Jep, dat weet ikquote:Op donderdag 13 november 2008 14:17 schreef Terecht het volgende:
[..]
Snap jij wel wat communisme inhoud? Wat denk je wat communisme tracht te doen?
Jij stelt:quote:Op donderdag 13 november 2008 16:08 schreef validname het volgende:
[..]
Jep, dat weet ik
Communisme = regulatie & verdeling, gebruik wat je nodig hebt maar niet ten koste van een ander.
en in onze huidige wereld draait dit meestal uit op een (semi)dictatuur aangezien bijvoorbeeld het geld(winst) aspect weer om de hoek komt zetten.
misschien begrijp je 't nu beter![]()
![]()
![]()
Dat klopt idd, en als oplossing biedt je:quote:In het huidige systeem is communisme een utopia
Maar dat is precies wat communisme probeert te doen! Het werkt alleen niet omdat communisme en het venus project niet voldoende rekening houden met de menselijke natuur. Er zal altijd concurrentie en winstbejag bestaan, het is mens eigen.quote:er zou een grotere kans van slagen zijn als men gaat reguleren zonder winstoogpunt
ZONDER WINSTOOGPUNT, lezen.quote:[...]
Jij idealiseert het beeld van het communisme. Het is niet zo als jij suggereert gebruiken wat je nodig hebt en nier ten koste van de andere. Al kijk je naar welke communistisch systeem in de wereld, dan zie je dat de mensen onderaan niks krijgen en vaak als vuilnis gebruikt worden en dat de leiders zich dingen permitteren die belachelijk zijn. Je kan het wel oneens zijn met de huidige democratie en haar economische systeem, maar onze democratie voorkomt wel dat de leiders van het land zich belachelijk veel verijken.quote:Op donderdag 13 november 2008 16:08 schreef validname het volgende:
[..]
Jep, dat weet ik
Communisme = regulatie & verdeling, gebruik wat je nodig hebt maar niet ten koste van een ander.
en in onze huidige wereld draait dit meestal uit op een (semi)dictatuur aangezien bijvoorbeeld het geld(winst) aspect weer om de hoek komt zetten.
misschien begrijp je 't nu beter![]()
![]()
![]()
Wie kwoot je nu?quote:
Correct. En waar leven we in? het kapitalisme. 2 systemen kunnen nooit met elkaar samenwerken.quote:Op donderdag 13 november 2008 18:08 schreef Terecht het volgende:
[..]
Wie kwoot je nu?
Als je mij bedoeld: ik weet dat je dat schreef. Het communisme streeft juist naar een samenleving waar er geen behoefte is aan winstbejag. In de realiteit blijkt dat ideaal niet haalbaar. Volgens mij haal je theorie en praktijk door elkaar.
Dat het communistische systeem niet werkt, en aangezien het venus project een vorm van communisme is dat ook niet zal werken.quote:Op donderdag 13 november 2008 18:21 schreef validname het volgende:
[..]
Correct. En waar leven we in? het kapitalisme. 2 systemen kunnen nooit met elkaar samenwerken.
dus welk punt probeer je te maken?
Zegt wie ?quote:Op donderdag 13 november 2008 16:46 schreef Terecht het volgende:
Er zal altijd concurrentie en winstbejag bestaan, het is mens eigen.
Bij het voor het eerst horen van het Venus Project kreeg ik dat idee ook.quote:Op donderdag 13 november 2008 20:49 schreef Boswachtertje het volgende:
Klinkt ook wel een beetje Startrekkerig, of niet?
quote:Op vrijdag 14 november 2008 12:31 schreef MaxiTitan het volgende:
Bij het voor het eerst horen van het Venus Project kreeg ik dat idee ook.
Hahahaha, mijn woorden.quote:Op donderdag 13 november 2008 16:46 schreef Terecht het volgende:
Maar dat is precies wat communisme probeert te doen! Het werkt alleen niet omdat communisme en het venus project niet voldoende rekening houden met de menselijke natuur. Er zal altijd concurrentie en winstbejag bestaan, het is mens eigen.
Gedragswetenschap, game theory.quote:
Concurrentie vindt op allerlei vlakken plaats, zoals bijv op sociaal vlak: wie krijgt het mooiste meisje, wie wordt de populairste in een groep, etc. Het is menselijk gedrag dat niet te elimineren valt.quote:Waarom zou die concurrentie per se op 'n materialistisch niveau moeten plaatsvinden?
In ons systeem heb je tenminste nog de keuze om productiemiddelen collectief dan wel privaat te regelen, in het Venus project niet. Daar zijn alle productiemiddelen per definitie gemeenschappelijk eigendom.quote:Iedereen doet "er" aan mee, wat voor naam je er ook aan geeft.
In zoverre is het collectief denken en handelen , zoals het Venus project voorstaat idd n absolute leer.
"Communisme is een klasseloze maatschappijvorm met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en consumeert naar behoefte, of een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem."quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:43 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Hahahaha, mijn woorden.
dief
Dannog zou een Venus-wereld best mogelijk kunnen zijn en kunnen werken. Alleen als ze deze menselijke trekken (die je toch niet uitbant) een plaatsje kunnen geven in die wereld. Dat je het prokect per direct vergelijkt met communisme is erg bekrompen.
Hokjes denken
Je denkt aan communisme in de praktijk, communisme op papier is zoals het Venus project op papier.quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:30 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
had ik ook
Ben het er trouwens niet mee eens dat het V-P over 1 kam met met communisme wordt geschoren.
Ik zoek nog ff naar de juiste argumenten, maar bij het Comm. krijg ik een nare bijsmaak met 'dwang' / 'onderdrukking' / 'eentonigheid' / 'arbeid' terwijl ik dat niet heb bij het V-P.
Hier wordt (saai/eentoning) arbeid overgenomen door technologie - zoniet alle arbeid.
Heb je daar wat bronnen van svp.quote:
Het is volgens mij ook niet de bedoeling om dat te elimineren, maar rechtvaardig te laten verlopen. Als ik alle andere sterke aantrekkelijke mannen vermoord krijg ik het mooiste meisje.quote:Concurrentie vindt op allerlei vlakken plaats, zoals bijv op sociaal vlak: wie krijgt het mooiste meisje, wie wordt de populairste in een groep, etc. Het is menselijk gedrag dat niet te elimineren valt.
Alle productiemiddelen zijn per definitie gemeenschappelijk eigendom, ook in 'n kapitalistisch systeem.quote:In ons systeem heb je tenminste nog de keuze om productiemiddelen collectief dan wel privaat te regelen, in het Venus project niet. Daar zijn alle productiemiddelen per definitie gemeenschappelijk eigendom.
Het lijkt mij wel interessant voor een eerste kolonie op een andere planeet, Mars ofzo. Wanneer wij er een serieuze kolonie hebben (dus meer dan een handje vol wetenschappelijke installaties + crew). Ik kan geen schonere lei bedenken in ieder geval. Geld heeft op Mars geen waarde want daarmee maak je geen zuurstof of eten enz. Als je daar over geld gaat neuzelen dan ben je ten dode opgeschreven als kolonie.quote:Op zaterdag 15 november 2008 02:10 schreef Odysseuzzz het volgende:
Veel gepraat maar bescherm onze vrijheden onze rechten ons voedsel en onze medicijen. Amen.
Dat hele Venus Project is leuk en aardig...laat ze het maar uitproberen in een gesloten inrichting.
Het idee van geld zou nog best een poosje kunnen werken als mensen er niet zo van genoten dat andere uitgebuit werden.quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:21 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel interessant voor een eerste kolonie op een andere planeet, Mars ofzo. Wanneer wij er een serieuze kolonie hebben (dus meer dan een handje vol wetenschappelijke installaties + crew). Ik kan geen schonere lei bedenken in ieder geval. Geld heeft op Mars geen waarde want daarmee maak je geen zuurstof of eten enz. Als je daar over geld gaat neuzelen dan ben je ten dode opgeschreven als kolonie.
Daar moet je gewoon dingen doen als je iets wilt bereiken of een om probleem op te lossen. Met de grondstoffen die je daar hebt, want aarde kan je niet iedere keer zooi toesturen (kost maanden, hopeloos inefficiënt). Een hydrocultuur tuin aanleggen om (meer) eten op tafel te kunnen zetten, die ene koepel bouwen om de kolonie uit te breiden, die ene CO2 scrubber maken om niet te sterven enz. Zoveel mogelijk automatiseren en zoveel mogelijk hergebruiken.
Voor aarde lijkt het mij moeilijker en ik zou ook niet zo snel weten hoe je de massa zover krijgt om het monetaire systeem los te laten.
Hoelang moeten daar nog op wachten dan ... misschien ff een schouderduwtje geven?quote:Op zondag 16 november 2008 12:09 schreef Odysseuzzz het volgende:
Maar ja, wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in.
Daar lijkt het inderdaad veel op.quote:Op donderdag 13 november 2008 20:49 schreef Boswachtertje het volgende:
Klinkt ook wel een beetje Startrekkerig, of niet?
The message is the medium.quote:Op zondag 16 november 2008 12:41 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Hoelang moeten daar nog op wachten dan ... misschien ff een schouderduwtje geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |