abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62111037
Ik heb al eens eerder zo'n topic geopend, maar het is het waard om even een nieuwe te maken vanwege een andere situatie.

Allereerst: Voor iedereen die mijn topics een beetje heeft gevolgd en advies gegeven; bedankt. Ik studeer nu inmiddels al 2 maanden, en alles gaat prima. Iedereen die mijn topics volgde omdat ze in zo'n zelfde situatie zaten of iets herkenden wil ik het advies geven om gewoon te proberen wat te ontspannen en te wachten op een nieuwe start.

Ik ben voor de zomervakantie begonnen met het vertellen van waar ik mee zat aan een leraar, die mij overigens al enorm heeft geprobeerd te helpen, en op die manier voelde ik me tijdens de laatste maanden middelbare school mezelf al minder buitengesloten en iets beter. Maar nog steeds niet heel goed en erg onzeker.

Zomervakantie ben ik goed doorgekomen, tot de laatste weken waarin ik steeds zenuwachtiger werd voor mijn introductie, ik wilde eigenlijk zelfs niet meer. Toch gegaan, en ik ben daar blij om. Een hoop nieuwe mensen, ik voelde me gewoon geaccepteerd en werd niet meer behandeld als een stuk afval. Ik heb het die week enorm naar mijn zin gehad en misschien is mijn zelfvertrouwen wel verdriedubbeld.

Anyway, school was even goed. Op paar rare momenten na gaat het prima. Ik probeer iedereen uit de klas netjes te groeten, gesprekken te starten etc. En het werkt, ik zie dat mensen dat waarderen en dat terug doen.

In een keer is het gebeurd dat ik mezelf aanbied en er vanzelf een groepje vormt bij het samenwerken in groepjes (oh, dat was echt een hel op de middelbare school). Als ik iets ga doen of ergens heenloop zijn er regelmatig mensen die volgen, andere mensen wachten op me en mijn inbreng en wie ik ben wordt geaccepteerd door de anderen. Regelmatig ga ik na school nog even de stad in met wat klas/studie-genoten ofzo. Het is echt compleet anders dan de middelbare school.

Mijn zelfvertrouwen blijft maar groeien, en vandaag betrapte ik mezelf er zelfs op dat ik in de bus met een groepje meisjes wat ik nog nooit had gezien eigenlijk mezelf ging bemoeien met hun gesprek en het gewoon gezellig was een paar haltes. Ik had nooit gedacht dat zo'n situatie ooit nog haalbaar zou zijn voor mij.

Zo'n nieuwe start is echt een geweldige kans, en ik weet zeker dat ik alles aan kan.

Ok, op naar waar dit topic eigenlijk voor bedoeld WAS, ik doe dus soms iets met klasgenoten, maar ik heb verder niet echt het gevoel dat ik er echt een band mee heb. Aan het eind van de dag gaat ieder zijn eigen weg.

Nou heb ik ook een gebrekkige ervaring wat dat betreft omdat ik nooit vrienden heb gehad, dus misschien zie ik dat fout, maar zo voelt het wel.

Om mijn 'kansen' wat te spreiden om andere mensen goed te leren kennen/vrienden te maken denk ik dat ik graag meer mensen zou willen ontmoeten buiten mijn studie. Nou heb ik geen enkel idee hoe/waar.

Ik denk dat ik er nog niet aan toe ben om bv. in mijn eentje in een uitgaansgelegenheid ofzo te gaan zitten en contact te leggen. Het zou fijn zijn als ik iets kon vinden zoals mijn studie. Gewoon langzaam eigenlijk tijdens activiteiten contact leggen met andere mensen. Ik heb echter geen enkel idee waar ik zoiets moet zoeken.

Ik weet ook niet of jullie kunnen helpen, maar ik hoop op mooie suggesties. Ik weet nu in ieder geval zeker dat het de komende jaren wel goed komt en dat ik het kan, maar hoe eerder mijn leven helemaal op orde komt hoe beter.

In ieder geval hoop ik iemand blij te hebben kunnen maken met mijn statusupdate
pi_62111122
Groepjes op de middelbare school werken samen omdat het gezellig is. Groepjes studenten werken samen omdat ze een goed cijfer / studiepunten willen halen.

Op de middelbare school worden druiloren nog wel eens stoer of grappig gevonden. Als je op de Uni of het HBO alles verkloot ben je snel weg.

Daarnaast is iedereen er nieuw. Iedereen moet nieuwe vrienden maken en aan de nieuwe omgeving wennen. Denk niet dat je de enige daarin bent.
pi_62111143
Vereniging. Maakt niet uit wat voor een, doen wat jij leuk vindt. Ik weet niet in welke stad je studeert?
Befkoning de eerste.
pi_62111345
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 18:30 schreef benzin het volgende:
Ok, op naar waar dit topic eigenlijk voor bedoeld WAS, ik doe dus soms iets met klasgenoten, maar ik heb verder niet echt het gevoel dat ik er echt een band mee heb. Aan het eind van de dag gaat ieder zijn eigen weg.
Om alleen even daarop te reageren, dat is vrij normaal hoor.. Heb je dan het idee dat anderen meer een band hebben met elkaar dan jij met hen? Ik bedoel.. iedereen gaat zijn eigen weg, zij gaan niet samen hun weg en jij alleen. Volgens mij doe je het hartstikke goed en ik zou me hier echt geen zorgen om maken.

En verder inderdaad een vereniging, misschien ook je studievereniging? Die organiseren vaak wel activiteiten, gewoon voorstellen er heen te gaan met een groepje, als je dan meer mensen kent kan je er ook makkelijker bij betrokken raken. Misschien zelfs iets actiefs gaan doen, commissie ofzo? Studievereniging is in elk geval lekker laagdrempelig.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:25:22 #5
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_62113688
uitgaan
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_62115802
Je zou ook bij een sportvereniging kunnen gaan. Ik weet niet waar je studeert, maar misschien is er wel een vereniging waar je met andere studenten van andere studies een sport beoefent (roeien, zeilen, dansen, maakt niet uit). Dan ben je toch een beetje onder mensen van je eigen leeftijd en je hebt al een gezamelijke hobby. Vaak is het ook voor de gezelligheid: als je verder niet zo heel goed bent in de sport, maar het wel leuk en gezellig vindt, is het ook al goed.

Je zou ook kunnen gaan fitnessen. Het hoeft allemaal niet actief te zijn, gewoon op je gemak een beetje. Maar als je daar een paar keer een uurtje heen gaat in de week, dan zie je op een gegeven moment mensen vaker. Misschien kun je daar een keer een praatje mee maken, bijvoorbeeld vragen hoe een bepaald apparaat werkt o.i.d. Misschien komt het op een gegeven moment wel zo ver dat jullie afspreken om op dezelfde tijd te fitnessen en uiteindelijk ergens heen te gaan na het sporten. Zo kun je rustig contacten leggen, maar het is natuurlijk niet zeker of de mensen die daar komen behoefte hebben aan nieuwe contacten.

En inderdaad een gezelligheidsvereniging of je eigen studievereniging (alhoewel je dan ook weer bij je eigen groep zit, maar misschien leer je ze dan wat beter kennen en blijken jullie toch meer gemeen te hebben).
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 22:12:21 #7
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_62136490
Een leuke niet al te grote studentenvereniging opzoeken.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 23:31:05 #8
172358 oddman
Introspecteur
pi_62138217
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:12 schreef Andromache het volgende:
Een leuke niet al te grote studentenvereniging opzoeken.
...die een beetje bij jouw stijl past.
Daar zíjn die krengen immers voor.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_62138352
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 18:48 schreef Naamah het volgende:

[..]

Om alleen even daarop te reageren, dat is vrij normaal hoor.. Heb je dan het idee dat anderen meer een band hebben met elkaar dan jij met hen? Ik bedoel.. iedereen gaat zijn eigen weg, zij gaan niet samen hun weg en jij alleen. Volgens mij doe je het hartstikke goed en ik zou me hier echt geen zorgen om maken.
Nee, ik heb niet het gevoel dat de rest meer een band met elkaar heeft dan ik met de rest. Anderzijds had ik voor mijn gevoel meer verwacht, en waarschijnlijk komt dat door gebrek aan ervaring. Ik weet niet precies wat ik moet verwachten van andere mensen als ik met ze om ga.

Ik zie al dat de meeste mensen een vereniging aanbevelen, ik heb geen idee wat ik zou willen doen, maar ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
  zondag 5 oktober 2008 @ 01:03:23 #10
138876 Andromache
pi_62140279
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:36 schreef benzin het volgende:

[..]

Nee, ik heb niet het gevoel dat de rest meer een band met elkaar heeft dan ik met de rest. Anderzijds had ik voor mijn gevoel meer verwacht, en waarschijnlijk komt dat door gebrek aan ervaring. Ik weet niet precies wat ik moet verwachten van andere mensen als ik met ze om ga.

Je moet niks verwachten, je moet het zélf doen. De mensen komen nooit uit zichzelf op je af, je moet zelfstandig interesse tonen of eens vragen waar ze vandaan komen, waar hun ouders wonen, of ze nog wat leuks hebben gedaan het weekend, of wat dan ook.
  zondag 5 oktober 2008 @ 03:39:48 #11
212101 Remco05
Want denken is een keuze.
pi_62141846
Als je meer binding met je klasgenoten zou willen dan zou je voor kunnen stellen om met z'n allen ergens heen te gaan, hetzij een dagje uit, hetzij een vakantie. Mijn klas is echt extreem hecht (heb al veel opleidingen gehad, maar nog nooit zo iets meegemaakt) en wij hadden na elkaar pas 2-3 maanden te kennen al buiten school om een wintersportvakantie geboekt.

Meer mensen ontmoeten buiten school kan zoals boven al gezegd wordt door middel van een studentenvereniging/sportvereniging. Een bijbaantje of op kamers gaan zijn natuurlijk ook mogelijkheden.
  zondag 5 oktober 2008 @ 22:47:02 #12
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_62160888
Fijn om te lezen dat het beter met je gaat nu. Heb je vorige topics ook langs zien komen en reacties geplaatst, dus dit is zeker goed om nu te lezen!

Je kan actief worden bij een studievereniging, dat is een makkelijkere stap dan bijvoorbeeld een studentenvereniging. Dit soort verenigingen zijn er deels voor opgericht om mensen te leren kennen. Zoals je wel gemerkt hebt zijn mensen op de universiteit/HBO fijner in de omgang, ze kijken niet naar de reputatie of geschiedenis die iemand heeft opgebouwd, maar gewoon naar of iemand fijn is om nu mee om te gaan. Met dat in je achterhoofd kan je bij elke vereniging wel gewoon je plaatsje vinden.

Probeer zoveel mogelijk uit, dwing jezelf tot meer sociaal contact zodat je uiteindelijk enorm trots op jezelf kan zijn wat je allemaal bereikt heb van waar je bent gekomen! Oftewel, blijf zo doorgaan
pi_62162978
Word lid van de studievereniging of sportvereniging, ga dan naar borrels van de vereniging, wordt actief binnen de vereniging in een commissie of bestuur...... Goed voor contacten voor de rest van je studietijd en wellicht daarna.
A mind with a heart of it's own
pi_62163631
............................
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:32:17 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_62166951
Woon je eigenlijk op kamers?

Dat is iets waar je zeer veel aan zal hebben als je in je studiestad betere contacten wilt opdoen. Bovendien iets waar je veel van leert. Je bent dan ook echt op jezelf aangewezen maar er is ook geen bemoeienis meer.

En verder. Duik een beetje het studentenleven in. Er zijn tal van verenigingen die uiteenlopende activiteiten hebben. Zoek een beetje uit wat bij je past.
pi_62167131
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 22:47 schreef Grumpey het volgende:
Zoals je wel gemerkt hebt zijn mensen op de universiteit/HBO fijner in de omgang, ze kijken niet naar de reputatie of geschiedenis die iemand heeft opgebouwd, maar gewoon naar of iemand fijn is om nu mee om te gaan.
Is dit sarcastisch bedoeld?

De studentenwereld stikt juist van mensen die heel erg bezig zijn met hoe ze over komen bij andere mensen.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:54:21 #17
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_62175445
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:13 schreef DrMarten het volgende:
Word lid van de studievereniging of sportvereniging, ga dan naar borrels van de vereniging, wordt actief binnen de vereniging in een commissie of bestuur...... Goed voor contacten voor de rest van je studietijd en wellicht daarna.
Wijze woorden
En goed te lezen dat je zelfvertrouwen zo gegroeid is!
(Un)masking for the greater good.
pi_62175583
Mag ik vragen hoe oud je bent, TS?
Lambo of Rekt
pi_62176677
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:39 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Is dit sarcastisch bedoeld?

De studentenwereld stikt juist van mensen die heel erg bezig zijn met hoe ze over komen bij andere mensen.
Da is dan ook de reden waarom ie z'n contacten niet moet zoeken bij een studentenvereniging, maar ijvoorbeeld bij een studievereniging of sprtvereniging, waar je juis veel verschillende persoonlijkheden treft.
pi_62180445
Sowieso bedankt voor al het positieve commentaar. Ik zal deze week proberen eens rond te kijken/vragen
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:32 schreef Hexagon het volgende:
Woon je eigenlijk op kamers?

Dat is iets waar je zeer veel aan zal hebben als je in je studiestad betere contacten wilt opdoen. Bovendien iets waar je veel van leert. Je bent dan ook echt op jezelf aangewezen maar er is ook geen bemoeienis meer.
Nee, heb ik wel over zitten denken, maar vond het toch erg duur, en vond het beginnen met de studie etc. eerst al eng genoeg. Zoals ik schreef, aan het ind van de zomervakantie maakte ik me zo'n druk dat het misschien wel weer verkeerd zou gaan.

Het zou wel fijn zijn om weg te zijn bij mijn ouders. Ik heb het gevoel dat hoe ik me de afgelopen paar jaar heb gevoeld een hoop te maken heeft met hoe ik ben opgevoed en hoe mijn ouders zijn. M.a.w. Misschien zou op kamers gaan wel een optie zijn, maar het is erg duur, en op dit moment zit er al veel energie in de hele nieuwe situatie.
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:59 schreef EggsTC het volgende:
Mag ik vragen hoe oud je bent, TS?
18
  maandag 6 oktober 2008 @ 21:15:00 #21
138876 Andromache
pi_62185335
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:32 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Da is dan ook de reden waarom ie z'n contacten niet moet zoeken bij een studentenvereniging, maar ijvoorbeeld bij een studievereniging of sprtvereniging, waar je juis veel verschillende persoonlijkheden treft.
En dat tref je niet bij een studentenvereniging wou je soms zeggen? Bullshit, er zijn zát studentenverenigingen waar juist veel verschillende mensen rondlopen en waar je mag zijn zoals je bent; er is meer dan de corporale vereniging. Sterker nog, ik zit er zelf bij een.
pi_62185730
en jij noemt iedereen daar nu " homies?" of meer " seg kerrel! "..
  maandag 6 oktober 2008 @ 21:44:44 #23
138876 Andromache
pi_62186437
Zucht, lezen is moeilijk... Benzin, zoek wat leuks uit, mijn ervaring is dat je bij een *kleine* studentenvereniging of sportvereniging meer verschillende mensen ontmoet dan bij een studievereniging. En zoek dus liever een kleine uit, omdat je jezelf daar veel minder hard hoeft te bewijzen. Gewoon leuke mensen zoals jij en ik. Misschien ben je geďnteresseerd in politiek, dan is een politieke jongerenvereniging ook leuk.

Succes!
pi_62188002
Waarom komen mensen steeds aan met 'kleine' studentenvereniging? Hoe meer mensen er zijn hoe groter de kans is dat je jouw type mensen tegenkomt, toch?

Je bent er trouwens wel een beetje laat mee, inschrijvingen van de (meeste) verenigingen zijn al lang voorbij.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_62189556
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 21:15 schreef Andromache het volgende:

[..]

En dat tref je niet bij een studentenvereniging wou je soms zeggen? Bullshit, er zijn zát studentenverenigingen waar juist veel verschillende mensen rondlopen en waar je mag zijn zoals je bent; er is meer dan de corporale vereniging. Sterker nog, ik zit er zelf bij een.
Mijn ervaring is dat bij studentenverenigingen meer "gelijkgestemden" lid worden. Minder divers pluimage dan bij bijvoorbeeld sportverenigingen of de studieverenigingen. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar juist voor iemand als TS zal de drempel voor een studentenvereniging een stuk hoger zijn dan van een andere vereniging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')