Inderdaad zeg. User Interfaces zijn mijn vakgebied en geloof me, een gnome desktop is vele malen eenvoudiger dan een windows desktop.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat ik echter kenmerkend vind is dat er gezegd wordt dat ook door jou Windows weer als de maatstaf van gebruikersvriendelijk aangewend wordt.
[..]
Je wil niet weten hoe weinig mensen er overstappen naar 2007 om daarna gillend terug te komen op hun besluitquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:25 schreef pfaf het volgende:
[..]
Och, och, och. Ik heb het niet alleen over Linux, maar ook over 2003->2007. Een nieuwe interface heeft toch als enige doel dat het beter te gebruiken wordt...
Je leest niet goed, ik was niet degene die linux betitelde als zijnde gebruikersvriendelijker. Ik ging juist tegen deze stelling in omdat ik inderdaad, net zoals jij, vind dat het succes van Windows zichzelf in stand houdt, en dat verandering het grootste probleem is. Windows, Linux, OSX, het is voor de simpele gebruiker gebruiksvriendelijk genoeg om mee overweg te kunnen, dus dat is geen unique-selling point van 1 van die 3.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat zou Ubuntu ook geweest zijn als ze daar mee begonnen waren. Zoals ik al eerder zei, het is met name de verandering die het probleem is. Als je iemand die nog nooit met een computer heeft gewerkt achter Ubuntu zet, dan kan die persoon volgens mij net zo snel surfen met Firefox, e-mailen met Thunderbird en Patience met een van de vele Gnome/KDE spelletjes spelen als de equivalenten onder Windows aangeleerd hadden kunnen zijn. Wat dat betreft is er niets wat Linux inherent moeilijker maakt dan Windows voor iemand die geen van beide kent en een basale functionaliteit wil bereiken. Indien de gebruiker louter Windows gewend is, dán is het anders.
Wat ik echter kenmerkend vind is dat er gezegd wordt dat ook door jou Windows weer als de maatstaf van gebruikersvriendelijk aangewend wordt. Dat is volgens mij niet terecht. OS X is óók wennen voor een Windows-gebruiker, maar dat maakt het geen gebruikers-onvriendelijk systeem an sich. Natuurlijk wel vanuit het perspectief van iemand die gewend is aan Windows, en niets anders wil. Voor hetgeen jij omschrijft is echter vrijwel elk OS gebruikersvriendelijk genoeg…
Ik vind het een hele mooie gedachte hoor al die open standaarden, maar er is nou eenmaal een andere vraag in de markt al dan niet bewerkstelligt door commerciële bedrijven als Adobe (doordat ze concurrenten wegkopen e.d). Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk open standaarden te gebruiken maar in het geval van DTP werk is dat gewoon erg lastig. Met het programmeren op het web zijn deze standaarden gelukkig wel wat meer geïntegreerd en daar maak ik dan ook gretig gebruik vanquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:36 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Nee - maar dat ligt aan de gebruikte bestandsformaten en is weer een hele andere discussie. Inkscape gebruikt als bestandsformaat SVG. Een open standaard gedefinieerd door het w3c. Illustrator kan daar ook wat mee. Scribus heeft zijn eigen bestandsformaat. Maar - open, dus, gedocumenteerd.
Dat is natuurlijk ook een reden dat je Linux gebruikt. Je zit niet opgesloten. Je data is van jezelf en niet weg als de leverancier besluit om het over een andere boeg te gooien.
Linux is dan precies zo gebruiksvriendelijk (zelfs meer), je kan hetzelfde voor gratis. Dus, en de gemakken van Windows en dat voor de prijs van 0 euro.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:18 schreef Scorpie het volgende:
Dat jij dat zo ziet is kenmerkend voor de hele discussie, er wordt totaal niet meegedacht met de huis-tuin-keuken gebruiker die surft en emailt met outlook express en een keer patience doet.
Daarvoor is namelijk Windows prima gebruiksvriendelijk genoeg voor.
Vanuit deze beredenatie is de keuze van het OS irrelevant, en dus zal windows er op blijven staan omdat ze de pc nu eenmaal met windows kregen. Linux krijgt een kans op de mini laptop markt of mobile devices, en van daaruit zal de support voor meer/andere hardware moeten komen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 12:08 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Linux is dan precies zo gebruiksvriendelijk (zelfs meer), je kan hetzelfde voor gratis. Dus, en de gemakken van Windows en dat voor de prijs van 0 euro.
Niet geheel mee eens, Linux moet ook gewoon OEM erop gezet worden, zoals Dell dat bijvoorbeeld doet of zoals met de eee pc's het geval is. Alleen hadden ze met die eee pc's beter Ubuntu erop kunnen zetten denk ik, aangezien ik niemand ken de default Linux distro er nog op heeft staan maar wel Ubuntu erop draaien.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 12:48 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Vanuit deze beredenatie is de keuze van het OS irrelevant, en dus zal windows er op blijven staan omdat ze de pc nu eenmaal met windows kregen. Linux krijgt een kans op de mini laptop markt of mobile devices, en van daaruit zal de support voor meer/andere hardware moeten komen.
idd dual boot blijft nodig en als ik ergens een hekel aan heb is het wel mijn computer opnieuw opstarten omdat 1 programma niet goed werkt of ik een bestand (dwf of zo) niet meteen kan openen onder linux daarom laat ik het nu ook bij vista (hybernate).quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:37 schreef trancethrust het volgende:
Men is vastgeroest. Mijn pa werkt prima met Linux, maar dit is uiteindelijk hebben we de windows-installatie teruggezet omdat alle vorige administratie, adressenboeken, flyers en weet ik veel wat voor andere documenten allemaal vrolijk in Outlook en bijbehorend MS-office formaat staat. Dit valt niet goed / betrouwbaar te converteren naar enig open formaat.
Samenvatting: waarom niet overgaan op Linux? Omdat alle gebruikersdata in windows-only programmatuur staat. En waarom staat de boel in Microsoft-formaat? Omdat dat standaard op de PC stond. Waarom staat er standaard niet bv linux op? Zie begin samenvatting.
Euhh, niet klaar.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:17 schreef existenz het volgende:
[..]
VMWare image Ubuntu: http://isv-image.ubuntu.com/vmware/
VMWare player (gratis): http://www.vmware.com/products/player/
Tada klaar
Ik zou ook graag zien dat er meer laptops worden aangeboden met linux erop, ik heb me rot gezocht om mijn huidige laptop te vinden en dan nog 'kreeg' ik er windows vista bij. Die koppelverkoop mag best wat duidelijker blijken uit de prijs. Dat er bijvoorbeeld 50-150 euro bij komt zodra men windows als OS selecteert. Dan gaat het de normale consument ook daadwerkelijk wat uitmaken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:06 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Niet geheel mee eens, Linux moet ook gewoon OEM erop gezet worden, zoals Dell dat bijvoorbeeld doet of zoals met de eee pc's het geval is. Alleen hadden ze met die eee pc's beter Ubuntu erop kunnen zetten denk ik, aangezien ik niemand ken de default Linux distro er nog op heeft staan maar wel Ubuntu erop draaien.
Gelukkig is dat niet de bedoeling. Een VMWare goed werkende krijgen is veel moeilijker dan een gewone install. Zonder VMTools zul je sowieso niet anders dan 800x600 krijgen... Zulke dingen hebben sowieso niets met Ubuntu of Linux te maken, maar met het emuleren...quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:39 schreef Marc H het volgende:
[..]
Euhh, niet klaar.
Ik heb voor de lol eens een van die images gedownload. Heb de meest "recente"versie genomen. Na opstarten viel mij het volgende op:
Geluid werkte niet: In een standaard VM kon er geen geluids hardware gevonden worden. Terwijl ik in andere VM's daar totaal geen problemen mee heb.
Geen vmware tools geinstalleerd. Dus zelf maar geprobeerd te installeren. Krijg ik in ubuntu een cdtje op mijn desktop, met 2 archieven. archieven geopend, uitgepakt naar HD, enz, maar willen installeren,? nee.
Gezocht op een repository voor deze software, niet gevonden.
Beeldscherm resolutie proberen aan te passen. Wat ik ook deed, hij bleef draaien op 800x600. Fijn als je een scherm hebt van 1920x1200. Misschien komt het doordat er geen vmware tools geinstalleerd zijn.
Resultaat: die image ligt nu in de virtuele vuilnisbak.
Als dit mij moet overtuigen om Linux te gaan gebruiken voor mijn desktop, begrijp ik wel waarom het gros nog steeds windows gebruikt, en blijft gebruiken.
Sorry maar VMware is geen echte machine.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:39 schreef Marc H het volgende:
Geluid werkte niet: In een standaard VM kon er geen geluids hardware gevonden worden.
Geen vmware tools geinstalleerd.
Gezocht op een repository voor deze software, niet gevonden.
Beeldscherm resolutie proberen aan te passen. Wat ik ook deed, hij bleef draaien op 800x600. Fijn als je een scherm hebt van 1920x1200. Misschien komt het doordat er geen vmware tools geinstalleerd zijn.
Als dit mij moet overtuigen om Linux te gaan gebruiken voor mijn desktop, begrijp ik wel waarom het gros nog steeds windows gebruikt, en blijft gebruiken.
Niet mee eens.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Gelukkig is dat niet de bedoeling. Een VMWare goed werkende krijgen is veel moeilijker dan een gewone install.
Grappig dat je nu jezelf tegenspreekt:quote:Zonder VMTools zul je sowieso niet anders dan 800x600 krijgen... Zulke dingen hebben sowieso niets met Ubuntu of Linux te maken, maar met het emuleren...
Deze quote was weggeknipt in de post van Existenz, waar ik op reageerde.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:14 schreef pfaf het volgende:
[..]
Op de site van Ubuntu kun je een live-cd aanvragen/downloaden. Met deze cd's kun je Ubuntu proberen zonder dat je wat installeert of verandert.
Verder heb je programma's als VMWare die Ubuntu 'virtueel' kunnen draaien op je windows. Dat vergt echter wat meer werk dan gewoon een cd'tje in de pc stoppen...
Waar spreekt hij zichzelf dan tegen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:21 schreef Marc H het volgende:
[..]
Niet mee eens.
Als ik een standaard installatie doe van windows, hoef ik alleen maar even de vmware tools te installeren, en klaar. geluid: werkt, desktop instellen op een hogere resolutie: geen probleem. Dat dit blijkbaar niet zo makkelijk is in linux geeft mij al aan dat het voor de gemiddelde gebruiker nog steeds niet geschikt is.
[..]
Grappig dat je nu jezelf tegenspreekt:
[..]
Deze quote was weggeknipt in de post van Existenz, waar ik op reageerde.
Dat heeft toch helemaal niets met Linux of Ubuntue te maken, maar met VMWare...quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:21 schreef Marc H het volgende:
[..]
Niet mee eens.
Als ik een standaard installatie doe van windows, hoef ik alleen maar even de vmware tools te installeren, en klaar. geluid: werkt, desktop instellen op een hogere resolutie: geen probleem. Dat dit blijkbaar niet zo makkelijk is in linux geeft mij al aan dat het voor de gemiddelde gebruiker nog steeds niet geschikt is.
Hoe spreek ik mezelf tegen dan? Ik zeg toch juist dat een Ubuntu emulatie niet zo simpel is als een gewone install...quote:Grappig dat je nu jezelf tegenspreekt:
[..]
Meer andersom; veruit de meeste games zijn gemaakt voor Windows en als het dan na veel moeite op Linux draait dan is dat omdat men de Windows-manier van werken in Linux hebben geprobeerd te programmeren, wat logischerwijs trager en snel onstabiel is.quote:Op zondag 19 oktober 2008 00:57 schreef Joene94 het volgende:
...
Ik zou zo weer Ubuntu gaan gebruiken, als het gewoon de spelletjes die ik speel beter ondersteunde, en het iets meer stabiel draait dan dat ik eerder heb meegemaakt..
Daar zijn vele redenen voor.quote:Op zondag 19 oktober 2008 02:46 schreef haimaai het volgende:
waarom zou je linux gaan instellen als een computer het met windows al doet?
Dit geldt voor bijna alle besturingssystemen en in ieder geval voor Linux.quote:je hebt een icoontje internet, email en word.
veel meer heb je niet nodig en het werkt.
En jij sluit je hypotheek af bij de bank die het duurste is? En jij laat je auto repareren bij een garage die het duurste is? Waarom dan wel voor je OS betalen!? Kijk... als je je systeem gebruikt voor de allernieuwste games OK. Dan heb je, buiten een console, weinig alternatieven. Maar hou er dan wel rekening mee dat je je systeem zult moeten upgraden of vervangen want er komt een moment binnen de komende 5 jaar dat elk systeem niet meer de nieuwste games speelt.quote:Op zondag 19 oktober 2008 02:46 schreef haimaai het volgende:
Om te betalen voor een OS als je alleen maar brieven schrijft, beetje e-mails verzend en internet, beetje grafisch will aanklooien of wil leren programmeren/coderen kun je je het geld dat een Windows kost beter uitsparen. Besteed een uurtje of 5 om alleen maar jezelf te wennen hoe een gnome of een kde werkt en je zult zien dat het allemaal wel meevalt. Ja, het gaat af en toe fout. Ik werk sinds 2006 met Ubuntu en zelfs ik heb gemerkt dat ik domme dingen doe tijdens het instellen van de nieuwe versie die volgende week officieel uitkomt.;)quote:je hebt een icoontje internet, email en word.
Maar dat is nu net het punt. Ze worden niet aangeboden, en degene die aangeboden werden waren nauwelijks goedkoper. Simpelweg doordat dell nog steeds support moet leveren op zijn laptops. En er dus mensen met linux kennis moeten worden opgeleid. Dat kost geld.quote:Op zondag 19 oktober 2008 08:59 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Daar zijn vele redenen voor.
Een betere redenering is echter 'Waarom zou je een computer met windows kopen als precies dezelfde computer met linux goedkoper is?'
[..]
Klopt, maar dan wederom de vraag voor 99% van de gebruikers... Het werkt al... waarom veranderen.quote:Dit geldt voor bijna alle besturingssystemen en in ieder geval voor Linux.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:38 schreef wdn het volgende:
[..
De populaire jaren van Linux komen er trouwens aan: Alle Russische scholen gaan een adopteren ALT Linux http://www.linux.com/feature/119106 http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/22/1648209
Support- en opleidingskosten zijn bij invoering een stuk hoger. Naarmate deze projecten langer lopen nemen deze kosten af, lijkt me.quote:Op zondag 19 oktober 2008 11:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar dat is nu net het punt. Ze worden niet aangeboden, en degene die aangeboden werden waren nauwelijks goedkoper. Simpelweg doordat dell nog steeds support moet leveren op zijn laptops. En er dus mensen met linux kennis moeten worden opgeleid. Dat kost geld.
[..]
Mij hoor je ook niet zeggen dat het wisselen voor veel mensen een logische stap is, kiezen bij aanschaf is aannemelijker.quote:Klopt, maar dan wederom de vraag voor 99% van de gebruikers... Het werkt al... waarom veranderen.
En DAT is de reden dat linux niet populairder is. Het kan nog zo goed zijn, zolang het niet massaal aangeboden en gepromoot wordt, zal de consument blijven kiezen voor dat wat hij kent. Want tenslotte is de toegevoegde waarde van linux tov windows nou ook weer niet dusdanig groot dat je zonder veel reclame/voorlichting de handen heel snel op elkaar zal kunnen krijgen.
Goeie vraag, maar het antwoord is vrij complex.quote:Op zondag 19 oktober 2008 02:46 schreef haimaai het volgende:
je hebt een icoontje internet, email en word.
Dat is niks nieuws hoor:quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Goeie vraag, maar het antwoord is vrij complex.
(...)
Ten tweede is het doel van Microsoft niet om jou een plezante computerervaring te bieden of om jou te helpen om je werk te doen. Het doel van Microsoft is: Geld verdienen.
Uit het Unix-Haters Handbook uit 1992. Best interessant om te lezen. Het is wel grappig om te zien dat een groot deel van de kritiek nu nog steeds overeind blijft.quote:The fundamental difference between Unix and the Macintosh operating system is that Unix was designed to please programmers, whereas the Mac was designed to please users. (Windows, on the other hand, was designed to please accountants, but that’s another story.)
anders werkt is wel een heel groot woord, het werkt grotendeels hetzelfde, tuurlijk staat er wel eens wat op een andere plek maar als ik van ford naar citroen stap of naar VW zitten de bedieningsknoppen ook allemaal op een andere plek, alleen doordat ik het CONCEPT snap van 'licht aan' , 'verwarming aan' en 'knipperlicht' is dat geen enkel probleem, die zoek ik wel op waar die zitten. Op pc's snappen mensen geen concepten meer, zijn vastgeroest in een bepaald patroon en willen niet iets anders snappen ook al is het 2 tellen uitleg.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:13 schreef StonedKinG het volgende:
[..]
\
Die is er dus niet. dat is Amsn, niet Windows Live Messenger. En daarmee willen mensen werken. Net als Photoshop, niet de Gimpe, net als Microsoft Office, niet Openoffice of weet ik het wat voor meuk. Mensen zijn iets gewend, en gaan niet wat anders gebruiken als het anders werkt. Als jij een auto maakt die drie keer zo snel is maar waar het stuur aan de andere kant zit en de pedalen om zijn gewisseld, wordt die ook niet verkocht. Het werkt prima, maar men moet er aan wennen en dat willen mensen niet.
Hoe moeilijk kan het zijn
Gaaf boekje is dat, had hem al eens gelezen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:34 schreef Igen het volgende:
Uit het Unix-Haters Handbook uit 1992. Best interessant om te lezen. Het is wel grappig om te zien dat een groot deel van de kritiek nu nog steeds overeind blijft.
Klopt helemaal. Vooral het nogal verheven toontje is daar een bewijs van.quote:Op maandag 20 oktober 2008 14:17 schreef RM-rf het volgende:
Dit topic lijkt weer eens een bewijs te leveren dat een van de belangrijke redenen dat Linux niet een stuk populairder is, is dat het zo ge-promoot wordt door van die fanboys die hardnekkig het beter denken te weten dan mensen die ze van hun 'adviezen' denken te voorzien....
In plaats dat die mensen anderen motiveren om het eens te proberen versterken ze eerder een aantal (deels onterechte) cliché-meningen, dat linux een nerd-OS zou zijn, dat de gebruikers een soort van 'elite' zouden zijn en vooral dat je om ervoor te kiezen 'een heleboel van computers moet weten'.
Heel herkenbaar inderdaad. Je hele stuk slaat de spijker op zijn kop.quote:Op maandag 20 oktober 2008 13:40 schreef Metro2005 het volgende:
[knip]
Wat ook meespeelt is jarenlange indoctrinatie van Microsoft uit . Zodanig dat mensen concepten niet meer snappen. Een webbrowser kennen ze niet, internet explorer is het internet. Een tekstverwerker snappen ze niet, MS word is mijn ding om tekst te typen. Een email client? nee ik gebruik outlook express, dat is mijn email!.
Mensen zijn aapjes geworden die een kunstje leren en kunnen niet meer zelfstandig nadenken over hun software keuze. Openoffice? nee dat ken ik niet ik moet MS office hebben van 600 euro om mijn sinterklaasgedichtje te tikken hoor!
[knip]
Is toch niks mis mee?quote:Op maandag 20 oktober 2008 13:40 schreef Metro2005 het volgende:
Wat ook meespeelt is jarenlange indoctrinatie van Microsoft uit . Zodanig dat mensen concepten niet meer snappen. Een webbrowser kennen ze niet, internet explorer is het internet. Een tekstverwerker snappen ze niet, MS word is mijn ding om tekst te typen. Een email client? nee ik gebruik outlook express, dat is mijn email!.
Mensen zijn aapjes geworden die een kunstje leren en kunnen niet meer zelfstandig nadenken over hun software keuze. Openoffice? nee dat ken ik niet ik moet MS office hebben van 600 euro om mijn sinterklaasgedichtje te tikken hoor!
Mensen zijn eenmaal lui.
Linux/Unix is gewoon superieur, i rest my case.quote:Op maandag 20 oktober 2008 14:17 schreef RM-rf het volgende:
Dit topic lijkt weer eens een bewijs te leveren dat een van de belangrijke redenen dat Linux niet een stuk populairder is, is dat het zo ge-promoot wordt door van die fanboys die hardnekkig het beter denken te weten dan mensen die ze van hun 'adviezen' denken te voorzien....
In plaats dat die mensen anderen motiveren om het eens te proberen versterken ze eerder een aantal (deels onterechte) cliché-meningen, dat linux een nerd-OS zou zijn, dat de gebruikers een soort van 'elite' zouden zijn en vooral dat je om ervoor te kiezen 'een heleboel van computers moet weten'.
Linux veeg ik mijn reet mee af, I rest my casequote:Op maandag 20 oktober 2008 18:10 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Linux/Unix is gewoon superieur, i rest my case.
Zelfs je plee werkt met Linux. W00000tquote:Op maandag 20 oktober 2008 18:15 schreef thumper het volgende:
[..]
Linux veeg ik mijn reet mee af, I rest my case
Stumperquote:Op maandag 20 oktober 2008 18:16 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Zelfs je plee werkt met Linux. W00000t
Dit is voor ubuntu 8.04 ( de meest recente versie)quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:39 schreef poepeneesje het volgende:
luiheid, geen idee hoe ik bijvoorbeeld een soort van remote desktop tussen Linux- en een Windows-systeem moet opzetten.
En Plan 9 is weer superieur aan Unix!quote:Op maandag 20 oktober 2008 18:10 schreef slacker_nl het volgende:
Linux/Unix is gewoon superieur, i rest my case.
Download en probeer de beta van ubuntu 8.10!quote:Op maandag 20 oktober 2008 19:01 schreef Herald het volgende:
de reden waarom ik geen linux gebruik is omdat linux mijn hardware niet herkende. Ik heb maar één pc dus als ik dan wilde vragen waarom ik geen internet had moest ik eerst rebooten naar Windows, vragen waar het aan lag, weer rebooten naar linux, even uitproberen, weer rebooten naar windows, weer vragen en dan de opmerking krijgen "je moet wel een kernel compilen![]()
". Ja eh... Windows FTW dan maar.
werkt het?quote:
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Jammer dat daar niet meer momentum in zit. Lijkt me een super elegant systeem.quote:Op maandag 20 oktober 2008 18:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
En Plan 9 is weer superieur aan Unix!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |