe het zit, gelieve je smoel te houden.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:18:13 #32
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_62563144
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 18:07 schreef SuperAttie het volgende:
Dit wil ik even volgen. En mensen die maar wat lullen omdat ze ervan uit gaan dat het zo is, zijn echt fucking zielig. Als je niet weet hoe het zit, gelieve je smoel te houden.
Gelukkig komt superattie to the rescue
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:45:26 #33
165633 eriksd
The grand facade...
pi_62564001
quote:

[..]

Failliet verklaren
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:47:04 #34
165633 eriksd
The grand facade...
pi_62564054
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 00:04 schreef FB14 het volgende:

[..]

tenzij TS zijn verzekering met rechtshulp hem hierbij helpt. Anders zou ik, als ik TS was, snel een advocaat regelen. Als-ie nog studeert (?) of geen zak verdient kan-ie voor een prikkie een fatsoenlijke advocaat krijgen.
Tegen wie, wat waar en hoe wil je een zaak aanspannen?
Bis bis bis
pi_62569042
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 00:04 schreef FB14 het volgende:

[..]

TS zijn verzekering zat op dat moment op de huurauto, waar hij dat eigen risico ook voor betaald. Op het moment dat hij heel die auto totall loss had gereden moet hij 1200euro betalen en verder niets. Maar rijdt hij een klein deukje ook dan moet hij 1200euro betalen. Rijd iemand anders een deukje en is het onverhaalbare schade ook dan moet ts 1200euro betalen. Hij is en blijft verantwoordelijk voor de auto (en schade). Dus ik denk dat de verzekering van de verhuurmaatschappij moet gaan verhalen, als dat mogelijk is, omdat ts nogal slordig met zijn sleutels is omgegaan.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:07:54 #36
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_62569144
quote:

Weer iemand die wel de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt...

De financiėle verantwoordelijkheid van ouders tot 21 jaar geld voor het levensonderhoud van de jongere, ouders zijn verplicht die tot het 21e jaar te geven.

Dat staat helemaal los van de civiele aansprakelijkheid van de jongere die ouder dan 18 is, dat is zijn hele eigen toko.
pi_62569164
quote:

[..]

Wat bedoel je met oplossen? De huurovereenkomst wegtoveren?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_62569223
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 23:07 schreef Wupppie het volgende:
Dat staat helemaal los van de civiele aansprakelijkheid van de jongere die ouder dan 18 is, dat is zijn hele eigen toko.
Dat is het al zodra ie 16 is.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:10:22 #39
151157 Wupppie
pi_62569230
quote:

[..]

Het creeren van de situatie is trouwens wel discutabel, maar het in het contact laten zitten van de sleutels niet.

Dus, als ik een supermarkt open en even wegloop van de counter dan creeer ik een situatie waarin een ander op mijn verantwoordelijkheid de winkel leeg kan halen?

De de gelegenheid scheppen is wel wat anders dan de sleutels in de buurt van de auto bewaren.
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:11:11 #40
151157 Wupppie
pi_62569257
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 23:10 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat is het al zodra ie 16 is.
In beginsel nog de ouders, maar als die kunnen aantonen dat ze totaal geen invloed hebben gehad op de situatie dan inderdaad de jongere vanaf 16 jaar.
pi_62569346
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 23:10 schreef Wupppie het volgende:

[..]

Dus, als ik een supermarkt open en even wegloop van de counter dan creeer ik een situatie waarin een ander op mijn verantwoordelijkheid de winkel leeg kan halen?

De de gelegenheid scheppen is wel wat anders dan de sleutels in de buurt van de auto bewaren.
Ik denk dat existenz probeert te zeggen dat de hoofdverplichting van de huurder is dat hij de gehuurde zaak teruggeeft aan de verhuurder in de staat waarin hij hem in gebruik genomen heeft. Dat niet TS maar een ander de schade feitelijk veroorzaakt heeft, doet niets af aan het feit dat TS die verplichting in ieder geval niet nakomt en dat hij, op grond van de huurovereenkomst, schadeplichtig is.

Ik sluit niet uit dat TS vervolgens die schade weer kan afwentelen op de feitelijke schadeveroorzaker, maar daar staat de verhuurder verder buiten.
pi_62569420
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 23:11 schreef Wupppie het volgende:

[..]

In beginsel nog de ouders, maar als die kunnen aantonen dat ze totaal geen invloed hebben gehad op de situatie dan inderdaad de jongere vanaf 16 jaar.
onder de 14 zijn de ouders aansprakelijk, ouder dan 14 jonger dan 16 zijn de ouders aansprakelijk tenzij ze kunnen bewijzen dat hen geen verwijt treft, 16 en ouder is de dader helemaal zelf aansprakelijk.

Even voor de volledigheid.
pi_62569572
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 23:14 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik denk dat existenz probeert te zeggen dat de hoofdverplichting van de huurder is dat hij de gehuurde zaak teruggeeft aan de verhuurder in de staat waarin hij hem in gebruik genomen heeft. Dat niet TS maar een ander de schade feitelijk veroorzaakt heeft, doet niets af aan het feit dat TS die verplichting in ieder geval niet nakomt en dat hij, op grond van de huurovereenkomst, schadeplichtig is.

Ik sluit niet uit dat TS vervolgens die schade weer kan afwentelen op de feitelijke schadeveroorzaker, maar daar staat de verhuurder verder buiten.
Eindelijk iemand die het begrijpt

TS zijn probleem is niet het probleem van de huurmaatschappij. Hij moet eerst dokken.
pi_62590676
ALLEMAAL BEDANKT VOOR DE REACTIES.
Omdat veel mensen blijkbaar deze verzekeringskwestie interessant vinden, zal ik (als het forum niet gesloten wordt) een samenvatting geven over de uitslag. Let wel op: Ik geef pas een samenvatting als het gehele proces achter de rug is. En de betalingsregeling tot stand is gekomen.
Kleine tip: De joyrider is 100% aansprakelijk voor de kosten. En zal mij of de garage het bedrag terug moeten betalen, Doet hij dit niet. Komt er een rechtzaak.

[ Bericht 41% gewijzigd door Rmrmrm86 op 22-10-2008 19:58:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')