Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 14:52 schreef NoMercy285 het volgende:
Ik doelde juist op het feit dat onder minder wind ze minder last zullen hebben van hun geïmproviseerd kunststukje. Als je al minder kans hebt om veel punten te pakken, moet je die gok wagen... de schepen voorop willen gewoon bij elkaar blijven en later kleinere risico's nemen.
Ericsson heeft ook Juan K als ontwerp, in de basis zullen die en de dlyd niet zo veel schelen (uitgangspunt). De Farr ontwerpen zijn in de kont iets ranker en kunnen dus volgens mij beter een scherpe koers varen dan de Juan K modellen. Green Dragon is een Reichel/Pugh (quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.
Het is niet als voor de SG dat er grote verschillen in windkracht/richitng waren op korte afstand, en dat weerkaarten niet 100% zeker zijn. De weg buitenom is langer en heeft meer wind. Een simpele rekensom is voldoende als je de data van je eigen boot hebt om te bepalen bij bepaalde weersomstandigheden welke route het snelste is.
Je neemt niet een kleiner risico door dezelfde koers als de koploper te varen wanneer je een andere rompvorm hebt dan de koploper. In hoevere de verschillende rompvormen verschillen weet ik niet, er zijn in elk geval wel veel verschllende ontwerpers.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 2648 (5) 17.3 ERT4 +10 (-10) 16.3 GDRA +24 (3) 17.5 TELN +30 (4) 17.5 TELA +48 (0) 18.7 ERT3 +70 (5) 18.0 DLYD +127 (2) 17.0 TRUS +207 (10) 20.3 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 2605 (0) 15.8 ERT4 +10 (0) 15.8 GDRA +29 (-6) 15.0 TELN +32 (-3) 15.5 TELA +46 (1) 16.0 ERT3 +66 (4) 17.0 DLYD +122 (5) 18.3 TRUS +202 (5) 17.8 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 2361 (5) 24.0 PUMA +1 (-1) 22.0 GDRA +33 (-2) 24.8 TELN +42 (-9) 21.3 TELA +46 (-9) 19.5 ERT3 +58 (-10) 21.7 DLYD +108 (-13) 19.3 TRUS +172 (-8) 18.3 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 2361 (5) 24.0 406 PUMA +1 (-1) 22.0 407 GDRA +33 (-2) 24.8 404 TELN +42 (-9) 21.3 391 TELA +46 (-9) 19.5 407 ERT3 +58 (-10) 21.7 427 DLYD +108 (-13) 19.3 423 TRUS +172 (-8) 18.3 455 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | TRUS 282.60 455 DLYD 283.69 423 ERT3 285.73 427 PUMA 287.37 407 ERT4 290.13 406 GDRA 298.58 421 TELA 299.89 426 TELN 300.52 391 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | ERT4 1.04 1.62 TRUS 1.04 1.55 TELA 1.03 1.46 TELN 0.98 1.32 GDRA 0.97 1.26 PUMA 0.95 1.2 DLYD 0.94 1.3 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 2145 (0) 25.0 473 PUMA +12 (-3) 24.3 452 GDRA +36 (-2) 22.3 457 ERT3 +69 (-6) 22.0 461 TELN +70 (-10) 21.3 426 TELA +73 (-12) 20.0 437 DLYD +146 (-15) 20.0 438 TRUS +210 (-8) 20.5 455 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1769 (0) 25.0 587 PUMA +26 (1) 24.8 561 GDRA +74 (-1) 24.0 549 ERT3 +109 (-6) 24.5 536 TELA +136 (-14) 19.0 498 TELN +141 (-15) 19.3 492 DLYD +279 (-46) 16.5 422 TRUS +305 (-36) 14.5 455 |
Mark Covell lijkt tijd over te hebben, http://press.volvooceanrace.org/?cat=19quote:“We sail for the whale” is the slogan written on our main sail. The only problem is that nobody has told the whales that....
Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....quote:Op woensdag 29 oktober 2008 12:17 schreef the_disheaver het volgende:
Lol, ERT4 verbreekt het 24hr record, maar toch is PUMA dichterbij gekomen...
In de RDC is het echt de afstand afgeled in de afgelopen 24 uur, de getal van het record houdt geen rekening met de datatijden, en zodoende kan de 24h meting elke minuut beginnen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:30 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....
Want stel je nu voor dat je inderdaad om 17:29u gemeten hebt, je het daaropvolgende uur nog ff harder vaart, je om 18:29u opeens opnieuw het record gebruiken hebt (als je dus het laatste uur harder hebt gevaren dan het 1e uur).
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1694 (0) 26.3 593 PUMA +34 (-8) 20.5 561 GDRA +76 (-2) 24.8 549 ERT3 +113 (-4) 24.5 538 TELA +145 (-9) 21.5 497 TELN +155 (-14) 21.0 486 DLYD +315 (-36) 16.3 396 TRUS +337 (-32) 18.5 442 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1624 (0) 24.7 592 PUMA +41 (-7) 22.8 562 GDRA +86 (-11) 24.8 544 ERT3 +119 (-6) 24.0 538 TELA +155 (-11) 20.3 501 TELN +172 (-18) 19.5 487 DLYD +337 (-23) 19.5 387 TRUS +357 (-21) 17.5 437 |
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |