En wat als de maatschappij haar beeld van wat status is nou verplaatst van 'geld/macht hebben' naar kennis&ervaring hebben/gelukkig zijnquote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er is alleen 1 ding dat nog duidelijk mist in het verhaal. Ze lijken te beweren dat als er een resource based economy komt, alle problemen vanzelf verdwijnen. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mannen zullen nog steeds strijden om de mooie vrouwen en status zal daarom nog steeds belangrijk zijn en daarbij ook macht. Onze selfish genes hebben nog steeds een enorme macht over ons.
Heb je ook een linkje?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 01:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Een revolutie van de geest, een revolutie in de psychologie, dat is voor mij de eerste stap die gezet zal moeten worden. Ik zal hier niet over gaan uitwijden in dit topic. In R&P loopt daar al een leuk topic over. We zullen eerst ons eigen ego moeten overwinnen, voordat we echt kunnen gaan samenleven en onszelf een beschaving kunnen noemen.
Equilibrium gaat over heel iets anders. Bij de film mag je geen 'gevoelens' hebben anders krijg je misschien ruzie met iemand want hij heeft een beter gezicht kan beter schilderen of weet ik veel wat.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:04 schreef Terecht het volgende:
Hmmm, er klopt m.i. iets niet aan de social engineering die zeitgeist voorstelt. Doet me op de een of andere manier aan equilibrium denken. Het idee dat we momenteel slaaf zijn van onze maatschappelijke psyche, en dat als we die maar voldoende kneden vrijheid zullen ervaren is volgens mij een drogreden van jewelste. Ik kan het momenteel niet goed onder woorden brengen, ik zal er later wellicht wat uitgebreider op ingaan.
Tja, genen willen twee dingen: Iemand die zorgt voor het kind en iemand met goede genen (vaak een soort van bad boy) die het kind verwerkt. Wanneer de laatste groep zich aanpast zal dat kunnen denk ik. Maar ik denk dan ook het die groep zal zijn die zich als laatste zal aanpassen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
En wat als de maatschappij haar beeld van wat status is nou verplaatst van 'geld/macht hebben' naar kennis&ervaring hebben/gelukkig zijn-------> The Venus Project
Heb je wel deel 2? Dus Addendum?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:01 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik heb net zeitgeist gedownload toch eens kijken![]()
Beidequote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Heb je wel deel 2? Dus Addendum?
Ok maar laat deel 1 je niet beletten deel 2 te kijken wanneer deel 1 je niet bevalt. Deel 2 is vele malen volwassener en het conspiracysfeertje is er niet in terug te vinden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:18 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
BeideIs kijken wat de zieltjes zoals lambiekje nou bezig houdt en wat ik (niet) mis
Agh ik had dat ding van 9/11 ook helemaal uitgekeken gewoon omdat het zo conspiracy achtig was... Vind het wel grappig om het te zienquote:Op vrijdag 9 januari 2009 22:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ok maar laat deel 1 je niet beletten deel 2 te kijken wanneer deel 1 je niet bevalt. Deel 2 is vele malen volwassener en het conspiracysfeertje is er niet in terug te vinden.
Klopt. Toch is de vergelijking niet zo gek denk ik. In de in zeitgeist voorgestelde maatschappij, het venus project (vp), zijn bepaalde gevoelens ook niet gewenst omdat ze het vp ondermijnen en mogelijk in gevaar kunnen brengen. Het vp is m.i. een niet werkend medicijn voor een foutief gestelde diagnose. Dat heb ik geprobeerd uit te leggen in het vp topic waar da_ripper naar linkt. Het komt erop neer dat je dezelfde emoties blijft behouden die het vp nu juist wil wegnemen. Er zit volgens mij weinig anders op dan aan de menselijke natuur te sleutelen, wil je een succesvolle vp-achtige samenleving creeeren. In Equilibrium doet men hetzelfde. Ik weet zo net nog niet of al dat geknutsel aan de menselijke psyche nou een verbetering is t.o.v. nu.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:22 schreef Wouser het volgende:
[..]
Equilibrium gaat over heel iets anders. Bij de film mag je geen 'gevoelens' hebben anders krijg je misschien ruzie met iemand want hij heeft een beter gezicht kan beter schilderen of weet ik veel wat.
Ik wel, dat is het niet... Er is dan altijd iemand die controle over de mens heeft... Iesj niet goed... Ik heb trouwens zonet de eerste Zeitgeist gezien.. Wel grappig, het enige probleem is dat ik niet weet wat ik wel en niet moet geloven, want alles wordt weer debunked en dan wordt dat ook weer debunked etc. etc.quote:Op zondag 11 januari 2009 01:31 schreef Terecht het volgende:
[..]
Klopt. Toch is de vergelijking niet zo gek denk ik. In de in zeitgeist voorgestelde maatschappij, het venus project (vp), zijn bepaalde gevoelens ook niet gewenst omdat ze het vp ondermijnen en mogelijk in gevaar kunnen brengen. Het vp is m.i. een niet werkend medicijn voor een foutief gestelde diagnose. Dat heb ik geprobeerd uit te leggen in het vp topic waar da_ripper naar linkt. Het komt erop neer dat je dezelfde emoties blijft behouden die het vp nu juist wil wegnemen. Er zit volgens mij weinig anders op dan aan de menselijke natuur te sleutelen, wil je een succesvolle vp-achtige samenleving creeeren. In Equilibrium doet men hetzelfde. Ik weet zo net nog niet of al dat geknutsel aan de menselijke psyche nou een verbetering is t.o.v. nu.
De eerste zeitgeist film is grote kul, van begin tot eind. De tweede film maakt wat fouten over het monetaire systeem, en geeft naar mijn mening geen echte oplossing voor de problemen die zeitgeist veronderstelt.quote:Op zondag 11 januari 2009 01:33 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik wel, dat is het niet... Er is dan altijd iemand die controle over de mens heeft... Iesj niet goed... Ik heb trouwens zonet de eerste Zeitgeist gezien.. Wel grappig, het enige probleem is dat ik niet weet wat ik wel en niet moet geloven, want alles wordt weer debunked en dan wordt dat ook weer debunked etc. etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |