abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62666413
Ik doelde juist op het feit dat onder minder wind ze minder last zullen hebben van hun geïmproviseerd kunststukje. Als je al minder kans hebt om veel punten te pakken, moet je die gok wagen... de schepen voorop willen gewoon bij elkaar blijven en later kleinere risico's nemen.
pi_62667092
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 14:52 schreef NoMercy285 het volgende:
Ik doelde juist op het feit dat onder minder wind ze minder last zullen hebben van hun geïmproviseerd kunststukje. Als je al minder kans hebt om veel punten te pakken, moet je die gok wagen... de schepen voorop willen gewoon bij elkaar blijven en later kleinere risico's nemen.
Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.
Het is niet als voor de SG dat er grote verschillen in windkracht/richitng waren op korte afstand, en dat weerkaarten niet 100% zeker zijn. De weg buitenom is langer en heeft meer wind. Een simpele rekensom is voldoende als je de data van je eigen boot hebt om te bepalen bij bepaalde weersomstandigheden welke route het snelste is.

Je neemt niet een kleiner risico door dezelfde koers als de koploper te varen wanneer je een andere rompvorm hebt dan de koploper. In hoevere de verschillende rompvormen verschillen weet ik niet, er zijn in elk geval wel veel verschllende ontwerpers.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:39:57 #278
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62669846
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:25 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.
Het is niet als voor de SG dat er grote verschillen in windkracht/richitng waren op korte afstand, en dat weerkaarten niet 100% zeker zijn. De weg buitenom is langer en heeft meer wind. Een simpele rekensom is voldoende als je de data van je eigen boot hebt om te bepalen bij bepaalde weersomstandigheden welke route het snelste is.

Je neemt niet een kleiner risico door dezelfde koers als de koploper te varen wanneer je een andere rompvorm hebt dan de koploper. In hoevere de verschillende rompvormen verschillen weet ik niet, er zijn in elk geval wel veel verschllende ontwerpers.
Ericsson heeft ook Juan K als ontwerp, in de basis zullen die en de dlyd niet zo veel schelen (uitgangspunt). De Farr ontwerpen zijn in de kont iets ranker en kunnen dus volgens mij beter een scherpe koers varen dan de Juan K modellen. Green Dragon is een Reichel/Pugh ( ) en tja, dat zijn toch wel een beetje de masters in de maxi boot klasse met kantkielen. Echter is dit natuurlijk hun eerste Vo70 dus weet niet welke uitgangspunt ze hebben gehad.
pi_62679155
Ze hadden het er in de aanloop naar noronha nog over dat Green Dragen juist wat minder hoog kon varen dan de achtervolgers, ze hadden minder oprichtend moment, zo werd vermeld in een bootemail.

Op het laatste positierapport beginnen de koplopers langzaamaan iets oostelijker te varen (of dat is bolling van de aarde) en delta lloyd is nogal hard aan het opstekken, heel apart.
pi_62719454
De verwachting volgens de RaceViewer is dat ze over iets meer dan 5 dagen in Kaapstad zullen aankomen.

Hoi allemaal, ik doe dit jaar ook weer gezellig mee hoewel ik niet zo'n zeilcrack ben als anderen hier. Ik vind het gewoon tof om te volgen
  maandag 27 oktober 2008 @ 15:04:05 #281
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62719616
Welkom SyCloos. Zeilcrack hoef je echt niet te zijn. Er wordt hier meer gediscussieerd op basis van gezond verstand, dan op basis van olympisch zeilniveau. Mocht je vragen hebben over zeiltermen, tactieken etc. stel ze. Dat scherpt de discussie en houdt het topic levendig
pi_62728091
whoeps

verkeerd knopje.

OP is aangepast (nog niet 100%),aanvullingen zijn welkom.

http://wiki.fok.nl/index.php/OP/VOR
pi_62728296
Die 5 dagen klopt volgens mij niet. Het is in elk geval in groot contrast met de 7 november op de VOR RDC pagina. Dat de tracker juist is, en niet de vor RDC (race data centre) kan natuurlijk ook, we zullen zien. Al zet ik mijn geld eerder op 8 november.

En welkom enzo

2008-10-27 16:15:05
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 2648   (5) 17.3
ERT4  +10 (-10) 16.3
GDRA  +24   (3) 17.5
TELN  +30   (4) 17.5
TELA  +48   (0) 18.7
ERT3  +70   (5) 18.0
DLYD +127   (2) 17.0
TRUS +207  (10) 20.3


En ik ben weer terug in de vor-game-race. Van plaats 5.000 naar 22.000 en terug naar 6.000
pi_62732567
OP ziet er erg netjes uit
Boten varen dicht bij elkaar, niet érg verschillende routes.. wel opvallend dat de verwachte route erg zuidelijk is (bolling van de aarde?)
  maandag 27 oktober 2008 @ 21:43:32 #285
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62737835
blaat... alweer verkeerd knopje...

Dan de stand maar.

2008-10-27 19:01:27
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 2605  (0) 15.8
ERT4  +10  (0) 15.8
GDRA  +29 (-6) 15.0
TELN  +32 (-3) 15.5
TELA  +46  (1) 16.0
ERT3  +66  (4) 17.0
DLYD +122  (5) 18.3
TRUS +202  (5) 17.8
pi_62749691
2008-10-28 10:01:29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 2361   (5) 24.0
PUMA   +1  (-1) 22.0
GDRA  +33  (-2) 24.8
TELN  +42  (-9) 21.3
TELA  +46  (-9) 19.5
ERT3  +58 (-10) 21.7
DLYD +108 (-13) 19.3
TRUS +172  (-8) 18.3



Snelheid begint er een beetje op te ljken ;)
pi_62749870
En met 24hr run:
2008-10-28 10:01:29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 2361   (5) 24.0 406
PUMA   +1  (-1) 22.0 407
GDRA  +33  (-2) 24.8 404
TELN  +42  (-9) 21.3 391
TELA  +46  (-9) 19.5 407
ERT3  +58 (-10) 21.7 427
DLYD +108 (-13) 19.3 423
TRUS +172  (-8) 18.3 455


Nog 108nm erbij voor TRUS en ze hebben het 24hr record (562.92nm)
pi_62750173
Nog wat data:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     Gem 24h Max 24h
TRUS 282.60 455
DLYD 283.69 423
ERT3 285.73 427
PUMA 287.37 407
ERT4 290.13 406
GDRA 298.58 421
TELA 299.89 426
TELN 300.52 391

(gemiddelde 24hr run en de hoogste 24hr run.
De Tel's hebben de langste weg tot nu toe afgelegd.
pi_62751025
Laatste data:

1
2
3
4
5
6
7
8
ERT3  1.11 1.62
ERT4  1.04 1.62
TRUS  1.04 1.55
TELA  1.03 1.46
TELN  0.98 1.32
GDRA  0.97 1.26
PUMA  0.95 1.2
DLYD  0.94 1.3

Eerste getal is het gemiddelde boatspeed/true wind speed verhouding ( > 1, de boot vaart sneller dan de wind, < 1, boot vaart langzamer dan de wind). Laatste getal is de grootste snelheid/wind verhouding.

Data is niet heel erg betrouwbaar, maar globaal is het wel opvallend dat GDRA, PUMA het blijkbaar wat minder van windefficient zeilen hebben, in tegenstelling tot de E's en TRUS.
pi_62756039
Mwjah, ik heb wel enige zeilervaring. Vorig jaar nog in Griekenland gezeild (even kleine spam... www.zeezeilrace.nl). Maar ben gewoon een dedicated liefhebber zeg maar
pi_62767238
2008-10-28 19:09:35
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 2145   (0) 25.0 473
PUMA  +12  (-3) 24.3 452
GDRA  +36  (-2) 22.3 457
ERT3  +69  (-6) 22.0 461
TELN  +70 (-10) 21.3 426
TELA  +73 (-12) 20.0 437
DLYD +146 (-15) 20.0 438
TRUS +210  (-8) 20.5 455


Nog 9 posts :) En het gaat een aardige kant op met ERT4.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 08:41:14 #293
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_62772932
Ericson4 heeft het 24 uursrecord verbroken

momenteel 589 mijl


max boatspeed van puma; 36 knts

[ Bericht 29% gewijzigd door azaroth op 29-10-2008 11:57:52 ]
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_62778803
Niet groter geworden:

2008-10-29 10:15:00
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 1769   (0) 25.0 587
PUMA  +26   (1) 24.8 561
GDRA  +74  (-1) 24.0 549
ERT3 +109  (-6) 24.5 536
TELA +136 (-14) 19.0 498
TELN +141 (-15) 19.3 492
DLYD +279 (-46) 16.5 422
TRUS +305 (-36) 14.5 455
pi_62778911
Lol, ERT4 verbreekt het 24hr record, maar toch is PUMA dichterbij gekomen...
pi_62779705
http://press.volvooceanrace.org/?p=682
quote:
“We sail for the whale” is the slogan written on our main sail. The only problem is that nobody has told the whales that....
Mark Covell lijkt tijd over te hebben, http://press.volvooceanrace.org/?cat=19
pi_62787594
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:17 schreef the_disheaver het volgende:
Lol, ERT4 verbreekt het 24hr record, maar toch is PUMA dichterbij gekomen...
Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....

Want stel je nu voor dat je inderdaad om 17:29u gemeten hebt, je het daaropvolgende uur nog ff harder vaart, je om 18:29u opeens opnieuw het record gebruiken hebt (als je dus het laatste uur harder hebt gevaren dan het 1e uur).
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62788331
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:30 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....

Want stel je nu voor dat je inderdaad om 17:29u gemeten hebt, je het daaropvolgende uur nog ff harder vaart, je om 18:29u opeens opnieuw het record gebruiken hebt (als je dus het laatste uur harder hebt gevaren dan het 1e uur).
In de RDC is het echt de afstand afgeled in de afgelopen 24 uur, de getal van het record houdt geen rekening met de datatijden, en zodoende kan de 24h meting elke minuut beginnen.

'Mijn' (vanuit de RDC) gaf enkel 585nm, en een update later 587nm, terwijl VOR het record op 594nm vaststelde.
pi_62788411
Over data gesproken:
2008-10-29 13:15:26
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 1694   (0) 26.3 593
PUMA  +34  (-8) 20.5 561
GDRA  +76  (-2) 24.8 549
ERT3 +113  (-4) 24.5 538
TELA +145  (-9) 21.5 497
TELN +155 (-14) 21.0 486
DLYD +315 (-36) 16.3 396
TRUS +337 (-32) 18.5 442


2008-10-29 16:03:59
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 1624   (0) 24.7 592
PUMA  +41  (-7) 22.8 562
GDRA  +86 (-11) 24.8 544
ERT3 +119  (-6) 24.0 538
TELA +155 (-11) 20.3 501
TELN +172 (-18) 19.5 487
DLYD +337 (-23) 19.5 387
TRUS +357 (-21) 17.5 437


Hier ligt het getal van de 24hr wel dichter bij het record, wat te verwachten is wanneer ze al anderhalve dag best hard gaan.

DLYD houdt het blijkbaar voor gezien en puma lijkt als enige het oude record te hebben geevenaard (of waarschijnlijk hebben gebroken)
pi_62788576
vol?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')