Drugshond | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:13 |
Ik neem aan dat de meeste mensen weten dat er een kredietcrisis gaande is (zie ook [AEX]) Dat deze problemen niet zuiver financieel van aard zijn of blijven begint zich nu ook te manifesteren als een voldrongen feit.

Bijkomend verschijnsel is dat bedrijven hun toekomstverwachtingen drastisch naar beneden aan het bijstellen is. Een van de sectoren die als eerste de klappen krijgt is de 'automotive' sector in Duitsland.quote:Bron : DFTIk schrok mij afgelopen zondag rot toen ik naar het nieuws zat te kijken dat in Duitsland hele productiestraten van de auto-industrie geheel worden gesloten voor een periode van drie tot zes weken. De vraag naar nieuwe auto’s is bijna volledig tot stilstand gekomen. Het personeel zit voorlopig doorbetaald thuis maar als de huidige zware economische omstandigheden aanhouden dan zal dit absoluut tot een grote ontslaggolf in de voorheen erg sterke Duitse auto industrie leiden. En dan komt het allemaal wel heel dichtbij. Dit topic wil ik eventjes loskoppelen van [AEX], omdat dit niet rechtstreeks verband houd met de kredietcrisis van ongezonde portfolio/beleggingen/banken. Maar eerder de harde landing die verschillende economieën nu gaan doormaken (dit is namelijk de volgende en voor de meeste van ons de meest gevoelige/tastbare fase). SPOILERWellicht een idee om een [JOB] subforum te lanceren.. |
teamlead | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:16 |
die crisis is er, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bedrijven dit misbruiken om zo even snel te kunnen snoeien in het personeelsbestand. De crisis van nu wordt zwaar overdreven in de media, en men spraa elkaar paniek aan. |
Drugshond | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:21 |
quote:ADCBS-econoom Michiel Vergeer verwacht dat de recessie alsnog merkbaar zal worden. Ook al is de werkloosheid nu laag (300.000 mensen zonder werk tegenover 500.000 in 2005), de voortekenen zijn er: ,,Het aantal uitzendkrachten groeit niet meer.’’ |
damian5700 | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:22 |
Ik ben benieuwd naar de eerste bouwbedrijven die over de kop gaan, eigenlijk. |
niet_links | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:28 |
Dat is standaard he gebruikmaken van slecht nieuws om zonder problemen je eigen vuile was buiten te hangen. |
RM-rf | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:37 |
de duitse auto-industrie is helemaal niet zo 'sterk' geweest de laatste jaren, sterker nog ze zijn net hersteld van zware economische problemen die ze overkomen hebben dankzij behoorlijk stevige ontslag en reorganisatierondes .....
wat dat betreft betwijfel ik sterk of juist dar nu oo weer de hardste klappeen vallen, omdat de kostprijs daar juist al link is afgeomeen... de klappen zullen volgens mij harder vallen in de amerikaanse industrie, amerikaanse auto-fabrikanten maken al jarenlang zelfs verlies op de verkoop van hun modellen (omdat ze sterk inzetten op inkomsten dankzij onderhoud en reparaties)..
wel had de autoindustrie behoorlijk te leiden onder de hoge benzineprijzen en ik vermoe ddat deze productie-stop eerder en vertraagd effect is van de lage omzet vanwege de hoge benzineprijs dan dat het een link heeft met een eventuele aan de kredietcrisis gelieerde financiele crisis heeft (die ook nog maar net is ingezet en dus niet direkt zulk een effect op de consumptie heeft) |
Drugshond | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:47 |
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:37 schreef RM-rf het volgende:de duitse auto-industrie is helemaal niet zo 'sterk' geweest de laatste jaren, sterker nog ze zijn net hersteld van zware economische problemen die ze overkomen hebben dankzij behoorlijk stevige ontslag en reorganisatierondes ..... wat dat betreft betwijfel ik sterk of juist dar nu oo weer de hardste klappeen vallen, omdat de kostprijs daar juist al link is afgeomeen... de klappen zullen volgens mij harder vallen in de amerikaanse industrie, amerikaanse auto-fabrikanten maken al jarenlang zelfs verlies op de verkoop van hun modellen (omdat ze sterk inzetten op inkomsten dankzij onderhoud en reparaties).. wel had de autoindustrie behoorlijk te leiden onder de hoge benzineprijzen en ik vermoe ddat deze productie-stop eerder en vertraagd effect is van de lage omzet vanwege de hoge benzineprijs dan dat het een link heeft met een eventuele aan de kredietcrisis gelieerde financiele crisis heeft (die ook nog maar net is ingezet en dus niet direkt zulk een effect op de consumptie heeft) Mwah. Zit wel iets inquote:ZibbDe autoverkopen dalen volgend jaar onder invloed van de verslechterende economie. ING Economisch Bureau verwacht dat in 2009 483.000 nieuwe personenauto's de showroom uitrijden, 17.000 minder dan dit jaar. Reken reken.... dat is een afname van 3,4 %, en dat lijkt nog te overzien. Maar goed dat is slechts geldig voor Nederland... die auto's gaan wereldwijd over de toonbank (en dat plaatje kan wel eens heel anders eruit zien). Of je hebt een situatie vergelijkbaar met DAF (febr 2003).... de hele parkeerplaats vol met vrachtauto's maar tegenvallende verkoopcijfers. Toen lagen de productielijnen er ook verlaten bij. |
RM-rf | woensdag 15 oktober 2008 @ 13:55 |
als het om een structurele teruggang gaat heeft een kortstondige productiestop weinig zin, omdat dat eigenlijk betekent dat de werknemers in dienst blijven, en de productiecapaciteit op gelijke hoogte, enkel eenmalig deze voor korte tijd stilvalt: Goed bv voor het wegwerken van een overschot aan voorraden, maar tevens verwachten die producenten dan dat de komende afzet iig hoger is dan voorheen,a ls men niet structureel de productiecapaciteit terugbrengt. |
icecreamfarmer_NL | woensdag 15 oktober 2008 @ 14:35 |
Ik ga er vanuit dat eerder GM omvalt |
paddy | woensdag 15 oktober 2008 @ 14:55 |
In de gaten houden post  |
MouseOver | woensdag 15 oktober 2008 @ 18:12 |
quote: Die staan er slechter voor, maar in eigen land blijven ze nu een beetje in de medialuwte omdat andere zaken meer aandacht opeisen.
Daarnaast is de autoindustrie sowieso al erg conjunctuurgevoelig, en dat ook nog gecombineerd met een hoge olieprijs maakt het feest compleet. Eens zien hoe het bij nedcar gaat trouwens, die waren net weer mensen aan het aannemen nadat ze een personeelstekort hadden gekregen dat haast als directe oorzaak de vorige reorganisatie had. |
Drugshond | donderdag 16 oktober 2008 @ 11:58 |
Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie.quote:Doodsteek voor bollenbranche
AMSTERDAM - De tulpenteelt dreigt te verdwijnen uit ons land. Als het Europees Parlement in januari instemt met strengere eisen voor gewasbeschermingsmiddelen lijkt het gedaan met dit oer-Hollandse product.
Dit meldt de Wageningen Universiteit in een alarmerend rapport dat aanstaande maandag verschijnt.
Catastrofe
De onderzoekers reppen van een naderende catastrofe in de sector. Als de omstreden bestrijdingsmiddelen wel buiten de EU mogen worden gebruikt, zal de teelt van tulpen zich naar die landen gaan verplaatsen.
Waar een hectare tulpen een teler nu nog zo'n 12.622 euro oplevert, zullen de boeren door de Europese verordening een verlies van 2764 euro lijden op hetzelfde stuk grond. Kortom: de tulpenboer gaat kopje-onder.
De aanscherping van de regels rondom bestrijdingsmiddelen moet ervoor zorgen dat telers niet meer in aanraking komen met kankerverwekkende stoffen. "De effecten voor het voortbestaan van de sector zijn groot, zeker voor de tulpenindustrie. Juist voor dit soort gewassen zijn er al weinig bestrijdingsmiddelen. Wanneer er dan ook nog een aantal wordt verboden, is dat desastreus", stelt onderzoeker Piet Spoorenberg.
Uien
Voor de tulp breken volgens hem donkere tijden aan. Ook een aantal andere gewassen komt er bekaaid af. Zo gaat het rendement op een hectare consumptieaardappelen met 31 procent omlaag en zien uienboeren hun winst dalen met 91 procent.
Ook voor de tienduizenden telers van komkommers, tomaten, rozen en chrysanten heeft het plan grote gevolgen. Boerenbelangenorganisatie LTO noemt de plannen rampzalig. Het Europees Parlement wil 120 actieve stoffen verbieden. |
Basp1 | donderdag 16 oktober 2008 @ 12:56 |
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie. [..] Ik vind het maar een vaag bericht.
Verder vind ik het een goede maatregel om minder bestreidingsmiddellen te mogen gaan gebruiken binnen de EU. Want dat houdt volgens mijn boeren logica dan ook in dat we natuurlijk geen tulpenbollen meer mogen importeren in de EU waarbij die bestrijdingsmiddelen wel gebruikt worden. |
n0r | donderdag 16 oktober 2008 @ 15:46 |
DAF snijdt in uitzendkrachten
Ik hoef na volgende week niet meer te komen. |
kriele | donderdag 16 oktober 2008 @ 17:55 |
Waarom stappen auto fabrikanten niet in het lucratieve gat dat electrische auto's heet? |
Wheelgunner | donderdag 16 oktober 2008 @ 19:27 |
Ben benieuwd hoe erg dit gaat worden... |
vipergts | donderdag 16 oktober 2008 @ 19:32 |
Misschien gaan die Opel fabrieken die tijdelijk dicht gan wel niet meer open. |
Lambiekje | donderdag 16 oktober 2008 @ 19:45 |
quote: Buick Cadillac Chevrolet Corvette GMC Hummer Oldsmobile Pontiac Saturn Opel Saab Daewoo
mmm... |
Vodkadruppel | donderdag 16 oktober 2008 @ 20:19 |
Even volgen. |
waht | donderdag 16 oktober 2008 @ 20:42 |
GM Survival Questioned as SUV's End Chills Ohio Townquote:Oct. 14 (Bloomberg) -- Gloom is spreading across Moraine, Ohio, as General Motors Corp. prepares to shut a sport-utility vehicle plant two days before Christmas, abandoning a factory in the Dayton suburb of 7,000 that stretches back to making refrigerators in 1921.
``The whole town is going to be devastated,'' said Cathy Miller, 51, who pours drinks at the Upper Deck sports bar across the street from the plant, where employment has fallen from 4,200 to 1,200 in two years. [..] Merger talks and retrenchments by the world's largest automaker are signs that the 100-year-old company's continued existence may be in doubt, said Erich Merkle, an analyst with Crowe Horwath LLP, a consulting firm in Oak Brook, Illinois. [..] Chief Executive Officer Rick Wagoner, 55, plans to save $15 billion by 2009 by scrapping models he can't sell while shifting to more fuel-efficient vehicles. [..] Shutdowns in Ohio and Wisconsin reflect ``a market demand that continues to shift'' and has nothing to do with merger talks, said GM spokesman Tony Sapienza. Welke sectoren zullen het hardst getroffen worden? -Autoindustrie -Bouwbedrijven -Bankwezen
Aanvullingen, correcties? |
Drugshond | vrijdag 17 oktober 2008 @ 00:11 |
quote: Weg-Transport, luchtvaart, zeevaart. |
Metro2005 | maandag 20 oktober 2008 @ 11:50 |
Tja zolang je benzineslurpende gedrochten blijft produceren zoals de audi Q7 en dikke BMW's dan moet je niet raar opkijken als je marktaandeel ineens in elkaar dondert als het economisch even wat minder gaat. Zorg dan ook voor andere producten die altijd wel goed blijven verkopen. Vraag me af of de goedkopere modellen van bv VW nu meer verkocht worden en dat ze met een hele lading passats en golfs blijven zitten of dat het in het algemeen gewoon stagneert. |
Pappie_Culo | maandag 20 oktober 2008 @ 11:56 |
quote: Geen lef?
Want de markt is er in Europa echt wel. |
Drugshond | zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:14 |
quote:Productiestop dreigt voor Opel
BOCHUM (AFN) - De Duitse autofabrikant Opel overweegt de fabriek in het Duitse Bochum de hele maand december stil te leggen. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. Dat zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad in het blad auto, motor und sport.
De situatie bij Opel zou volgens de woordvoerder zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd. En nee, zoiets is niet goed... zeker niet in Duitsland met een vrij imposante auto-industrie. |
SeLang | zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:58 |
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie. [..] In dezelfde catagorie (Europese regeltjes):quote:'Einde cementfabrieken in Europese Unie'
MAASTRICHT (AFN) - De plannen van de Europese Commissie voor de handel in emissierechten betekenen het einde van de cementindustrie. Dat zegt bestuursvoorzitter Bernd Scheifele van Heidelberg Cement. Scheifele voorziet het gedwongen vertrek van de bedrijfstak uit heel Europa.
In het ergste geval moet Heidelberg Cement, moedermaatschappij van ENCI in Maastricht, vanaf 2013 jaarlijks 920 miljoen euro extra ophoesten om de emissierechten te betalen. Daardoor zouden 8200 arbeidsplaatsen in 36 Europese cementfabrieken op de tocht komen te staan, waarschuwt Scheifele in het vakblad Cobouw.
Het Maastrichtse ENCI was eerder in het nieuws omdat de gemeente Maastricht en de Provincie Limburg willen dat de cementfabriek in 2015 stopt met de winning van mergel. ENCI zelf wil tot 2020 mergel winnen. |
Hertog_Martin | zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:30 |
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:37 schreef RM-rf het volgende:de duitse auto-industrie is helemaal niet zo 'sterk' geweest de laatste jaren, sterker nog ze zijn net hersteld van zware economische problemen die ze overkomen hebben dankzij behoorlijk stevige ontslag en reorganisatierondes ..... wat dat betreft betwijfel ik sterk of juist dar nu oo weer de hardste klappeen vallen, omdat de kostprijs daar juist al link is afgeomeen... de klappen zullen volgens mij harder vallen in de amerikaanse industrie, amerikaanse auto-fabrikanten maken al jarenlang zelfs verlies op de verkoop van hun modellen (omdat ze sterk inzetten op inkomsten dankzij onderhoud en reparaties).. wel had de autoindustrie behoorlijk te leiden onder de hoge benzineprijzen en ik vermoe ddat deze productie-stop eerder en vertraagd effect is van de lage omzet vanwege de hoge benzineprijs dan dat het een link heeft met een eventuele aan de kredietcrisis gelieerde financiele crisis heeft (die ook nog maar net is ingezet en dus niet direkt zulk een effect op de consumptie heeft) Goed punt, de alsmaar hoger wordende kosten van het bezitten van een auto (dus niet de kosten van de aanschaf van een auto zelf) is voor mijzelf ook een reden dat het me niet echt trekt om aan een auto te beginnen. Nu daalt de benzineprijs weer, maar lijkt een tijdelijk iets en nu is er dan 'de crisis'
Wat we nu zien is denk ik iig meer een gevolg van de benzinekosten dan van de crisis idd. |
Ofyles2 | zondag 26 oktober 2008 @ 02:54 |
quote: Die is in feite al omgevallen door hun koppige bedrijfsstrategie. |
Ofyles2 | zondag 26 oktober 2008 @ 02:55 |
@SeLang: En dit is wat Europa ons voorschotelt... |
kraaksandaal | zondag 26 oktober 2008 @ 02:57 |
Aan de aanbiedingen te zien in autoland zo op het einde van het jaar is 't zewaar weer daar. |
Ofyles2 | zondag 26 oktober 2008 @ 02:57 |
quote: Maar gelukkig gaat het wel goed met VDL. |
SeLang | zondag 26 oktober 2008 @ 16:05 |
quote:'Productiestop bij Daimler'
STUTTGART (AFN) - De Duitse autoproducent Daimler heeft plannen om de productie voor een maand stil te leggen wegens tegenvallende verkopen. De productiestop gaat medio december in, meldde de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung in haar zondagseditie.
Vorige week stelde het concern zijn omzet- en winstverwachting voor het hele jaar naar beneden bij. Daimler kondigde een omzetdaling aan over het derde kwartaal van 7 procent tot 23,8 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met twee derde tot 648 miljoen euro. Het concern heeft vooral veel last van de afzwakkende autoverkoop in Noord-Amerika en Europa.
De Duitse branchegenoot Opel overweegt eveneens om de productie tijdelijk stil te leggen. De fabriek in Bochum gaat mogelijk de hele maand december dicht. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. De situatie bij Opel zou zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd Daimler dus ook |
BlaZ | zondag 26 oktober 2008 @ 16:38 |
quote: Als het economisch echt slecht gaat is het milieu toch niet interessant meer. Dus denk dat er weinig milieumaatregelen zullen komen komende tijd. |
TubewayDigital | zondag 26 oktober 2008 @ 17:37 |
Ze krijgen vast wel subsidie van de EU. Komt helemaal goed. Het is namelijk belangrijk dat we een sterke auto industrie hebben om de concurrentie aan te kunen gaan met blablabla (en nog meer drogredenatie) |
OldJeller | zondag 26 oktober 2008 @ 17:40 |
Degelijke Duitse auto's. Productie stilleggen is barbaars! |
SeLang | zondag 26 oktober 2008 @ 17:51 |
quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:38 schreef BlaZ het volgende:[..] Als het economisch echt slecht gaat is het milieu toch niet interessant meer. Dus denk dat er weinig milieumaatregelen zullen komen komende tijd. Ja, alternatieve energie gaat dat nu al merken:quote:Gamesa falls on factory halt, raises margin goal
MADRID, Oct 22 (Reuters) - Shares in wind turbine maker Gamesa dropped almost a fifth on Wednesday as it announced a production halt and failed to outline strategic goals, despite promising improved margins in the fourth quarter. "As a result of profitability improvements, EBITDA margin (on sales) could rise to 16-17 percent in the fourth quarter," Gamesa director Inigo Jimenez told analysts as he presented third quarter results. The margin on EBITDA (earnings before interest, tax, depreciation and amortisation) reached 15.5 percent in the third quarter.
However its shares had dropped 19.7 percent to 14.48 euros by 1257 GMT after the firm, which is close behind Denmark's Vestas as one of the world's biggest turbine makers, said the company would temporarily shut some plants to adjust production with demand. It added that it would take advantage of the stoppage to improve the production process. A spokesperson did not provide any details of the plants or the duration of the stoppage, but denied media reports that it will stop production at all of its 32 plants for seven days. "They're stopping plant production for fear of excess supply, which doesn't send out a very good message on the company's future prospects," a Madrid-based trader said. One analyst added that the shares were suffering because the firm failed to publish specific targets for 2009-2011."
Management said they have not provided more specific objectives "because we are still pending confirmation from clients regarding their commitment". "Our objective is to increase profitability. If the market grows, we will at least grow by the same rate," management said. Gamesa would feel a short-term impact from the global credit crunch on the company, management said. "It would be unrealistic to say there will be no impact given the uncertainty," one executive said. |
SeLang | zondag 26 oktober 2008 @ 17:56 |
quote:BP Wind & Solar CEO: Project Money 'Completely Dried Up'
Financing for wind farms has disappeared and fewer companies will be able to develop the kind of "mega projects" needed to feed the growing demand for energy, said Reyad Fezzani, CEO of BP's (BP Quote - Cramer on BP - Stock Picks) wind and solar operations, at the Dow Jones Alternative Energy Innovations conference Wednesday. In just the last month, money that typically would be available for building renewable-energy projects has "completely dried up," thanks to the financial market crisis, Fezzani said during a keynote and on-stage interview with Yuliya Chernova, editor of Dow Jones' Clean Technology Insight.
To weather the downturn, BP and other companies will have to fund those wind farms and solar-power plants using equity finance. They can then refinance when the credit crunch eases, Fezzani said.
"This is a serious issue for those who don't have equity on the balance sheet to continue to operate," he said. "You probably will see behind the scene, frantic activities to bridge the gap."
Fezzani's remarks reaffirmed what many solar, wind and biofuel industry executives have expressed since the fall of a series of U.S. investment banks and mortgage lenders.
His comments also came the same day that Carpinteria, Calif.-based Clipper Windpower said it had completed a joint-venture agreement with BP Wind Energy to develop a 5,050-megawatt wind farm in South Dakota.
Fezzani said the South Dakota project represents the "next frontier" for wind-farm development, and one in which only a small group of companies can participate. Iberdrola, the Spanish wind energy giant, is another player. (Don't miss "With Energy East Deal, Spanish Wind Firm Expands in U.S.")
Despite the difficult times ahead, Fezzani said Americans' demand for electricity shows no signs of lagging, making wind and solar projects good bets in the long run.
Fezzani also sees a trend in which wind-turbine makers will devote less money and energy on building wind farms to create a market for their products.
"You will find that the days of wind turbine manufacturers bidding into projects are behind us," Fezzani said. "We need them to invest in R&D to prove the efficiency of their products."
Chernova asked Fezzani about his company's plan to nix a solar factory expansion plan in Maryland, and Fezzani largely evaded the question with statements about how bullish he feels about the solar market in the United States.
"When it comes to deciding where we focus on investments, we do it like everybody else," Fezzani said. "It's economically driven."
BP Solar recently halted a $97 million plan to build a silicon-ingot factory at its headquarters in Maryland, citing intense competition from low-cost producers in Asia. (Don't miss "BP Solar Scraps Maryland Factory Expansion") Alternatieve energie = toast (voorlopig in elk geval) |
SeLang | zondag 26 oktober 2008 @ 18:57 |
quote:Autobranche gebukt onder kredietcrisis
26 oktober 2008, 17:19 | ANP AMSTERDAM (AFN) - Auto- en vrachtwagenproducenten worden wereldwijd geraakt door de problemen op de kredietmarkten en de verslechterende economische omstandigheden. Consumenten houden de hand op de knip en stellen de aankoop van een nieuwe auto uit.
Transportbedrijven hebben moeite om de financiering voor nieuwe trucks rond te krijgen. Voor de Duitse autofabrikanten Opel en Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, zijn de tegenvallende verkopen dit jaar reden om de traditionele kerstsluiting enkele weken te vervroegen. Bij Daimler wordt de productie medio december waarschijnlijk voor een maand stilgelegd, zo werd zondag bekend.
Opel gaat mogelijk de gehele maand december dicht. De situatie bij Opel zou zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
Bestelbusjes en vrachtwagens
Vorige week werd bekend dat de verkopen van bestelbusjes en vrachtwagens in de EU, Zwitserland, Ijsland en Noorwegen met 9 procent zijn gedaald. Het was de vijfde achtereenvolgende maand dat verkopen daalden ten opzichte van de voorgaande maand.
Opmerkelijk is dat de verkoop van nieuwe bussen en touringcars wel fors toeneemt. Dit jaar zijn bijna 15 procent meer nieuwe exemplaren geregistreerd in de EU. Ook opvallend is dat Nederland een uitzondering vormt op de negatieve trend in West-Europa. De verkoop was hier juist ruim 9 procent hoger over de eerste drie kwartalen dan vorig jaar.
DAF
De dalende vraag naar vrachtwagens is voor truckfabrikant DAF reden om banen te schrappen in haar fabrieken in Eindhoven en België. DAF, onderdeel van het Amerikaanse Paccar, zou de productie in België terugschroeven van 240 naar 170 vrachtwagens per dag.
Ook de geplaagde Amerikaanse autoproducenten General Motors (GM) en Chrysler gaan opnieuw flink in hun personeelsbestand snijden. Het zwaar verlieslatende Chrysler schrapt nog dit jaar tot vijfduizend banen om kosten te besparen. Het gaat vooral om tijdelijke krachten en mensen in managementfuncties.
Hoeveel banen er bij General Motors verdwijnen is nog onbekend. GM, die over het derde kwartaal een verlies heeft geleden van 15,5 miljard dollar, heeft wereldwijd ongeveer 78.000 mensen in dienst. Grafzooi |
paddy | zondag 26 oktober 2008 @ 19:53 |
Mja, wanneer er geen leningen enz vertrekt worden. De eigenaren voorzichtiger worden? Zal dit niet het enige bedrijf blijven wat zal gaan besluiten personeel te ontslaan.
Er wordt dus minder geïnvesteerd, zodat er meer ontslagen vallen. Hoop alleen dat we niet zover terugvallen als 1929 toen wallstreet in elkaar knalde.
1933 heeft Roosevelt opdracht gegeven dat iedereen het goud aan de staat verkopen. 1 angel is het niet ingeleverd = nu 7 miljoen waard.
De hele wereld had het toen slecht. |
eleusis | zondag 26 oktober 2008 @ 20:08 |
Harde shit. |
SeLang | zondag 26 oktober 2008 @ 20:21 |
quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:53 schreef paddy het volgende:1933 heeft Roosevelt opdracht gegeven dat iedereen het goud aan de staat verkopen. Maar toen hadden ze nog de goudstandaard. $35 = 1 troy ounce goud. Privé bezit van goud werd verboden. |
Drugshond | zondag 26 oktober 2008 @ 20:32 |
quote: Wacht maar als de Q3 en Q4 cijfers komen. (Pas) Dan hebben bedrijven een goed excuses om het werknemersbestand tegen het licht aan te houden. De bedrijfsstrategie van nu is geen innovatie... maar eerder de broek ophouden (en de storm uitzingen). Ook het investeringsklimaat holt hard achteruit.... de jeugdwerkloosheid zal nu snel gaan toenemen. Na schooltijd een passende baan wordt moeilijker. |
SeLang | zondag 26 oktober 2008 @ 20:48 |
Vooral Q4 kan weleens een drama worden. Veel bedrijfstakken moeten het sowieso hebben van Q4 (vakanties, kerstverkopen, etc). Q3 zou nog mee vallen omdat de echte angst pas kwam in september toen het grootste deel van Q3 al achter de rug was. |
Drugshond | zondag 26 oktober 2008 @ 20:49 |
quote:'Crisis kan leiden tot miljoenen nieuwe werklozen') GENEVE - De financiële crisis kan ertoe bijdragen dat het aantal werklozen dit en volgend jaar wereldwijd met in totaal twintig miljoen toeneemt. Dat zei topman Juan Somavia van de internationale arbeidsorganisatie ILO maandag. ANP Volgens schattingen van de ILO kan het aantal werklozen wereldwijd oplopen tot 210 miljoen eind 2009. Eind 2007 waren dat er nog 190 miljoen. Volgens Somavia kan het werkelijke aantal nog hoger uitvallen, afhankelijk van de impact van de crisis op de reële economie. FusiesBij banken zijn al wereldwijd al duizenden banen verdwenen door faillissementen en fusies als gevolg van de kredietcrisis. Daar zal het volgens de ILO niet bij blijven. In alle sectoren van de wereldeconomie, in het bijzonder de bouwnijverheid, de automobielindustrie, het toerisme, de dienstensector en het vastgoed, zullen volgens de organisatie de gevolgen zichtbaar worden. AanpakkenSomavia riep regeringen op de afremmende economische groei en de dreigende recessie snel en voortvarend aan te pakken. "Dit is niet simpelweg een crisis op Wall Street, maar een crisis op alle straten", aldus de ILO-topman. "We hebben een economisch reddingsplan nodig voor de werkende man en voor de echte economie." OneerlijkDe globalisering van de handel in de afgelopen decennia is volgens Somavia oneerlijk en onevenwichtig verlopen. De huidige crisis biedt volgens hem mogelijkheden om daar iets aan te doen. |
Sloper | maandag 27 oktober 2008 @ 17:19 |
Mercedes Benz en Opel zullen een maand lang niks produceren tussen december en januarie....Krijgen alle werknemers nou gewoon een maand betaald verlof? Hoe zit dat? |
paddy | maandag 27 oktober 2008 @ 17:24 |
De verkoop van huizen zal ook gaan dalen. Logisch gevolg na ontslagen (tenminste wanneer je nog niet zoveel afgelost hebt)
Ik vraag mij eigenlijk ook af hoe het zal gaan met de mensen die een soort van spaarregeling hypotheek hebben en de banken zouden dan klappen.
Als de woningmarkt op slot gaat, hebben we een groot probleem. Ontwerpers, aannemers, bouwvakkers enz |
Drugshond | maandag 27 oktober 2008 @ 23:49 |
Deze was vandaag op BNR.quote:ZZP´ers in IT-sector lijden onder economische crisis
Bron: Automatisering Gids - p. 1 | Datum: 27-10-2008
Ook de Nederlandse IT-sector heeft last van de landelijke kredietcrisis. Enkele lopende contracten zijn stopgezet en enkele grote projecten zijn afgebroken of afgekocht. Diverse detacheerders hebben wervingsdoelstellingen voor nieuwe medewerkers geschrapt, de vraag naar zzp`ers neemt af en onzekere zzp`ers verzoeken IT-werkgevers om een vast contract.
Zware tijden Whit Andrews, analist bij marktonderzoeker Gartner, raadt IT-managers aan om zich voor te bereiden op vacaturestops en ontslagen. In de VS hebben reeds duizenden IT-professionals hun baan verloren. De komende weken zullen duidelijk maken welke kant het opgaat in Nederland. Volgens pessimisten worden de grootste klappen uitgedeeld in de eerste helft van 2009. Vooral IT-dienstverleners en zzp`ers staan zware tijden te wachten.
Minder detachering Jacob Verschuur, verbonden aan Ernst & Young, verwacht dat de vraag naar hoogopgeleide specialisten wel hoog zal blijven. Vooral specialisten die kunnen opereren op het snijvlak van business en techniek zijn gewild. Marco Gianotten, verbonden aan onderzoeksbureau Giarte, signaleert dat er door de stopgezette projecten minder vraag is naar IT-consultants. Uit onderzoek van Giarte blijkt dat de helft van de ondernemingen verwacht in 2009 minder gebruik te maken van detachering. In loondienst zitten heeft soms voordelen. |
One_of_the_few | dinsdag 28 oktober 2008 @ 00:08 |
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie. [..] Nou, op naar Ecuador dan. De rozen achterna. |
Drugshond | dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:02 |
quote:ABU: NL uitzendvolume -8%, uitzendomzet -6% periode 10 2008 AMSTERDAM (Dow Jones)--Zowel het aantal uitzenduren als de omzet van de Nederlandse uitzendsector zijn in periode 10 wederom gedaald, zo blijkt dinsdag uit de meest recente cijfers van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU).
Het totaal aantal uren in periode 10 (week 37 - 40) daalde met 8% en de uitzendomzet nam af met 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Deze periode telde een gelijk aantal werkbare dagen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, er is dus niet gecorrigeerd.
In de medische sector daalden het aantal uren en de omzet met respectievelijk 10% en 5%. De administratieve sector liet een daling zien van 7% in uren en 5% in omzet.
De uren in de industriele sector vertoonden een daling van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de omzet daalde met 6%. Het aantal uren in de technische sector daalde met 8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en de omzet daalde met 6%. |
n0r | dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:05 |
quote:Op maandag 27 oktober 2008 17:19 schreef Sloper het volgende:Mercedes Benz en Opel zullen een maand lang niks produceren tussen december en januarie....Krijgen alle werknemers nou gewoon een maand betaald verlof? Hoe zit dat? DAF heeft met kerst en nieuwjaar ook 2 weken 'bedrijfsvakantie'. De vaste werknemers betalen hier verplicht ATV voor, tot een maximum van -45 uur. |
Drugshond | woensdag 29 oktober 2008 @ 00:45 |
quote:Transportsector lijdt onder kredietcrisis 28 oktober 2008, 22:51 | ANP
DEN HAAG (AFN) - De transportsector lijdt zwaar onder de kredietcrisis. Dat bleek dinsdag uit het conjunctuurbericht over het derde kwartaal van ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), dat tijdens televisieprogramma NOVA bekend is gemaakt.
Voorzitter Alexander Sakkers van TLN noemt de situatie zorgelijk. ,,Het gaat wel een paar jaar duren voordat we hier bovenop komen.'' Van alle ondernemers constateert 46 procent een daling in de bedrijvigheid ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal ritten van vrachtauto's zal dit jaar waarschijnlijk met 20 procent dalen.
In de sector werken volgens Sakkers direct en indirect zo'n 700.000 mensen. 20 % van 700k = 140.000 ontslagen ? (inclusief overhead) |
Drugshond | donderdag 30 oktober 2008 @ 00:02 |
quote:Nedcar en DAF slanken af Ook de Nederlandse auto- en truckproducenten proberen de economische malaise het hoofd te bieden. Zo bereidt DAF zich voor op de huidige economische ontwikkelingen, heeft Scania al 160 flexwerkers buiten de deur gezet en sleepte ook Nedcar de nodige zandzakken voor de deur. De kredietstorm raast overal ter wereld, ook autoproducenten komen er niet onderuit. In de Verenigde Staten zijn het de grote drie uit Detroit, General Motors, Ford en Chrysler, die een knieval maken. In Nederland gaat het om eveneens drie partijen: DAF, Nedcar en Scania. Geen titanen, maar evenmin onbelangrijk. De economische malaise gaat DAF Trucks niet in de koude kleren zitten. Mensen trekken steeds minder geld uit voor het vervoeren van goederen, waardoor de vraag naar nieuwe vrachtwagens afneemt. Bij de DAF-vestiging in Eindhoven werken momenteel ongeveer zesduizend mensen. De vrachtwagenproducent rept met geen woord over ontslagen, maar erkent wel het aantal uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijk contract te willen terugbrengen. Hoe dit intern opgelost wordt en op welke termijn de afslanking zal plaatsvinden, wil het bedrijf niet zeggen. Ook doet DAF geen mededelingen over het afbouwen van de productie. Maar dat laat dan wel de vraag onbeantwoord waar deze personeelsreductie dan voor nodig is. Volgens FNV Bondgenoten bestaat een kwart van het personeel van DAF uit flexwerkers. Ongeveer 80 procent hiervan is uitzendkracht. Het overgrote deel van de tijdelijke werknemers zal volgens de vakbond zijn baan kwijtraken. Een andere manier om een eventuele productieverlaging op te vangen, is de vaste medewerkers te verplichten vrije dagen op te nemen. Dit laatste is ook een instrument dat Nedcar mogelijk wil gebruiken. Hiervoor zal de autoproducent eerdaags met de sociale partners om de tafel gaan. Nedcar verwacht de productie in een later stadium neerwaarts bij te zullen stellen, maar laat weten dat daar op dit moment nog geen sprake van is. De fabrikant van de Mitsubishi Outlander en Colt, zegt niet te weten hoeveel de productie verlaagd zal worden en wanneer dit zal zijn. Volgens de woordvoerder heeft Nedcar "hard gevochten om het personeelsbestand op peil te krijgen. Dus willen we nu zo min mogelijk mensen kwijt." Bij Scania in Zwolle zullen op productieniveau in totaal 350 flexbanen sneuvelen, laat vakbond FNV weten. "De eerste 160 banen zijn al geschrapt. De volgende 190 verdwijnen naar verwachting in december." |
kraaksandaal | donderdag 30 oktober 2008 @ 02:33 |
quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:48 schreef SeLang het volgende:Vooral Q4 kan weleens een drama worden. Veel bedrijfstakken moeten het sowieso hebben van Q4 (vakanties, kerstverkopen, etc). Q3 zou nog mee vallen omdat de echte angst pas kwam in september toen het grootste deel van Q3 al achter de rug was. Q4 gaat zorgen voor extra hobbels op de beurs.  Dan gaat er meer onderuit dan alleen financials.
Die Porsche truc was wel geniaal. |
Lyrebird | donderdag 30 oktober 2008 @ 02:56 |
Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen. |
kraaksandaal | donderdag 30 oktober 2008 @ 03:02 |
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 02:56 schreef Lyrebird het volgende:Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen. Ik heb geen enkele ervaring daarmee maar ben wel slim.  |
Drugshond | donderdag 30 oktober 2008 @ 10:21 |
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 02:56 schreef Lyrebird het volgende:Hmmm. Wij zoeken nog steeds naar een programmeur met C++ ervaring en het liefst een affiniteit met natuurkunde. Dat is het mooie van deze markt: eindelijk kun je als werkgever eisen gaan stellen. Ik zou het kunnen....maar ik pas ervoor. |
RM-rf | donderdag 30 oktober 2008 @ 12:07 |
Overigemns, de duitse regering heeft al ingegrepen en biedt aan de KFz-belasting bij nieuw aangeschafte auto's een jaar lang niet te hoeven betalen .... (onder het mom va een milieu-maatregel, omdat de nieuwe auto's 'schoner' zouden zijn... het is echter gewoon een conjunctuur-steunende maatregel gericht op versterking van de automobielbranche)
ergens vraag ik me toch wel een beetje af of het economische-recessie-spook nu door veel bedrijfstakken domweg uitgenut wordt om hun handje bij de overheid op te houden en voordeeltjes te krijgen .... het zijn natuurlijk goedkope en niet te bwijzen beweringen als bedrijven melden dat een eventuele 'terugloop' van inkomsten zou komen door 'de recessie'..
Juist bv het sterk inzetten van medewerkers met flexibele werkcontracten of deels ingehuurd via derde bedrijven was altijd al uitgedcht om eenvoudig personeel te kunnen 'wegsluizen', zonder dat dat bedrijven op hoge kosten jaagt (omdat het doorlopende contracten zijn)... Ook nu heb ik sterk het idee dat een eventuele crisis volledig op werknemers wordt afgewend en gelijktijdig bedrijven verder hun hand ophouden voor 'steun' van de overheid ... alsof de moderne uitkeringstrekkers niet meer werknemers zijn maar de bedrijven zelf.
tevens is overigens de werkgelegenheid in duitsland op een record-laagtepunt aangekomen, zo weinig werklozen waren er niet meer sinds de vereniging van oost- en westduitsland .. Zoo slecht gaat het dus lang niet (enkel zijn de gemiddelde lonen ook de laatste jaren nauwelijks toegenomen en is de koopkracht eerder gedaald, ondanks dat er veel meer gewerkt wordt) |
Basp1 | donderdag 30 oktober 2008 @ 12:36 |
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:07 schreef RM-rf het volgende:tevens is overigens de werkgelegenheid in duitsland op een record-laagtepunt aangekomen, zo weinig werklozen waren er niet meer sinds de vereniging van oost- en westduitsland .. Zoo slecht gaat het dus lang niet (enkel zijn de gemiddelde lonen ook de laatste jaren nauwelijks toegenomen en is de koopkracht eerder gedaald, ondanks dat er veel meer gewerkt wordt) En om dan maar even terug te komen op de autoindustrie. Volgens de tegenlicht afleveringen here comes the sun , werken er in de duitse solar industrie al meer mensen dan in de autoindustrie. De aflevering daarvoro ging over electrische auto's
De autoindustrie zal mijn inziens flink de zeilen bij moeten gaan zetten om ook nog op tijd met electrische auto's op de markt te gaan komen. |
Drugshond | zaterdag 1 november 2008 @ 02:57 |
quote:NedCar: tot 15.000 auto’s minder van de band
BORN (AFN) - NedCar in Born gaat tot april 2009 tussen de tien- en vijftienduizend auto’s minder maken. Dat heeft het bedrijf vrijdag aan het personeel laten weten, verwijzend naar de kredietcrisis en afzetproblemen.
Ook wordt voortaan een half uur minder gewerkt aan zowel Mitsubishi Colt als Outlander, en vervalt de zaterdagploeg. Daarnaast ligt de productie van de Colt rond de jaarwisseling twee weken stil. De productie van de Outlander zal dan vier weken stilliggen. |
Lyrebird | zaterdag 1 november 2008 @ 05:15 |
Zie het van de zonnige kant: die productieverlagingen zijn wel goed voor het mejeu. Krijgen de mejeuhippie's, Al Gore en Bill Clinton eindelijk waar ze om gevraagd hebben. |
Basp1 | zaterdag 1 november 2008 @ 11:51 |
quote:Op zaterdag 1 november 2008 05:15 schreef Lyrebird het volgende:Zie het van de zonnige kant: die productieverlagingen zijn wel goed voor het mejeu. Krijgen de mejeuhippie's, Al Gore en Bill Clinton eindelijk waar ze om gevraagd hebben. Echt niet.
Het zou beter voor het milieu zijn als we echt het fossielle brandstoffen tijdperk achter ons laten.
Mensen kunnen beter op dit moment in nieuwe auto's rijden dan oude barrels. Oude barrels verbruiken meer, en vervuilen meer. |
Lyrebird | zaterdag 1 november 2008 @ 19:12 |
quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:51 schreef Basp1 het volgende:Mensen kunnen beter op dit moment in nieuwe auto's rijden dan oude barrels. Oude barrels verbruiken meer, en vervuilen meer. Dat klopt. Maar hoe veel energie kost het om een nieuwe auto te maken en hoe veel CO2 uitstoot wordt er dan gecreerd? Stel dat je een 10-jaar oude auto hebt, die met gemak nog 5 jaar mee kan (zeg een Mercedes diesel). Je rijdt 40.000 km per jaar met het ding. Is het dan beter voor het milieu om een nieuwe auto te kopen, dan nog 5 jaar in de Mercedes rond te rijden? |
henkway | zaterdag 1 november 2008 @ 19:36 |
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:58 schreef Drugshond het volgende:Deze is nog leuker, en staat zelfs los van de economie. Deze doet de EU in zijn uppie. [..] De EU wil alleen sectoren die landbouwsubsidie nodig heeft, de rendabele sectoren maakt ze kapot, hetzelfde is al gedaan met de fruitteelt die nu nog slechts 20% is van 25 jaar geleden.
Door de AID, (Algemene Inspectie Dienst) en het CB (Centraal Bureau), toen de meeste fruittelers gestopt waren, moest het CB zelf ook gaan inkrimpen, er waren geen fruittelers meer |
SeLang | zondag 2 november 2008 @ 08:53 |
quote:Fusie Chrysler en General Motors in de wacht
1 november 2008, 15:23 | ANP NEW YORK (AFN) - Plannen voor een mogelijke fusie tussen de Amerikaanse autofabrikanten General Motors (GM) en Chrysler staan in de wacht. De Amerikaanse overheid wil niet meefinancieren in de mate waarop GM had gehoopt.
Na de Amerikaanse verkiezingen op 4 november zal meer duidelijk worden over de fusie. Presidentskandidaat Barack Obama gaf deze week aan dat hulp aan autofabrikanten voor hem een economische prioriteit wordt.
Uitstel van de fusieplannen voegt een nieuw element van onzekerheid toe aan de Amerikaanse auto-industrie. Ford, GM en Chrysler zijn zwaar getroffen door de financiële crisis. Volgens vakblad Automotive News Europe hebben bronnen in Washington de sector gewaarschuwd voor een diepe financiële crisis, die tienduizenden banen zal kosten. Obama zal wel weer flink met geld gaan strooien, want dit zijn de iconen van de Amerikaanse industrie. |
kraaksandaal | zondag 2 november 2008 @ 11:29 |
Drukkerijen is een goede investering dan. |
henkway | zondag 2 november 2008 @ 11:36 |
quote:Op zondag 2 november 2008 08:53 schreef SeLang het volgende:[..] Obama zal wel weer flink met geld gaan strooien, want dit zijn de iconen van de Amerikaanse industrie. Nou laat ze maar failliet gaan , ze hebben zich niet op tijd aangepast aan andere tijden
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7817 honda hybride
 |
SeLang | maandag 3 november 2008 @ 14:13 |
quote:Autoverkopen Spanje storten in
3 november 2008, 13:40 | ANP PARIJS (AFN) - De verkoop van nieuwe auto's in Spanje is in oktober met 40 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het aantal auto's dat de showroom verliet was 77.660, zo maakte de Spaanse brancheorganisatie ANFAC maandag bekend. In oktober vorig jaar waren dat er nog 129.384.
Het is al de zesde achtereenvolgende maand dat de autoverkopen afnemen. In heel Europa is er sprake van een daling. In de eerste negen maanden lagen de verkopen 4,4 procent lager dan vorig jaar, zo werd vorige maand bekend. Maar de situatie in Spanje is uitzonderlijk. Voor het gehele jaar 2008 voorziet ANFAC een val in de autoverkopen van 25 procent.
De ontwikkeling toont aan dat de Spaanse economie ernstig vertraagt, zo liet de ANFAC in een verklaring weten. De Spaanse economie kromp in het derde kwartaal met 0,2 procent en veel economen voorzien een recessie. Deze wordt gekenmerkt door twee achtereenvolgende kwartalen van krimp.
In Frankrijk daalde de verkoop van nieuwe auto's in oktober met 7,3 procent, zo maakte de Franse brancheorganisatie bekend. Over de eerste tien maanden van het jaar is er nog sprake van een groei van 2,3 procent. Spanje was dan ook een van de ergste 'bubble' landen. Een groot deel van de economie dreef op stijgende huisjes. Denk aan al die Engelsen en Nederlanders die daar een tweede huis kochten. Er is overigens een enorm huizenoverschot in Spanje. Er zal gesloopt moeten gaan worden. |
Drugshond | maandag 3 november 2008 @ 14:50 |
quote:Op maandag 3 november 2008 14:13 schreef SeLang het volgende:[..] Spanje was dan ook een van de ergste 'bubble' landen. Een groot deel van de economie dreef op stijgende huisjes. Denk aan al die Engelsen en Nederlanders die daar een tweede huis kochten. Er is overigens een enorm huizenoverschot in Spanje. Er zal gesloopt moeten gaan worden. Dat zal in Amerika ook gaan gebeuren.... Maar goed... in Spanje is het wel aardig toeven... denk dat er zat mensen zijn die toch graag een mediterraan 2e huisje willen hebben. Dat kan alleen als de prijs verder zakt. Tegen een beetje verlies verkopen = goedkoper dan de sloopkogel. |
Richie_Rich | maandag 3 november 2008 @ 19:24 |
quote:Op maandag 3 november 2008 14:50 schreef Drugshond het volgende:[..] Dat zal in Amerika ook gaan gebeuren.... Maar goed... in Spanje is het wel aardig toeven... denk dat er zat mensen zijn die toch graag een mediterraan 2e huisje willen hebben. Dat kan alleen als de prijs verder zakt. Tegen een beetje verlies verkopen = goedkoper dan de sloopkogel. Ik denk dat het in de VS wel mee zal vallen qua slopen. Er worden genoeg kinderen geboren en er is ook veel immigratie. In tegensteling tot Spanje waar een enorme vergrijzing is en ze het eigenlijk moeten hebben van buitenlandse pensionado's.
Wellicht over 5-10 jaar een leuk appartementje aan zee voor ¤40.000  |
TheFreshPrince | maandag 3 november 2008 @ 19:32 |
quote: - omdat dat véél researsch vereist - omdat de grootte van de markt nog niet bekend is - omdat de infrastructuur daar nog niet op berekend is - nog tig redenen
Er is een markt en die markt zal groeien... Maar het is een te grote inverstering voor noodlijdende bedrijven... |
SeLang | maandag 3 november 2008 @ 19:45 |
quote:Op maandag 3 november 2008 19:24 schreef Richie_Rich het volgende:[..] Ik denk dat het in de VS wel mee zal vallen qua slopen. Er worden genoeg kinderen geboren en er is ook veel immigratie. Echter, die huizen worden vanzelf gesloopt als ze leegstaan (deuren, kozijnen, wastafels, waterleidingen, etc allemaal eruit. Daarna is het huis bijna niks meer waard)quote:In tegensteling tot Spanje waar een enorme vergrijzing is en ze het eigenlijk moeten hebben van buitenlandse pensionado's. Die boom hebben we nu gehad en er is veel teveel bij gebouwd, ook om die pensionados te huisvesten. Bovendien kunnen veel mensen met tweede huis hun hypotheek niet meer betalen. En mensen met baan kunnen daar niet gaan wonen want er is geen werk (op de plekken waar die huizen zijn gebouwd) |
Richie_Rich | maandag 3 november 2008 @ 19:49 |
quote:Op maandag 3 november 2008 19:45 schreef SeLang het volgende:[..] Echter, die huizen worden vanzelf gesloopt als ze leegstaan (deuren, kozijnen, wastafels, waterleidingen, etc allemaal eruit. Daarna is het huis bijna niks meer waard) [..] Die boom hebben we nu gehad en er is veel teveel bij gebouwd, ook om die pensionados te huisvesten. Bovendien kunnen veel mensen met tweede huis hun hypotheek niet meer betalen. En mensen met baan kunnen daar niet gaan wonen want er is geen werk (op de plekken waar die huizen zijn gebouwd) Vwb Spanje bedoel ik ook dat er gesloopt moet gaan worden, omdat ze daar dus immers geen aanwas meer voor hebben.
Persoonlijk denk ik dat het in de VS nog wel mee zal vallen, tenzij Obama aan de macht komt. Dan blijft er weinig over van de flexibele economie |
SeLang | maandag 3 november 2008 @ 19:55 |
quote:Op maandag 3 november 2008 19:49 schreef Richie_Rich het volgende:Persoonlijk denk ik dat het in de VS nog wel mee zal vallen, tenzij Obama aan de macht komt. Dan blijft er weinig over van de flexibele economie Ik bedoelde dus dat die huizen onofficeel gesloopt/ gestript worden. Als je een huis leeg laat staan dan komen buurtbewoners dat huis gewoon helemaal strippen van alles wat nog een beetje waarde heeft. Dat gebeurt nu al op grote schaal.
En Obama  |
Drugshond | dinsdag 4 november 2008 @ 18:38 |
quote:Mogelijk ook vaste banen weg bij DAFRotterdam, 4 nov. Vrachtwagenfabrikant DAF in Eindhoven gaat mogelijk ook vast personeel ontslaan. Het bedrijf heeft gisteren een sociaal plan van die strekking voorgelegd aan de bonden. Die tonen zich „zeer verbaasd”. De vrachtwagenfabrikant, die last heeft van een teruglopende vraag, zette eerder dit najaar het tijdelijk personeel op straat: ongeveer een kwart van de 6.200 werknemers. Daarnaast gaat het bedrijf de personeelskosten drukken door het inroosteren van collectieve vrije dagen en een verplichte ‘vakantie’ van twee weken rond de jaarwisseling. „DAF heeft met al deze maatregelen een deel van het productieverlies kunnen opvangen”, zegt vakbondsbestuurder Felix Alejandro Perez van FNV Bondgenoten. „Maar dat is blijkbaar niet genoeg.” Het sociaal plan van DAF heeft de vakbond „verrast”. „DAF heeft ons gevraagd om mee te praten, maar we weten niet eens om hoeveel mensen het gaat. Er wordt over een sociaal vangnet gesproken, terwijl we niet weten wat dat vangnet zou moeten opvangen”, aldus Alejandro Perez. DAF wil nog geen concrete uitspraken doen over mogelijke ontslagen. „We zijn nog niet zover”, zegt woordvoerder Ron den Engelsen. „De wereld om ons heen verandert razendsnel, wij moeten dus ook snel schakelen. We onderzoeken verschillende scenario’s en hebben een sociaal plan opgesteld voor het geval dat straks nodig is.” Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten. Slecht nieuws, vindt Alejandro Perez. „DAF heeft al meer dan duizend tijdelijke krachten naar huis gestuurd. Die komen allemaal terecht op de arbeidsmarkt in de regio.” Op die arbeidsmarkt gaat het druk worden. „Het gaat heel hard nu. Er zijn meer bedrijven in de regio waar het niet goed gaat, zoals elektronicabedrijf Neways.” Yup, de pionier sector heeft het zwaar, bubble 2001-2002 revisited (been there got the t-shirt) |
henkway | dinsdag 4 november 2008 @ 18:41 |
quote:Op maandag 3 november 2008 19:49 schreef Richie_Rich het volgende:[..] Vwb Spanje bedoel ik ook dat er gesloopt moet gaan worden, omdat ze daar dus immers geen aanwas meer voor hebben. Persoonlijk denk ik dat het in de VS nog wel mee zal vallen, tenzij Obama aan de macht komt. Dan blijft er weinig over van de flexibele economie Als er maar weer consumenten terug komen dan gaat de economie wel goed. |
Drugshond | dinsdag 11 november 2008 @ 12:29 |
quote:'Crisisoverleg' kabinet, werkgevers en bondenUitgegeven: 10 november 2008 19:02 Laatst gewijzigd: 10 november 2008 19:57 DEN HAAG - Het kabinet overlegt volgende week met werkgevers en de vakbeweging om de negatieve gevolgen van de kredietcrisis op de economie het hoofd te bieden. ) Ook wordt een top georganiseerd met gemeenten erbij, omdat in de regio vooral manieren bedacht moeten worden om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen en te houden. Dat heeft minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) maandag gezegd in reactie op de plannen die de vakcentrale FNV heeft gepresenteerd ter bestrijding van de economische neergang. Volgende week dinsdag is een overleg gepland op het ministerie van Economische Zaken met werkgevers en vakbonden. Een dag komen de partijen weer bijeen, maar dan ook met gemeenten erbij. Ideeën Volgens Donner is het eerste overleg vooral bedoeld om ideeën uit te wisselen over hoe de negatieve economische gevolgen op te vangen. Daarbij wordt ook het verzoek bekeken van sociale partners de regeling voor werktijdverkorting aan te passen en WW-gelden in te zetten om werkgevers door deze moeilijke tijd heen te loodsen zonder dat ze personeel hoeven te ontslaan. Werktijdverkorting De bewindsman benadrukt wel dat werktijdverkorting bedoeld is voor bedrijven die plotseling te maken hebben met een terugval in de productie, maar snel een herstel van de vraag verwachten en hun personeel weer hard nodig hebben. De regeling is volgens hem niet bedoeld om bedrijven op een langere termijn bij economische ontwikkelingen te steunen met WW-gelden. Langere termijn Donner stelt verder dat oplossingen voor de langere termijn gevonden moeten worden door vraag en aanbod van personeel in de regio beter bij elkaar te brengen. Hij wees erop dat al tijdens het najaarsoverleg tussen het kabinet en sociale partners is afgesproken daarover nog een top te organiseren met gemeenten erbij. Samenwerken Het is volgens de minister zaak dat het bedrijfsleven ook zelf bekijkt hoe werkgevers die werknemers kwijt moeten, beter kunnen samenwerken met collega's die naarstig op zoek zijn naar geschikte arbeidskrachten. Hij wees erop dat met de economische problemen van nu er nog steeds zo'n 200.000 vacatures zijn. |
SeLang | zaterdag 15 november 2008 @ 18:10 |
quote:Merkel en Opel gaan praten over staatssteun
15 november 2008, 14:46 | ANP WASHINGTON (AFN) - De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de top en ondernemingsraad van de Duitse autofabrikant Opel uitgenodigd om maandag te praten over mogelijke staatssteun aan het concern. Dat zei Merkel zaterdag tijdens de G20-top in Washington.
Eerder maakte minister Peer Steinbrueck van Financiën al bekend dat de Duitse overheid de eisen van de Duitse autofabrikant Opel om staatssteun onderzoekt.
Opel, eigendom van het Amerikaanse General Motors (GM), heeft de kredieten van de Duitse overheid nodig voor investeringen in de fabrieken in Europa. De Duitse autofabrikant gaat zwaar gebukt onder de sterke afname in de verkopen van auto's wereldwijd. Moederbedrijf GM lijdt al maandenlang zware verliezen. Ja hoor, staatssteun voor Opel  Waar gaat dit heen  |
henkway | zaterdag 15 november 2008 @ 18:48 |
quote: Ik denk dat ze Opel uit GM gaan tillen voor weinig , dat zou een goede deal zijn he?? Er zitten grote jongens achter joh |
Basp1 | zondag 16 november 2008 @ 11:26 |
quote:Op zaterdag 15 november 2008 18:48 schreef henkway het volgende:[..] Ik denk dat ze Opel uit GM gaan tillen voor weinig , dat zou een goede deal zijn he?? Er zitten grote jongens achter joh http://finance.google.com/finance?q=gm
Zie ik het nu goed dat het totaal aan GM aandelen "maar" 610.000.000 zijn.
Nou hoeveel aandelen zou opel vertegenwoordigen in het geheel? Stel dat eens even op 1/6 van het totaal . Zou dan opel overgenomen kunnen worden door op dit moment 300 miljoen dollar op tafel te leggen? |
Frezer | zondag 16 november 2008 @ 12:14 |
quote:Op zondag 16 november 2008 11:26 schreef Basp1 het volgende:[..] http://finance.google.com/finance?q=gmZie ik het nu goed dat het totaal aan GM aandelen "maar" 610.000.000 zijn. Nou hoeveel aandelen zou opel vertegenwoordigen in het geheel? Stel dat eens even op 1/6 van het totaal . Zou dan opel overgenomen kunnen worden door op dit moment 300 miljoen dollar op tafel te leggen? Het probleem daarbij is niet zozeer de prijs, maar ook de kosten die je er bij krijgt om het bedrijf draaiende te houden. Er zullen best wel wat Japanse en Europese Autobouwers zijn die op basis van de kostprijs heel GM kunnen overnemen. Echter moeten ze dan ook opdraaien voor het draaiende houden van de fabrieken, pensioenen, enz. Dan kom je dus op een veelvoud van de aanschafprijs uit |
Basp1 | zondag 16 november 2008 @ 12:22 |
quote:Op zondag 16 november 2008 12:14 schreef Frezer het volgende:Echter moeten ze dan ook opdraaien voor het draaiende houden van de fabrieken, pensioenen, enz. Dan kom je dus op een veelvoud van de aanschafprijs uit In nederland zit mijn pensioen toch echt bij een bedrijfsfonds, daar heeft mijn werkgever niets mee van doen, zou dat in duitsland ook niet zo zijn, of is het daar net zoals in de VS geregeld?
Verder ja je hebt je operationele kosten maar zolang de uiteindelijke producten met een winstmarge verkocht worden is daar niet zoveel mee aan de hand. |
henkway | zondag 16 november 2008 @ 12:23 |
quote:Op zondag 16 november 2008 12:14 schreef Frezer het volgende:[..] Het probleem daarbij is niet zozeer de prijs, maar ook de kosten die je er bij krijgt om het bedrijf draaiende te houden. Er zullen best wel wat Japanse en Europese Autobouwers zijn die op basis van de kostprijs heel GM kunnen overnemen. Echter moeten ze dan ook opdraaien voor het draaiende houden van de fabrieken, pensioenen, enz. Dan kom je dus op een veelvoud van de aanschafprijs uit Als de BOS methode wordt toegepast, dus aankoop tegen de marktwaarde, dan zal de prijs gelijk zijn aan wat de gek nu voor een internationale autofabriek wil geven van de omvang van Opel, ofwel een openbare veiling
Het zou voor Porsche / Mercedes / BMW ieder voor een derde, een leuke deal zijn, en het levert de GM US wel 3 miljard op |
Drugshond | maandag 17 november 2008 @ 11:50 |
quote:Philips legt productie in Drachten stilAMSTERDAM - Philips legt een deel van de productie van scheerapparaten in Drachten vanaf 24 november voor zes weken stil. Ongeveer zeshonderd van de 1400 medewerkers krijgen met de maatregel te maken. De stap past in een serie drastische maatregelen die ook Nederlandse concerns moeten nemen nu de economie wereldwijd in het slop zit. Het betrokken personeel zou tijdelijk ander werk krijgen, zoals het schoonmaken en verplaatsen van machines of het volgen van scholing. Daarnaast krijgen ze een week vrij. „Die periode rond de kerst was toch al ingepland”, aldus een woordvoerder. Philips heeft te maken met de teruglopende economie in Europa en de VS, waaronder de omzet van luxe artikelen als scheerapparaten te lijden heeft. Het concern is niet het enige bedrijf dat de pijn voelt: ook staalconcern Corus en chemieconcern DSM kondigden recent tijdelijke sluitingen van productielijnen aan. De zegsman van Philips verklaarde dat de tijdelijke maatregel onderdeel is van het beleid bij Philips om „het productieproces optimaal te sturen”. |
RM-rf | maandag 17 november 2008 @ 11:58 |
quote: Het zou vooral gaan om het 'garant-stellen' van de Duitse staat voor enkele leningen die Opel wilde afsluiten.
daarentegen is er vanuit de kant van de duitsers ook een duidelijke grens gesteld, waarbij ze willen voorkomen dat GM meer van hun verliezen op Opel afwend ... Opel zelf doet het best redelijk, maar GM zelf heeft net met wat boekhoudkundige trucjes 500 miljoen euro extra verlies via Opel afgeboekt... waarschijnlijk ook met het idee dat juist 'gulle' overheden verlieslijdende fabrieken meer steun zouden toezeggen.
Al die fabrieken die men voorheen naar Roemenie, of India verplaatst heeft hebben dan ook een probleempje dat die staten zeker niet bereid zijn bij te schieten bij financieringsproblemen van de fabriekseigenaren. |
Drugshond | maandag 17 november 2008 @ 14:17 |
quote:Op maandag 17 november 2008 11:58 schreef RM-rf het volgende:[..] Het zou vooral gaan om het 'garant-stellen' van de Duitse staat voor enkele leningen die Opel wilde afsluiten. daarentegen is er vanuit de kant van de duitsers ook een duidelijke grens gesteld, waarbij ze willen voorkomen dat GM meer van hun verliezen op Opel afwend ... Opel zelf doet het best redelijk, maar GM zelf heeft net met wat boekhoudkundige trucjes 500 miljoen euro extra verlies via Opel afgeboekt... waarschijnlijk ook met het idee dat juist 'gulle' overheden verlieslijdende fabrieken meer steun zouden toezeggen.Al die fabrieken die men voorheen naar Roemenie, of India verplaatst heeft hebben dan ook een probleempje dat die staten zeker niet bereid zijn bij te schieten bij financieringsproblemen van de fabriekseigenaren. Exact, Daarom heeft destijds de overheid Fokker ook niet geholpen. Die steunoperatie zou dan via omwegen rechtstreeks bij Diamler belanden. Of je moet de banden met het moederbedrijf losknippen. Maar geen idee of Opel daarvoor voldoende autonoom is. Het is wel een redelijk bekend merk in Europa. |
Drugshond | maandag 17 november 2008 @ 14:20 |
Geen idee of dit ook voor Europa geldt (denk het wel).quote:Citigroup's Pandit to Reduce Headcount by 50,000, Cut ExpensesNov. 17 (Bloomberg) -- Citigroup Inc., the fourth-biggest U.S. bank by market value, plans to eliminate 50,000 jobs, or about 14 percent of the workforce as of Sept. 30, and reduce expenses by 20 percent from their peak as the global economy contracts. Chief Executive Officer Vikram Pandit is scheduled to announce the plan to employees today. The reductions were disclosed in a presentation posted on New York-based Citigroup's Web site. Banks and brokerages worldwide have shed almost 160,000 jobs since the subprime mortgage market collapsed last year, sparking a credit crisis. |
Lifesaver48 | maandag 17 november 2008 @ 14:42 |
Tijd voor een nieuwe 'Houd Daf op de weg'-actie. Iemand die zich dat nog kan herinneren? Ik heb daar volgens mij nog 100 gulden inzitten.  |
Basp1 | maandag 17 november 2008 @ 15:06 |
quote: Een kennis van me die bij BNP in parijs werkt vertelde dat in london bij de finaciele bedrijven ongeveer 25% van de medewerkers eruit zijn.
Maar misschien kan iemand hier die zelf in de financiele industrie in london daar wat meer informatie over geven.
Dat was ook natuurlijk een vorm van leverage, een teveel aan personeel. |
Drugshond | maandag 17 november 2008 @ 15:09 |
quote:Op maandag 17 november 2008 14:42 schreef Lifesaver48 het volgende:Tijd voor een nieuwe 'Houd Daf op de weg'-actie. Iemand die zich dat nog kan herinneren? Ik heb daar volgens mij nog 100 gulden inzitten. Ja hoor.... 100 piek voor een fabriek was toen de slogan. En DAF is daar behoorlijk sterk uitgekomen. |
Lifesaver48 | maandag 17 november 2008 @ 15:16 |
quote:Op maandag 17 november 2008 15:09 schreef Drugshond het volgende:[..] Ja hoor.... 100 piek voor een fabriek was toen de slogan. En DAF is daar behoorlijk sterk uitgekomen. We hebben alleen nooit ons geld teruggehad... meen ik. Of wel? Is ook alweer zo lang geleden. |
SeLang | maandag 17 november 2008 @ 15:42 |
DAF is toch ook failliet gegaan en heeft toen een doorstart gemaakt. Alle aandeelhouders hun geld kwijt.
Overigens was DAF mijn eerste aandeel Veel te hoog gekocht op ~f25 en met dik verlies verkocht op ~f22 ofzo, vlak voordat het aandeel echt door het putje ging en op nul eindigde. f120 verlies plus kosten |
Frezer | maandag 17 november 2008 @ 18:59 |
quote:Op zondag 16 november 2008 12:22 schreef Basp1 het volgende:[..] In nederland zit mijn pensioen toch echt bij een bedrijfsfonds, daar heeft mijn werkgever niets mee van doen, zou dat in duitsland ook niet zo zijn, of is het daar net zoals in de VS geregeld? Verder ja je hebt je operationele kosten maar zolang de uiteindelijke producten met een winstmarge verkocht worden is daar niet zoveel mee aan de hand. Tav pensioenen heb je idd gelijk, die zijn in Europa wat beter geregeld als in de US. |
Frezer | maandag 17 november 2008 @ 19:04 |
quote:Op zondag 16 november 2008 12:23 schreef henkway het volgende:Het zou voor Porsche / Mercedes / BMW ieder voor een derde, een leuke deal zijn, en het levert de GM US wel 3 miljard op Porsche heeft VW al. Voor MB en BMW zou het idd een goede aanvulling zijn, ook omdat ze zelf nogal vervuilende auto's maken; door een fabrikant van zuinige auto's in te lijven kunnen ze een stuk makkelijker aan de milieu eisen voldoen.
Maar goed, voor GM zal die 3 miliard niet meer dan uitstel van executie zijn.quote:Op maandag 17 november 2008 15:42 schreef SeLang het volgende:DAF is toch ook failliet gegaan en heeft toen een doorstart gemaakt. Alle aandeelhouders hun geld kwijt. Overigens was DAF mijn eerste aandeel  Veel te hoog gekocht op ~f25 en met dik verlies verkocht op ~f22 ofzo, vlak voordat het aandeel echt door het putje ging en op nul eindigde. f120 verlies plus kosten Het failisement van DAF was grotendeels een actie van Rijkman Groenink, over smeerlappen gesproken, . |
Samson | maandag 17 november 2008 @ 19:12 |
Maar wat voor discussie wil je eigenlijk voeren met dit topic  |
Drugshond | dinsdag 18 november 2008 @ 08:25 |
quote: Eerder een opsomming van bedrijven met bijbehorende ontslagronden. Wellicht als daar spraakmakende namen in voorkomen deze nog even apart in een topic vermelden.
Bulls, Bears & Bucks #49: 50.000 banen weg bij Citigroup was een springplank voor het AEX-forum. Geen idee waar dit zal eindigen. |
Paupermans | dinsdag 18 november 2008 @ 10:07 |
quote:Op maandag 17 november 2008 19:04 schreef Frezer het volgende:[..] Porsche heeft VW al. Voor MB en BMW zou het idd een goede aanvulling zijn, ook omdat ze zelf nogal vervuilende auto's maken; door een fabrikant van zuinige auto's in te lijven kunnen ze een stuk makkelijker aan de milieu eisen voldoen. Onzin, een BMW 316i is zuiniger, krachtiger en milieuvriendelijker dan een Opel Vectra 1.6. Ook de zes-cilinders van BMW zijn enorm zuinig vergeleken met andere merken. En wat dacht je van Efficient Dynamics dat ze al een tijdje leveren? Daar kan Opel nog heel wat van leren. |
RM-rf | dinsdag 18 november 2008 @ 10:23 |
De Borgstelling voor Opel is voorlopig van de baan: De duitsers hebben na een 'constructief' gesprek tussen duitse overheid en het Opel concern gemeld dat er geen direkte behoefte bij Opel aan het geld is en enkel gesteld dat er momenteel een constructief onderzoek gedaan wordt naar een mogelijke financiering die eind december eventueel een miljard euro zou betreffen als daartoe bereidheid bestaat bij Opel....
Mocht dat zo zijn, vermoed ik wel dat er tevens een oplossing moet komen voor een krediet van 2 miljard euro die opel nu aan zijn moederconcern GM geleend heeft (en wat GM onder de huidige omstandigheden nooit kan terugbetalen), en de eventuele problemen rondom de '100%-verweving in het GM-concern' die als nadelig gezien wordt .... Het lijkt erop te duiden dat het zeer goed mogelijk is dat tegen december de duitse overheid idd bereid zou zijn met een krediet over de brug te komen, echter (mogelijk/waarschijnlijk) onder de voorwaarde dat GM dan zn 100% deelname in Opel iig deels afstoot, mogelijk wordt dat krediet van 2 miljard ook als 'ruilmiddel' meegenomen ...
Ik denk trouwens niet dat GM op dat punt te benijden is, als ze gedwongen worden Opel tegen redelijk ongunstige voorwaarden 'op te geven' verliezen ze nu juist een van de gezondere delen van hun concern en worden hun problemen vele malen erger.
http://www.zeit.de/online/2008/47/opel-merkel-krisengipfel |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 18 november 2008 @ 11:47 |
quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:23 schreef RM-rf het volgende:De Borgstelling voor Opel is voorlopig van de baan: De duitsers hebben na een 'constructief' gesprek tussen duitse overheid en het Opel concern gemeld dat er geen direkte behoefte bij Opel aan het geld is en enkel gesteld dat er momenteel een constructief onderzoek gedaan wordt naar een mogelijke financiering die eind december eventueel een miljard euro zou betreffen als daartoe bereidheid bestaat bij Opel.... Mocht dat zo zijn, vermoed ik wel dat er tevens een oplossing moet komen voor een krediet van 2 miljard euro die opel nu aan zijn moederconcern GM geleend heeft (en wat GM onder de huidige omstandigheden nooit kan terugbetalen), en de eventuele problemen rondom de '100%-verweving in het GM-concern' die als nadelig gezien wordt .... Het lijkt erop te duiden dat het zeer goed mogelijk is dat tegen december de duitse overheid idd bereid zou zijn met een krediet over de brug te komen, echter (mogelijk/waarschijnlijk) onder de voorwaarde dat GM dan zn 100% deelname in Opel iig deels afstoot, mogelijk wordt dat krediet van 2 miljard ook als 'ruilmiddel' meegenomen ... Ik denk trouwens niet dat GM op dat punt te benijden is, als ze gedwongen worden Opel tegen redelijk ongunstige voorwaarden 'op te geven' verliezen ze nu juist een van de gezondere delen van hun concern en worden hun problemen vele malen erger. http://www.zeit.de/online/2008/47/opel-merkel-krisengipfel ik gok het ook de duitse overheid gaat pas geld geven wanneer opel afgesplitst is van gm |
henkway | dinsdag 18 november 2008 @ 12:44 |
quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:[..] ik gok het ook de duitse overheid gaat pas geld geven wanneer opel afgesplitst is van gm dus volledige verzelfstandiging Opel en Saab elimineren |
Drugshond | donderdag 20 november 2008 @ 14:45 |
quote:’Massa-ontslagen door kredietcrisis’DEN HAAG (AFN) - Als de overheid en de financiële sector niet snel greep krijgen op de kredietcrisis, gaan er in de Nederlandse industrie op grote schaal banen verloren. “Zeg maar gerust massa-ontslagen”, zo liet Jan Kamminga, voorzitter van de brancheorganisatie FME-CWM voor de technisch industriële sector donderdag weten. Volgens Kamminga levert de crisis in het bankwezen “een grote bedreiging op voor de industrie”. Overheden en banken moeten dan ook snel ervoor zorgen dat het bancaire systeem weer gaat werken, aldus Kamminga in een aflevering van Forum Video, een internetprogramma van werkgeversorganisatie VNO-NCW. Binnen de industrie is grote onrust ontstaan nadat kredietverzekeraar Atradius vorige week zo’n 20.000 bedrijven op de ’zwarte lijst’ had gezet omdat die als gevolg van de kredietcrisis en de economische achteruitgang niet meer voldoende kredietwaardig zouden zijn. Heel ernstig“De telefoon staat hier roodgloeiend”, aldus Kamminga. De maatregel van Atradius zet volgens de FME-voorzitter “de bijl aan de exportpositie” van de industrie. “65 procent van onze afzet gaat naar het buitenland. Het is echt heel ernstig als je daarin niet wordt gesteund”. Voor bedrijven die tijdelijk in de problemen komen, biedt een verruiming van de regeling voor werktijdverkorting, een wetsvoorstel waaraan minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) werkt, soelaas. “Maar als de crisis voortduurt, helpt werktijdverkorting ook niet meer en staan we voor ontslagen”. |
damian5700 | donderdag 20 november 2008 @ 15:09 |
In de Verenigde Staten doen ze het net even anders:
(CNN) -- Some lawmakers lashed out at the CEOs of the Big Three auto companies Wednesday for flying private jets to Washington to request taxpayer bailout money.
http://edition.cnn.com/20(...)toryview#cnnSTCVideo (derde filmpje)
Daar is het een duivels dilemma. $ 25 miljard dollar belastinggeld in een vervuilende weinig innovatieve sector stoppen met alleen effecten op de korte termijn (immers is voor een groot deel het probleem de vraag) of daar niet mee instemmen en impliciet de banen van honderdduizenden op het spel zetten waarbij ook neveneffecten van ontslag, bijvoorbeeld betalingsproblemen waardoor creditcardmaatschappijen in zwaar weer terecht gaan komen.
Het verhaal is (symbolisch gezien) niet bepaald geloofwaardig als er met drie afzonderlijke privéjets naar Washington word gevlogen voor overheidssteun. |
Drugshond | donderdag 20 november 2008 @ 15:36 |
quote:Op donderdag 20 november 2008 15:09 schreef damian5700 het volgende:In de Verenigde Staten doen ze het net even anders: (CNN) -- Some lawmakers lashed out at the CEOs of the Big Three auto companies Wednesday for flying private jets to Washington to request taxpayer bailout money. http://edition.cnn.com/20(...)toryview#cnnSTCVideo (derde filmpje) Daar is het een duivels dilemma. $ 25 miljard dollar belastinggeld in een vervuilende weinig innovatieve sector stoppen met alleen effecten op de korte termijn (immers is voor een groot deel het probleem de vraag) of daar niet mee instemmen en impliciet de banen van honderdduizenden op het spel zetten waarbij ook neveneffecten van ontslag, bijvoorbeeld betalingsproblemen waardoor creditcardmaatschappijen in zwaar weer terecht gaan komen. Het verhaal is (symbolisch gezien) niet bepaald geloofwaardig als er met drie afzonderlijke privéjets naar Washington word gevlogen voor overheidssteun. Gewoon failliet laten gaan. Investeerders nemen de lucratieve onderdelen wel over. Stork is flink gegroeid na het faillissement van Fokker. Het is namelijk niet zo dat de luchtvaart ontwikkeling helemaal weg is uit Nederland. Maar goed wat is de toegevoegde waarde van GM,F,Crysler ?!? |
Drugshond | donderdag 20 november 2008 @ 15:41 |
quote:CWI: daling werkloosheid voorbijDe daling van de werkloosheid is bijna voorbij. Dat concludeert het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) uit de cijfers over het aantal werkzoekenden in oktober. In die maand nam het aantal werklozen met negenhonderd af. Begin dit jaar daalde het aantal werkzoekenden nog met vijfduizend per maand. In september was de afname 3600. In juni voorspelde het CWI nog dat de werkloosheid volgend jaar naar een historisch laag niveau zou dalen. Het centrum ging toen nog uit van een economische groei van 1,75 procent. Inmiddels is het de vraag of de economie volgend jaar wel groeit. Voor eind dit jaar werden in juni nog 407 duizend werklozen verwacht en voor eind volgend jaar 374 duizend werklozen. Met momenteel 408 duizend werkzoekenden komt de prognose van juni aardig in de buurt. De raming voor volgend jaar moet volgens het CWI waarschijnlijk worden bijgesteld. De raming wordt volgens een woordvoerder gemaakt op basis van cijfers van het Centraal Plan Bureau. "We wachten dus de cijfers voor december af voordat we de verwachting voor volgend jaar aanpassen." De Europese Commissie schreef begin deze maand al in een rapport dat de Nederlandse werkloosheid gaat toenemen. Dat zou komen door de financiële crisis. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt vandaag veel minder werklozen dan het CWI. Tussen augustus en oktober waren volgens het CBS gemiddeld 276 duizend personen werkloos. Vorig jaar nam het aantal werklozen volgens het CBS maandelijks met zesduizend af. Dit jaar is dat gemiddeld tweeduizend. De afgelopen maand daalde het aantal werklozen nog enigszins, maar omdat dit in oktober altijd het geval is kan het volgens het CBS beter worden gezien als een stijging. "Het zal de komende tijd moeten blijken of dit aanhoudt", zegt een woordvoerder. Het verschil tussen de cijfers van het CBS en het CWI komt volgens de woordvoerder doordat het CWI alle niet werkende werkzoekenden meerekent die bij het CWI staan ingeschreven. Het CBS telt alleen de mensen mee die op korte termijn aan de slag kunnen en zelf actief op zoek zijn naar een baan. Ook telt het CBS mensen mee die op deze manier bij een uitzendbureau naar werk zoeken. |
#ANONIEM | donderdag 20 november 2008 @ 15:43 |
Topictitel algemener gemaakt op verzoek van topicstarter Drugshond |
damian5700 | donderdag 20 november 2008 @ 15:45 |
quote:Op donderdag 20 november 2008 15:36 schreef Drugshond het volgende:[..] Gewoon failliet laten gaan. Investeerders nemen de lucratieve onderdelen wel over. Stork is flink gegroeid na het faillissement van Fokker. Het is namelijk niet zo dat de luchtvaart ontwikkeling helemaal weg is uit Nederland. Maar goed wat is de toegevoegde waarde van GM,F,Crysler ?!? Dikke, vervuilende SUV's? Als het enkel over deze bedrijven gaat en die CEO's dan is mijn keuze snel bepaald, maar het gaat ook over veel arbeidsplaatsen, bedrijven die gerelateerd zijn aan de auto-industrie en neveneffecten. Ik denk dat de rapen helemaal gaar zijn wanneer miljoenen arbeiders hun baan verliezen. |
Drugshond | donderdag 20 november 2008 @ 16:02 |
quote:Op donderdag 20 november 2008 15:45 schreef damian5700 het volgende:[..] Dikke, vervuilende SUV's? Als het enkel over deze bedrijven gaat en die CEO's dan is mijn keuze snel bepaald, maar het gaat ook over veel arbeidsplaatsen, bedrijven die gerelateerd zijn aan de auto-industrie en neveneffecten. Ik denk dat de rapen helemaal gaar zijn wanneer miljoenen arbeiders hun baan verliezen. it's inevitable (brace for impact) |
Boris_Karloff | donderdag 20 november 2008 @ 16:33 |
quote:Op donderdag 20 november 2008 15:45 schreef damian5700 het volgende:[..] Dikke, vervuilende SUV's? Als het enkel over deze bedrijven gaat en die CEO's dan is mijn keuze snel bepaald, maar het gaat ook over veel arbeidsplaatsen, bedrijven die gerelateerd zijn aan de auto-industrie en neveneffecten. Ik denk dat de rapen helemaal gaar zijn wanneer miljoenen arbeiders hun baan verliezen. Hoe zouden ze dan geholpen moeten worden. Misschien maar wetten aannemen die het Amerikanen verplichten om een Amerikaanse bak te rijden?
Kapitaalinjecties klint leuk, maar lost het probleem niet op. Dan staan ze over 6 maanden weer om geld te brullen. |
damian5700 | donderdag 20 november 2008 @ 16:54 |
quote:Op donderdag 20 november 2008 16:33 schreef Boris_Karloff het volgende:[..] Hoe zouden ze dan geholpen moeten worden. Misschien maar wetten aannemen die het Amerikanen verplichten om een Amerikaanse bak te rijden? Kapitaalinjecties klint leuk, maar lost het probleem niet op. Dan staan ze over 6 maanden weer om geld te brullen. Ik had het dan ook over een duivels dilemma. |
Drugshond | vrijdag 21 november 2008 @ 14:11 |
quote:VNO-NCW verwacht golf van ontslagenDen Haag, 21 nov. Honderden bedrijven zitten in ernstige problemen en staan op het punt massaal werknemers te ontslaan. De situatie bij talrijke bedrijven in Nederland verslechtert dramatisch als gevolg van de internationale kredietcrisis. Dat zei Bernard Wientjes, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW vanmorgen in Den Haag, voorafgaand aan kabinetsberaad over steunmaatregelen voor de economie. „We praten niet meer over een geleidelijke recessie. Bedrijven kampen met een abrupte uitval van de vraag, in een omvang die ik als ondernemer nog nooit heb meegemaakt”, zei de werkgeversvoorzitter. Wientjes wees erop dat vele honderden bedrijven, van kleine ondernemingen tot grote internationals, de omzet acuut met tientallen procenten zien inzakken. Zo komen er in de haven van Rotterdam veel minder schepen uit China aan, doordat bedrijven hun voorraden in rap tempo afbouwen. Vakbonden en werkgevers dringen er bij het kabinet op aan zo snel mogelijk met een pakket maatregelen te komen om de economie gaande te houden. „De urgentie is zo groot dat we geen uitstel meer kunnen hebben”, zei Wientjes. „ De situatie is bloedlink”, zei René Paas, voorzitter van de christelijke vakcentrale CNV. „Het vergt een uiterste krachtinspanning om banen en investeringen veilig te stellen”, aldus Paas. De sociale partners pleiten niet alleen voor werktijdverkorting, waarbij personeel tijdelijk de WW ingaat maar tegelijkertijd in dienst blijft en bijgeschoold kan worden. Ook zijn forse investeringen van de overheid nodig in bouwprogramma’s en infrastructurele projecten. Daarnaast moeten bedrijven de mogelijkheid krijgen om investeringen vervroegd te kunnen afschrijven zodat ze over meer geld beschikken. Het wordt steeds moeilijker kredieten te krijgen, zei Wientjes. Wientjes noch Agnes Jongerius, voorzitter van de vakcentrale FNV, zei er op uit te zijn „zieke” bedrijven in leven te houden. |
henkway | vrijdag 21 november 2008 @ 15:40 |
quote: schijnt dat de slurpers weer goed verkopen hoor |
HenryHill | zaterdag 22 november 2008 @ 14:05 |
Op weg naar de echte filevrije donderdag! |
Martijn_77 | zondag 23 november 2008 @ 12:32 |
[Centraal] Massa ontslagen (deel 1) |
Drugshond | donderdag 27 november 2008 @ 09:59 |
quote:Woolworths vraagt uitstel van betaling aan27-11-2008 | Gepubliceerd 09:54 De Britse warenhuisketen Woolworths heeft donderdag uitstel van betaling aangevraagd. De ruim achthonderd winkels blijven voorlopig open, maar 30.000 arbeidsplaatsen lopen gevaar.Het bijna honderd jaar oude Woolworths gaat gebukt onder een hoge schuld en de afzwakkende consumentenbestedingen in Groot-Brittannië. De aanvraag voor surseance komt nadat onderhandelingen over een verkoop van de winkels van Woolworths mislukten. Het bedrijf heeft een schuld van 385 miljoen pond sterling (459 miljoen euro). Accountantsbureau Deloitte is ingehuurd om de faillissementsaanvraag af te handelen. Naast de warenhuistak van Woolworths heeft ook de dvd-verzenddivisie Entertainment UK uitstel van betaling aangevraagd. Woolworths opende zijn eerste winkel in 1909. Het bedrijf verkoopt artikelen variërend van snoepgoed tot huishoudelijke apparaten. Britse detailhandelaars lijden zwaar onder de zwakke Britse economie omdat mensen daardoor minder geld uitgeven. |
Drugshond | dinsdag 2 december 2008 @ 08:09 |
quote:Corus vraagt grootschalige werktijdverkorting aan
IJMUIDEN - Corus heeft maandag werktijdverkorting aangevraagd bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het gaat om een periode van zes weken vanaf de eerste week van januari. Dat bevestigde bestuurder Jos Duinhoven van vakbond FNV Bondgenoten maandag.
Er wordt voor ongeveer 4600 medewerkers van Corus Staal in IJmuiden werktijdverkorting aangevraagd. Dat is ongeveer de helft van de mensen die werkzaam is bij dit onderdeel van Corus.
Na goedkeuring krijgen de werknemers een WW-uitkering van 70 procent van hun huidige loon. Corus betaalt de resterende 30 procent.
Na de zes weken kan Corus tot drie keer toe een nieuwe aanvraag doen voor een periode van wederom zes weken, als het daarvoor toestemming krijgt van de bonden.
Cao
Al eerder werd duidelijk dat het staalconcern het moeilijk heeft. Tijdens de onderhandelingen over een nieuwe cao, legde het CNV zich begin november al neer bij een kortlopende crisis-cao.
De CNV'ers namen vanwege de economische onzekerheid genoegen met een loonsverhoging van 1,75 procent per oktober. De omstandigheden waren volgens de CNV-onderhandelaar in korte tijd zo verslechterd dat er begrip was dat "Corus zich concentreerde op zaken die nodig zijn om door deze moeilijke tijd heen te komen".
Sociale Zaken
Corus is niet het enige bedrijf dat zich heeft gemeld bij het ministerie. Bij Sociale Zaken klopten zondag nog veertien andere bedrijven aan voor werktijdverkorting.
Het ministerie stelde de bijzondere regeling voor bedrijven die omzetverlies hebben door de financiële crisis zondag open tot 1 januari 2009.
De aanvragen komen uit het hele land en zijn afkomstig uit onder meer metaal/elektrotechnische industrie, toeleveranciers in de auto-industrie, en transport, aldus Sociale Zaken. Ai Ai ai..... In 6 wkn is die ellende niet over.... sterker nog over 6 mnd verwacht ik geen duidelijke progressie |
RM-rf | dinsdag 2 december 2008 @ 10:12 |
Overigens, de cijfers in duitsland van de consumentenbestedingen vallen reuze mee, de middenstand is zeer enthousiast over de kerstinkopp in November tot nu toe en alhoewel de consumentenbstedingen in Oktober idd flink terugvielen blef heet ver boven de negatieve prognoses...
Wat wél een probleem kan zijn is het grootschalig wegvallen van industrie-opdrachten tussen bedrijven (16% teruggang in de bestellingen voor machinebouw: http://www.tagesschau.de/wirtschaft/industrie102.html)... alle ondernemingen hebben in oktober soms wat rigide ingegrepen en een stevige spaarkoers ingesteld en veel opdrachten gestorneerd .. Als de consumptie echter ook tot aan eind december een 'motor' blijkt te zijn en sterker de bstedingen omhoog jaagt kan hetw el eens zijn dat de terugval een erg korte was..quote:Einzelhandel singt "O du fröhliche" Nach der Flaute im Oktober erlebte der Einzelhandel einen Blitzstart ins Weihnachtsgeschäft. Auch Karstadt-Konzernmutter Arcandor ist "wirklich zufrieden."
"In den Karstadt-Häusern und auch bei Quelle ist insbesondere das vergangene Wochenende gut gelaufen," schwärmte ein Arcandor-Sprecher gegenüber dpa-AFX. Von einer spürbaren Krise könne man nicht reden. "Die Finanzkrise ist offenbar bei den deutschen Verbrauchern noch nicht angekommen". http://boerse.ard.de/content.jsp?key=dokument_324176 |
JohnDope | dinsdag 2 december 2008 @ 12:40 |
quote:Op dinsdag 2 december 2008 08:09 schreef Drugshond het volgende:[..] Ai Ai ai..... In 6 wkn is die ellende niet over.... sterker nog over 6 mnd verwacht ik geen duidelijke progressie Ik denk dat over 6 maanden de financiële crisis pas echt gaat beginnen. |