Rubriek overige huisdieren. Hoewel niet echt een huisdier, kwam dit er wel heel dichtbij.
BeautyToen ik nog thuis bij mijn ouders woonde, had ik altijd dieren om me heen. Natuurlijk vele katten en honden, vogels achter gaas, hamsters, waterschildpadden, geiten, schapen... en op een bepaald moment ook kippen.
Die kippen hadden geluk, weliswaar was hun eindbestemming kippensoep maar toch... we kochten ze van een boer met een legbatterij. De rest van hun (twee-jarig) leven, zouden ze leven in vrijheid. Twaalf kippen kochten we, dus elke dag een vers eitje uit eigen ren.
Van die twaalf kippen waren er twee voor mij en twee voor mijn broertje, de rest was gemeenschappelijk bezit. Een van de kippen die ik koos was de lelijkste en oudste van allemaal, soms hou ik van lelijk. Omdat ik het uiteindelijke lot van deze kip vermoedde besloot ik het een naam te geven "Beauty". Ook als puber van een jaar of 14 kende ik al de wijsheid dat een dier met een naam moeilijker te slachten is, dan een naamloze soortgenoot.
Natuurlijk zou Beauty's lot nog steeds het zelfde zijn, wanneer ze een gewoon kippen karakter had in plaats van een uniek karakter dat haar menselijke trekjes zou geven.
Karakter strekenGelukkig bleek Beauty de juiste kip; een kip met karakter. Hoewel ze de lelijkste kleinste, kaalste en degene met de meest ingekorte snavel was (en ook de meest kromme tenen), wist Beauty al snel tot een echte leidster uit te groeien. Waren de kippen uit de ren ontsnapt, dan was het altijd Beauty die voorop liep. Was er een hokje niet gevuld met eieren, dan was het die van Beauty. Liet er een kip zich graag aaien, dan was dit wederom Beauty. Was het etenstijd, ja dan was het wederom die lelijke kip genaamd Beauty die van de andere kippen als eerste mocht eten.
Tik, tik, tok, tok.Op een koude novemberdag, mijn broertje en ik waren op school, hoorde mijn moeder iets of iemand tegen de achterdeur van de kamer tikken. Ze keek door het raam en zag niets. Even later weer dat getik... alsof iemand met een trouwring tegen het hout sloeg. Ze besloot toch maar open te doen... maar wederom zag ze in de verste verte niemand. Ze sloot de deur weer snel om de warmte binnen te houden, en spoedde zich naar een ander gedeelte van het huis om de huishoudelijke klusjes te doen.
Een tijdje later was ze weer in de kamer... en wie zat er lekker op de bank, vlak bij de verwarming?
Inderdaad, die lelijke lieve kip genaamd Beauty. Dit keer was ze in haar eentje ontsnapt, had met haar snavel op de achterdeur getikt, en was stiekem binnen geslopen toen mijn moeder de deur had geopend.
KippensoepDe eierproduktie nam af, de kippen werden te oud. Tijd voor nieuwe kippen, maar niet voordat de oude kippen werden geslacht. Ze waren te oud om gewoon op te eten, maar in de kippensoep smaken ze nog prima. Alle kippen, behalve Beauty. Beauty mocht blijven leven omdat iedereen dol op haar was.
Het eindeBeauty heeft nog 5 jaar bij ons geleefd. Een volgende groep kippen kwam, tevens een haan waarvan verwacht werd dat deze de leider zou worden van de nieuwe groep kippen. Beauty accepteerde dit niet en werd wederom de leidster die de haan gedoogde, maar niet meer dan dat. Uiteindelijk stierf ze van ouderdom en werd ze begraven in het bijzijn van de hele familie, waarbij de nodige traantjes werden weggepinkt.
Beauty, gewoon een kip? Nee, Beauty een buitengewone kip. Ook 25 jaar later is ze nooit vergeten... en dan te bedenken dat er nog miljoenen Beauty's opeengepakt zitten met andere kippen in legbatterijen. Ik koop alleen nog maar scharreleieren, in de naam van Beauty.
Nawoord; helaas heb ik geen foto van Beauty, maar mocht ik hiermee winnen dan stuur ik een foto in van mijn andere grote dierenliefde (onze overleden hond).
[ Bericht 0% gewijzigd door Paginabeheerder op 10-10-2008 01:42:46 ]