urlquote:'Desnoods volgt verbanning uit Gouda'
Gouda grijpt in
door Coen Springelkamp
GOUDA - Burgemeester Wim Cornelis van Gouda wil een nieuwe wet die hem de bevoegdheid geeft ouders van Marokkaans straattuig uit huis te zetten als ze hun kinderen niet tot de orde roepen. Ook wil hij hen zo uit de stad kunnen verbannen. Een andere maatregel is het stopzetten van uitkeringen en toeslagen.
Cornelis hoopt daarmee het hardnekkige probleem van een kleine groep overlast veroorzakende jongeren in 'zijn' Gouda op te lossen. "Ouders zijn óók op straat verantwoordelijk voor hun kinderen."
Uitvergroot
Cornelis benadrukte gisteren dat de problemen in Gouda niet verschillen van die in andere steden. Wel worden ze volgens hem onterecht onevenredig uitvergroot wat leidt tot 'een enorme imagoschade voor Gouda'.
Volgens de burgemeester worden ze veroorzaakt door een kleine, maar hardnekkige groep die lastig is aan te pakken. "We hebben daarom een volledig nieuwe aanpak bedacht die de grote steden zo van ons over kunnen nemen", aldus een trotse Cornelis die het nog geheime 'complete pakket aan maatregelen' ter beoordeling aan het kabinet heeft gestuurd.
De burgemeester vraagt daarin bovendien niet alleen om extra geld, maar ook om juridische ondersteuning om de plannen uit te kunnen voeren.
De burgemeester wil het straattuig, dat zich niets aantrekt van politie, justitie en andere hulpverleners, nu aanpakken via hun ouders. "Zij zijn ook op straat verantwoordelijk voor hun kinderen", lichtte Cornelis een tipje van de sluier op.
'Desnoods verbannen'
Burgemeester Wim Cornelis is vast van plan de ouders van de Marokkaanse relschoppers te gaan 'lastigvallen' als ze hun kinderen niet in de hand houden. "We gaan erbovenop zitten. We dwingen ze de Nederlandse taal te leren en brengen hun normen bij."
Ook helpt de gemeente met scholing en werk. Als dat niet helpt, wil Gouda nog een stapje verder en de ouders financieel aanpakken voor het wangedrag van hun kinderen. "Dan zetten we ze uit huis, pakken een uitkering af en verbannen ze desnoods uit de stad."
Gouda kwam zeer negatief in het nieuws na een reeks incidenten met Marokkaanse probleemjongeren.
Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) was nog niet op de hoogte van de plannen, zo zei haar woordvoerder.
Natuurlijk is dit geen oplossing, en daar zullen die burgemeesters ook vanzelf achterkomen. Maar het is wel een uitstekende aanzet tot de definitieve oplossing: Nederlandse nationaliteit afpakken en verbanning (uitzetting) naar Marokko.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:36 schreef LXIV het volgende:
Je kunt ze wel lekker uit je stad verbannen, maar dan zit een andere -stad- er dus mooi mee opgescheept. Dan worden ze maar heen-en-weer gestuurd.
Iedere burgemeester wil de Marokkanen uit zijn stad wel verbannen, maar dat maakt het nog geen oplossing.
Ik denk dat deze "burgervader" het voor de Bühne roept, want er komt vast wel een of andere wijsneus die uitlegt waarom het jurisisch niet mag en/of politiek onwenselijk is omdat anders de koning van Marokko boos wordt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:35 schreef PurnodePurno het volgende:
url
Na verbanning uit steden is verbanning uit Nederland gelukkig nog maar een kleine stap. Het gaat dus de goede kant op, beter laat dan nooit.
True. Maar de toon is gezet, en dat is ook heel wat waard.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:37 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk dat deze "burgervader" het voor de Bühne roept, want er komt vast wel een of andere wijsneus die uitlegt waarom het jurisisch niet mag en/of politiek onwenselijk is omdat anders de koning van Marokko boos wordt.
Een soort Endlösung, zeg maar...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:37 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit geen oplossing, en daar zullen die burgemeesters ook vanzelf achterkomen. Maar het is wel een uitstekende aanzet tot de definitieve oplossing: Nederlandse nationaliteit afpakken en verbanning (uitzetting) naar Marokko.
Kortzichtige opmerking zeg.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:37 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit geen oplossing, en daar zullen die burgemeesters ook vanzelf achterkomen. Maar het is wel een uitstekende aanzet tot de definitieve oplossing: Nederlandse nationaliteit afpakken en verbanning (uitzetting) naar Marokko.
Dat zeg je nu, maar ik spreek je over een jaar of 5 wel weer. Als ik tien jaar geleden had gezegd dat Marokkanen ooit legaal hun huis uit gezet zouden worden vanwege hun criminele gedrag, dan had je me ook voor gek verklaard.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:00 schreef Kluts het volgende:
Dat heeft helemaal niets te maken met uitzetting en afpakken van de Nederlandse Nationaliteit, en dat zal ook nooit gaan gebeuren.
En hoe ga je ze uitzetten zonder Marokkaans paspoort, die dus gewoon 100% Nederlands zijn?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:10 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Dat zeg je nu, maar ik spreek je over een jaar of 5 wel weer. Als ik tien jaar geleden had gezegd dat Marokkanen ooit legaal hun huis uit gezet zouden worden vanwege hun criminele gedrag, dan had je me ook voor gek verklaard.
Ze hebben allemaal de Marokkaanse nationaliteit. Automatisch. Dat is genoeg, de rest is hun probleem.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En hoe ga je ze uitzetten zonder Marokkaans paspoort, die dus gewoon 100% Nederlands zijn?
Het is gewoonweg onmogelijk. Als een marokkaan om zo'n reden het Nederlandse paspoort afgenomen zou kunnen worden, zou dat inhouden dat ze mij of jou ook van de een op de andere dag je nationaliteit af zouden kunnen nemen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:10 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Dat zeg je nu, maar ik spreek je over een jaar of 5 wel weer. Als ik tien jaar geleden had gezegd dat Marokkanen ooit legaal hun huis uit gezet zouden worden vanwege hun criminele gedrag, dan had je me ook voor gek verklaard.
Maar natuurlijk, een derde generatie Marokkaan heeft weinig met Marokko te maken.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:19 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Ze hebben allemaal de Marokkaanse nationaliteit. Automatisch. Dat is genoeg, de rest is hun probleem.
Nee, want je kunt mensen niet statenloos maken. Alleen bij mensen met een dubbele nationaliteit (zoals Marokkanen en de meeste Turken) is deze geweldige truc mogelijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:22 schreef Kluts het volgende:
[..]
Het is gewoonweg onmogelijk. Als een marokkaan om zo'n reden het Nederlandse paspoort afgenomen zou kunnen worden, zou dat inhouden dat ze mij of jou ook van de een op de andere dag je nationaliteit af zouden kunnen nemen.
"dat kan gewoon niet", want? Omdat jij het zegt? Ik zeg dat het weldegelijk kan, en er is toch geen zinnig, rationeel argument wat je daar tegenin kunt brengen. Verder dan "het kan niet want ik zeg dat het niet kan" kom je niet. Maar dat is geen schande, velen zijn je hierin al voorgegaan.quote:Er zijn allerlei maatregelen die dit probleem zouden kunnen oplossen, zoals ook wordt voorgesteld. Maar iemand het land uitzetten omdat hij iets doet wat niet mag, dat kan gewoon niet.
Dat doet er helemaal niet toe. Ook derde generatie Marokkanen krijgen automatisch de Marokkaanse nationaliteit van de Marokkaanse overheid. Daar kunnen jij en ik niks aan veranderen, dan moet je bij de Marokkaanse overheid zijn. En bij de Marokkanen zelf, want die hoor ik daar ook niet erg hard tegen protesteren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:26 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, een derde generatie Marokkaan heeft weinig met Marokko te maken.
Het kan niet in mijn ogen omdat wij een normaal, westers land zijn, met een grondwet en regels die nageleefd worden. Als we zomaar mensen gaan uitzetten, gewoon omdat het ons goed uitkomt en omdat het kan, dan zetten we ons op een zelfde niveau als dat van de gemiddelde bananenrepubliek. Ik vind het tamelijk kortzichtig om Wilders-uitspraken te doen als: We zetten ze allemaal het land uit, dat is de oplossing!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:28 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Nee, want je kunt mensen niet statenloos maken. Alleen bij mensen met een dubbele nationaliteit (zoals Marokkanen en de meeste Turken) is deze geweldige truc mogelijk.
[..]
"dat kan gewoon niet", want? Omdat jij het zegt? Ik zeg dat het weldegelijk kan, en er is toch geen zinnig, rationeel argument wat je daar tegenin kunt brengen. Verder dan "het kan niet want ik zeg dat het niet kan" kom je niet. Maar dat is geen schande, velen zijn je hierin al voorgegaan.
Je zet die mensen ook niet uit omdat het goed uitkomt....maar omdat ze de grondwet en regels NIET RESPECTEREN.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:34 schreef Kluts het volgende:
[..]
Het kan niet in mijn ogen omdat wij een normaal, westers land zijn, met een grondwet en regels die nageleefd worden.
Als we zomaar mensen gaan uitzetten, gewoon omdat het ons goed uitkomt en omdat het kan, dan zetten we ons op een zelfde niveau als dat van de gemiddelde bananenrepubliek. Ik vind het tamelijk kortzichtig om Wilders-uitspraken te doen als: We zetten ze allemaal het land uit, dat is de oplossing!
Deze problemen bestaan nu al zo'n 15 jaar. Al die tijd heeft men geprobeerd "zich te verdiepen in de problemen, uit te vinden hoe het komt dat het zover is gekomen en hoe ze dat zo goed mogelijk op kunnen lossen". De 'genuanceerde aanpak' van linkse multikulfanatiekelingen zegmaar.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:34 schreef Kluts het volgende:
Je kunt ook proberen je te verdiepen in de problemen die er nu zijn, in plaats van met dat soort loze kreten te gaan smijten.Wat ze nu in Gouda doen is een voorbeeld daarvan. Ze proberen uit te vinden hoe het komt dat het zover gekomen is, en hoe ze dat zo goed mogelijk op kunnen lossen.
Dit is echt zo'n topic waarin een nieuwsfeitje misbruikt wordt om maar vooral je Wilders-achtige uitspraken het wereldwijde web op te knallen, krijg ik het idee.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:41 schreef MinderMutsig het volgende:
Triest dat mensen hier werkelijk trots op zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |