Ik heb zo het gevoel dat de crisis nog maar net begonnen is...en dat het nog veel en veel dieper kan.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:32 schreef Arcee het volgende:
Vandaag een intraday bodem van 218.01, een nieuwe bodem voor de kredietcrisis. Vrijwel gelijk aan de bodem van 2003, maar nog net een paar tienden erboven. De bodem van 2003 staat dus nog steeds.
De vraag is echter: hoe lang nog en hoe laag gaat 't wanneer die eraan gaat?
We hebben er al een paar keer tegenaan geleund, maar ik zet mijn geld toch wel op deze of volgende week.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:32 schreef Arcee het volgende:
Vandaag een intraday bodem van 218.01, een nieuwe bodem voor de kredietcrisis. Vrijwel gelijk aan de bodem van 2003, maar nog net een paar tienden erboven. De bodem van 2003 staat dus nog steeds.
De vraag is echter: hoe lang nog en hoe laag gaat 't wanneer die eraan gaat?
Denk het ook , de leenmaarraakbubble is gebarstenquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:15 schreef nickybol het volgende:
Het gaat zeker dit jaar nog slechter worden.
Gelukkig hebben we benchmarks als de Shiller P/E index die je verhaal inderdaad bevestigen. Praktisch gezien is de beurs nu goedkoop om te komen als er geen crisis zou zijn. Ik hanteer voorlopig nog een veiligheids marge van enkele tientallen procenten.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:58 schreef Bankfurt het volgende:
Er zit nog veel lucht in de markt. Veel reporters noemen een AEX van 150 als de volgende trede.
Ja dat.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:33 schreef Alcatraz het volgende:
De ellende voor de banken is misschien op de helft. En de ellende die eruit voort komt (massaontslagen, deflatie) is nog maar net begonnen. En dan is er ook nog een hele categorie hypothetische en onvoorspelbare ellende, zoals vallende landen of nog meer fraudezaken.
Kortom, laten we deze discussie over 12 maanden nog eens voeren..
quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:58 schreef Bankfurt het volgende:
Er zit nog veel lucht in de markt. Veel reporters noemen een AEX van 150 als de volgende trede.
quote:Op woensdag 25 februari 2009 19:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik las vandaag dat men denkt dat de bodem rond 200 zou liggen. Ik verwacht nog wel wat rottigheid dit jaar en speculeer op een totale ineenstorting van het systeem dat wij nu kennen.
Dat lijkt me primaquote:Op woensdag 25 februari 2009 21:55 schreef ouderejongere het volgende:
omdat bij een dergelijk lage stand het nagenoeg zeker is dat er in een paar jaar 100% winst is?
Onder de 200 is het helemaal niet zinloos. Enkel laag. De beurs wordt pas zinloos als ie op 0 staat.quote:Op woensdag 25 februari 2009 21:55 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
[..]
150, 200, ik heb ergens gehoord 180....
Is er een mogelijkheid dat de beurs helemaal wordt afgeschaft? Dat het onder 200 punten nog steeds zinloos is om dan als noob in te stappen, omdat bij een dergelijk lage stand het nagenoeg zeker is dat er in een paar jaar 100% winst is?
Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb verwoord. Ik bedoelquote:Op woensdag 25 februari 2009 22:11 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Onder de 200 is het helemaal niet zinloos. Enkel laag. De beurs wordt pas zinloos als ie op 0 staat.
Lucht zou ik het niet willen noemen. Laten we reeel zijn, in 2001 stond de AEX nog op 700 en Aegon op 55 euro. Als je naar het eigen vermogen van bedrijven kijkt, die tot 5x de marktkapitalisatie is of naar de winsten over de afgelopen 10 jaar tov de huidige beurskoers, dan zit er geen enkele druppel lucht meer in de markt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:58 schreef Bankfurt het volgende:
En terecht, En deflatie is ook niet goed voor aandelenquote:Op donderdag 26 februari 2009 09:53 schreef LXIV het volgende:
[..]Er zit angst in de markt. Heel veel angst.
Mwoah, wat is de beurskoers meer dan de verwachte netto contante waarde van toekomstig uit te keren nettodividenden + risicopremie?quote:Op donderdag 26 februari 2009 09:53 schreef LXIV het volgende:
in 2001...
dan zit er geen enkele druppel lucht meer in de markt.
Die risicopremie is nu gewoon extreem hoog. Maar om op dit moment van een bubble vol lucht te spreken op de markten... Er is altijd ook nog zoiets als eigen vermogen. Alhoewel jouw definitie wel min of meer klopt natuurlijk. In essentie zijn het meestal nog precies dezelfde bedrijven. Alleen de toekomst wordt somberder ingezien. Heel veel somberder.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 22:22 schreef Napalm het volgende:
[..]
Mwoah, wat is de beurskoers meer dan de verwachte netto contante waarde van toekomstig uit te keren nettodividenden + risicopremie?
Misschien is de echte verwachting voor (bijv) TomTom wel gewoon 0,0 omdat ze ten onder gaan aan de schuldenlast gelijk GM.. Dan is de beurskoers van 3 euro (historisch 60+) enkel een echo uit het verleden en 100% lucht.
Dow sluit ook amper boven de 7000. Ben benieuwd of ze nu weer een paar weekjes terugkrabbelen of dat de bodems er definitief aangaan in maart.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 20:46 schreef Arcee het volgende:
Nieuwe bodem vandaag voor de AEX, een échte nieuwe bodem: 214,96 (intraday)
Dat is lager dan de bodem uit 2003.
Slotstand vandaag was 219.81, maar de trend zou nog steeds omlaag kunnen zijn, dus wie weet hoe laag 't nog kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |