heel interessante sitequote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:48 schreef pfaf het volgende:
[..]
Geniale site! Ik kende de Nederlandse variant, maar deze is toch weer anders. Vreemd idee ook, dat tot bijna in Polen dezelfde Wiki gebruikt kan worden.
Maar als je het schrijft zie je dat de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse variant wel groot zijn, het woordbeeld doet heel anders aan omdat ze de Duitse ü voor ‘onze’ u gebruiken, en de ‘ä’ e.d. en natuurlijk die zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter. Ik moet dat wel echt in m'n hoofd uitspreken soms om door te hebben wat er nu staat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:32 schreef rulerofdeath het volgende:
aj plat duuts goat sprek'n dan könt ze oe an de grens met pool'n nog verstoan
ik moet het af en toe ook wel in mijn hoofd oplezen om goed te kunnen zien wat ze bedoelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar als je het schrijft zie je dat de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse variant wel groot zijn, het woordbeeld doet heel anders aan omdat ze de Duitse ü voor ‘onze’ u gebruiken, en de ‘ä’ e.d. en natuurlijk die zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter. Ik moet dat wel echt in m'n hoofd uitspreken soms om door te hebben wat er nu staat.
Typisch overigens dat op dat kaartje de Markerwaard ingepolderd is (en wel grappig dat Urk inderdaad – correct – geel is, alleen dat is wat lastig te zien).
Oostfries in ieder geval in het westen van Duitsland, die vlekken in het oosten zijn de grote meren in Mecklenburg denk ik (aangezien ze ook wit zijn) en dat laatste vlekje zal wel nog een ander dialect gebied zijn, een hoog-duits dialect waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:15 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
ik moet het af en toe ook wel in mijn hoofd oplezen om goed te kunnen zien wat ze bedoelen.
dat kaartje was me niet eens opgevallen
ik vroeg me wel af wat die loze plekken in duitsland zijn.
Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat dat het gebied rond de stad Clausthal is, en daarover heb ik gevonden dat:quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Oostfries in ieder geval in het westen van Duitsland, die vlekken in het oosten zijn de grote meren in Mecklenburg denk ik (aangezien ze ook wit zijn) en dat laatste vlekje zal wel nog een ander dialect gebied zijn, een hoog-duits dialect waarschijnlijk.
Dus immigranten uit het Ertsgebergte, en dat ligt een stuk zuidelijker, op de grens met Tsjechië.quote:Der äußerste Südosten um Bad Sachsa ist bereits nordthüringisch-sprachig. Im Oberharz zwischen Lautenthal und St. Andreasberg (einschl. Clausthal-Zellerfeld) gibt es eine weitere mitteldeutsche Enklave, durch Einwanderer aus dem Erzgebirge vor ein paar Jahrhunderten entstanden. Die Unterschiede zwischen den mitteldeutschen und den niedersächsischen Gebieten bleiben auch nach dem Sprachwechsel spürbar.
http://reese.linguist.de/Laender/niedersachsen.html
Ah, goed gevonden, dat leidde mij snel tot Erzgebirgisch op de Duitse Wikipedia.quote:Op maandag 20 oktober 2008 21:01 schreef freako het volgende:
[..]
Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat dat het gebied rond de stad Clausthal is, en daarover heb ik gevonden dat:
[..]
Dus immigranten uit het Ertsgebergte, en dat ligt een stuk zuidelijker, op de grens met Tsjechië.
En uit turf, jenever en achterdocht heeft God de Drenthen gewrocht.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:27 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik kan niet begrijpen dat je het Twents een mooie taal vindt, maar dat komt misschien meer omdat ik het direct associeer met het land der duisternis, in armoede en naargeestigheid geworpen, verlaten door de industriëlen (en de rest van de wereld).
Dat rijmt niet, dus is het niet waar.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:44 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Uit coke en speed zal je bedoelen.
Wat betekent dat?quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:47 schreef liefhart het volgende:
even de siebels in de ton gooien
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |