abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62168709
Vervolg op Waar komt die Ajaxhaat van vandaag vandaan?

Na de nederlaag tegen sc Heerenveen is dit topic weer gekickt en is de discussie weer actueel. Het topic heb ik ooit geopend naar aanleiding van de uitschakeling van Ajax door FC Twente in de laatste editie van de playoffs, wat heel Nederland geweldig bleek te vinden (behalve de Ajacieden zelf natuurlijk). Bijna elke suporters-schare is anti-Ajax. Van de directe concurrentie is dit begrijpelijk (Feyenoord, PSV), maar van provincieclubs als Heerenveen en FC Groningen (110% anti-Ajax) vond ik dit wat minder duidelijk.

Dit topic is ervoor bedoeld om de motieven hierachter te achterhalen. Zonder getroll, het liefst met een serieuze discussie. De laatste steekhoudende posts uit het vorige topic:
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 18:27 schreef Cruoninga het volgende:
Maar even mijn post uit het Eredivisie-verslagen topic overhevelen:

Ajax is inderdaad een stuk onpopulairder dan PSV onder de fanatieke aanhang van de subtoppers/middenmotors. Hetzelfde geldt trouwens voor Feyenoord. Voor clubs als Twente en NAC is Feyenoord één van de grootste vijanden. Tegen PSV bestaat bijna geen collectieve afkeer. En dat terwijl PSV de succesvolste club van de laatste paar jaar is en de op één na succesvolste ooit. Ze zijn Feyenoord voorbij wat betreft prijzen en het aantal punten op de eeuwige Eredivisie ranglijst.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat Ajax en Feyenoord, in tegenstelling tot PSV, veel aanhang hebben in het hele land. Op die manier hebben de supporters van de provincieclubs Ajacieden en Feyenoorders in hum omgeving en de krijgen wedstrijden tegen die clubs een persoonlijk tintje. De grootste afkeer richt zich meestal ook tegen die fans uit de provincie.

Daarnaast heeft de Ajax-aanhang de aan haar toegeschreven arrogantie ook wel tot een stuk van haar identiteit verheven. Spandoeken en liedjes dat Ajax de beste is, ook als dat op het moment niet het geval is.

Amsterdam en Rotterdam zijn ook veel sterkere symbolen dan Eindhoven. Die eerste twee steden staan in veel verdere mate ergens voor dan Eindhoven. En er moet wel een identiteit zijn om je tegen af te zetten. Als je nergens echt voor staat, kan je ook nergens voor gehekeld worden.
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 18:29 schreef Hamilcar het volgende:
Omdat er altijd veel gezeik is om niks en we het allemaal mogen aanhoren. Als men daar een keer de plee vergeet door te spoelen, is het landelijk nieuws en wordt dat wc-nieuws door ons aller strot gedouwd. Daarnaast is het al jaren niks maar dan ook helemaal niks meer daar in Amsterdam, en lijkt het dit seizoen ook weer niks te worden. Ze hebben een kut stadion, publiek wat wegloopt, minder supporters dan Feyenoord en PSV wint de laatste jaren de prijzen.

Om vervolgens te spreken van Ajax haat, vind ik wel weer erg ver gaan. Het is gewoon een reactie op mensen die zichzelf erg belangrijk vinden maar dat niet zijn. Iedereen schijt op drama-queens.
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:25 schreef Dylan Dog het volgende:

[..]

Krijgen we nu weer dat praatje over het verleden?

Komop zeg.. Arrogant zijn mag, maar wel als het ergens op gebaseerd is. De laatste jaren is het vooral zielig, steeds maar dat geleuter over Ajax als maatstaf etc. Als ik een tijdje geleden een of andere nitwit als Sjakie Wolfs of hoe heet-ie precies vorig jaar bij Studio Voetbal hoor zeggen: 'er is niks aan de hand bij Ajax, de A3 is toch kampioen geworden?' dan weet ik dat er nooit iets zal veranderen. Ik lach me kapot, zolang men in Amsterdam blijft roepen dat alles wel goed komt en er niks gebeurt, maak ik me geen zorgen.

En vertel mij eens waarop ik jaloers zou zijn bij Ajax. Vanwege die schitterende prijzenkast vol bekers met vooral de lege vitrinekasten die 5 jaar geleden zijn bijgeplaatst om de karrenvracht aan nieuw metaal bij te plaatsen? Vanwege het unieke spelsysteem? Vanwegen de toonaangevende jeugdopleiding? Vanwege het internationale prestige? Hou op.
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap het wel, als ik naar mijzelf kijk dan schaam ik mij vaak voor mijn club en de supporters, logisch dat anderen dan minachting voelen.

Ajax presenteert zich alsof ze het voetbal hebben uitgevonden en de beste zijn. Dat is op zich ook zo, alleen waar gekoketteerd wordt met die traditie van technisch en tactisch hoogstaand aanvallend voetbal met jonkies, gingen de laatste jaren de handen enthousiast op mekaar voor gerijpte middelmaaat en oudjes met een houten been die even goed de beuk erin konden gooien met veel fysieke kracht.

Die hele Ajaxtraditie is een hol vat, een goede presentatie, gladde praatjes, leuke uitstraling, statistiekjes, grote naam als speler, alles in belangrijker dan de inhoud van goed Ajaxvoetbal. Er wordt aansluiting bij het verleden gezocht op uiterlijke schijn, om dat via de inhoud te doen ontbreekt de wil, het geduld en de hardheid. Een trainer of speler die ze niet meteen een warm al dan niet nostalgisch gevoel van binnen geeft is al een te grote opoffering voor de meeste supporters. En het bestuur is te zwak om daar weerstand aan te bieden.

Die Ajaxtraditie wordt dan gevierd met grote namen uit het verleden en zelfs met kleine namen uit het verleden. Blind, Van Basten, Keizer, maar ook Bobby Haarms en Sjakie Wolfs. Het is recycling van oude eer. Maar de echte Ajaxtraditie eer aan doen door vakbekwame mensen te laten werken aan technisch en tactisch hoogstaand combinatievoetbal wordt geminacht. Huntelaar de grote held, Stam de grote held, Van Basten de messias, Vermaelen een topper, Perez een goede aankoop, er lijkt niemand de Ajaxtraditie zo te minachten als Ajax en zijn supporters zelf.

Iets vergelijkbaars zien we met de pretentie dat je de beste bent en het beste voetbalt. Leuk, maar ook dat is een hol vat als je vervolgens steen en been gaat klagen en alle media in beslag neemt met je verongelijktheid wanneer je het had moeten hebben van een paar scheidsrechterlijke beslissingen die net de verkeerde kant uit vielen.

Noblesse oblige, op gevallen adel met een grote bek en slechte manieren spuugt iedereen, en niet eens onterecht.
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:32 schreef koningdavid het volgende:
Ach ja, iedereen haat op Ajax. Maar als Ajax een rustige, bescheiden PSV-achtige club zou zijn zou iedereen de 'arrogantie' en 'bluf' missen gok ik.

Ajax is zo'n 'love to hate' club voor supporters van andere clubs.

[ Bericht 61% gewijzigd door EnGCatjuh op 06-10-2008 11:53:25 ]
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_62168739
edit... laat ook maar

[ Bericht 57% gewijzigd door Cordoba32 op 06-10-2008 11:52:25 ]
Ajax!!
pi_62169137
Ajax .
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:00:09 #4
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_62169190
Ajax, bij de vieze nare vervelende gedachte er aan, kwam mijn onbijt er weer uit.
pi_62169326
Het is typisch iets Nederlands om een afkeer te hebben tegen succesvolle personen of in dit geval een club. Hoge bomen vangen veel wind.

Je ziet nu toch ook dat mensen een steeds grotere hekel aan psv beginnen te krijgen?
[MMOG]Cybernations #40 Spannende tijden die aanbreken op PB?
Namens FOK! pesten wij buitenlanders online!
pi_62169354
Eigenlijk best wel een sympathieke club dat Ajax...

Supporters in het uitvak zetten de wave in, zingen "Wij krijgen voetballes" en totaal ook geen provocerende Ajacieden in de thuisvakken gezien
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:08:20 #7
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62169420
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:05 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
Eigenlijk best wel een sympathieke club dat Ajax...

Supporters in het uitvak zetten de wave in, zingen "Wij krijgen voetballes" en totaal ook geen provocerende Ajacieden in de thuisvakken gezien
En terecht inderdaad. Ajax speelde zó slecht gister dat je er gewoon maar wat van moet zien te maken...
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:08:56 #9
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_62169424
De wil om te winnen is tegen Ajax voor alle thuisspelende clubs in de Eredivisie groter dan de wil om van wie dan ook te winnen (nou ja okay, exclusief de buren of de derby). Denk dat Ajax nog steeds wordt gezien als de te kloppen ploeg, ondanks dat PSV al jaren de dans leidt in Nederland.
Kortom, ik heb eigenlijk geen flauw idee. Maar toch is het mooier om van Ajax te winnen dan van PSV of Feyenoord
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:09:30 #10
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_62169441
Het kan ook komen doordat Groningen, Heerenveen en Twente serieuzere concurrenten zijn geworden van Ajax. Vroegah was het vooral leuk om te winnen van Ajax omdat je dan een topclub versloeg maar nu is het bloedserieus geworden het gaat om CL-voorronde of niet. Maar dit is denk ik niet de hele verklaring.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_62169481
Naar een uitwedstrijd van ajax ga ik al nieteens meer. Je wordt in een hok gestopt met glas en netten en je moet ver voor tijd in het vak zitten en blijven zitten na het duel.
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:12:51 #12
223197 VatosLoco
Ik stem PVV!
pi_62169534
Hmm, interessant topic had deel één niet gezien.

Zelf heb ik ook een haat tegen Ajax, de reden waarom zal ik ook uitleggen.

Ik vind dat veel Ajax supporters zich altijd beter vinden dan andere supporters, Ajax is gewoon een prachtclub en begrijp me niet verkeerd natuurlijk is het mooi als een Nederlandse club naam maakt in Europa, maar de laatste jaren hoop ik steeds meer dat Ajax geen resultaat boekt maar dat een andere club dat boekt.

Elke jaar is het weer hetzelfde, continue het gespam van de Ajax supporters "wij worden wel even kampioen" en elke keer gaan ze hard op hun neus, veel Ajaxcieden vergeten dat de bal rond is, de minachting wat ze voor tegenstanders hebben in de Nederlandse competitie heeft ook debet aan mijn haat jegens Ajax. Alles is minder dan Ajax, als ze spelen tegen welke club dan ook gaan ze er al van uit dat ze gewonnen hebben, ze rekenen de punten al bij hun totaal. Als ze dan verliezen dan word er nooit gezegd dat het aan het spel lag, aan de tactiek, maar het is altijd wel een individuele factor, het is of één verdediger die hopeloos was, of de scheids die niet mee werkte.

Natuurlijk hoor je dit ook wel eens van andere clubs, maar het meeste hoor je dit van Ajax, daar kan nooit iets fout gaan, het grote Ajax doet niets fout, het is altijd de schuld van anderen.

Ik heb volwassen vrienden, jongens van 23 of 24 jaar, die zelfs nog dit kinderachtige gedrag vertonen, Ajax word wel even kampioen. De tijd dat Ajax wel even kampioen word is al een tiental jaren voorbij.

Vandaar mijn haat, voorgebracht door de supporters van Ajax.
  Trouwste user 2022 maandag 6 oktober 2008 @ 12:17:24 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_62169673
Ik kan me die haat wel voorstellen.

Kom je uit een klein kutlandje maar er is een club waar ze twee van de beste tien voetballers ooit hebben gehad.

Stel je hebt als club Abe Lenstra als icoon. Was de beste voetbaler van Nederlasnd toen ze van Luxemburg verloren.

Ok was een goeie voetballer. Maar niet van het kaliber Cruijff van Basten of Bergkamp.

Verder steekt het natuurlijk dat Ajax niet alleen begin jaren 70 de wereld veroverde maar ook in 95.

Als er in het buitenland wordt gesproken over het Nederlands voetbal denken ze aan Ajax.

De enige uitzondering was in 74 toen Wim van Hanegem na het WK-74 in Zuid Amerika werd gekozen tot beste speler van de wereld.

Maar de Kromme is uniek. Heeft ooit gezegd dat ie graag bij Ajax had gevoetbald.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_62169737
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:17 schreef tong80 het volgende:

Kom je uit een klein kutlandje maar er is een club waar ze twee van de beste tien voetballers ooit hebben gehad.

Stel je hebt als club Abe Lenstra als icoon. Was de beste voetbaler van Nederlasnd toen ze van Luxemburg verloren.

Ok was een goeie voetballer. Maar niet van het kaliber Cruijff van Basten of Bergkamp.

Verder steekt het natuurlijk dat Ajax niet alleen begin jaren 70 de wereld veroverde maar ook in 95.

Als er in het buitenland wordt gesproken over het Nederlands voetbal denken ze aan Ajax.

De enige uitzondering was in 74 toen Wim van Hanegem na het WK-74 in Zuid Amerika werd gekozen tot beste speler van de wereld.

Maar de Kromme is uniek. Heeft ooit gezegd dat ie graag bij Ajax had gevoetbald.

pi_62169799
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:12 schreef VatosLoco het volgende:
Hmm, interessant topic had deel één niet gezien.

Zelf heb ik ook een haat tegen Ajax, de reden waarom zal ik ook uitleggen.

Ik vind dat veel Ajax supporters zich altijd beter vinden dan andere supporters, Ajax is gewoon een prachtclub en begrijp me niet verkeerd natuurlijk is het mooi als een Nederlandse club naam maakt in Europa, maar de laatste jaren hoop ik steeds meer dat Ajax geen resultaat boekt maar dat een andere club dat boekt.

Elke jaar is het weer hetzelfde, continue het gespam van de Ajax supporters "wij worden wel even kampioen" en elke keer gaan ze hard op hun neus, veel Ajaxcieden vergeten dat de bal rond is, de minachting wat ze voor tegenstanders hebben in de Nederlandse competitie heeft ook debet aan mijn haat jegens Ajax. Alles is minder dan Ajax, als ze spelen tegen welke club dan ook gaan ze er al van uit dat ze gewonnen hebben, ze rekenen de punten al bij hun totaal. Als ze dan verliezen dan word er nooit gezegd dat het aan het spel lag, aan de tactiek, maar het is altijd wel een individuele factor, het is of één verdediger die hopeloos was, of de scheids die niet mee werkte.

Natuurlijk hoor je dit ook wel eens van andere clubs, maar het meeste hoor je dit van Ajax, daar kan nooit iets fout gaan, het grote Ajax doet niets fout, het is altijd de schuld van anderen.

Ik heb volwassen vrienden, jongens van 23 of 24 jaar, die zelfs nog dit kinderachtige gedrag vertonen, Ajax word wel even kampioen. De tijd dat Ajax wel even kampioen word is al een tiental jaren voorbij.

Vandaar mijn haat, voorgebracht door de supporters van Ajax.
Misschien neem je de opmerkingen van Ajacieden te serieus? Ik heb namelijk het idee dat we inmiddels de meest cynische supporters van Nederland hebben, dat doen tien jaar hoge verwachtingen en teleurstellingen met je. Ieder jaar lijken we er weer beter voor te staan en aan het einde van de rit staan we met lege handen om de hoon van Ajax-hatend Nederland over ons heen te moeten krijgen. Dan moet je wel een dikke huid hebben.
[MMOG]Cybernations #40 Spannende tijden die aanbreken op PB?
Namens FOK! pesten wij buitenlanders online!
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:22:50 #16
144213 Adidah
Het was wraak
pi_62169813
quote:

[..]

Krijgen we nu weer dat praatje over het verleden?

Komop zeg.. Arrogant zijn mag...
Begrijpend lezen is ook een vak. Dat probeerde ik juist aan te halen door dat verhaal uit het verleden. Hier in Nederland mag je niet arrogant zijn, want wij houden zo veel van bescheidenheid .
quote:

[..]

...maar wel als het ergens op gebaseerd is.
Zoals ik hierboven al aanhaalde, was dat wel degelijk ergens op gebaseerd, namelijk de Wereld beker .
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:24:27 #17
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_62169851
Toch blijven het resultaten uit het verleden. Als ik zo wat buitenlanders hoor dan kennen ze tegenwoordig toch vooral PSV.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  † In Memoriam † maandag 6 oktober 2008 @ 12:25:19 #18
135486 Manu82
How you doin'?
pi_62169868
mooi topic
Some memories are best forgotten
Room 23
  Trouwste user 2022 maandag 6 oktober 2008 @ 12:25:40 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_62169884
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:24 schreef Zero2Nine het volgende:
Toch blijven het resultaten uit het verleden. Als ik zo wat buitenlanders hoor dan kennen ze tegenwoordig toch vooral PSV.
Welke buitenlanders hoor jij ?

Die zeggen dat PSV het goed doet in de UEFA cup ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_62169901
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:17 schreef tong80 het volgende:

Ajax
Koning.
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:27:00 #21
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_62169927
Ik denk dat ik wel kan verklaren waar die haat vandaan komt: het lachwekkende optreden van de harde kern, alsof ze totaal losgekoppeld zijn van hun ploeg, er is gewoon geen chemie merkbaar. Ze doen maar wat.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:27:14 #22
144213 Adidah
Het was wraak
pi_62169935
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:24 schreef Zero2Nine het volgende:
Dan weet ik niet over welke buitenlanders jij het hebt, want als je iets over Nederland vraagt dan komen de meesten echt niet verder als Amsterdam en Ajax .
pi_62170026
Het is niet alleen het arrogante Ajax maar de misplaatste arrogantie in heel 020!

Amsterdam stelletje blaaskaken.
Ze hebben een mieterige haven
Schiphol valt niet onder Amsterdams grondgebied, dat is gemeente Haarlemmermeer.
Een badkuip met een akoestiek van likmevessie en een grasveld dat om de paar maanden weggerot is.
Een boel financieele instellingen op de zuidas...we weten hoe het daarmee gaat , de exodus is aanstaande.
Blijft over...die gammele binnenstad ( 6 op de schaal van Richter hehehehe ) en zelfs daar zijn ze aan het snoeien .OA op de walletjes

Vanwege OA bovenstaande doen de Amsterdammers alsof het het walhalla van Nederland is maar het is niks en word niks.

Bye bye Amsterdam......................
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:31:21 #24
144213 Adidah
Het was wraak
pi_62170060
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:30 schreef Martinovibes het volgende:
Het is niet alleen het arrogante Ajax maar de misplaatste arrogantie in heel 020!

Amsterdam stelletje blaaskaken.
Ze hebben een mieterige haven
Schiphol valt niet onder Amsterdams grondgebied, dat is gemeente Haarlemmermeer.
Een badkuip met een akoestiek van likmevessie en een grasveld dat om de paar maanden weggerot is.
Een boel financieele instellingen op de zuidas...we weten hoe het daarmee gaat , de exodus is aanstaande.
Blijft over...die gammele binnenstad ( 6 op de schaal van Richter hehehehe ) en zelfs daar zijn ze aan het snoeien .OA op de walletjes

Vanwege OA bovenstaande doen de Amsterdammers alsof het het walhalla van Nederland is maar het is niks en word niks.

Bye bye Amsterdam......................
Dit is dus het prototype hater .
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:32:22 #25
202094 KingOfPop
50% Nederlands 100% Kansloos
pi_62170086
Van Gaal met zijn "Wij zijn de beste"

En vervolgens alles wat Amsterdam en Ajax is denkt dat ze echt de beste zijn en van iedereen even winnen. Arrogantie is niet zo geliefd bij de nuchtere Nederlander.
Aanpassen of oprotten ! Wij tegen iedereen !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')