abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62281208
Hoi allemaal,
Wji hebben maandag(6 oct) een bod gedaan op een woning in almere-buiten. Vraagprijs was 189,500. Na onderhandelen op 187,500 uitgekomen. Woning is het wel waard.Wij zijn van plan om hier minstens 7 jaar te gaan wonen. Nu gaan wij de koopkontrakt tekenen en daarna hebben wij nog 3 dagen bedenktjid. laatste dagen krijg ik toch twijfels of ik het wel goed aan doe om in deze tijd een woning te kopen. en heb ook mijn bedenkingen over de hypotheekadviseur.
ik kom op een bedrag uit van 206,000 incl kosten koper en neem 7000 euro uit mijn doorlopend krediet mee in mijn hypotheek, dus een totaal bedrag van 213,000.
Hij heeft voor mij uitgerekend dat ik op een maandelijkse bedrag kom van 804 euro netto, dit is incl levensverzekering. De rente stond op 5,75%
Hij heeft ons verzekerd voor 113,000 euro.
Is dit maandelijkse bedrag reeel of moet ik toch aan de bel trekken?
Onze jaarinkomen is bij elkaar 66,000 euro.
Wie kan mij helpen of adviseren.
Het is echt lastig om zonder enige hulp uit deze lastige situatie te komen.
pi_62281330
Als je per jaar 66.000 euro netto verdiend zou ik me nergens zorgen over maken.
pi_62281540
geen andere offertes aangevraagd?
pi_62281622
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:47 schreef Den_Haag het volgende:
geen andere offertes aangevraagd?
nee, helaas niet. Hij had ook de hypotheek van mijn broertje gedaan.
hij is al bezig met de aanvraag, is het dan toch mogelijk om ergens anders offerte te aan te vragen?
pi_62281654
heb jij het contract al ondertekend bij hem?
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:11:44 #6
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_62282132
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:50 schreef cgok het volgende:

[..]

nee, helaas niet. Hij had ook de hypotheek van mijn broertje gedaan.
hij is al bezig met de aanvraag, is het dan toch mogelijk om ergens anders offerte te aan te vragen?
Je kan volgens mij altijd elders een offerte aanvragen.
Of je dan ook nog kan veranderen spreek ik me niet over uit, maar offertes aanvragen om te vergelijken kan altijd lijkt me.
pi_62282210
als hij al het hypotheekcontract ondertekend heeft is hij toch te laat
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:18:56 #8
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_62282326
Maar dan heeft hij iig het antwoord op z'n vraag.
pi_62282402
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:51 schreef Den_Haag het volgende:
heb jij het contract al ondertekend bij hem?
Ik heb nog niks bij hem ondertekend. Ik heb wel mijn jaaropgave gegeven.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:30:15 #10
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_62282619
Almere buiten. Daar wil je toch niet dood gevonden worden?
pi_62282907
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:30 schreef Armageddon het volgende:
Almere buiten. Daar wil je toch niet dood gevonden worden?
Dat valt wel mee. Misschien dat het zo was vroeger, maar nu is het best prettig wonen. binnen half uur op schiphol met de auto, amsterdam 20 minuten, rustige buurt(eilandenbuurt). veel groen.
dus mag niet klagen
pi_62283131
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:21 schreef cgok het volgende:

[..]

Ik heb nog niks bij hem ondertekend. Ik heb wel mijn jaaropgave gegeven.
Dat snel nog een paar andere offertes aanvragen.
pi_62283141
Gewoon even een of twee andere hypotheekadviseurs vragen.
- Zorg dat je geen beleggingshypotheek neemt.
- Vraag naar een spaarhypotheek
- Vraag naar een banksparen hypotheek (niet hetzelfde als een spaarhypotheek)
- Verzeker jezelf zo minmogelijk. Dus die levensverzekering is helemaal niet nodig. En als die wel nodig is om de bank extra garantie te geven dan echt alleen het verschil tussen de executiewaarde van de woning en de hypotheeksom. En ieder voor 50% verzekerd.

En als dezelfde bank bij de nieuwe adviseur voordeliger is gewoon bij de oude adviseur de offerte in laten trekken. En bij de nieuwe adviseur een nieuwe offerte aanvragen.
pi_62283661
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:49 schreef HarryP het volgende:
Het wordt volgens de adviseur een aflossingsvrije hypotheek.
Het passeren van de akte is voorlopig gesteld op 27 januari 2009
pi_62283984
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:10 schreef cgok het volgende:

[..]

Heeft de adviseur je een 100% aflossingsvrije hypotheek aangeraden??? Je klinkt in ieder geval niet zeker welke hypotheekvorm(en) je nu hebt. Verdiep je maar eens eerst in de materie voordat je tekent. Ik zou nooit voor alleen een aflossingsvrije hypotheek gaan!

En laat je niet verleiden door emoties! Neem de tijd en vraag verschillende offertes aan zodat je weet waar je aan toe bent!
"Echte rijkdom is niet het vermeerderen van vermogen, maar het verminderen van hebzucht".
pi_62285002
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:10 schreef cgok het volgende:

[..]

Je kan 2 hypotheekvormen combineren.
Een deel aflossen met b.v. een spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij om de maandlasten laag te houden.

Als je een volledig aflossingsvrije hypotheek hebt met een hoge levensverzekering over heel het bedrag dan ben je bij deze "adviseur" niet goed voorgelicht / opgelicht.

Ga eens naar Vereniging Eigen Huis.
Daar kun je met het simpel opgeven van je gegevens ook kijken waar welke hypotheek het goedkoopste is.
http://www.eigenhuis.nl/V(...)sKopen/Voor+de+koop/
pi_62285319
TS moet zich echt beter verdiepen in de hypotheken, want ik heb het gevoel dat TS een beetje genaaid gaat worden.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:44:19 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62287784
wat is er zo waanzinnig erg aan een aflossingvrije hypotheek ?? ik ken er genoeg die zo'n ding hebben en dan ook 100% aflossingsvrij.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62287901
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:44 schreef klusfoobje het volgende:
wat is er zo waanzinnig erg aan een aflossingvrije hypotheek ?? ik ken er genoeg die zo'n ding hebben en dan ook 100% aflossingsvrij.
Omdat je dan net zo goed kan huren.

Als je een hypotheek neemt vind ik dat je na een bepaalde tijd moet kunnen zeggen: "Ok, de lening is afbetaald."
Met een aflossings vrije hypotheek ga je dus in feite alleen maar de lening huren, zodat je een dak boven je hoofd hebt.
Een hypotheek is in mijn ogen een investering.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:56:47 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62289876
Dat ben ik met je eens. Het mooie is echter dat ik met mijn aflossingsvrije hypotheek iig zelf kan bepalen hoeveel ik per jaar aflos. Toen ik het huis net kocht had ik geen euro ruimte. Nu, na een jaar of 2-3 is die er wel en los ik aan het eind van het jaar ook eea af. Lukt het niety, dan HOEF ik het ook niet..

toch een voordeel he...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:15:42 #21
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_62290436
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:47 schreef GioStyle het volgende:

[..]

Omdat je dan net zo goed kan huren.

Als je een hypotheek neemt vind ik dat je na een bepaalde tijd moet kunnen zeggen: "Ok, de lening is afbetaald."
Met een aflossings vrije hypotheek ga je dus in feite alleen maar de lening huren, zodat je een dak boven je hoofd hebt.
Een hypotheek is in mijn ogen een investering.
Mjah.. toch kun je stellen dat een huis in 30 jaar veel meer waard zal zijn dan de hypothekaire lening die je aangaat. Dus een flinke winst maak je sowieso. Inclusief dips in de huizenmarkt. (zoals nu verwacht wordt)
Alleen als je per sé in je huis wil blijven wonen na aflopen van de hypotheek (en geen leuke dingen als een erfenis verwacht binnen 30 jaar) is het zeer raadzaam om (niet teveel) aflossingsvrij te nemen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_62299362
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:56 schreef klusfoobje het volgende:
Dat ben ik met je eens. Het mooie is echter dat ik met mijn aflossingsvrije hypotheek iig zelf kan bepalen hoeveel ik per jaar aflos. Toen ik het huis net kocht had ik geen euro ruimte. Nu, na een jaar of 2-3 is die er wel en los ik aan het eind van het jaar ook eea af. Lukt het niety, dan HOEF ik het ook niet..

toch een voordeel he...
Daar heb jij dan weer gelijk in.
Maar ben je verplicht om binnen 30 jaar de hypotheek af te betalen of kan je ook gewoon levenslang alleen de rente betalen? Dat geeft natuurlijk ook weer een andere blik op de zaak.
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 16:15 schreef Dromer het volgende:

[..]

Mjah.. toch kun je stellen dat een huis in 30 jaar veel meer waard zal zijn dan de hypothekaire lening die je aangaat. Dus een flinke winst maak je sowieso. Inclusief dips in de huizenmarkt. (zoals nu verwacht wordt)
Alleen als je per sé in je huis wil blijven wonen na aflopen van de hypotheek (en geen leuke dingen als een erfenis verwacht binnen 30 jaar) is het zeer raadzaam om (niet teveel) aflossingsvrij te nemen.
Je kan niet stellen dat een huis in 30 jaar veel meer waard zal zijn.
Heb je het nou nog niet gezien bij de Amerikanen?
pi_62299483
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:49 schreef HarryP het volgende:
Want?
quote:
Banksparen en de spaarhypotheek zijn zelfs volledig andere producten. Ik snap de bankspaarhype niet zo, want die wet (of eigenlijk: de aanpassing van een bestaande wet) is werkelijk waar een flink gedrocht. (daarnaast is de SEW beperkt en zeker niet altijd (meestal niet, is mijn ervaring) goedkoper)
quote:
- Verzeker jezelf zo minmogelijk. Dus die levensverzekering is helemaal niet nodig. En als die wel nodig is om de bank extra garantie te geven dan echt alleen het verschil tussen de executiewaarde van de woning en de hypotheeksom. En ieder voor 50% verzekerd.
Waarom? Dat *zou* een goed advies kunnen zijn, maar dat weet je pas als je het volledige plaatje hebt gezien.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_62299504
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 22:46 schreef GioStyle het volgende:

[..]

Daar heb jij dan weer gelijk in.
Maar ben je verplicht om binnen 30 jaar de hypotheek af te betalen of kan je ook gewoon levenslang alleen de rente betalen? Dat geeft natuurlijk ook weer een andere blik op de zaak.
[..]
Hypotheken kunnen gewoon verlengd worden. Als dat bij een specifieke verstrekker niet zo is, dan kun je uiteraard oversluiten.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_62299639
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 22:46 schreef GioStyle het volgende:
...
Je kan niet stellen dat een huis in 30 jaar veel meer waard zal zijn.
Heb je het nou nog niet gezien bij de Amerikanen?
Het is geen wetmatigheid, maar als je even het volgende bedenkt:

Bij een gemiddelde inflatie over die 30 jaar van 2,5% per jaar (wat echt een voorzichtige schatting is) kan een huis wat nu voor 250.000 wordt verkocht dalen tot 120.000, en dan maak je alsnog geen verlies. De kans dat een huis over 30 jaar níet meer waard is dan nu, is dus niet zo heel erg groot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')