abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 oktober 2008 @ 09:38:03 #226
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62498707
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 02:46 schreef haimaai het volgende:
waarom zou je linux gaan instellen als een computer het met windows al doet?
En jij sluit je hypotheek af bij de bank die het duurste is? En jij laat je auto repareren bij een garage die het duurste is? Waarom dan wel voor je OS betalen!? Kijk... als je je systeem gebruikt voor de allernieuwste games OK. Dan heb je, buiten een console, weinig alternatieven. Maar hou er dan wel rekening mee dat je je systeem zult moeten upgraden of vervangen want er komt een moment binnen de komende 5 jaar dat elk systeem niet meer de nieuwste games speelt.

Ik heb geen behoefte om geld te blijven uitgeven voor de ene keer software en de andere keer hardware. Is me veels te duur vooral omdat je oude spul volledig is afgeschreven.
quote:
je hebt een icoontje internet, email en word.
veel meer heb je niet nodig en het werkt.
Om te betalen voor een OS als je alleen maar brieven schrijft, beetje e-mails verzend en internet, beetje grafisch will aanklooien of wil leren programmeren/coderen kun je je het geld dat een Windows kost beter uitsparen. Besteed een uurtje of 5 om alleen maar jezelf te wennen hoe een gnome of een kde werkt en je zult zien dat het allemaal wel meevalt. Ja, het gaat af en toe fout. Ik werk sinds 2006 met Ubuntu en zelfs ik heb gemerkt dat ik domme dingen doe tijdens het instellen van de nieuwe versie die volgende week officieel uitkomt.;)
Maar weet je.... als je tijdens de eerste installatie je systeem goed inricht hoef je alleen maar de systeeminstellingen te herinstalleren en blijven al je settings gewoon bestaan dus het maakt niet uit of ik mijn systeem verkloot. Al -mijn- data is veilig

De populaire jaren van Linux komen er trouwens aan: Alle Russische scholen gaan een adopteren ALT Linuxhttp://www.linux.com/feature/119106 http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/22/1648209 En zo zullen meer landen volgen. Op een gegeven moment kan Microsoft niet meer politici geld toestoppen of met geld afdwingen dat een open standaard niet aangenomen wordt.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 oktober 2008 @ 11:35:55 #227
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62499750
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 08:59 schreef mvdlubbe het volgende:

[..]

Daar zijn vele redenen voor.
Een betere redenering is echter 'Waarom zou je een computer met windows kopen als precies dezelfde computer met linux goedkoper is?'
[..]
Maar dat is nu net het punt. Ze worden niet aangeboden, en degene die aangeboden werden waren nauwelijks goedkoper. Simpelweg doordat dell nog steeds support moet leveren op zijn laptops. En er dus mensen met linux kennis moeten worden opgeleid. Dat kost geld.
quote:
Dit geldt voor bijna alle besturingssystemen en in ieder geval voor Linux.
Klopt, maar dan wederom de vraag voor 99% van de gebruikers... Het werkt al... waarom veranderen.

En DAT is de reden dat linux niet populairder is. Het kan nog zo goed zijn, zolang het niet massaal aangeboden en gepromoot wordt, zal de consument blijven kiezen voor dat wat hij kent. Want tenslotte is de toegevoegde waarde van linux tov windows nou ook weer niet dusdanig groot dat je zonder veel reclame/voorlichting de handen heel snel op elkaar zal kunnen krijgen.
  zondag 19 oktober 2008 @ 13:08:18 #228
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62501236
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 09:38 schreef wdn het volgende:

[..

De populaire jaren van Linux komen er trouwens aan: Alle Russische scholen gaan een adopteren ALT Linux http://www.linux.com/feature/119106 http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/22/1648209
Hulde!
  zondag 19 oktober 2008 @ 21:39:30 #229
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_62513818
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 11:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Maar dat is nu net het punt. Ze worden niet aangeboden, en degene die aangeboden werden waren nauwelijks goedkoper. Simpelweg doordat dell nog steeds support moet leveren op zijn laptops. En er dus mensen met linux kennis moeten worden opgeleid. Dat kost geld.
[..]
Support- en opleidingskosten zijn bij invoering een stuk hoger. Naarmate deze projecten langer lopen nemen deze kosten af, lijkt me.
quote:
Klopt, maar dan wederom de vraag voor 99% van de gebruikers... Het werkt al... waarom veranderen.

En DAT is de reden dat linux niet populairder is. Het kan nog zo goed zijn, zolang het niet massaal aangeboden en gepromoot wordt, zal de consument blijven kiezen voor dat wat hij kent. Want tenslotte is de toegevoegde waarde van linux tov windows nou ook weer niet dusdanig groot dat je zonder veel reclame/voorlichting de handen heel snel op elkaar zal kunnen krijgen.
Mij hoor je ook niet zeggen dat het wisselen voor veel mensen een logische stap is, kiezen bij aanschaf is aannemelijker.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
pi_62514366
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 02:46 schreef haimaai het volgende:
waarom zou je linux gaan instellen als een computer het met windows al doet?

je hebt een icoontje internet, email en word.
veel meer heb je niet nodig en het werkt.
Goeie vraag, maar het antwoord is vrij complex.

Ten eerste is jou verteld door Microsoft dat dit is wat een computer hoort te doen.
Daar hoort bijvoorbeeld bij dat je het normaal vindt dat een virusscanner nodig is, of dat je niet kunt browsen met tabbladen (dat kwam pas in Explorer omdat Firefox teveel succes had - niet omdat het handig zou zijn voor gebruikers).
Dit antwoord is een beetje hard maar: Je kent niets anders en je weet niet beter. Pas als je gericht gaat vragen naar wat er eigenlijk niet kan en waarom niet, kom je ineens hele vreemde dingen tegen.

Ten tweede is het doel van Microsoft niet om jou een plezante computerervaring te bieden of om jou te helpen om je werk te doen. Het doel van Microsoft is: Geld verdienen.
Als dat betekent dat ze een bepaald product uit de markt drukken zodat jij dat niet gebruikt - dan doen ze dat.
Als dat betekent dat zij bepalen welk besturingssysteem jij bij een nieuwe computer krijgt en hoe diep jij daarvoor in de buidel gaat tasten - dan doen ze dat.
Als Windows Vista in landen met veel piraterij ineens goedkoper blijkt te kunnen, of WindowsXP op computersystemen met veel concurrentie toch nog wél leverbaar blijkt - dan betekent dat dat het productaanbod wordt afgestemd. Niet om jou, de gebruiker, zoveel mogelijk keus te geven, maar om zoveel mogelijk geld te verdienen aan jou.

Kortom: Jij voelt je op je wenken bediend door Microsoft Windows, en dat is precies waar ze je willen hebben.
Zij bepalen wat jij ziet, welke software jij gebruikt en wanneer jij de portemonnee trekt.
Als jij dat niet merkt hebben zij hun werk goed gedaan.
pi_62515532
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 21:58 schreef mgerben het volgende:

[..]

Goeie vraag, maar het antwoord is vrij complex.

(...)

Ten tweede is het doel van Microsoft niet om jou een plezante computerervaring te bieden of om jou te helpen om je werk te doen. Het doel van Microsoft is: Geld verdienen.
Dat is niks nieuws hoor:
quote:
The fundamental difference between Unix and the Macintosh operating system is that Unix was designed to please programmers, whereas the Mac was designed to please users. (Windows, on the other hand, was designed to please accountants, but that’s another story.)
Uit het Unix-Haters Handbook uit 1992. Best interessant om te lezen. Het is wel grappig om te zien dat een groot deel van de kritiek nu nog steeds overeind blijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2008 22:44:59 ]
  maandag 20 oktober 2008 @ 13:40:51 #232
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62527235
Ik denk dat dit de redenen zijn:

- Te weinig marketing
- Te laat pas wat gaan doen aan gebruikersvriendelijkheid
- Te veel de naam 'nerd-os' hebben
- Hoop mensen interesseert het geen reet dat er betere alternatieven voor windows zijn
- Windows wordt overal door je strot geramd als je een pc koopt (vooral deze)

Inhoudelijk is er met linux helemaal niks mis, er is ontzettend veel software voor te krijgen, hardware ondersteuning is prima (muv wireless kaarten zo nu en dan ) en qua gebruikersvriendelijkheid zit het tegenwoordig ook wel snor. Bovendien werkt het lekkerder dan windows in een flink aantal opzichten vind ik en bovenal stabiel en snel. Zeker t.o.v. Vista.

Windows heeft de games en een aantal pakketten zoals photoshop ed die een groot voordeel zijn om voor windows te kiezen, al begint the Gimp (photoshop tegenhanger in linux) ook aardig volwassen te worden en games verplaatsen zich steeds meer naar consoles toe dus argument begint aardig weg te vallen. Blijft alleen nog gewenning over wat imho een erg sterk punt is om vooral niet van OS te wisselen.

Microsoft doet er dan ook niet slim aan om alle interfaces te gaan omgooien in windows 7, allemaal die rare office 2007 look ik denk dat dat best wat klanten gaat kosten, als je toch opnieuw moet beginnen met leren dan maar gelijk een heel ander OS wat meer op een je vertrouwde windows lijkt.

Wat ook meespeelt is jarenlange indoctrinatie van Microsoft uit . Zodanig dat mensen concepten niet meer snappen. Een webbrowser kennen ze niet, internet explorer is het internet. Een tekstverwerker snappen ze niet, MS word is mijn ding om tekst te typen. Een email client? nee ik gebruik outlook express, dat is mijn email!.
Mensen zijn aapjes geworden die een kunstje leren en kunnen niet meer zelfstandig nadenken over hun software keuze. Openoffice? nee dat ken ik niet ik moet MS office hebben van 600 euro om mijn sinterklaasgedichtje te tikken hoor!

Mensen zijn eenmaal lui.

Ook het zgn vendor-lock in wat microsoft doet door zich niet aan standaarden te houden en de standaarden die ze hebben lekker geheim te houden zorgt ervoor dat een hoop mensen aan Microsoft vast zitten. Het .doc formaat is zo'n voorbeeld, en vooral in office 2007 de nieuwe afgesproken standaard niet gaan gebruiken hoor, nee stel je voor dat je voor een open formaat kiest zodat je concurrenten ook jouw documenten kunnen inlezen Gelukkig wordt in dat soort praktijken steeds vaker ingegrepen omdat oa de overheid er niet zo van houdt om dingen op te slaan in een formaat waarvan de indeling bij slechts 1 bedrijf bekend is.

[ Bericht 15% gewijzigd door Metro2005 op 20-10-2008 13:48:13 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:13:26 #233
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62527977
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 14:13 schreef StonedKinG het volgende:

[..]

\

Die is er dus niet. dat is Amsn, niet Windows Live Messenger. En daarmee willen mensen werken. Net als Photoshop, niet de Gimpe, net als Microsoft Office, niet Openoffice of weet ik het wat voor meuk. Mensen zijn iets gewend, en gaan niet wat anders gebruiken als het anders werkt. Als jij een auto maakt die drie keer zo snel is maar waar het stuur aan de andere kant zit en de pedalen om zijn gewisseld, wordt die ook niet verkocht. Het werkt prima, maar men moet er aan wennen en dat willen mensen niet.

Hoe moeilijk kan het zijn
anders werkt is wel een heel groot woord, het werkt grotendeels hetzelfde, tuurlijk staat er wel eens wat op een andere plek maar als ik van ford naar citroen stap of naar VW zitten de bedieningsknoppen ook allemaal op een andere plek, alleen doordat ik het CONCEPT snap van 'licht aan' , 'verwarming aan' en 'knipperlicht' is dat geen enkel probleem, die zoek ik wel op waar die zitten. Op pc's snappen mensen geen concepten meer, zijn vastgeroest in een bepaald patroon en willen niet iets anders snappen ook al is het 2 tellen uitleg.

In een auto kan het blijkbaar wel maar op een pc is het onbegrijpelijk, zelfs de meest intelligente personen veranderen soms in volslagen debielen als ze achter een pc kruipen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_62528070
Dit topic lijkt weer eens een bewijs te leveren dat een van de belangrijke redenen dat Linux niet een stuk populairder is, is dat het zo ge-promoot wordt door van die fanboys die hardnekkig het beter denken te weten dan mensen die ze van hun 'adviezen' denken te voorzien....

In plaats dat die mensen anderen motiveren om het eens te proberen versterken ze eerder een aantal (deels onterechte) cliché-meningen, dat linux een nerd-OS zou zijn, dat de gebruikers een soort van 'elite' zouden zijn en vooral dat je om ervoor te kiezen 'een heleboel van computers moet weten'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:23:08 #235
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_62528220
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:34 schreef Igen het volgende:

Uit het Unix-Haters Handbook uit 1992. Best interessant om te lezen. Het is wel grappig om te zien dat een groot deel van de kritiek nu nog steeds overeind blijft.
Gaaf boekje is dat, had hem al eens gelezen.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_62528570
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:17 schreef RM-rf het volgende:
Dit topic lijkt weer eens een bewijs te leveren dat een van de belangrijke redenen dat Linux niet een stuk populairder is, is dat het zo ge-promoot wordt door van die fanboys die hardnekkig het beter denken te weten dan mensen die ze van hun 'adviezen' denken te voorzien....

In plaats dat die mensen anderen motiveren om het eens te proberen versterken ze eerder een aantal (deels onterechte) cliché-meningen, dat linux een nerd-OS zou zijn, dat de gebruikers een soort van 'elite' zouden zijn en vooral dat je om ervoor te kiezen 'een heleboel van computers moet weten'.
Klopt helemaal. Vooral het nogal verheven toontje is daar een bewijs van.
  maandag 20 oktober 2008 @ 14:40:55 #237
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_62528695
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:40 schreef Metro2005 het volgende:
[knip]
Wat ook meespeelt is jarenlange indoctrinatie van Microsoft uit . Zodanig dat mensen concepten niet meer snappen. Een webbrowser kennen ze niet, internet explorer is het internet. Een tekstverwerker snappen ze niet, MS word is mijn ding om tekst te typen. Een email client? nee ik gebruik outlook express, dat is mijn email!.
Mensen zijn aapjes geworden die een kunstje leren en kunnen niet meer zelfstandig nadenken over hun software keuze. Openoffice? nee dat ken ik niet ik moet MS office hebben van 600 euro om mijn sinterklaasgedichtje te tikken hoor!
[knip]
Heel herkenbaar inderdaad. Je hele stuk slaat de spijker op zijn kop.
Misschien dat er inderdaad rond windows 7 een verandering gaat plaatsvinden. Ik hoop het!
  maandag 20 oktober 2008 @ 17:22:17 #238
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_62532934
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:40 schreef Metro2005 het volgende:

Mensen zijn eenmaal lui.
Is toch niks mis mee? Zolang het voor mij maar productief werkt, en sinds windows 3.0 is er weinig veranderd, dus ik hoef niet over te stappen

Exporer is voor mij internet (heb wel firefox en safari maar niet als main browser) en Word is mijn ding om te typen ja. Waarom zou ik switchen? Zit standaard op mijn laptop, dus het kostenverhaal gaat voor mij niet op
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:10:36 #239
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_62534045
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:17 schreef RM-rf het volgende:

Linux/Unix is gewoon superieur, i rest my case.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:15:43 #240
31816 thumper
pi_62534152
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:10 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Linux veeg ik mijn reet mee af, I rest my case
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:16:44 #241
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_62534170
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:15 schreef thumper het volgende:

[..]

Linux veeg ik mijn reet mee af, I rest my case
Zelfs je plee werkt met Linux. W00000t
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:19:32 #242
31816 thumper
pi_62534222
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:16 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Zelfs je plee werkt met Linux. W00000t
Stumper
pi_62534906
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 13:39 schreef poepeneesje het volgende:
luiheid, geen idee hoe ik bijvoorbeeld een soort van remote desktop tussen Linux- en een Windows-systeem moet opzetten.
Dit is voor ubuntu 8.04 ( de meest recente versie)

-Ga naar beheer, start synaptic (of druk alt+f2 en voer daar 'gksudo synaptic' in)

in synaptic:
- klik instellingen, pakketbronnen
- kies software van derden (hiermee voeg je pakketten toe die niet van de ubuntu makers komt)
- klik toevoegen
er wordt gevraagd om de zogenaamde apt-regel
voeg eerst deze toe:
deb http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu hardy main
en daarna deze:
deb-src http://ppa.launchpad.net/freenx-team/ubuntu hardy main

edit: als je versie 7.10 heb kun je het woordje 'hardy' vervangen door 'gutsy'

- Klik sluiten.

Nu is een zogenaamde 'repository' toegevoegd. Het pakket kan nu met synaptic geinstalleerd worden.
- Klik herladen. Hiermee wordt de inhoud van de repository toegevoegd aan de database

- zoek op freenx-server
- kies voor installeren
- klik toepassen

klaar nu kun je op windows dit programma'tje installeren:
http://www.nomachine.com/download-package.php?Prod_Id=65

Daarmee kun je remote desktoppen.

er zijn veel makkelijkere manieren, maar dit is de beste, met de hoogste performance. Met freenx werkt remote desktop echt razendsnel. Vele male sneller dan in windows.

De reden dat je de repositories hebt moeten toevoegen is simpel. Als er nu een nieuwe versie van freenx uitkomt, wordt deze automatisch aan de updates toegevoegd en geinstalleerd.
  maandag 20 oktober 2008 @ 18:56:31 #244
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62535047
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:10 schreef slacker_nl het volgende:
En Plan 9 is weer superieur aan Unix!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 20 oktober 2008 @ 19:01:56 #245
3767 Herald
Come get some
pi_62535183
de reden waarom ik geen linux gebruik is omdat linux mijn hardware niet herkende. Ik heb maar één pc dus als ik dan wilde vragen waarom ik geen internet had moest ik eerst rebooten naar Windows, vragen waar het aan lag, weer rebooten naar linux, even uitproberen, weer rebooten naar windows, weer vragen en dan de opmerking krijgen "je moet wel een kernel compilen ". Ja eh... Windows FTW dan maar.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_62535221
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 19:01 schreef Herald het volgende:
de reden waarom ik geen linux gebruik is omdat linux mijn hardware niet herkende. Ik heb maar één pc dus als ik dan wilde vragen waarom ik geen internet had moest ik eerst rebooten naar Windows, vragen waar het aan lag, weer rebooten naar linux, even uitproberen, weer rebooten naar windows, weer vragen en dan de opmerking krijgen "je moet wel een kernel compilen ". Ja eh... Windows FTW dan maar.
Download en probeer de beta van ubuntu 8.10! Je kunt gewoon vanaf cd proberen, hij ondersteunt je netwerkkaart zeker weten! 8)

edit:
Net als je videokaart, geluidskaart, speciale toetsen op je toetsenbord, je printer, je scanner!

Wedden? 8)
pi_62535358
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:48 schreef erikkll het volgende:

[..]

-knip-
erikkll is een toffe gozer .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_62535503
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 19:08 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

erikkll is een toffe gozer .
werkt het?
edit: ah, ik lees je PM, veel succes straks
als je ergens niet uitkomt stuur maar een PM
pi_62535770
Overigens nog een kleine how-to

Het installeren van ALLE codecs die je ooit nodig zult hebben, inclusief DVD
In ubuntu 8.04
bron: https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

- start een terminal (die staat onder toepassingen, hulpmiddelen)

in het witte venstertje, kopieer en plak deze regel:
1sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

(wel even op enter drukken :P)
dan deze regel:
1sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update

dan deze regel:
1sudo apt-get install libdvdcss2

[opmerking: als je niet weet wat voor pc je hebt, heb je waarschijnlijk de 32 bit ubuntu]
dan, als je de 32bit ubuntu hebt, deze:
1sudo apt-get install w32codecs

dit voor de 64bit ubuntu
1sudo apt-get install w64codecs

Klaar! nu kun je elke film downloaden en spelen met de standaard mediaspeler. Dit komt overeen met het installeren van een codec-pack in windows :)
  maandag 20 oktober 2008 @ 20:23:22 #250
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_62537594
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

En Plan 9 is weer superieur aan Unix!
Jammer dat daar niet meer momentum in zit. Lijkt me een super elegant systeem.
Siamo Tutti Antifascisti!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')