Dat mannencultuur ben ik geheel met je eens, ik heb meerdere studies gedaan (Technische Wetenschappen in Twente (bijna technische universiteit), werktuigbouwkunde aan de Technische Hogeschool Rijswijk en nu dan Natuurkunde aan de universiteit Leiden), maar nog nooit zoveel vrouwen gezien bij een technische studie als bij natuurkunde nu. Voor het sociale evenwicht is dat toch wel zo fijnquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:48 schreef Anonymouscoward het volgende:
Ik heb het in Utrecht gedaan. Volgens mij is er uiteindelijk weinig verschil. Ik denk dat je met 'gewone' natuurkunde je opties een heel klein beetje meer openhoudt (met name in de afstudeerrichting theoretisch). Maar 99% van de afgestudeerden kan overal terecht. Qua niet-studiegerelateerde overwegingen: op TU's heerst (-e?) nog meer een mannencultuur dan bij bètastudies elders. Ik moet zeggen dat dat mij in eerste instantie meer aanspreekt maar daarna heel snel verveelt.
33% practicum had ik niet verwacht, dat is bij ons een heel stuk minder inderdaad. Maar wat doe je dan tijdens zo'n practicum? Ook daadwerkelijk zelf iets bouwen? Iedere week weer voorgekauwde proefjes zoals de omslag temperatuur van een supergeleider meten word je wel snel zat lijkt me, geef me dan maar wat meer theorie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:02 schreef Wimpeh het volgende:
Bij ons (Technische Natuurkunde, UT) was het 1e jaar grofweg 1/3e practicum (mocht je cijfers willen). Daarnaast is het wat meer experimenteel/toepassingsgericht heb ik het idee (maar ik heb me destijds niet vreselijk ingeleefd in de gewone Natuurkunde opleidingen, dus zo'n goede vergelijking durf ik niet te maken). Ik ken wel enkele mensen die overgeschakeld zijn naar de gewone Natuurkunde opleiding omdat ze daar meer theoretisch bezig wilden.
Zoals trouwens al gezegd, meeloopdagen zijn zeker aan te raden, je ziet de opleiding zoals hij echt is, iets wat op een voorlichtingsdag gewoon niet kan.
Daadwerkelijk baanbrekend onderzoek doe je toch nog niet in de eerste jaren, in zekere mate is het toch wel voorgekauwd natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:16 schreef BasementDweller het volgende:
Goed punt, frenkck. Dat vraag ik me ook af. Voorgekauwde experimenten of zelf oplossingen bedenken voor technische problemen?
(omslag temperatuur supergeleider experiment heb ik al gedaan voor PWS)
Zelf een experiment bedenken is er bij ons wel bij hoor, eerstvolgend practicum moeten wij een zelf bedachte proef uitvoeren. De regels zijn dat het om een vloeistof moet gaan en iets met de viscositeit. Dit zou bijvoorbeeld onderzoek naar zand kunnen zijn (kan als vloeistof beschouwd worden), of wat voor invloed iets in water oplossen voor invloed heeft op de viscositeit enz.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:34 schreef BasementDweller het volgende:
En natuurlijk zal je in de eerste jaren geen baanbrekend onderzoek doen, maar er is nog altijd een verschil tussen lijstjes afwerken en zelf experimenten bedenken + uitvoeren.
Het begint natuurlijk met de standaard proefjes; thermometer ijken (kokend water, smeltend ijs), zwaartekracht bepalen, lenzensterktes berekenen e.d.. Later wordt het leuker met optica practica waarbij je meetapparatuur gebruikt die ook in echt onderzoek voorkomt (Michelson interferometer bijvoorbeeld) vloeistof practica met bijvoorbeeld een hogensnelheidscamera om opnames van een 'dansende' druppel te maken maar ook soms met opdrachten waarbij de resultaten ook nog niet bekend waren bij de onderzoeksgroep. Vaak niet echt wereldschokkend, maar nog wel eens een leuk resultaat. In het 3e jaar van de bachelor krijg je nog vastestofpracticum, o.a. atomen scannen met een STM.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:08 schreef frenkck het volgende:
33% practicum had ik niet verwacht, dat is bij ons een heel stuk minder inderdaad. Maar wat doe je dan tijdens zo'n practicum? Ook daadwerkelijk zelf iets bouwen? Iedere week weer voorgekauwde proefjes zoals de omslag temperatuur van een supergeleider meten word je wel snel zat lijkt me, geef me dan maar wat meer theorie.
Ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Het gaat meestal toch eerder om het denkniveau en als het goed is kun je na je opleiding dus je ook snel 'inleven' op een voor jou nog onbekend terrein (dat is bij mij althans een van de 'eisen' die de opleiding stelt voor afgestudeerden). Dus kies liever voor de opleiding die je dan meer ligt (hoewel, ik ben ook nooit voor vrijetijdskunde gegaanquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:47 schreef BasementDweller het volgende:
Is er verder nog een verschil in arbeidsperspectief? Ik heb het idee dat je met Technische Natuurkunde eerder aan de slag komt in die sector (philips en dat soort technische bedrijven). Ik zou het zonde vinden om natuurkunde te studeren en uiteindelijk in de IT te belanden.
Niet omdat de studie dan nutteloos is geweest, want je leert natuurlijk goed systematisch problemen aan te pakken en je bent wiskundig aardig onderbouwd. Dat komt altijd wel van pas. Maar het zal zonde zijn als je de natuurkunde zelf nooit echt gaat gebruiken in je beroep. De kans dat je echt fundamenteel onderzoeker/ professor wordt lijkt me ook niet heel groot en ik weet ook niet of ik dat na mijn studie uberhaupt zou willen worden.
Bank & verzekeringswezen kan je ook terecht.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:47 schreef BasementDweller het volgende:
Is er verder nog een verschil in arbeidsperspectief? Ik heb het idee dat je met Technische Natuurkunde eerder aan de slag komt in die sector (philips en dat soort technische bedrijven). Ik zou het zonde vinden om natuurkunde te studeren en uiteindelijk in de IT te belanden.
Het is niet zo dat je bij TN niet met nieuwe dingen bezig bent, het is meer zo dat je daar de vraag: "Wat kan je er eigenlijk mee?" kan stellen zonder dat mensen je het college uit schelden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:52 schreef frenkck het volgende:
Bij technische natuurkunde ben je meer bezig om nieuwe vindingen toe te passen in de samenleving. Zo zag ik het tenminste.
Ik heb uiteindelijk voor natuurkunde gekozen, ik sta liever vooraan in het onderzoek, ook al is de toepassing en het nut ervan niet direct zichtbaar.
Uiteraard zijn er verschrikkelijk veel overlappingen, denk maar niet dat de 1e studie minder wiskunde heeft. Als je dat denkt is dat gewoon slechte voorlichting geweest. Eerste jaar bestaat bij allebei gewoon uit ongeveer 40% wiskunde.
Dat is vaak wel het geval. Een aanzienlijk deel van de theoretici gaat na hun studie de financiele wereld in, bijvoorbeeld bij consultancy. Ik kon met mijn master binnen anderhalf jaar nog een econometriemaster halen. Dan heb je wel hele goede perspectieven.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:47 schreef BasementDweller het volgende:
Maar het zal zonde zijn als je de natuurkunde zelf nooit echt gaat gebruiken in je beroep. De kans dat je echt fundamenteel onderzoeker/ professor wordt lijkt me ook niet heel groot en ik weet ook niet of ik dat na mijn studie uberhaupt zou willen worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |