abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62304769
Eerste daling Nederlandse huizenprijzen in 18 jaar is dicht, dus hier gaan we vrolijk verder.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:55:41 #2
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62304786
Klopt en dat is de enige groep die nu door de zure appel heen moeten bijten, maar die gaan heus niet 30% van de prijs af doen. Dan kunnen ze het beter verhuren.

Als ze een courant huis hebben niets aan de hand, hooguit wat meer tijd. Gaat het om dure vrijstaande woningen dan kan het wat langer gaan duren, maarja meestal hebben die personen ook wel de middelen om dit op te vangen.

Je kan het zo stellen; onder de gemiddelde huizenprijs heb je nu meer kans je huis te verkopen dan er boven. (bijzondere woningen daargelaten maar dat was altijd al een kwestie van vraag en aanbod, ik heb het over courante woningen). Waarom dit verbasterd wordt naar dat de huizenprijzen dalen kan ik geen touw aan vastknopen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_62304825
Huis is vaak supertop gefinancierd, meeste banken worden niet vrolijk van verhuur en in verhuurde staat krijg je het niet gefinancierd gezien de verstrekking.

Ik denk ook dat met courante woningen geen problemen zullen ontstaan. Iets wat betaalbaar is en er goed uitziet verkoop je wel. Iets wat te duur is of uitgeleefd is is wat moeilijker te verkopen.

Wat wel een gevaar is is de menselijke reactie. Mensen zijn compleet in paniek en katten in het nauw maken rare sprongen. Mensen gaan wellicht de hand op de knip houden en dat zou wel een slechte zaak zijn.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:10:59 #4
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62305006
Wij houden de hand in ieder geval even op de knip. Wij zitten nu lekker goedkoop in ons appartementje en een ander huis levert toch weer onzekerheid op. We waren wel rond aan het kijken, maar we hebben de verhuisplannen maar even op de lange baan geschoven.
pi_62305069
Hier hetzelfde, we zitten nu in een goedkoop huurhuis maar willen wel gaan kopen. Maar totdat deze crisis voorbij is en er wat meer zekerheid is blijven wij wel hier zitten. Het heeft geen zin om onnodig risico te gaan lopen en nu een huis te kopen.

Dus we blijven zitten en wat sparen, als de markt weer wat gestabiliseerd is gaan we wel weer kijken.
pi_62305861
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:15 schreef Serphiot het volgende:
Hier hetzelfde, we zitten nu in een goedkoop huurhuis maar willen wel gaan kopen. Maar totdat deze crisis voorbij is en er wat meer zekerheid is blijven wij wel hier zitten. Het heeft geen zin om onnodig risico te gaan lopen en nu een huis te kopen.

Dus we blijven zitten en wat sparen, als de markt weer wat gestabiliseerd is gaan we wel weer kijken.
Inderdaad, gewoon wachten tot de prijzen echt gaan dalen en tot de markt is gestabiliseerd naar afschaffen van de HRA.

Over 15 jaar kan je wel verhuizen denk ik

Als je een huis niet koopt als beleggingsobject en je kan een goede betaalbare hypotheek krijgen, waarom zou je het dan niet doen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_62305888
60% overgewaardeerd (obv 't 50-jarig voortschrijdend gemiddelde: dat is ook niet ideaal als maatstaf, maar toch). Laat maar crashen. En laat ze maar bloeden, al die sukkels die dom boven hun stand geleefd hebben. Leg mij eens uit hoe jan-lul-modaal met zijn salaris van 30K een huis kan hebben van 350K? Juist: luchtbeldeluchtbeldeluchtbel.

Bubbledebubbledebubble...
pi_62305950
wat kan er gebeuren met mensen die in huurhuizen zitten als er een depressie uitbreekt?
pi_62306153
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:03 schreef kut_klo0n het volgende:
wat kan er gebeuren met mensen die in huurhuizen zitten als er een depressie uitbreekt?
Exponentiele stijging van de huurprijzen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:19:32 #10
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62306239
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:58 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Inderdaad, gewoon wachten tot de prijzen echt gaan dalen en tot de markt is gestabiliseerd naar afschaffen van de HRA.

Als je een huis niet koopt als beleggingsobject en je kan een goede betaalbare hypotheek krijgen, waarom zou je het dan niet doen?
Omdat je nog maar moet afwachten of je over een jaar of wat je baan nog hebt, misschien?
Dan kun je maar beter goedkoop zitten, want dan heb je minder schade als je je baan kwijtraakt.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:20:56 #11
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62306256
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:13 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Juist in tegenstelling tot de "Jan Modaal die in een huis van 350.000 leeft". Die heeft zijn rente vastgezet en weet zijn lasten...

Daalt de waarde dan blijft hij toch lekker zitten, wordt het tekort nog groter en de prijzen vanzelf weer hoger..

Opmerking als; Laat ze bloeden, en zeepbel zijn echt zo kort door de bocht jongens.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:24:13 #12
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62306323
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:19 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Omdat je nog maar moet afwachten of je over een jaar of wat je baan nog hebt, misschien?
Dan kun je maar beter goedkoop zitten, want dan heb je minder schade als je je baan kwijtraakt.
Ja misschien ben je over een jaar ook wel je vrouw en kinderen kwijt, of je rechterarm. Die onzekerheden zijn er altijd al geweest, staat los van de kredietcrisis.

Kopen is juist verstandig aangezien je zo zekerheid mbt je lasten hebt.
and made it rain upward
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:24:46 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62306334
quote:

[..]

Dat kan alleen als er exponentiële inflatie komt. Tenzij je in de vrije sector huurt, maar dan kan je sowieso in 99% van de gevallen beter kopen.
pi_62306431
quote:

[..]

zullen ze dan niet eerder achter mensen aan gaan die hun koophuizen niet meer kunnen betalen?
ik hoopte eigenlijk mn huur helemaal niet meer te gaan betalen, of is dat iets te optimistisch?
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:32:47 #15
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62306495
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:24 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja misschien ben je over een jaar ook wel je vrouw en kinderen kwijt, of je rechterarm. Die onzekerheden zijn er altijd al geweest, staat los van de kredietcrisis.

Kopen is juist verstandig aangezien je zo zekerheid mbt je lasten hebt.
We hébben al gekocht en we zitten nu op een comfortabele ¤370 bruto per maand. Het is een appartement en geen eengezinswoning, maar toch. Moet ik daar per se meer aan uitgeven omdat het kán?
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:40:20 #16
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62306637
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:32 schreef DolleMina het volgende:

[..]

We hébben al gekocht en we zitten nu op een comfortabele ¤370 bruto per maand. Het is een appartement en geen eengezinswoning, maar toch. Moet ik daar per se meer aan uitgeven omdat het kán?
Ok dus je hebt al gekocht. Dus je gaat je huis binnenkort met verlies te koop zetten? Nee je wacht, dalen de prijzen dan? Nee want je verkoopt niets.

Edit; Nig erger; Je verkoopt niets, dus aanbod stagneert of wordt minder, prijzen gaan omhoog voor de dingen die te koop zijn.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:47:39 #17
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62306783
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:29 schreef kut_klo0n het volgende:

[..]

zullen ze dan niet eerder achter mensen aan gaan die hun koophuizen niet meer kunnen betalen?
ik hoopte eigenlijk mn huur helemaal niet meer te gaan betalen, of is dat iets te optimistisch?
Ik vewacht geen huurstijgingen maar dat is afhankelijk van de huurbaas. Met eigen woning ben je net wat meer in control. Op het moment dat mensen niets meer durven te kopen en dus meer gaan huren zal die prijs wel gaan stijgen, maar zo'n vaart zie ik het nog niet lopen aangezien de prijs van vastgoed dan stagneert en er vast wel en handelaar is die wat koopt en verhuurt.

Als je geen huur wil betalen moet je gaan kraken ouwe.
and made it rain upward
pi_62306871
Denk dat het met het grote dalen voorlopig nog wel mee zal vallen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:55:46 #19
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62306907
Ik weet het wel zeker.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:56:48 #20
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62306924
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:40 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ok dus je hebt al gekocht. Dus je gaat je huis binnenkort met verlies te koop zetten? Nee je wacht, dalen de prijzen dan? Nee want je verkoopt niets.
Of ik mijn huis met verlies te koop zet, kun je helemaal niet zeggen, want je weet niet wanneer het gekocht is en/of wat ermee gebeurd is.
quote:
Edit; Nig erger; Je verkoopt niets, dus aanbod stagneert of wordt minder, prijzen gaan omhoog voor de dingen die te koop zijn.
Je kunt het ook zo zien: de vraag naar huizen stagneert, want ik creer geen vraag meer, dus gaan de prijzen voor de dingen die te koop zijn naar beneden.

[ Bericht 0% gewijzigd door DolleMina op 11-10-2008 13:02:35 ]
pi_62306960
yo sjaak hoe issie? ik ben down met kraken
pi_62307027
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:58 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Nou zo lang wacht ik niet hoor
quote:
Omdat we dus geen betaalbare hypotheek kunnen krijgen. Huizen hier in de omgeving erg duur zijn, naar een andere plaats verhuizen doe/kan ik niet vanwege mijn werk. Als we een vergelijkbaar huis moeten kopen als die we nu huren worden mijn woonlasten verdrievoudigd, van 400 euro naar ong. 1200 euro. Nu kunnen we dit wel krijgen op alleen mijn inkomen maar als er nog een kleine bijkomt zou het financieel erg lastig worden, zeker als er wel een recessie of zelfs een depressie komt en mijn vrouw haar baan zou kwijt raken.

Daarom kijken we eerst even welke richting het op gaat met de economie, of de prijzen van de huizen dalen weet ik niet. Ik vermoed eigenlijk geen daling maar ook geen sterke stijging.

We wachten iedergeval tot na december. Dan heb ik loononderhandelingen gehad en kan het wellicht makkelijker. Maar als er meer mensen zo denken kan het best een daling in het laatste kwartaal betekenen, wat er daarna gebeurt weet ik niet.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:25:05 #23
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62307393
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:56 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Of ik mijn huis met verlies te koop zet, kun je helemaal niet zeggen, want je weet niet wanneer het gekocht is en/of wat ermee gebeurd is.
[..]

Je kunt het ook zo zien: de vraag naar huizen stagneert, want ik creer geen vraag meer, dus gaan de prijzen voor de dingen die te koop zijn naar beneden.
Lekker argument; Ik kan zeker niet zeggen of jij je huis met verlies te koop zet. Maar je gaat even voorbij aan mijn punt. Dat doe je alleen als het moet en in die situatie zitten maar weining mensen. Vrijwillig verlies maken doet niemand, dat jij nu suggereerd dat je wel zo'n sufferd kan zijn is een bevestiging van je weinig inzicht.

De vraag stagneert niet. Hooguit stagneert de doorstroom maar de aanvoer van starters blijft en wordt misschien wel groter door het steeds meer singels die alleen willen wonen. Als de starters kopen durt de verkoper ook door te stromen. Alsof mensen die al een huis hebben vraag op de markt laten groeien... Die verkopen een huis en kopen een andere terug, dat zorgt niet voor groei van vraag.

Maar blijf vooral met de rest meeblaten hoor.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:25:51 #24
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62307409
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 13:04 schreef Serphiot het volgende:

[..]

Nou zo lang wacht ik niet hoor
[..]

Omdat we dus geen betaalbare hypotheek kunnen krijgen. Huizen hier in de omgeving erg duur zijn, naar een andere plaats verhuizen doe/kan ik niet vanwege mijn werk. Als we een vergelijkbaar huis moeten kopen als die we nu huren worden mijn woonlasten verdrievoudigd, van 400 euro naar ong. 1200 euro. Nu kunnen we dit wel krijgen op alleen mijn inkomen maar als er nog een kleine bijkomt zou het financieel erg lastig worden, zeker als er wel een recessie of zelfs een depressie komt en mijn vrouw haar baan zou kwijt raken.

Daarom kijken we eerst even welke richting het op gaat met de economie, of de prijzen van de huizen dalen weet ik niet. Ik vermoed eigenlijk geen daling maar ook geen sterke stijging.

We wachten iedergeval tot na december. Dan heb ik loononderhandelingen gehad en kan het wellicht makkelijker. Maar als er meer mensen zo denken kan het best een daling in het laatste kwartaal betekenen, wat er daarna gebeurt weet ik niet.
In jou geval een verstandige keus, wachen zodat je zelf meer zekerheid hebt zodat je een goed gevoel hebt.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:26:39 #25
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62307423
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:59 schreef kut_klo0n het volgende:
yo sjaak hoe issie? ik ben down met kraken
Alles goed. Ik ga proberen dit jaar nog eens langs te komen, schaam me een beetje...
and made it rain upward
pi_62307617
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 13:26 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Alles goed. Ik ga proberen dit jaar nog eens langs te komen, schaam me een beetje...
ik doe ook niet echt gek veel hoor, joris komt wel over 2 weken langs.
eind vd maand weer in zeeland, komen we wel even een sapje doen.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:44:50 #27
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62307711
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 13:25 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Lekker argument; Ik kan zeker niet zeggen of jij je huis met verlies te koop zet. Maar je gaat even voorbij aan mijn punt. Dat doe je alleen als het moet en in die situatie zitten maar weining mensen. Vrijwillig verlies maken doet niemand, dat jij nu suggereerd dat je wel zo'n sufferd kan zijn is een bevestiging van je weinig inzicht.

De vraag stagneert niet. Hooguit stagneert de doorstroom maar de aanvoer van starters blijft en wordt misschien wel groter door het steeds meer singels die alleen willen wonen. Als de starters kopen durt de verkoper ook door te stromen. Alsof mensen die al een huis hebben vraag op de markt laten groeien... Die verkopen een huis en kopen een andere terug, dat zorgt niet voor groei van vraag.

Maar blijf vooral met de rest meeblaten hoor.
Als de schade beperkt blijft zal ik mijn huis wel degelijk met verlies verkopen. Ik heb werkelijk waar geen zin om nog eens 10 jaar hier te blijven zitten om maar mijn huis met winst te verkopen, terwijl ik ook in een mooier huis met tuin kan zitten.

Maar ik hou helemaal niet van dat toontje wat je aanslaat, dus dit is mijn laatste post in mijn discussie met jou...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:48:15 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62307764
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:47 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik vewacht geen huurstijgingen maar dat is afhankelijk van de huurbaas.
Nee, alleen in de vrije sector en het grootste deel van de huurwoningen in Nederland is sociale huur.
quote:
Met eigen woning ben je net wat meer in control.
Wat doe je aan stijgende rente dan? Je doet nu net alsof alle huizenbezitters op 30 jaar vast met 4,5 % zitten.
quote:
Op het moment dat mensen niets meer durven te kopen en dus meer gaan huren zal die prijs wel gaan stijgen, maar zo'n vaart zie ik het nog niet lopen aangezien de prijs van vastgoed dan stagneert en er vast wel en handelaar is die wat koopt en verhuurt.

Als je geen huur wil betalen moet je gaan kraken ouwe.
Hou je ook rekening met het stijgen van gedwongen verkopen als er een recessie komt.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:49:51 #29
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62307794
Het zal niet gebeuren dat als jij je huis besluit met verlies te verkopen dat je dan een mooier huis (lees duurder) kan terugkopen. Tenzij je veel eigen geld hebt waar je vanaf wilt.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:08:56 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62308149
Als je al een eigen woning hebt maakt het natuurlijk maar weinig uit of de prijzen stijgen of dalen. Maandlasten en woongenot blijven hetzelfde. En de banken gaan écht niet iedereen hun huis uit zetten zodra de hypotheekwaarde boven die van de woning uitkomt! Dat zou heel dom zijn. Zolang je maar gewoon je maandlasten betaalt is er niks aan de hand.
En net zomin als dat een huiseigenaar iets heeft aan die papieren winst die hij zolang gemaakt heeft, heeft hij ook geen last van dat papieren verlies.

Maar als je nog kopen moet is het natuurlijk een heel ander verhaal. Het is toch knorrig wanneer het soort huis dat je op het oog had opeens 100K minder kost! Dat scheelt toch de rest van je leven behoorlijk aan maandlasten. Of misschien komt binnen 2 jaar een huis in je bereik dat je nu helemaaln niet kunt financieren. Ik zou behoorlijk balen wanneer ik nu een woning koop die het eigenlijk nét niet is, en er over 2 jaar prachtige huizen te koop staan die ik dan echter niet kopen kan omdat ik teveel voor de eerste woning betaald heb.
The End Times are wild
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:20:49 #31
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62308364
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 13:48 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, alleen in de vrije sector en het grootste deel van de huurwoningen in Nederland is sociale huur.
[..]

Wat doe je aan stijgende rente dan? Je doet nu net alsof alle huizenbezitters op 30 jaar vast met 4,5 % zitten.
[..]

Hou je ook rekening met het stijgen van gedwongen verkopen als er een recessie komt.
Aan stijgende rente doe je niets, maar dat is niets nieuws, die onzekerheid heb je altijd al gehad. Dat weegt nu niet ineens zwaarder. Maar denk je dat de banken/overheid de rente dusdanig laten oplopen dat de mensen hun huis moeten verkopen met een verlies en dat de staat/banken uiteindelijjk met het verlies overblijven? Ik denk dat hier tijdig ingegrepen wordt als het zover komt omdat ze anders zichzelf in de vingers snijden.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:22:46 #32
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62308398
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:08 schreef LXIV het volgende:
Als je al een eigen woning hebt maakt het natuurlijk maar weinig uit of de prijzen stijgen of dalen. Maandlasten en woongenot blijven hetzelfde. En de banken gaan écht niet iedereen hun huis uit zetten zodra de hypotheekwaarde boven die van de woning uitkomt! Dat zou heel dom zijn. Zolang je maar gewoon je maandlasten betaalt is er niks aan de hand.
En net zomin als dat een huiseigenaar iets heeft aan die papieren winst die hij zolang gemaakt heeft, heeft hij ook geen last van dat papieren verlies.

Maar als je nog kopen moet is het natuurlijk een heel ander verhaal. Het is toch knorrig wanneer het soort huis dat je op het oog had opeens 100K minder kost! Dat scheelt toch de rest van je leven behoorlijk aan maandlasten. Of misschien komt binnen 2 jaar een huis in je bereik dat je nu helemaaln niet kunt financieren. Ik zou behoorlijk balen wanneer ik nu een woning koop die het eigenlijk nét niet is, en er over 2 jaar prachtige huizen te koop staan die ik dan echter niet kopen kan omdat ik teveel voor de eerste woning betaald heb.
Als starter is het niet verstandig te wachten omdat de prijzen misschien dalen. De prijzen zullen alleen stagneren en hooguit iets zakken. Dat zakken kan alleen als de rente erg oploopt en per saldo zit je dan op dezelfde lasten.
and made it rain upward
pi_62308461
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:22 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als starter is het niet verstandig te wachten omdat de prijzen misschien dalen.
Die zullen wel moeten als er geen financiering meer rond te krijgen is.
***** Kraak.....
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:28:16 #34
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62308485
Als ze geen financiering meer kunnen krijgen moet je wachten ja. Maar als je enkel wacht omdat de prijzen misschien dalen heb je het mis.
and made it rain upward
pi_62308577
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:28 schreef Sjabba het volgende:
Maar als je enkel wacht omdat de prijzen misschien dalen heb je het mis.
Dat is jou mening, daar denkt niet iedereen zo over.
***** Kraak.....
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:38:03 #36
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62308620
Uiteraard is dat slechts mijn mening.

Als jij wil wachten op dalende prijzen dan moet je jezelf alleen wel de vraag stellen; Hoe graag wil ik dit huis en heb ik daar de lasten voor over. Hoeveel zouden de lasten dalen als de prijs x-aantal omlaag gaat en welke kans loop ik dat iemand anders het huis koopt en ik dus voor niets heb gewacht.
and made it rain upward
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:39:46 #37
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62308648
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:38 schreef Sjabba het volgende:
Uiteraard is dat slechts mijn mening.

Als jij wil wachten op dalende prijzen dan moet je jezelf alleen wel de vraag stellen; Hoe graag wil ik dit huis en heb ik daar de lasten voor over. Hoeveel zouden de lasten dalen als de prijs x-aantal omlaag gaat en welke kans loop ik dat iemand anders het huis koopt en ik dus voor niets heb gewacht.
En voor de mensen die niet iets op het oog hebben die waren al niet in de markt dus hun voorkeur om af te wachten veranderd niets aan de markt (vraag/aanbod) aangezien ze voorheen ook niet in de markt waren.
and made it rain upward
pi_62308664
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:28 schreef Sjabba het volgende:
Als ze geen financiering meer kunnen krijgen moet je wachten ja. Maar als je enkel wacht omdat de prijzen misschien dalen heb je het mis.
"misschien" is inmiddels wel een achterhaalde gedachte
Mu!
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:42:29 #39
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62308690
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:40 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

"misschien" is inmiddels wel een achterhaalde gedachte
? Heb jij een bord voor je hoofd. Je intepreteert de gemiddelde huizenprijs compleet verkeerd, daar ben je niet de enige in trouwens.
and made it rain upward
pi_62308802
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:39 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En voor de mensen die niet iets op het oog hebben die waren al niet in de markt dus hun voorkeur om af te wachten veranderd niets aan de markt (vraag/aanbod) aangezien ze voorheen ook niet in de markt waren.
De markt is al een tijdje aan het veranderen doordat aanbod groter wordt en vraag minder.
Dat zal de komende tijd versnellen door de kredietcris, indien die ook in economie gaat doorwerken zal de vraag nog verder afnemen. Het aanbod zal dan sneller groter worden.
***** Kraak.....
pi_62308816
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:42 schreef Sjabba het volgende:

[..]

? Heb jij een bord voor je hoofd. Je intepreteert de gemiddelde huizenprijs compleet verkeerd, daar ben je niet de enige in trouwens.
ja, een bord voor mijn hoofd, dat moet wel kloppen. Ik vind het ook een beetje eng, de wereld te moeten inkijken zonder dat bord, je raakt er aan gewend op den duur, en het is trouwens ook best wel een mooi bord.

Toch is het zo dat de gemiddelde verkoopprijs van de huizen in de afgelopen maand lager lag dan in de maand daarvoor. Waarom twijfel je daar eignelijk aan ?
Mu!
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:56:10 #42
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62308922
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:49 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

ja, een bord voor mijn hoofd, dat moet wel kloppen. Ik vind het ook een beetje eng, de wereld te moeten inkijken zonder dat bord, je raakt er aan gewend op den duur, en het is trouwens ook best wel een mooi bord.

Toch is het zo dat de gemiddelde verkoopprijs van de huizen in de afgelopen maand lager lag dan in de maand daarvoor. Waarom twijfel je daar eignelijk aan ?
Ik twijfel daar niet aan, het is zo. Overigens vertrouw ik alleen kadastercijfers maar die wijzen ook uit dat deze deze maand lager was dna de maand ervoor, ondaks de stijging over het kwartaal.

Het is alleen zo dat de gemiddeldehuizenprijs die daalt niet zondermeer te vertalen is naar een lagere prijs voor alle huizen.

Bv Voorheen werd er voor elke 3 huizen van 200.000 1 huis van 600.000 verkocht. Gemiddeld is dat 300.000. Nu wordt het huis van 600.000 deze maand niet verkocht omdat de vermogende man die het wou kopen net een harde klap in zijn beleggingen geeft gehad. Dus er worden alleen de 3 huizen van 200.000 verkocht. Gemiddelde huizenprijs daalt dan dus naar 200.000.
Het huis van 200.000 kost nog steeds 200.000 terwijl de gemiddelde huizenprijs is gedaald (in dit voorbeeld met een 100.000 zelfs).
and made it rain upward
pi_62309085
Gemiddelde huizenprijs zegt niet zoveel inderdaad. Het aantal woningen wat te koop staat afgezet tegen aantal transacties geeft een beter beeld van de richting waarin de prijzen zullen gaan.
***** Kraak.....
pi_62309142
'de huizenprijs' is ook een erg algemeen begrip, er zullen ook best wel huizen zijn die in waarde getegen zijn, hoewel dat op één maand lastig vast te stellen is - je zou dan feitelijk hetzelfde huis ook weer binnen een maand voor een hogere prijs moeten hebben kunnen verkopen.

Het feit dat een bepaald duur huis niet verkocht wordt en daardoor het gemiddelde binvloed heeft daar niet zo veel mee te maken, het zal neit vaak voorkomen dat binnen één maand alle aangeboden huizen ook daadwerkelijk verkocht worden. Als de vraagprijs geen 600K was geweest maar misschien 400 was de koop wellicht wél doorgegaan. Maar dat is koffiedik kijken, en ook eigenlijk helemaal niet relevant. Wat revelanter is, is wat je met dit gegeven - een gedaalde gemiddelde verkoopprijs in de afgelopen maand - gaat doen. Het zou ook interessant zijn om een paar andere statistische gegevens te kennen, bijvoorbeeld het aantal verkochte huzen in een bepaalde prijsklasse, de verhouding huisprijs/woz-waarde in de verschillende categorieen, de gemiddelde inkomenspositie van de kopers, hoe lang huizen gemiddeld in de verschillende klassen te koop staan en wat de ontwikkeling daar in is, die dingen. Maar die cijfers kennen we allemaal niet, en dus zullen we het moeten doen met dit enkele feit: de gemiddelde verkoopprijs van huzen is de afgelopen maand gedaald.
Mu!
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:15:44 #45
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_62309239
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:10 schreef SingleCoil het volgende:
'de huizenprijs' is ook een erg algemeen begrip, er zullen ook best wel huizen zijn die in waarde getegen zijn, hoewel dat op één maand lastig vast te stellen is - je zou dan feitelijk hetzelfde huis ook weer binnen een maand voor een hogere prijs moeten hebben kunnen verkopen.

Het feit dat een bepaald duur huis niet verkocht wordt en daardoor het gemiddelde binvloed heeft daar niet zo veel mee te maken, het zal neit vaak voorkomen dat binnen één maand alle aangeboden huizen ook daadwerkelijk verkocht worden. Als de vraagprijs geen 600K was geweest maar misschien 400 was de koop wellicht wél doorgegaan. Maar dat is koffiedik kijken, en ook eigenlijk helemaal niet relevant. Wat revelanter is, is wat je met dit gegeven - een gedaalde gemiddelde verkoopprijs in de afgelopen maand - gaat doen. Het zou ook interessant zijn om een paar andere statistische gegevens te kennen, bijvoorbeeld het aantal verkochte huzen in een bepaalde prijsklasse, de verhouding huisprijs/woz-waarde in de verschillende categorieen, de gemiddelde inkomenspositie van de kopers, hoe lang huizen gemiddeld in de verschillende klassen te koop staan en wat de ontwikkeling daar in is, die dingen. Maar die cijfers kennen we allemaal niet, en dus zullen we het moeten doen met dit enkele feit: de gemiddelde verkoopprijs van huzen is de afgelopen maand gedaald.
Kijk je hebt het bord weggegooid
and made it rain upward
pi_62309324
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:15 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Kijk je hebt het bord weggegooid
nee hoor, dit stond aan de binnenkant van mijn bord
Mu!
pi_62310121
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:53 schreef du_ke het volgende:
Denk dat het met het grote dalen voorlopig nog wel mee zal vallen .
Denk 't ook. Ik verwacht wel een kleine daling. De duurdere woningen zullen wat meer dalen, maar de starterswoningen niet veel.
pi_62310144
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 16:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Denk 't ook. Ik verwacht wel een kleine daling. De duurdere woningen zullen wat meer dalen, maar de starterswoningen niet veel.
Pcies, uiteindelijk zullen mensen toch moeten wonen. Daarnaast zal de doorstroom verminderen waardoor veel mensen in de zogenaamde starterwoningen blijven zitten.... Ook zullen er ongetwijfeld mensen goedkoper willen gaan wonen en terug willen keren naar een zogenaamde starterwoning.
pi_62310256
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:24 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat kan alleen als er exponentiële inflatie komt. Tenzij je in de vrije sector huurt, maar dan kan je sowieso in 99% van de gevallen beter kopen.
Een groei van x % is een exponentiele groei (tenzij x=0). Als de inflatie exponentieel groeit dan groeit de huur [voor mij onbekende term]
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_62310439
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 14:22 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als starter is het niet verstandig te wachten omdat de prijzen misschien dalen. De prijzen zullen alleen stagneren en hooguit iets zakken. Dat zakken kan alleen als de rente erg oploopt en per saldo zit je dan op dezelfde lasten.
Op korte termijn wel. Maar als je verstandig bent zorg je er voor dat je dan een hypotheek neemt met variabele lasten.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')