Wat zijn je grootste taalergernissen?In hoofdlijnen: de bar slechte grammaticale beheersing van de taal, de slechte uitspraak, mensen die teksten schrijven zonder hoofdletters en leestekens, het onvermogen van steeds meer Nederlanders om een fatsoenlijke volzin te formuleren en de zeer slechte invloed van buitenlandse talen.
Specifieker, deze
top 5 die ik ook al eens heb geplaatst in een ander topic over taalergernissen:
Taalnazi's - hier moet je zijn. Grootste irritaties top-51) De ziekte van die. Mensen die naar alles verwijzen met 'die', ook als het 'dat' moet zijn. Het bedrijf die nieuwe medewerkers zoekt.. (Idem voor deze/dit)
2) Spatie gebruik. Mensen die niet snappen dat spatiegebruik één woord is en dat een kilometer vergoeding iets anders is dan een kilometervergoeding. Tip: kijk eens op
www.spatiegebruik.nl3) Je kan, je zal. Officieel niet fout, wel oerlelijk. Zou wat mij betreft onmiddellijk verboden mogen worden. In schrijftaal moet het gewoon 'je kunt' en 'je zult' zijn.
4) Terug van weggeweest: onderdeel uitmaken van. Mensen die niet weten dat dat dubbelop is (onderdeel zijn van, deel uitmaken van). Je komt het de laatste tijd weer steeds vaker tegen. Uit dezelfde serie komt ook: zoals bijvoorbeeld...
5) Engelse zinsconstructies; nog erger dan de vele leenwoorden die er toch al zijn. Je krijgt dan gedrochten als: Beter jij gaat nu een cursus Nederlands volgen.
Wat mij trouwens ook stoort, zijn mensen bij wie de ergernissen over de Nederlandse taal beperkt blijven tot slechts één woordje, bijvoorbeeld 'sowieso'. Die mensen nodig ik van harte uit om eens kritischer naar de eigen omgeving te kijken, want de taalverloedering gaat veel verder dan een enkel woordje dat fout gespeld wordt.
Vind jij dat de Nederlandse taal verloedert? Zo ja: wie zijn, of wat is daar de oorzaak van? Hoe zou je het tegen kunnen gaan? Wie zouden daarvoor in actie moeten komen?Ja, de Nederlandse taal verloedert enorm. Ik wijt dat in grote mate aan luiheid en misschien ook wel onzekerheid. De invloed vanuit het Engels en van migranten die naar Nederland zijn gekomen, is ook onmiskenbaar. Als constructies maar vaak genoeg fout worden gebruikt, worden ze vanzelf nagedaan en gaan mensen denken dat het goed is. We gaan steeds meer normaal vinden. In plaats van correct 'groter dan hij' te zeggen en dat erin te stampen, besteden we onze energie liever aan het bedenken van argumenten waarom 'groter als hij' eigenlijk ook wel goed is.
Veel Nederlanders doen geen moeite voor hun taal, zijn lui en besteden geen zorg aan hun formuleringen. Dat zie je niet alleen in schrijftaal, maar je hoort het ook in spreektaal. Wie mensen aanspreekt op taalfouten, is al gauw een 'taalnazi' of een muggenzifter. Nederlanders dulden die kritiek niet en weten alles beter; ze zijn overtuigd van hun eigen gelijk. Dat terwijl we het hier duidelijk veel slechter doen dan in België, waar de taalbeheersing veel beter is. Mensen knokken daar ook voor hun taal en zijn er trots op. Hier niet.
De verloedering tegengaan begint in het onderwijs. Het taalonderwijs moet kwalitatief beter worden en het niveau van leerlingen moet omhoog. Geen voldoende voor Nederlands? Dan blijf je zitten en ga je niet over naar de volgende klas, hoe goed je andere cijfers ook zijn. Leerlingen moeten minder snel het labeltje krijgen dat ze dyslectisch zijn; een soort vrijbrief om dan maar niet je best te hoeven doen.
Het gaat echter niet alleen om schoolleerlingen, het gaat om
alle Nederlanders. We zullen de
ernst van foutief taalgebruik collectief moeten gaan inzien, in plaats van dat lacherig weg te wimpelen of alles af te doen met de opmerking dat 'taal nu eenmaal leeft en verandert'.