abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:38:26 #201
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_62458944
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 13:31 schreef Iblis het volgende:

[..]
Wat ik echter kenmerkend vind is dat er gezegd wordt dat ook door jou Windows weer als de maatstaf van gebruikersvriendelijk aangewend wordt.
[..]
Inderdaad zeg. User Interfaces zijn mijn vakgebied en geloof me, een gnome desktop is vele malen eenvoudiger dan een windows desktop.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_62459005
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 13:25 schreef pfaf het volgende:

[..]

Och, och, och. Ik heb het niet alleen over Linux, maar ook over 2003->2007. Een nieuwe interface heeft toch als enige doel dat het beter te gebruiken wordt...
Je wil niet weten hoe weinig mensen er overstappen naar 2007 om daarna gillend terug te komen op hun besluit
pi_62459051
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 13:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar dat zou Ubuntu ook geweest zijn als ze daar mee begonnen waren. Zoals ik al eerder zei, het is met name de verandering die het probleem is. Als je iemand die nog nooit met een computer heeft gewerkt achter Ubuntu zet, dan kan die persoon volgens mij net zo snel surfen met Firefox, e-mailen met Thunderbird en Patience met een van de vele Gnome/KDE spelletjes spelen als de equivalenten onder Windows aangeleerd hadden kunnen zijn. Wat dat betreft is er niets wat Linux inherent moeilijker maakt dan Windows voor iemand die geen van beide kent en een basale functionaliteit wil bereiken. Indien de gebruiker louter Windows gewend is, dán is het anders.

Wat ik echter kenmerkend vind is dat er gezegd wordt dat ook door jou Windows weer als de maatstaf van gebruikersvriendelijk aangewend wordt. Dat is volgens mij niet terecht. OS X is óók wennen voor een Windows-gebruiker, maar dat maakt het geen gebruikers-onvriendelijk systeem an sich. Natuurlijk wel vanuit het perspectief van iemand die gewend is aan Windows, en niets anders wil. Voor hetgeen jij omschrijft is echter vrijwel elk OS gebruikersvriendelijk genoeg…
Je leest niet goed, ik was niet degene die linux betitelde als zijnde gebruikersvriendelijker. Ik ging juist tegen deze stelling in omdat ik inderdaad, net zoals jij, vind dat het succes van Windows zichzelf in stand houdt, en dat verandering het grootste probleem is. Windows, Linux, OSX, het is voor de simpele gebruiker gebruiksvriendelijk genoeg om mee overweg te kunnen, dus dat is geen unique-selling point van 1 van die 3.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2008 13:43:55 ]
pi_62459111
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 13:36 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Nee - maar dat ligt aan de gebruikte bestandsformaten en is weer een hele andere discussie. Inkscape gebruikt als bestandsformaat SVG. Een open standaard gedefinieerd door het w3c. Illustrator kan daar ook wat mee. Scribus heeft zijn eigen bestandsformaat. Maar - open, dus, gedocumenteerd.

Dat is natuurlijk ook een reden dat je Linux gebruikt. Je zit niet opgesloten. Je data is van jezelf en niet weg als de leverancier besluit om het over een andere boeg te gooien.
Ik vind het een hele mooie gedachte hoor al die open standaarden, maar er is nou eenmaal een andere vraag in de markt al dan niet bewerkstelligt door commerciële bedrijven als Adobe (doordat ze concurrenten wegkopen e.d). Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk open standaarden te gebruiken maar in het geval van DTP werk is dat gewoon erg lastig. Met het programmeren op het web zijn deze standaarden gelukkig wel wat meer geïntegreerd en daar maak ik dan ook gretig gebruik van
0023
pi_62472255
Noobs hebben teveel keus in de Linux wereld.

Neem de grafische omgevingen. Windows Explorer is de grafische shell van Windows... kan je misschien een ander skinnetje aan hangen, maar de structuur is overal hetzelfde. Mac OS X heeft Aqua, en elke zichzelf respecterende grafische Apple applicatie gebruikt Aqua.

En dan Linux.... KDE. Gnome. XFCE. Een zootje met WM achtein de naam. Een zootje met box achterin de naam. WindowMaker. Met of zonder Compiz. De normale sterveling begrijpt dus alleen z'n eigen Linux systeem omdat die van de buren weer compleet anders werkt. Het enige wat een beetje overeenkomt is de kernel zelf, en de standaard userland tools.

Moeten helpdesks e.d. dan al die verschillende smaken gaan ondersteunen als Jan de Boerenlul om hulp vraagt? Hoe gaat er op deze manier een algemene acceptatie komen? Welke moet sneuvelen... Fedora? OpenSUSE? Of toch maar Ubuntu?

Dat staat compleet los van gebruiksvriendelijkheid, dat is net als de technologie bij veel distributies prima in orde.... het concept van centrale pakketmanagement die met 1 commando je complete systeem volledig kan bijwerken is daar een goed voorbeeld van, Windows loopt daar echt in achter.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 11:58:57 #206
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_62480904
De gewone sterveling hoeft helemaal geen idee te hebben van verschillende window managers. Daar heb je alleen last van als je wat dieper in je systeem gaat zitten wroeten of experimenteren. Anders download je gewoon een of andere distro (fedora, ubuntu, opensuse) en ga je aan de slag.

Ik denk niet dat een helpdesk die linux ondersteunt veel problemen zal hebben met de verschillende versies. Als iemand een missing dependency heeft (wat ik me al slecht kan voorstellen met alle packagemanagers), dan is dat in de verschillende distro's met een soortgelijk commando te installeren (yum, dpkg -i, apt-get install). Zeker omdat het gros van de mensen Gnome/KDE gebruikt zul je je helpdesk gericht kunnen opleiden. Mensen die andere managers gebruiken hebben, zijn advanced users. Denk aan Litestep voor Windows, dat zal ook niet ondersteund worden.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:08:27 #207
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_62481070
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 13:18 schreef Scorpie het volgende:
Dat jij dat zo ziet is kenmerkend voor de hele discussie, er wordt totaal niet meegedacht met de huis-tuin-keuken gebruiker die surft en emailt met outlook express en een keer patience doet.
Daarvoor is namelijk Windows prima gebruiksvriendelijk genoeg voor.
Linux is dan precies zo gebruiksvriendelijk (zelfs meer), je kan hetzelfde voor gratis. Dus, en de gemakken van Windows en dat voor de prijs van 0 euro.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:32:53 #208
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62481465
Linux gebruikers zijn normaal niet de mensen die een helpdesk gaan bellen. Die duiken het web op en zoeken zelf. Enige waar je echt kennis van moet hebben is weten hoe je het web op komt. In mijn win98/xp tijd konden helpdesks mij in 99 van de 100x ook al niet helpen dus de argumentatie dat dit onder Linux niet kan gaat voor mij ook niet op.

Problemen met dependencies treden toch niet meer op als je je aan add/remove programs houd!? En daar staat voor een nieuweling ALLES wat hij/zij wenst. Add/remove programs is 1 van de beste features van Linux. Daar ligt men mijlen voor op bijvoorbeeld Windows. Geen gezoek op het web, geen discussie of een stuk software wel of niet spyware bevat. Niks van dat allemaal. Gewoon alles netjes ingedeeld op funktionaliteit en met een redelijk nette beschrijving. Enige wat mist zijn voorbeelden (dus een screenshot van de software).

De keuze van software is af te dwingen bij eerste installatie van het systeem door een fabrikant: die kiest voor GNOME/KDE (even de rest buiten beschouwing gelaten) en voor gebruikerssoftware (FF, Totem, Brasero, Amarok, Evolution/Thunderbird, Gimp/fspot etc etc). Op dat moment is het heel simpel: het staat er op en de klant hoeft dus niet meer te kiezen. Tenzijj men echt andere software wilt.

Wat mij meer irriteert zijn dingen als het benaderen van USB hardware. Voorbeeld: Amarok samen met een Zen. Een Zen werkt vlekkeloos met Ubuntu/Linux maar je moet wel root gebruiker zijn om de Zen te benaderen anders krijg je geen rechten tot het opzetten van die verbinding. En er is niemand die je dat vertelt. Zullke dingen moeten er dus zsm. uit of duidelijk aangegeven worden binnen bijvoorbeeld Amarok. Niet: 'kan geen verbinding maken' maar 'je hebt geen rechten om verbinding te maken. Als root proberen?".
Maar zulke dingen zijn slechts kleine hobbeltjes.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:39:40 #209
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62481559
Als je mij de keuze geeft tussen 0 euro voor Linux en mijn geld te besteden aan een Zen X-FI van 32 Gb of een nieuwe Windows kopen voor een bedrag van 200 tot 499 euro en geen Zen X-FI dan is mijn keuze simpel. Ik ben best bereid om iets meer te betalen voor hardware om dan het nieuwste model te kunnen kopen

Want geld steken in hardware lijkt mij vele malen zinniger dan betalen voor software (als prive persoon; zakelijk gezien moet je soms software kopen omdat je bepaalde dingen nu eenmaal moet doen omdat alleen commerciele sofware aan de top staat; maar zelfs dat gat wordt elke dag kleiner).
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:48:36 #210
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_62481690
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 12:08 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Linux is dan precies zo gebruiksvriendelijk (zelfs meer), je kan hetzelfde voor gratis. Dus, en de gemakken van Windows en dat voor de prijs van 0 euro.
Vanuit deze beredenatie is de keuze van het OS irrelevant, en dus zal windows er op blijven staan omdat ze de pc nu eenmaal met windows kregen. Linux krijgt een kans op de mini laptop markt of mobile devices, en van daaruit zal de support voor meer/andere hardware moeten komen.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 13:06:55 #211
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_62482023
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 12:48 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Vanuit deze beredenatie is de keuze van het OS irrelevant, en dus zal windows er op blijven staan omdat ze de pc nu eenmaal met windows kregen. Linux krijgt een kans op de mini laptop markt of mobile devices, en van daaruit zal de support voor meer/andere hardware moeten komen.
Niet geheel mee eens, Linux moet ook gewoon OEM erop gezet worden, zoals Dell dat bijvoorbeeld doet of zoals met de eee pc's het geval is. Alleen hadden ze met die eee pc's beter Ubuntu erop kunnen zetten denk ik, aangezien ik niemand ken de default Linux distro er nog op heeft staan maar wel Ubuntu erop draaien.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_62483214
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 11:37 schreef trancethrust het volgende:
Men is vastgeroest. Mijn pa werkt prima met Linux, maar dit is uiteindelijk hebben we de windows-installatie teruggezet omdat alle vorige administratie, adressenboeken, flyers en weet ik veel wat voor andere documenten allemaal vrolijk in Outlook en bijbehorend MS-office formaat staat. Dit valt niet goed / betrouwbaar te converteren naar enig open formaat.
Samenvatting: waarom niet overgaan op Linux? Omdat alle gebruikersdata in windows-only programmatuur staat. En waarom staat de boel in Microsoft-formaat? Omdat dat standaard op de PC stond. Waarom staat er standaard niet bv linux op? Zie begin samenvatting.
idd dual boot blijft nodig en als ik ergens een hekel aan heb is het wel mijn computer opnieuw opstarten omdat 1 programma niet goed werkt of ik een bestand (dwf of zo) niet meteen kan openen onder linux daarom laat ik het nu ook bij vista (hybernate).

(ik vond ubuntu fijn werken maar het switchen tussen osèn is gewoon kut)

[ Bericht 2% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 18-10-2008 14:28:09 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!fotograaf zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:39:02 #213
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_62484788
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 14:17 schreef existenz het volgende:

[..]

VMWare image Ubuntu: http://isv-image.ubuntu.com/vmware/
VMWare player (gratis): http://www.vmware.com/products/player/

Tada klaar
Euhh, niet klaar.

Ik heb voor de lol eens een van die images gedownload. Heb de meest "recente"versie genomen. Na opstarten viel mij het volgende op:

Geluid werkte niet: In een standaard VM kon er geen geluids hardware gevonden worden. Terwijl ik in andere VM's daar totaal geen problemen mee heb.

Geen vmware tools geinstalleerd. Dus zelf maar geprobeerd te installeren. Krijg ik in ubuntu een cdtje op mijn desktop, met 2 archieven. archieven geopend, uitgepakt naar HD, enz, maar willen installeren,? nee.
Gezocht op een repository voor deze software, niet gevonden.

Beeldscherm resolutie proberen aan te passen. Wat ik ook deed, hij bleef draaien op 800x600. Fijn als je een scherm hebt van 1920x1200. Misschien komt het doordat er geen vmware tools geinstalleerd zijn.

Resultaat: die image ligt nu in de virtuele vuilnisbak.

Als dit mij moet overtuigen om Linux te gaan gebruiken voor mijn desktop, begrijp ik wel waarom het gros nog steeds windows gebruikt, en blijft gebruiken.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:48:53 #214
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_62484968
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 13:06 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Niet geheel mee eens, Linux moet ook gewoon OEM erop gezet worden, zoals Dell dat bijvoorbeeld doet of zoals met de eee pc's het geval is. Alleen hadden ze met die eee pc's beter Ubuntu erop kunnen zetten denk ik, aangezien ik niemand ken de default Linux distro er nog op heeft staan maar wel Ubuntu erop draaien.
Ik zou ook graag zien dat er meer laptops worden aangeboden met linux erop, ik heb me rot gezocht om mijn huidige laptop te vinden en dan nog 'kreeg' ik er windows vista bij. Die koppelverkoop mag best wat duidelijker blijken uit de prijs. Dat er bijvoorbeeld 50-150 euro bij komt zodra men windows als OS selecteert. Dan gaat het de normale consument ook daadwerkelijk wat uitmaken.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:30:59 #215
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62489623
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 15:39 schreef Marc H het volgende:

[..]

Euhh, niet klaar.

Ik heb voor de lol eens een van die images gedownload. Heb de meest "recente"versie genomen. Na opstarten viel mij het volgende op:

Geluid werkte niet: In een standaard VM kon er geen geluids hardware gevonden worden. Terwijl ik in andere VM's daar totaal geen problemen mee heb.

Geen vmware tools geinstalleerd. Dus zelf maar geprobeerd te installeren. Krijg ik in ubuntu een cdtje op mijn desktop, met 2 archieven. archieven geopend, uitgepakt naar HD, enz, maar willen installeren,? nee.

Beeldscherm resolutie proberen aan te passen. Wat ik ook deed, hij bleef draaien op 800x600. Fijn als je een scherm hebt van 1920x1200. Misschien komt het doordat er geen vmware tools geinstalleerd zijn.

Resultaat: die image ligt nu in de virtuele vuilnisbak.

Als dit mij moet overtuigen om Linux te gaan gebruiken voor mijn desktop, begrijp ik wel waarom het gros nog steeds windows gebruikt, en blijft gebruiken.
Gelukkig is dat niet de bedoeling. Een VMWare goed werkende krijgen is veel moeilijker dan een gewone install. Zonder VMTools zul je sowieso niet anders dan 800x600 krijgen... Zulke dingen hebben sowieso niets met Ubuntu of Linux te maken, maar met het emuleren...
pi_62489843
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 15:39 schreef Marc H het volgende:
Geluid werkte niet: In een standaard VM kon er geen geluids hardware gevonden worden.
Geen vmware tools geinstalleerd.

Sorry maar VMware is geen echte machine.
Als je Ubuntu wilt bekijken en de kans wilt geven om jouw geluidshardware te herkennen en je videoresolutie goed te zetten, geef het dan de volledige machine.
Je vergelijkt nu een geïnstalleerd systeem met een virtuele machine.

Neem maar van mij aan: Windows draait geïnstalleerd ook beter dan in VMware.
VMware gebruik je als je daar goede redenen voor hebt; niet omdat het veel beter werkt dan installeren.

Brand dan een Live-CD en start daar mee op; of installeer het via Wubi (zonder partitioneren, en goed verwijderbaar! dus). Als hij dan al je hardware out-of-the-box herkent moet je nog eens in je herinnering bovenhalen hoeveel drivers je voor Windows geïnstalleerd hebt.

Ik bedoel: Prima als je Ubuntu bekijkt en zegt 'niks voor mij' - maar vergelijk dan appels met appels.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:57:01 #217
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_62490232
Wat een rare opmerking over die vmware. Zo'n VM is niet overtuigend bedoeld, eerder orienterend. Sowieso wil je mensen die er open-minded tegenover staan, anders krijg je alleen maar dat gezeik van hè, wat raar, windows doet dat anders/beter zonder er echt iets van moeite voor te doen, en "dit overtuigt mij echt niet". Nee, in mijn ervaring zijn het vooral de (on)mogelijkheden van windows die mensen doen switchen (dat ze bij linux blijven is dan weer de oorzaak van de mogelijkheden van linux).

Als dat overigens betekent dat de linux populatie laag blijft, so be it. Ik zoek mijn hardware wel nauwkeurig uit zodat ik goede ondersteuning heb.
  FOK!fotograaf zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:21:11 #218
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_62490810
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 19:30 schreef pfaf het volgende:

[..]

Gelukkig is dat niet de bedoeling. Een VMWare goed werkende krijgen is veel moeilijker dan een gewone install.
Niet mee eens.
Als ik een standaard installatie doe van windows, hoef ik alleen maar even de vmware tools te installeren, en klaar. geluid: werkt, desktop instellen op een hogere resolutie: geen probleem. Dat dit blijkbaar niet zo makkelijk is in linux geeft mij al aan dat het voor de gemiddelde gebruiker nog steeds niet geschikt is.
quote:
Zonder VMTools zul je sowieso niet anders dan 800x600 krijgen... Zulke dingen hebben sowieso niets met Ubuntu of Linux te maken, maar met het emuleren...
Grappig dat je nu jezelf tegenspreekt:
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 14:14 schreef pfaf het volgende:

[..]

Op de site van Ubuntu kun je een live-cd aanvragen/downloaden. Met deze cd's kun je Ubuntu proberen zonder dat je wat installeert of verandert.

Verder heb je programma's als VMWare die Ubuntu 'virtueel' kunnen draaien op je windows. Dat vergt echter wat meer werk dan gewoon een cd'tje in de pc stoppen...
Deze quote was weggeknipt in de post van Existenz, waar ik op reageerde.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_62492313
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 20:21 schreef Marc H het volgende:

[..]

Niet mee eens.
Als ik een standaard installatie doe van windows, hoef ik alleen maar even de vmware tools te installeren, en klaar. geluid: werkt, desktop instellen op een hogere resolutie: geen probleem. Dat dit blijkbaar niet zo makkelijk is in linux geeft mij al aan dat het voor de gemiddelde gebruiker nog steeds niet geschikt is.
[..]

[..]

Deze quote was weggeknipt in de post van Existenz, waar ik op reageerde.
Waar spreekt hij zichzelf dan tegen?

Dat VMWare Tools zo 'moeilijk' te installeren is, is vooral de 'luiheid' van de mensen achter VMWare, aangezien het best mogelijk is om voor de bekendere distributies een package mee te geven wat makkelijk te installeren is. Maar het feit is dat dit niet eenmalig is - en je niet alle distributies kan ondersteunen op deze manier.

Ik vraag me trouwens af hoe veel mensen hier die 'linux' zo afkraken (eigenlijk verkeerd, aangezien gnu/linux alleen de kernel + een aantal handige apps is) wel eens een linux disributie hebben geprobeerd.

Op plaatsen waar ik vrije software (oa OOo, linux) op heb gezet ipv de standaard Windows apps, moesten de gebruikers in het begin wennen, maar binnen een week konden ze er alles mee wat ze wilden (surfen, emails bekijken, e.d.).
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:35:18 #220
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62492480
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 20:21 schreef Marc H het volgende:

[..]

Niet mee eens.
Dat heeft toch helemaal niets met Linux of Ubuntue te maken, maar met VMWare...
quote:
[..]
Hoe spreek ik mezelf tegen dan? Ik zeg toch juist dat een Ubuntu emulatie niet zo simpel is als een gewone install...
VMWare moet je ook niet gebruiken om te testen of Ubuntu correct op je pc werkt, daar heb je de Live-cd wel voor. Het is echter wel handig om te zien of je enigszins overweg kan met de interface, programma's, terminalgebruik et cetera...
pi_62496496
Ik heb zelf een lange tijd Ubuntu gedraaid (1 jaar), en een korte tijd Fedora (1 maand). Ik vind beide heerlijk werken, maar ik merk toch dat het niet zo flexiebel gaat als dat ik gewend was bij het gebruik van Windows. Maar, Ubuntu heeft bij mij een lange tijd heerlijk gedraaid. Toch blijft mijn grote rede dat ik Linux niet meer gebruik, het spelen van Games. Op een Linux gaat het dan misschien wel, na veel gedoe, maar het is tráag! Bij windows heb ik daar dan weer geen last van..

Mensen om mij heen heb ik wel meerdere keren Ubuntu aanbevolen, een vriend is helemaal over en gebruikt nu al erg lang Ubuntu, en het werkt perfect bij hem. Een andere vriend die speelde te veel Games, ja dan snap je het al.. En, weer een andere vriend vond het voor geen meter werken, en te traag.

Ik zou zo weer Ubuntu gaan gebruiken, als het gewoon de spelletjes die ik speel beter ondersteunde, en het iets meer stabiel draait dan dat ik eerder heb meegemaakt..
pi_62497133
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 00:57 schreef Joene94 het volgende:
...
Ik zou zo weer Ubuntu gaan gebruiken, als het gewoon de spelletjes die ik speel beter ondersteunde, en het iets meer stabiel draait dan dat ik eerder heb meegemaakt..
Meer andersom; veruit de meeste games zijn gemaakt voor Windows en als het dan na veel moeite op Linux draait dan is dat omdat men de Windows-manier van werken in Linux hebben geprobeerd te programmeren, wat logischerwijs trager en snel onstabiel is.
Gamedevelopers zouden dus Linux moeten ondersteunen wil het echt van de grond af komen; maar waarom zouden ze. Alleen voor 1 platform ontwikkelen is goedkoper en alle gamers hebben beschikking over Windows.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_62497270
Wat ik merk is dat Microsoft ook trucs uithaalt om mensen nieuwe producten te laten kopen. Laatst moest ik toevallig met Microsoft Outlook 2003 werken en ik zocht een bepaalde functie (BCC aanzetten). Echter standaard staat Outlook afgesteld om in de Online Help te zoeken. De informatie die ik zo vond was van toepassing op Outlook 2007 en was veranderd ten opzichte van 2003. Toen ik de Online Helpfunctie uitzette en pas nadat het programma opnieuw was gestart kon ik de juiste informatie opzoeken.
pi_62497553
waarom zou je linux gaan instellen als een computer het met windows al doet?

je hebt een icoontje internet, email en word.
veel meer heb je niet nodig en het werkt.
  zondag 19 oktober 2008 @ 08:59:29 #225
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_62498511
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 02:46 schreef haimaai het volgende:
Daar zijn vele redenen voor.
Een betere redenering is echter 'Waarom zou je een computer met windows kopen als precies dezelfde computer met linux goedkoper is?'
quote:
Dit geldt voor bijna alle besturingssystemen en in ieder geval voor Linux.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  zondag 19 oktober 2008 @ 09:38:03 #226
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62498707
quote:
En jij sluit je hypotheek af bij de bank die het duurste is? En jij laat je auto repareren bij een garage die het duurste is? Waarom dan wel voor je OS betalen!? Kijk... als je je systeem gebruikt voor de allernieuwste games OK. Dan heb je, buiten een console, weinig alternatieven. Maar hou er dan wel rekening mee dat je je systeem zult moeten upgraden of vervangen want er komt een moment binnen de komende 5 jaar dat elk systeem niet meer de nieuwste games speelt.

Ik heb geen behoefte om geld te blijven uitgeven voor de ene keer software en de andere keer hardware. Is me veels te duur vooral omdat je oude spul volledig is afgeschreven.
quote:
Om te betalen voor een OS als je alleen maar brieven schrijft, beetje e-mails verzend en internet, beetje grafisch will aanklooien of wil leren programmeren/coderen kun je je het geld dat een Windows kost beter uitsparen. Besteed een uurtje of 5 om alleen maar jezelf te wennen hoe een gnome of een kde werkt en je zult zien dat het allemaal wel meevalt. Ja, het gaat af en toe fout. Ik werk sinds 2006 met Ubuntu en zelfs ik heb gemerkt dat ik domme dingen doe tijdens het instellen van de nieuwe versie die volgende week officieel uitkomt.;)
Maar weet je.... als je tijdens de eerste installatie je systeem goed inricht hoef je alleen maar de systeeminstellingen te herinstalleren en blijven al je settings gewoon bestaan dus het maakt niet uit of ik mijn systeem verkloot. Al -mijn- data is veilig

De populaire jaren van Linux komen er trouwens aan: Alle Russische scholen gaan een adopteren ALT Linuxhttp://www.linux.com/feature/119106 http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/22/1648209 En zo zullen meer landen volgen. Op een gegeven moment kan Microsoft niet meer politici geld toestoppen of met geld afdwingen dat een open standaard niet aangenomen wordt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 oktober 2008 @ 11:35:55 #227
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62499750
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 08:59 schreef mvdlubbe het volgende:

[..]

Daar zijn vele redenen voor.
Een betere redenering is echter 'Waarom zou je een computer met windows kopen als precies dezelfde computer met linux goedkoper is?'
[..]
Maar dat is nu net het punt. Ze worden niet aangeboden, en degene die aangeboden werden waren nauwelijks goedkoper. Simpelweg doordat dell nog steeds support moet leveren op zijn laptops. En er dus mensen met linux kennis moeten worden opgeleid. Dat kost geld.
quote:
Dit geldt voor bijna alle besturingssystemen en in ieder geval voor Linux.
Klopt, maar dan wederom de vraag voor 99% van de gebruikers... Het werkt al... waarom veranderen.

En DAT is de reden dat linux niet populairder is. Het kan nog zo goed zijn, zolang het niet massaal aangeboden en gepromoot wordt, zal de consument blijven kiezen voor dat wat hij kent. Want tenslotte is de toegevoegde waarde van linux tov windows nou ook weer niet dusdanig groot dat je zonder veel reclame/voorlichting de handen heel snel op elkaar zal kunnen krijgen.
  zondag 19 oktober 2008 @ 13:08:18 #228
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62501236
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 09:38 schreef wdn het volgende:

[..

De populaire jaren van Linux komen er trouwens aan: Alle Russische scholen gaan een adopteren ALT Linux http://www.linux.com/feature/119106 http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/22/1648209
Hulde!
  zondag 19 oktober 2008 @ 21:39:30 #229
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_62513818
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 11:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Maar dat is nu net het punt. Ze worden niet aangeboden, en degene die aangeboden werden waren nauwelijks goedkoper. Simpelweg doordat dell nog steeds support moet leveren op zijn laptops. En er dus mensen met linux kennis moeten worden opgeleid. Dat kost geld.
[..]
Support- en opleidingskosten zijn bij invoering een stuk hoger. Naarmate deze projecten langer lopen nemen deze kosten af, lijkt me.
quote:
Klopt, maar dan wederom de vraag voor 99% van de gebruikers... Het werkt al... waarom veranderen.

En DAT is de reden dat linux niet populairder is. Het kan nog zo goed zijn, zolang het niet massaal aangeboden en gepromoot wordt, zal de consument blijven kiezen voor dat wat hij kent. Want tenslotte is de toegevoegde waarde van linux tov windows nou ook weer niet dusdanig groot dat je zonder veel reclame/voorlichting de handen heel snel op elkaar zal kunnen krijgen.
Mij hoor je ook niet zeggen dat het wisselen voor veel mensen een logische stap is, kiezen bij aanschaf is aannemelijker.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
pi_62514366
quote:

Goeie vraag, maar het antwoord is vrij complex.

Ten eerste is jou verteld door Microsoft dat dit is wat een computer hoort te doen.
Daar hoort bijvoorbeeld bij dat je het normaal vindt dat een virusscanner nodig is, of dat je niet kunt browsen met tabbladen (dat kwam pas in Explorer omdat Firefox teveel succes had - niet omdat het handig zou zijn voor gebruikers).
Dit antwoord is een beetje hard maar: Je kent niets anders en je weet niet beter. Pas als je gericht gaat vragen naar wat er eigenlijk niet kan en waarom niet, kom je ineens hele vreemde dingen tegen.

Ten tweede is het doel van Microsoft niet om jou een plezante computerervaring te bieden of om jou te helpen om je werk te doen. Het doel van Microsoft is: Geld verdienen.
Als dat betekent dat ze een bepaald product uit de markt drukken zodat jij dat niet gebruikt - dan doen ze dat.
Als dat betekent dat zij bepalen welk besturingssysteem jij bij een nieuwe computer krijgt en hoe diep jij daarvoor in de buidel gaat tasten - dan doen ze dat.
Als Windows Vista in landen met veel piraterij ineens goedkoper blijkt te kunnen, of WindowsXP op computersystemen met veel concurrentie toch nog wél leverbaar blijkt - dan betekent dat dat het productaanbod wordt afgestemd. Niet om jou, de gebruiker, zoveel mogelijk keus te geven, maar om zoveel mogelijk geld te verdienen aan jou.

Kortom: Jij voelt je op je wenken bediend door Microsoft Windows, en dat is precies waar ze je willen hebben.
Zij bepalen wat jij ziet, welke software jij gebruikt en wanneer jij de portemonnee trekt.
Als jij dat niet merkt hebben zij hun werk goed gedaan.
pi_62515532
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 21:58 schreef mgerben het volgende:

[..]

Goeie vraag, maar het antwoord is vrij complex.

(...)

Ten tweede is het doel van Microsoft niet om jou een plezante computerervaring te bieden of om jou te helpen om je werk te doen. Het doel van Microsoft is: Geld verdienen.
Dat is niks nieuws hoor:
quote:
The fundamental difference between Unix and the Macintosh operating system is that Unix was designed to please programmers, whereas the Mac was designed to please users. (Windows, on the other hand, was designed to please accountants, but that’s another story.)
Uit het Unix-Haters Handbook uit 1992. Best interessant om te lezen. Het is wel grappig om te zien dat een groot deel van de kritiek nu nog steeds overeind blijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2008 22:44:59 ]
  maandag 20 oktober 2008 @ 13:40:51 #232
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62527235
Ik denk dat dit de redenen zijn:

- Te weinig marketing
- Te laat pas wat gaan doen aan gebruikersvriendelijkheid
- Te veel de naam 'nerd-os' hebben
- Hoop mensen interesseert het geen reet dat er betere alternatieven voor windows zijn
- Windows wordt overal door je strot geramd als je een pc koopt (vooral deze)

Inhoudelijk is er met linux helemaal niks mis, er is ontzettend veel software voor te krijgen, hardware ondersteuning is prima (muv wireless kaarten zo nu en dan ) en qua gebruikersvriendelijkheid zit het tegenwoordig ook wel snor. Bovendien werkt het lekkerder dan windows in een flink aantal opzichten vind ik en bovenal stabiel en snel. Zeker t.o.v. Vista.

Windows heeft de games en een aantal pakketten zoals photoshop ed die een groot voordeel zijn om voor windows te kiezen, al begint the Gimp (photoshop tegenhanger in linux) ook aardig volwassen te worden en games verplaatsen zich steeds meer naar consoles toe dus argument begint aardig weg te vallen. Blijft alleen nog gewenning over wat imho een erg sterk punt is om vooral niet van OS te wisselen.

Microsoft doet er dan ook niet slim aan om alle interfaces te gaan omgooien in windows 7, allemaal die rare office 2007 look ik denk dat dat best wat klanten gaat kosten, als je toch opnieuw moet beginnen met leren dan maar gelijk een heel ander OS wat meer op een je vertrouwde windows lijkt.

Wat ook meespeelt is jarenlange indoctrinatie van Microsoft uit . Zodanig dat mensen concepten niet meer snappen. Een webbrowser kennen ze niet, internet explorer is het internet. Een tekstverwerker snappen ze niet, MS word is mijn ding om tekst te typen. Een email client? nee ik gebruik outlook express, dat is mijn email!.
Mensen zijn aapjes geworden die een kunstje leren en kunnen niet meer zelfstandig nadenken over hun software keuze. Openoffice? nee dat ken ik niet ik moet MS office hebben van 600 euro om mijn sinterklaasgedichtje te tikken hoor!

Mensen zijn eenmaal lui.

Ook het zgn vendor-lock in wat microsoft doet door zich niet aan standaarden te houden en de standaarden die ze hebben lekker geheim te houden zorgt ervoor dat een hoop mensen aan Microsoft vast zitten. Het .doc formaat is zo'n voorbeeld, en vooral in office 2007 de nieuwe afgesproken standaard niet gaan gebruiken hoor, nee stel je voor dat je voor een open formaat kiest zodat je concurrenten ook jouw documenten kunnen inlezen Gelukkig wordt in dat soort praktijken steeds vaker ingegrepen omdat oa de overheid er niet zo van houdt om dingen op te slaan in een formaat waarvan de indeling bij slechts 1 bedrijf bekend is.

[ Bericht 15% gewijzigd door Metro2005 op 20-10-2008 13:48:13 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:13:26 #233
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62527977
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 14:13 schreef StonedKinG het volgende:

[..]

\

Die is er dus niet. dat is Amsn, niet Windows Live Messenger. En daarmee willen mensen werken. Net als Photoshop, niet de Gimpe, net als Microsoft Office, niet Openoffice of weet ik het wat voor meuk. Mensen zijn iets gewend, en gaan niet wat anders gebruiken als het anders werkt. Als jij een auto maakt die drie keer zo snel is maar waar het stuur aan de andere kant zit en de pedalen om zijn gewisseld, wordt die ook niet verkocht. Het werkt prima, maar men moet er aan wennen en dat willen mensen niet.

Hoe moeilijk kan het zijn
anders werkt is wel een heel groot woord, het werkt grotendeels hetzelfde, tuurlijk staat er wel eens wat op een andere plek maar als ik van ford naar citroen stap of naar VW zitten de bedieningsknoppen ook allemaal op een andere plek, alleen doordat ik het CONCEPT snap van 'licht aan' , 'verwarming aan' en 'knipperlicht' is dat geen enkel probleem, die zoek ik wel op waar die zitten. Op pc's snappen mensen geen concepten meer, zijn vastgeroest in een bepaald patroon en willen niet iets anders snappen ook al is het 2 tellen uitleg.

In een auto kan het blijkbaar wel maar op een pc is het onbegrijpelijk, zelfs de meest intelligente personen veranderen soms in volslagen debielen als ze achter een pc kruipen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_62528070
Dit topic lijkt weer eens een bewijs te leveren dat een van de belangrijke redenen dat Linux niet een stuk populairder is, is dat het zo ge-promoot wordt door van die fanboys die hardnekkig het beter denken te weten dan mensen die ze van hun 'adviezen' denken te voorzien....

In plaats dat die mensen anderen motiveren om het eens te proberen versterken ze eerder een aantal (deels onterechte) cliché-meningen, dat linux een nerd-OS zou zijn, dat de gebruikers een soort van 'elite' zouden zijn en vooral dat je om ervoor te kiezen 'een heleboel van computers moet weten'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:23:08 #235
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_62528220
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:34 schreef Igen het volgende:

Uit het Unix-Haters Handbook uit 1992. Best interessant om te lezen. Het is wel grappig om te zien dat een groot deel van de kritiek nu nog steeds overeind blijft.
Gaaf boekje is dat, had hem al eens gelezen.
pi_62528570
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:17 schreef RM-rf het volgende:
Dit topic lijkt weer eens een bewijs te leveren dat een van de belangrijke redenen dat Linux niet een stuk populairder is, is dat het zo ge-promoot wordt door van die fanboys die hardnekkig het beter denken te weten dan mensen die ze van hun 'adviezen' denken te voorzien....

In plaats dat die mensen anderen motiveren om het eens te proberen versterken ze eerder een aantal (deels onterechte) cliché-meningen, dat linux een nerd-OS zou zijn, dat de gebruikers een soort van 'elite' zouden zijn en vooral dat je om ervoor te kiezen 'een heleboel van computers moet weten'.
Klopt helemaal. Vooral het nogal verheven toontje is daar een bewijs van.
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:40:55 #237
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_62528695
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:40 schreef Metro2005 het volgende:
[knip]
Wat ook meespeelt is jarenlange indoctrinatie van Microsoft uit . Zodanig dat mensen concepten niet meer snappen. Een webbrowser kennen ze niet, internet explorer is het internet. Een tekstverwerker snappen ze niet, MS word is mijn ding om tekst te typen. Een email client? nee ik gebruik outlook express, dat is mijn email!.
Mensen zijn aapjes geworden die een kunstje leren en kunnen niet meer zelfstandig nadenken over hun software keuze. Openoffice? nee dat ken ik niet ik moet MS office hebben van 600 euro om mijn sinterklaasgedichtje te tikken hoor!
[knip]
Heel herkenbaar inderdaad. Je hele stuk slaat de spijker op zijn kop.
Misschien dat er inderdaad rond windows 7 een verandering gaat plaatsvinden. Ik hoop het!
  maandag 20 oktober 2008 @ 17:22:17 #238
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_62532934
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:40 schreef Metro2005 het volgende:

Mensen zijn eenmaal lui.
Is toch niks mis mee? Zolang het voor mij maar productief werkt, en sinds windows 3.0 is er weinig veranderd, dus ik hoef niet over te stappen

Exporer is voor mij internet (heb wel firefox en safari maar niet als main browser) en Word is mijn ding om te typen ja. Waarom zou ik switchen? Zit standaard op mijn laptop, dus het kostenverhaal gaat voor mij niet op
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:10:36 #239
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_62534045
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:17 schreef RM-rf het volgende:

Linux/Unix is gewoon superieur, i rest my case.
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:15:43 #240
31816 thumper
pi_62534152
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:10 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Linux veeg ik mijn reet mee af, I rest my case
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:16:44 #241
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_62534170
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:15 schreef thumper het volgende:

[..]

Linux veeg ik mijn reet mee af, I rest my case
Zelfs je plee werkt met Linux. W00000t
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:19:32 #242
31816 thumper
pi_62534222
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:16 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Zelfs je plee werkt met Linux. W00000t
Stumper
pi_62534906
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:39 schreef poepeneesje het volgende:
luiheid, geen idee hoe ik bijvoorbeeld een soort van remote desktop tussen Linux- en een Windows-systeem moet opzetten.
Dit is voor ubuntu 8.04 ( de meest recente versie)

-Ga naar beheer, start synaptic (of druk alt+f2 en voer daar 'gksudo synaptic' in)

in synaptic:
- klik instellingen, pakketbronnen
- kies software van derden (hiermee voeg je pakketten toe die niet van de ubuntu makers komt)
- klik toevoegen
er wordt gevraagd om de zogenaamde apt-regel
voeg eerst deze toe:
deb http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu hardy main
en daarna deze:
deb-src http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu hardy main

edit: als je versie 7.10 heb kun je het woordje 'hardy' vervangen door 'gutsy'

- Klik sluiten.

Nu is een zogenaamde 'repository' toegevoegd. Het pakket kan nu met synaptic geinstalleerd worden.
- Klik herladen. Hiermee wordt de inhoud van de repository toegevoegd aan de database

- zoek op freenx-server
- kies voor installeren
- klik toepassen

klaar nu kun je op windows dit programma'tje installeren:
http://www.nomachine.com/download-package.php?Prod_Id=65

Daarmee kun je remote desktoppen.

er zijn veel makkelijkere manieren, maar dit is de beste, met de hoogste performance. Met freenx werkt remote desktop echt razendsnel. Vele male sneller dan in windows.

De reden dat je de repositories hebt moeten toevoegen is simpel. Als er nu een nieuwe versie van freenx uitkomt, wordt deze automatisch aan de updates toegevoegd en geinstalleerd.
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:56:31 #244
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62535047
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:10 schreef slacker_nl het volgende:
En Plan 9 is weer superieur aan Unix!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 20 oktober 2008 @ 19:01:56 #245
3767 Herald
Come get some
pi_62535183
de reden waarom ik geen linux gebruik is omdat linux mijn hardware niet herkende. Ik heb maar één pc dus als ik dan wilde vragen waarom ik geen internet had moest ik eerst rebooten naar Windows, vragen waar het aan lag, weer rebooten naar linux, even uitproberen, weer rebooten naar windows, weer vragen en dan de opmerking krijgen "je moet wel een kernel compilen ". Ja eh... Windows FTW dan maar.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_62535221
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 19:01 schreef Herald het volgende:
de reden waarom ik geen linux gebruik is omdat linux mijn hardware niet herkende. Ik heb maar één pc dus als ik dan wilde vragen waarom ik geen internet had moest ik eerst rebooten naar Windows, vragen waar het aan lag, weer rebooten naar linux, even uitproberen, weer rebooten naar windows, weer vragen en dan de opmerking krijgen "je moet wel een kernel compilen ". Ja eh... Windows FTW dan maar.
Download en probeer de beta van ubuntu 8.10! Je kunt gewoon vanaf cd proberen, hij ondersteunt je netwerkkaart zeker weten! 8)

edit:
Net als je videokaart, geluidskaart, speciale toetsen op je toetsenbord, je printer, je scanner!

Wedden? 8)
pi_62535358
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:48 schreef erikkll het volgende:

[..]

-knip-
erikkll is een toffe gozer .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_62535503
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 19:08 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

erikkll is een toffe gozer .
werkt het?
edit: ah, ik lees je PM, veel succes straks
als je ergens niet uitkomt stuur maar een PM
pi_62535770
Overigens nog een kleine how-to

Het installeren van ALLE codecs die je ooit nodig zult hebben, inclusief DVD
In ubuntu 8.04
bron: https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

- start een terminal (die staat onder toepassingen, hulpmiddelen)

in het witte venstertje, kopieer en plak deze regel:
1sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

(wel even op enter drukken :P)
dan deze regel:
1sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update

dan deze regel:
1sudo apt-get install libdvdcss2

[opmerking: als je niet weet wat voor pc je hebt, heb je waarschijnlijk de 32 bit ubuntu]
dan, als je de 32bit ubuntu hebt, deze:
1sudo apt-get install w32codecs

dit voor de 64bit ubuntu
1sudo apt-get install w64codecs

Klaar! nu kun je elke film downloaden en spelen met de standaard mediaspeler. Dit komt overeen met het installeren van een codec-pack in windows :)
  maandag 20 oktober 2008 @ 20:23:22 #250
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_62537594
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

En Plan 9 is weer superieur aan Unix!
Jammer dat daar niet meer momentum in zit. Lijkt me een super elegant systeem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')