abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62317738
Hallo,

In Nederland is polygamie verboden. Maar dat is een hele oude wet (uit 1804). Het kwam uit een tijd dat monogamie de norm was. We leven nu in een samenleving waar de normen en waarden veranderd zijn op dit vlak. Ik pleit daarom voor legalisering van polygamie op basis van westerse normen en waarden, zoals vrije keus, gelijkheid van partners, geen minderjarige als partner en de mogelijkheid om te kiezen voor een polygynien (één man met meerdere partners).of een polyandrisch huwelijk (één vrouw met meerdere partners). Dat lijkt mij beter aansluiten bij de huidige voorkeuren die er leven in jet multiculturele Nederland. Wat vinden jullie daarvan?

Groetjes, lovingmore
pi_62318051
Je insinueert dat polygamie tegenwoordig alom geaccepteerd is als westerse norm? Dat is ronduit lachwekkend. Dan moet ik je toch teleurstellen; de communis opinio neigt nog steeds naar monogamie.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:35:13 #3
230346 mike_hunt
The Beast Within
pi_62318070
monogamie is niet menselijk
Blessed is he who reads aloud the words of the Prophecy.
And blessed are those who hear.
Do not seal up the words of the Prophecy, for the time is near.
Behold, I am coming soon
pi_62318097
Ow sorry ik gaf een serieuze reactie omdat ik niet gezien had dat je een kutkloon bent. Heeft er iemand nog een slotje?
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_62318114
Ik zie niet in waarom dit zou moeten. Je kan met iedereen samenwonen en leven als je dat wil, maar je kan maar met één iemand trouwen. Laten we dat maar zo houden, anders wordt het zo'n puinpak. Dan kan je bijvoorbeeld hertrouwen zonder eerst te scheiden, dat zorgt weer voor allerlei juridische problemen.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:42:37 #6
230346 mike_hunt
The Beast Within
pi_62318245
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:36 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik zie niet in waarom dit zou moeten. Je kan met iedereen samenwonen en leven als je dat wil, maar je kan maar met één iemand trouwen. Laten we dat maar zo houden, anders wordt het zo'n puinpak. Dan kan je bijvoorbeeld hertrouwen zonder eerst te scheiden, dat zorgt weer voor allerlei juridische problemen.
amen
Blessed is he who reads aloud the words of the Prophecy.
And blessed are those who hear.
Do not seal up the words of the Prophecy, for the time is near.
Behold, I am coming soon
pi_62318351
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:42 schreef mike_hunt het volgende:

[..]

amen
Heeft geen donder met geloof te maken. Ik ben dan ook absoluut niet gelovig. Het is gewoon onhandig en slaat ook nergens op. Als je je niet aan 1 persoon wil binden, trouw dan niet, simpel. Als je deze wet aanpast, moet je zoveel andere wetten ook gaan aanpassen, dat is nou nog is zonde van de tijd en geld, want het levert namelijk 0,0 op.
pi_62319536
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:34 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
Je insinueert dat polygamie tegenwoordig alom geaccepteerd is als westerse norm? Dat is ronduit lachwekkend. Dan moet ik je toch teleurstellen; de communis opinio neigt nog steeds naar monogamie.
Nee, dat suggereer ik niet. Maar ik zie ook in de praktijk dat niet iedereen monogaam is! Ja, de communis opinio is de norm monogamie. We zijn monogaam opgevoed en denken dat dat normaal is. Nogmaals, niet iedereen is monogaam. Dus beaseer het staatshuwelijk op monogamie en polygamie denk ik dan. Dat sluit beter aan op de huidige normen en waarden.
pi_62319656
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:35 schreef mike_hunt het volgende:
monogamie is niet menselijk
Monogamie èn polygamie zijn menselijk, inderdaad niet alléén monogamie. De Nederlandse overheid legt ons helaas met het verbod op polygamoe die norm op.
pi_62319680
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:47 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Heeft geen donder met geloof te maken. Ik ben dan ook absoluut niet gelovig. Het is gewoon onhandig en slaat ook nergens op. Als je je niet aan 1 persoon wil binden, trouw dan niet, simpel. Als je deze wet aanpast, moet je zoveel andere wetten ook gaan aanpassen, dat is nou nog is zonde van de tijd en geld, want het levert namelijk 0,0 op.
omg...

Dat je niet gelovig bent betekent niet dat je de basis van het Christendom niet hoeft te kennen
pi_62319701
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:36 schreef Tja..1986 het volgende:
Je kan inderdaad samenwonen met wie je wilt via samenlevingscontract. Dat is een vooruitgang in Nederland. Maar je mag nog steeds niet trouwen met meerdere personen. Dus is er sprake van rechtsongelijkheid..... Je kan de wet aanpassen. Andere landen in de wereld hebben daar ervaring mee.
pi_62319739
quote:

[..]

Er zijn Nederlanders die graag met meerdere mensen willen trouwen. Pas de ouderwetse staatshuwelijk die gebaseerd is op uitsluitend de morele norm monogamie dan aan aan de huidige wensen die leven in het multiculturele Nederland.
pi_62319794
quote:

[..]

Dat is waar. De secularisatie (ontkerkelijking) in Nederland is vergevorderd. Evenals in België. Maar we zijn wel sterk beïnvloed van jongs af aan door monogaam denken. We worden al vroeg op een bepaald spoor gezet. Het lijkt me belangrijk om mensen te laten opgroeien met monogamie en polygamie. Ze zijn allebei goed als zodanig. Ik vind het verwerpelijk dat de overheid haar burgers een norm oplegt. Ze is dan niet meer neutraal meer maar treedt op als zedenmeester. Dat lijkt me echt achterhaald.
pi_62319834
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:07 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

omg...

Dat je niet gelovig bent betekent niet dat je de basis van het Christendom niet hoeft te kennen
Ik ken de basis van het christendom vrij goed. Maar ik vind dat je als overheid niet de ethische norm van monogamie aan de burgers mag opleggen.
pi_62319984
Elke wet heeft wel op de een of andere manier zijn oorsprong in de ethiek, zij het direct of indirect, wil jij leven in een land zonder wetten? Zolang verreweg het grootste gedeelte van Nederland liever niet heeft dat er hier polygamie is toegestaan zal dit ook nog wel even zo blijven.
pi_62320024
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:33 schreef SiestaGuru het volgende:
Elke wet heeft wel op de een of andere manier zijn oorsprong in de ethiek, zij het direct of indirect, wil jij leven in een land zonder wetten? Zolang verreweg het grootste gedeelte van Nederland liever niet heeft dat er hier polygamie is toegestaan zal dit ook nog wel even zo blijven.
Het staatshuwelijk is verouderd. Het is niet meer van deze tijd. Je sluit je ogen voor de wat er werkelijk gebeurt in de praktijk van alledag. De meeste mensen geloven dat een mens niet van nature monogaam is. Waarom dan niet de wet aanpassen?
pi_62320077
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:36 schreef lovingmore het volgende:

[..]

Het staatshuwelijk is verouderd. Het is niet meer van deze tijd. Je sluit je ogen voor de wat er werkelijk gebeurt in de praktijk van alledag. De meeste mensen geloven dat een mens niet van nature monogaam is. Waarom dan niet de wet aanpassen?
De meeste mensen? Ik weet niet over wie jij het hebt hoor, jij bent de eerste in lange tijd die ik dit heb horen zeggen. Kom jij maar eens met goede cijfers waaruit jouw punt naar voren komt, dan praten we verder. Bovendien er zijn veel zaken waar de gemiddelde Nederlander tegen is (belasting verhoging bijvoorbeeld), maar dat betekend niet altijd dat het slecht is.
pi_62320164
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:41 schreef SiestaGuru het volgende:

[..]

De meeste mensen? Ik weet niet over wie jij het hebt hoor, jij bent de eerste in lange tijd die ik dit heb horen zeggen. Kom jij maar eens met goede cijfers waaruit jouw punt naar voren komt, dan praten we verder. Bovendien er zijn veel zaken waar de gemiddelde Nederlander tegen is (belasting verhoging bijvoorbeeld), maar dat betekend niet altijd dat het slecht is.
Nee, ik weet ook niet waar jij het over hebt. Wat ik wil zeggen is: niet iedereen is monogaam. Dat kun je uit verschillende zaken opmaken. Het feit dat er aardig wat mensen vreemd gaan. Het CBS heeft geen cijfers beschikbaar. Dat lijkt me ook moeilijk na te gaan eerlijk gezegd. 1 op de 3 mensen scheidt in Nederland. Een van de belangrijkste reden is een derde. Er zijn polyamoreuzen in Nederland. Dat wil zeggen mensen die meerdere relaties er op na houden. Die gaan niet vreemd, want bij polyamorie is er sprake van instemming.
  zondag 12 oktober 2008 @ 01:08:05 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_62320354
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 00:05 schreef lovingmore het volgende:

[..]

Monogamie èn polygamie zijn menselijk, inderdaad niet alléén monogamie. De Nederlandse overheid legt ons helaas met het verbod op polygamoe die norm op.
Nee hoor, je bent niet verplicht te trouwen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_62320380
Nog even voor de duidelijkheid:

Polyamorie (Eng. polyamory; Fr. polyamour) is een levenswijze waarbij erkend wordt dat het mogelijk is om van meer dan een persoon tegelijk te houden. Deze liefde uit zich in relaties waarbij vriendschap, intimiteit, een emotionele band, spirituele verbondenheid en/of seksualiteit ingrediënten zijn.

Polygamie is een huwelijk met meerdere partners dat gebaseerd is op deze principes.
pi_62320424
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 01:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee hoor, je bent niet verplicht te trouwen.
Dat is waar! Maar dat bedoel ik niet te zeggen. Ik duidt op het het huidige Nederlandse staatshuwelijk dat uitsluitend gebaseerd is op monogamie. Dus mensen mogen geen polygaam huwelijk aangaan, want dat is strafbaar. Dus daarmee leg je de norm monogamie op. Dat lijkt me echt uit de tijd.
  zondag 12 oktober 2008 @ 01:19:53 #22
pi_62320535
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 01:12 schreef lovingmore het volgende:

[..]

Dat is waar! Maar dat bedoel ik niet te zeggen. Ik duidt op het het huidige Nederlandse staatshuwelijk dat uitsluitend gebaseerd is op monogamie. Dus mensen mogen geen polygaam huwelijk aangaan, want dat is strafbaar. Dus daarmee leg je de norm monogamie op. Dat lijkt me echt uit de tijd.
Het hele huwelijk is uit de tijd. Maar er schijnen bepaalde (administratieve) voordelen aan verbonden te zijn. Als je dat wilt met meer dan 2 personen zal je dat moeten regelen, maar noem het dan geen huwelijk.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_62320724
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 01:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het hele huwelijk is uit de tijd. Maar er schijnen bepaalde (administratieve) voordelen aan verbonden te zijn. Als je dat wilt met meer dan 2 personen zal je dat moeten regelen, maar noem het dan geen huwelijk.
Dat is waar. Maar ik zie liever een geleidelijke verandering op dit gebied. Laten we maar eerst polygamie legaliseren. De trend is dat steeds meer mensen een polyamoreuze relatie aangaan. Dus de behoefte aan een polygaam huwelijk zal steeds meer toenemen. Ik denk zelf dat polyamorie een belangrijke relatievorm gaat worden in de toekomst. De overheid zou hier meer rekening mee moeten houden in plaats van hardnekkig blijven vasthouden aan een sterk verouderd staatshuwelijk uit 1804 dat polygamie uitsluit (polygamie werd toen gezien als een teken van barbaarsheid; monogamie als een teken van beschaving). Het is verwerpelijk dat monogamisten en polygamisten ongelijk in deze tijd woren behandeld. De overheid treedt hier nog steeds op als zedenmeester. Uit de tijd lijkt me.
  zondag 12 oktober 2008 @ 01:55:39 #24
pi_62320996
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 01:33 schreef lovingmore het volgende:
Uit de tijd lijkt me.
Het huwelijk ja, dat zei ik al. Het lijkt me toch praktischer om een andere samenlevingsvorm met dezelfde voordelen in elkaar te zetten dan het huwelijk aan te passen.
pi_62321084
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 01:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het huwelijk ja, dat zei ik al. Het lijkt me toch praktischer om een andere samenlevingsvorm met dezelfde voordelen in elkaar te zetten dan het huwelijk aan te passen.
Ik weet niet wat wijs is. Er wordt nog steeds grote waarde gehecht aan een huwelijk. Daarom lijkt het me beter om kleine stapjes te nemen. Polygamie bestaat al heel lang en tref je aan bij heel wat landen. Dus het lijkt me meer voor de hand liggen om eerst het staatshuwelijk aan te passen aan de verschillende huwelijksvormen, d.w.z. monogaam huwelijk en polygaam huwelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')