Die Franstaligen zijn echt niet van de slimsten. Het is touwens bekend dat het onderwijs in Wallonië veel slechter is dan in Vlaanderen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 07:25 schreef Niara het volgende:
Tja ik vind het gewoon erg jammer dat mijn ouders me niet tweetalig hebben opgevoed
Maar ach, met mijn middelbare school Frans en wat had gebaren kom ik er ook wel.
Plus ze doen niet echt aan studentenjobs dus meh.
Je beste kans is een kot/kamer, of wellicht een studio. Anders doen ze het echt niet voor een half jaar.quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:53 schreef marj-lein het volgende:
Ik heb er al een topic over gemaakt maar toch wilde ik mijn vraag hier aan jullie stellen!
ik ga een half jaartje stage lopen in belgie (Antwerpen) En nu wil ik wel een beetje op internet kunnen en wat tv kijken. En aangezien ik daar dus helemaal niets vanaf weet! Vraag ik jullie om hulp. Het probleem is, ik wil/kan geen jaarcontract afsluiten want dan betaal een ik een half jaar voor iets wat ik niet gebruik!
Ik heb iets gehoord over een dbvt antenne? Hoe duur is dat? Waar haal je het? En qua internet, zou ik dat met een dongel kunnen? Is er een Belgische dongel?
Help
Liefs
Studie of werk?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:35 schreef hannibalanteportas het volgende:
Ik meld me, trek naar Leuven binnenkort
Ik zou zeggen: sterkte!quote:Op maandag 14 september 2009 00:50 schreef Pistoleke het volgende:
Nog meer mensen die volgende week aan hun studie beginnen in Antwerpen?
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 23:17 schreef jpjedi het volgende:
[..]
lijkt me ook erg sterk! Alle talen behalve Vlaams Nederlands...
En daarom zijn wij dus un petit peuple... Gelukkig spreekt bijna iedereen van de jonge generatie rondom het Antwerpse over het Nederlands. Ons dialect, laat staan onze Tussentaal is althans géén Vlaams, maar Brabants (en in tegenstelling tot onze bekrompen Vlaamse leestelevisie die voor ons besloten heeft dat Nederlanders in AN en zelfs Vlamingen in Tussentaal onverstaanbaar zouden zijn, worden wij, ook in Tussentaal, NIET ondertiteld op de RTL). Trouwens, ik was dus ZEVEN jaar jong toen ik besefte dat mijn ouders fout waren door hun taal 'Vloms' te noemen, waarom blijven dan volwassen mensen tot hun dood volhouden dat ze een andere taal zouden spreken? Waarom benadrukken ze en vergroten ze de regionale verschillen en schuiven ze het groter geheel onder de mat (enorm slechte marketing als je het mij vraagt, en zelfs slecht voor je horizon)? In het noorden hameren ze er toch ook niet op dat ze Hollands zouden praten? (behalve in bepaalde uitdrukkingen als 'in mooi Hollands'). In de Randstad, de regio waar de informele volkstaal het dichtste bij het Standaardnederlands ligt hoor je ook niet altijd binnenlijns AN hoor, of dacht je van wel?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:46 schreef jpjedi het volgende:
Die collega vertelt me dat het cijfer kan kloppen als ze alle nl schoolgaande kinderen meewegen. Veel allochtone kinderen gaan naar vlaams talige Nederlandstalige scholen.
Sorry hoor maar ik denk meer dat in jouw geval de wens de vader van de gedachte is. Het beeld dat jij schetst is geenszins werkelijkheid maar meer een utopie pur Sang.quote:Op maandag 21 september 2009 02:01 schreef karottetrekker het volgende:
[..]
[..]
En daarom zijn wij dus un petit peuple... Gelukkig spreekt bijna iedereen van de jonge generatie rondom het Antwerpse over het Nederlands. Ons dialect, laat staan onze Tussentaal is althans géén Vlaams, maar Brabants (en in tegenstelling tot onze bekrompen Vlaamse leestelevisie die voor ons besloten heeft dat Nederlanders in AN en zelfs Vlamingen in Tussentaal onverstaanbaar zouden zijn, worden wij, ook in Tussentaal, NIET ondertiteld op de RTL). Trouwens, ik was dus ZEVEN jaar jong toen ik besefte dat mijn ouders fout waren door hun taal 'Vloms' te noemen, waarom blijven dan volwassen mensen tot hun dood volhouden dat ze een andere taal zouden spreken? Waarom benadrukken ze en vergroten ze de regionale verschillen en schuiven ze het groter geheel onder de mat (enorm slechte marketing als je het mij vraagt, en zelfs slecht voor je horizon)? In het noorden hameren ze er toch ook niet op dat ze Hollands zouden praten? (behalve in bepaalde uitdrukkingen als 'in mooi Hollands'). In de Randstad, de regio waar de informele volkstaal het dichtste bij het Standaardnederlands ligt hoor je ook niet altijd binnenlijns AN hoor, of dacht je van wel?
Ik blijf erbij :only in Belgium! Maar ja, het zou wel aan het feit liggen dat het lapke grond ten noorden van ons officieel Nederland heet... Dat verklaart nog steeds niet alles.
Vlaamse taalsecessionisten of -isolationisten? Wie zijn ze? Wat doen ze?
Ik zal eens zeggen wie schuldig is: katholieke dorpspastorekes (en ook vroegere katholieke onderwijzers) die de kleine man volgoten met Hollanderhaat. Als zij hun zin kregen zouden we een aparte taal gesproken hebben omdat met Noord-Nederlandse invloeden het protestantisme of "erger" vrijzinnigheid zou kunnen insijpelen (kijk maar naar Noord-Brabant, je ziet wat er met de katholieke traditie daar gebeurd is *sarcasme*). Ach ja, ook het oude Belgisch nationalisme en een groot deel van de Vlaamse Beweging die er de symboliek van overnam hebben ertoe bijgedragen.
De afkeer voor het noorden is grotendeels verdwenen, maar het taalgebruik zit er bij sommigen nog anno 2009 DIEP in.
Maar weet je, vandaag is het vooral een mix van immense onwetenheid en kwaaie wil. Nu ja, just my two cents.
Mijn reactie mag overdreven lijken, maar het is toch frappant dat er in België twee talen (Frans en Duits) en één amalgaam van dialecten (Vloms) gesproken zouden worden. Alsof er geen taalregisters (regionaal plat <-> Tussentaal <-> Standaardnederlands met sommige verschillen in woordenschat) bestaan, alsof er Fransmannen du belge niet herkennen... Zéér beledigend IMO.
Wat heeft het feit wij Nederlands spreken met de Groot-Nederlandse gedachte te maken? Wij hebben geen Vlaamstalig onderwijs, ook niet officieel. Dat er regionale verschillen bestaan, wordt ook niet betwist, evenmin in de algemene omgangstaal. Talen evolueren nu eenmaal. In de toekomst zullen ze nog veranderen.quote:Op maandag 21 september 2009 19:28 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Sorry hoor maar ik denk meer dat in jouw geval de wens de vader van de gedachte is. Het beeld dat jij schetst is geenszins werkelijkheid maar meer een utopie pur Sang.
In mijn familie, omgeving, werk etc merk ik dagelijks dat Nederland en de Nederlandse taal wel heel ver af staan van het dagelijks leven. Ik ben Brabander, woon in Vlaanderen, werk in Brussel en heb halve Vlaamse familie. Het woord Hollands roept ongemak en wantrouwen op die ook een Brabander en Limburger in zuid-Nederland niet ongewoon is.
Op mijn kantoor in Zellik word tik nog regelmatig fanatiek gecorrigeerd in zake de naam van de taal die men spreekt wat dan wel Brussels of Vlaams is maar geenszins Nederlands. Zo ook hier op de lokale basis school en op het secundair onderwijs waar men wel degelijk spreekt over het Vlaams in woord en geschrift.
Ik ben het met je eens wat betreft de volhardendheid, en de achtergrond van de situatie maar anderzijds vind ik dat de Vlamingen trots moeten zijn op hun identiteit en niet moeten streven naar een eenheids worst. MEn heeft dan tot in een recent verleden hard moeten vechten voor hun taal.
Hang jij ook de groot Nederlandse gedachte aan als ik vragen mag? De reden dat Vlamingen en Nederlanders pragmatische afspraken moeten maken over het gebruik van de Nederlandse taal zegt op zich al genoeg.. Vlamingen en Nederlanders moeten nu eenmaal hun verschillen leren aanvaarden! Ze zijn echt anders ook al spreekt de schijn van de taal dat tegen.
Belgisch Nederlands inderdaad. Wanneer realiseer jij eens dat je Vlaanderen niet van Nederland hoeft te isoleren door onze taal een andere naam te geven (gelukkig enkel door een minderheid) om België te redden? Aan wat jij typt trouwens kan ik je niveau afleiden trouwens (de schuld van de Walen, lol!...)quote:Op maandag 21 september 2009 20:13 schreef misteriks het volgende:
Karottetrekker, wanneer realiseer jij je een keer dat we hier in Vlaanderen Belgisch spreken ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
En dat het niet de Walloonen hun fout is ??! ( die heb ik écht gehoord van 'n NOS-reporter "live" bij de walloonen![]()
![]()
)
hoe dom kun je dan wel niet zijn. Ikzelf zou nooit in 'n kutland willen wonenquote:Op woensdag 30 september 2009 21:49 schreef sandesh het volgende:
Kut land ... Ik kan het weten ik woon er :/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |