abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 oktober 2008 @ 23:00:41 #51
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_62338804
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 22:44 schreef Pumatje het volgende:
godverdomme, zon ding zal maar neerkomen op een stad zeg.

Het is nieuw voor jou dat de inslag van een meteoriet het einde v/d mensheid zou kunnen betekenen?

Dit thema wordt volgens mij zelfs op de basisschool al behandeld wanneer de dinosaurus aan bod komt.

Zelfs Hollywood is ondertussen volgens mij alweer op dit thema uitgekeken omdat het zo ongelofelijk is uitgemolken...
Krekker is de bom!
pi_62339617
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 13:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik doelde meer op een geleide onbemande raket, een soort dampkring-proof SCUD ofzo.
Iets met een snelheid van 12KM per seconde neerschieten lijkt me nogal lastig...

Dit is in 1908 in Siberie gebeurd:

Een gebied met een diameter van 40km weggevaagd door een meteoor van enkele tientallen meters...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
pi_62339733
Photoshop!
pi_62340440
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 13:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat begreep ik, en mijn reacties waren daar ook op gericht.
Als je een vliegtuig ala minuut uit de lucht kan knallen, dan moet dat met iets buiten de dampkring toch ook kunnen?
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_62342523
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 00:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Als je een vliegtuig ala minuut uit de lucht kan knallen, dan moet dat met iets buiten de dampkring toch ook kunnen?
Zo'n meteoor is wel wat anders dan een vliegtuig. Véél meer massa en snelheid.
Idee is om 'm niet op Aarde te krijgen, omdat 'ie als 'ie de Aarde wel raakt je een gigantische knal krijgt. Het gaat dus oom een grote brok steen van een paar honderd meter in diameter. Kun je twee dingen doen: ofwel in kleine stukjes hakken die verbranden in de dampkring. Daarvoor heb je wel wat meer nodig dan een paar (honderd) atoombommen. Meer dan er voorhanden is. Risico bovendien is dat je i.p.v. één grote knal, veel kleinere knallen krijgt. Het gaat niet zo makkelijk als in een Hollywood film.
Beter alternatief is om de meteoor uit koers te dwingen. Maar als 'ie al vlakbij de Aarde is, heb je ene flinke zet nodig, want de meteoor is als dermate dichtbij dat een kleine afwijking van de koers betekent dat 'ie nog steeds de Aarde raakt. Dit kan dus alleen als je ruim van te voren weet dat 'ie in zal slaan. En dan heb je het echt over maanden van te voren.
pi_62348019
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:18 schreef Pumatje het volgende:maar 3 diameter, en een inslag van 1,2 kiloton, dat is dus 10% van de atoombommen in japan.

my god..

dat is maar 3 meter. 30 meter is een atoombom.. 300 meter zijn 10 atoombommen.

ik geloof dat er kometen zijn van 30 tot 300 kilometer omtrek.
dat zijn 1000 tot 10000 atoombommen
De kinetische energie van een asteroïde lineair toe met de massa, en de massa neemt met een 3e macht toe bij toenemende diameter.

Een 10 maal grotere diameter/straal zal dus al een 1000 maal krachtiger inslag betekenen. Dus 30 meter zijn al 100 atoombommen, 300 meter zijn 10 miljoen atoombommen. Een komeet kun je dus maar beter niet tegen komen, want die staan bij 300 km in omtrek gelijk aan een diameter van bijna 100 km (en dus 3,7 biljoen maal krachtiger).

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 13-10-2008 12:51:32 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')