quote:Friet is een gerecht van gefrituurde aardappelreepjes.
Het is bekend onder diverse benamingen die in verschillende delen van het Nederlandse taalgebied gebruikelijk zijn. In de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet en in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, terwijl in de rest van Nederland men het meestal over patat heeft.
Wat hij zegt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:12 schreef stamppot het volgende:
het vet in zo'n kleine frituurpan koelt veel te snel af.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:21 schreef fransbreda het volgende:
Omdat je dan eerst naar huis loopt met die zak en hij dan slap en ranzig word.
ja dat staat er tochquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:07 schreef Posdnous het volgende: -edit- het is trouwens friet. ipv patat.
ja precies. dus al die mensen die altijd lullen over verse vet..quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:41 schreef Wooldoor het volgende:
Vooral patat dat in net nieuw vet is gefrituurd smaakt vaak nergens naar en is zo bleek als het maar kan.
Je weet niet hoe het moet zeker.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:54 schreef Apfelsaft het volgende:
Ik vind ook de patat uit de snackbar veel lekkerder... Sterker nog, thuis eet ik nooit patat.
Ik weet heel goed hoe ik patat moet eten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:56 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Je weet niet hoe het moet zeker.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 13:45 schreef BertV het volgende:
friet is een traktatie, patat is armoede...
John Schippers in Rotterdam is toch altijd lekkerder dan als je het zelf maakt. Al komt zelf maken wel redelijk in de buurtquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 21:24 schreef motorbloempje het volgende:
thuis? Zelf nieuwe aardappelen schillen, in stukjes snijden en even afspoelen. Droogmaken in een handdoek, even kort voorbakken in schoon frituurvet, laten rusten en dan afbakkenbeter krijg je ze niet
vind ik dan
![]()
quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:57 schreef __Saviour__ het volgende:
Goede zelfgemaakte friet van thuis smaakt echt veel beter.
Goede aardappel gebruiken, de geschilde frieten dan in wat zout water laten staan.
En goed frituren doe je in 2 keer. Eerst op een wat lagere temperatuur, dan gaart de aardappel eerst goed. Dan eruit, laten afkoelen, en daarna op hogere temperatuur verder frituren
ik zelf vind de nieuwe aardappelen het lekkerst om te friturenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 00:05 schreef robber57 het volgende:
Maar wat zijn nou echt goed patat aardaardappelen?
Vooropgesteld dat je houd van , zeg maar, belgische patat, dus voldoende zachte en gare aardappel van binnen (zit 'm in de dikte, dat weet ik ondertussen al)en lekker bruin van buiten.
wie "friet" zegt doet omhoog gevallen "patat" is lekker spontaanquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 13:45 schreef BertV het volgende:
friet is een traktatie, patat is armoede...
Ik vind het ook niet klinken ook als je toevallig in een bovenslootse snackbar terecht komt.. patat.. wat een klotewoordquote:Op woensdag 22 oktober 2008 02:09 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
wie "friet" zegt doet omhoog gevallen "patat" is lekker spontaan
Ja, maar dat af en toe, daar zit het hem in.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:40 schreef motorbloempje het volgende:
niets mis met af en toe een zelfgebakken frietje hoor
al moet ik eerlijk zeggen dat we zondag voor het eerst in anderhalf jaar de friteuse weer gebruikt hebben.. ben benieuwd voor hoe lang hij nu werkeloos in de kast staat
met 2 kutkoppenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:27 schreef Pappie_Culo het volgende:
Hier geen friteuse in huis. Alleen 2 goddelijke lichamen.
Ja, en achter de frituurpan verschuilen kan ook al nietquote:
kudos voor onze zelfbeheersing dan maarquote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:10 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja, maar dat af en toe, daar zit het hem in.
Dus bewust geen friteuse. Maar zo nu en dan patat is wel lekker ja
Met een weekie ofzo weer eens. Laatste keer dat ik patat heb gegeten is echt een eeuwigheid geleden.
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Raspatat? Door twee volbloed patatjes samen in de friteuse te gooien?
Geen idee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspatatquote:Raspatat wordt gemaakt door aardappelpoeder met water te mengen in een speciale installatie, waardoor een soort aardappelpuree ontstaat. Deze puree wordt door middel van de Raspatatmachine in de vorm van staafjes geperst. De staafjes worden per portie op dezelfde lengte afgesneden en vervolgens op de gebruikelijke wijze gefrituurd. Het resultaat is een portie patates frites die donkerder is qua kleur, gelijk in samenstelling en formaat, maar iets anders van smaak dan de gebruikelijke patates frites.
De aanduiding Ras is een productnaam van Rixona, een onderdeel van Aviko.
Alleen zuid-limburgse paupers en tokkies zeggen Friet, maar heyquote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:33 schreef motorbloempje het volgende:
raspatat, dat vind ik eens inhet jaar best te pruimen.. doe mij verder maar goudgele rakkers..
daarbij, zie je, het heet rasPATAT, en geen rasFRIET
aardappelpuree maken en dan met een slagroomspuit (of wat dan ook ) toefjes spuiten op een bakplaat...dan paprikapoeder er over en dan nog ff in de ovenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:52 schreef robber57 het volgende:
Ras"patat" is dus eigenlijk gefrituurde aardappelpuree ?
Aan de ene kant zeg ik dan FAKE, aan de andere kant; het idee opent wel perspectieven voor zelf knutselen?
Wellicht zelf doen en dan smaakjes toevoegen aan de puree?, paprika?,kerrie?
nee, het is een 'snackbar'quote:Op woensdag 22 oktober 2008 15:55 schreef moonmovies het volgende:
het heet niet voor niks een frietpan, het heet niet voor niets de friettent
Ja, dat zijn rozetjes, pommes duchesse, en die ken ik wel , lekker bij bv een hele ossehaas in de oven en dan rozetjes er rondom, je kunt ze overigens ook kant en klaar diepgevroren kopen.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:59 schreef prupke het volgende:
[..]
aardappelpuree maken en dan met een slagroomspuit (of wat dan ook ) toefjes spuiten op een bakplaat...dan paprikapoeder er over en dan nog ff in de oven
heerlijk is dat.
Friteuse en snackbar, dwaas.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 15:55 schreef moonmovies het volgende:
het heet niet voor niks een frietpan, het heet niet voor niets de friettent
En Patatboerquote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:04 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
nee, het is een 'snackbar'
Jaaaaaaa, ik ga niet naar de snackbar maar naar de patatboerquote:
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 03:39 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Jaaaaaaa, ik ga niet naar de snackbar maar naar de patatboer
Als ik met mijn muis-cursor over die sterretjes beweeg, komt er geen woord tevoorschijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 07:19 schreef theKiD het volgende:
[..]
wat een ***** mensen hier allemaal
![]()
Morgen/vandaag 2 raspatat met voor mij.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspatat
Kut, nu heb ik honger
Dat was iets in mijn gedachtenquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 04:34 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Als ik met mijn muis-cursor over die sterretjes beweeg, komt er geen woord tevoorschijn.
Wat stond daar?
Bintjes....quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 06:25 schreef Superfast het volgende:
Beste aardappels zijn volgens mij de klassieke bintjes maar die kan je (niet in de supermarkt iig) kopen dus dan worden het maar andere (vastkokende) aardappels
De waarheid, beste man, is dat het friet is en geen patatquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:52 schreef robber57 het volgende:
[..]
Bintjes....
Ik hoor dat wel vaker en dat is toch merkwaardig want binten zijn vastkokende aardappelen terwijl je voor patat (volgens de experts) een bloemige aardappel wil hebben , dat is , imho, dus een kruimige.
Reden zou zijn dat een kruimige aardappel meer zetmeel bevat en juist het zetmeel zorgt voor een krokant korstje en patat smaak....
Voor de goede orde: ik haat vastkokende aardappelen, ze kunnen mij niet kruimig genoeg zijn en dus zou het geen straf voor mij zijn om daar patat van te moeten maken maar wat is nu waarheid?
Nu voor de LAATSTE keer: het is Patates-Frites! Het komt uit Frankrijk...quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 07:13 schreef theKiD het volgende:
[..]
De waarheid, beste man, is dat het friet is en geen patat
De patat van Bram Ladage in Rdam en omstreken is (internationaalquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:52 schreef robber57 het volgende:
[..]
Bintjes....
Ik hoor dat wel vaker en dat is toch merkwaardig want binten zijn vastkokende aardappelen terwijl je voor patat (volgens de experts) een bloemige aardappel wil hebben , dat is , imho, dus een kruimige.
Reden zou zijn dat een kruimige aardappel meer zetmeel bevat en juist het zetmeel zorgt voor een krokant korstje en patat smaak....
Voor de goede orde: ik haat vastkokende aardappelen, ze kunnen mij niet kruimig genoeg zijn en dus zou het geen straf voor mij zijn om daar patat van te moeten maken maar wat is nu waarheid?
Wie zegt dat het Pommes Frites is? Dat is Duits. Vuile gore kutmof.quote:Op maandag 29 december 2008 22:13 schreef josvr het volgende:
Het is FRIET. Stelletje patat sukkels :-)
Het is Pommes Frites. Dus friet, of vertalen de patat-aanhanges Pommes naar Patat?
Hoe ziet er zo'n mof uit??quote:Op maandag 29 december 2008 23:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wie zegt dat het Pommes Frites is? Dat is Duits. Vuile gore kutmof.
let = even op je taalgebruik wil jequote:Op dinsdag 30 december 2008 00:02 schreef prupke het volgende:
[..]
Hoe ziet er zo'n mof uit??
( let is even op je taalgebruik wil je)
Klote weer een typefoutje van mijn kantquote:Op dinsdag 30 december 2008 00:04 schreef Zwansen het volgende:
[..]
let = even op je taalgebruik wil je
Die vergelijking snap ik niet.
pommes frites betekent toch 'gebakken aardappel'?quote:Op maandag 29 december 2008 23:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wie zegt dat het Pommes Frites is? Dat is Duits. Vuile gore kutmof.
is/eens een typefout?quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:24 schreef prupke het volgende:
[..]
Klote weer een typefoutje van mijn kant![]()
Maar nog ben ik benieuwd hoe die mof eruit ziet
quote:Op dinsdag 30 december 2008 00:24 schreef prupke het volgende:
[..]
Klote weer een typefoutje van mijn kant![]()
Maar nog ben ik benieuwd hoe die mof eruit ziet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |