quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:59 schreef jpjedi het volgende:Er zijn inderdaad maar een aantal raffinaderijen en vaak gaat Benzine richting allerlei merken benzinepompen maar dan met verschillende additieven. Witte merkloze pompen kopen vaak resten uit de tankwagen waardoor ze ook wat goedkoper zijn.
Met Tango heeft een maat van mij met de motor een keer water in de tank gekregen en alles moest dus uit elkaar. Maar of nou Tango brandstof consequent slechter is durf ik niet te zeggen.
Het is inderdaad waar dat verschillende tankwagens (merken) bij dezelfde raffinaderij/depot laden.
Maar dat gebeurt op andere LAADCODES en op basis van zo'n laadcode krijg je dus een bepaald produkt.
De basis is dus hetzelfde alleen worden voor alle maatschappijen hun eigen additieven bijgemengd.
Daarom kan ik ook niet op alle laadrekken laden als ik voor Maatschappij X of Y werk en wel weer op die laadrekken als ik voor Maatschappij Z werk.
Zo laad ik op laadrek 13 mijn speciale Euro. En moet ik de gewone Euro laden op een ander laadrek.
(super 98 is niet meer te laden in Nederland, alleen de BP heeft nog 98 voor zijn eigen Ultimate 98)
Is brandstof A slechter dan brandstof B?
Ik ben van mening dat er zeer weinig verschil zit in de verschillende brandstoffen.
Die additieven zorgen eerder voor een schonere motor dan dat ze een gigantisch beter zuiniger verbruik opleveren EN ZEER ZEKER GEEN 100KM verschil zoals hier iemand claimde. Dat komt waarschijnlijk door andere omstandigheden = harder gereden, meer wind of wat dan ook.
ER IS GEEN verschil tussen brandstoffen van hetzelfde merk tussen Onbemande en Bemande tankstations.
Het prijsverschil zit hem in het uitbaten van de shop want die medewerkers moeten immers ook betaald worden. Ook is er een prijsverschil tussen EIGEN stations en stations van pomphouders die onder de vlag van een bepaald merk werken. EIGEN stations kunnen dus gemakkelijk goedkoper zijn.
Gunstig voor de consument is als er meerdere verschillende merken pompstations in de buurt zitten en een aantal onbemande = dan zie je dus een prijzenslag! Hierdoor kunnen ook binnen relatief korte afstand onbemande pompstations van hetzelfde merk een prijs verschil hebben van een paar cent de liter.
Omdat ze op locatie A meer concurrerent willen zijn dan op locatie B.
WATER is een zeer kwalijke zaak.
In een uitzonderlijk geval kan er water in een grondtank komen.
Daarom wordt er ook voor het lossen van de tankwagen op water gepeild.
Vaak electronisch maar ook handmatig door de chauffeur met een speciale WATERPASTA aan de peilstok die als er water aanwezig is van kleur veranderd.
Als er water in de grondtank zit mag er dus niet gelost worden.
En wordt het water uit de tank afgezogen OF wordt de gehele tank leeggezogen ... komt er een inwendige inspectie van de grondtank en wordt er nieuw produkt gebracht.
Gelukkig komt het nauwelijks voor dat er water in de grondtank zit.
Witte pomp
RESTEN uit de tankwagen???
Dit is pertinent NIET waar. Als een chauffeur brandstof overhoudt neemt hij dit gewoon mee terug en heet dit in vaktermen voorbelading.
De meeste tankwagens hebben 5 vakken. Hou je dus in vak 1 wat 14.000 liter groot is 2.000 liter Euro over.
Dan laadt je dus voor je volgende vracht / rit 12.000 liter EURO bij.
En zo wordt die restlading die je bij je eerste klant overhield gewoon gestort bij de volgende klant.
EN NOOIT EN TE NIMMER bij een WITTE POMP.
DIE kopen gewoon ZELF brandstof in.
Bij een Olieboer of bij een grotere Firma!