Hard gekookt was de vraag.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 03:31 schreef Morwen het volgende:
Nadat het water kookt, 3 minuten laten koken op de middelste stand. Heb je een zacht gekookt eitje en het eiwit is gestold
Weet ik, maar ik ben gewoon eigenwijsquote:
Zelf houd ik ook meer van het ei met stevig eiwit aan de buitenkant en dan lekker sappig eigeel binnenin maar da's echte timing en verdomt lastig, dat mislukt nog regelmatig.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 03:40 schreef Morwen het volgende:
[..]
Weet ik, maar ik ben gewoon eigenwijsHardgekookt, pppfffff, das een eitje
12 minuten is inderdaad ruim genoeg om een hardgekookt ei te krijgen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 03:39 schreef solem2 het volgende:
12 minuten om alle salmonella er uit te stampen. En hou je er maar aan
niet ruim genoeg. Er zit een veiligheidsmarge ingebouwd. Meeste mensen zijn zo a-kooktechnisch als wat en flikketyfen dat ei er al in voor het water kookt. Je weet nooit wat het water doet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 03:44 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
12 minuten is inderdaad ruim genoeg om een hardgekookt ei te krijgen.
Als je een kookpan genoeg voor een heel gezin gaat vullen met water dan lukt 11 minuten niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 03:57 schreef solem2 het volgende:
[..]
niet ruim genoeg. Er zit een veiligheidsmarge ingebouwd. Meeste mensen zijn zo a-kooktechnisch als wat en flikketyfen dat ei er al in voor het water kookt. Je weet nooit wat het water doet.
moet je ook een snelkookpan nemen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 03:59 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Als je een kookpan genoeg voor een heel gezin gaat vullen met water dan lukt 11 minuten niet.
13 minuten voor de fijnproevers en anderhalf uur voor de salmonella obsessievelingen onder onsquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 04:11 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Die moeten wel wat langer omdat ze groter zijn.
Eenden en ganzeneiquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 04:12 schreef Superfast het volgende:
[..]
13 minuten voor de fijnproevers en anderhalf uur voor de salmonella obsessievelingen onder ons![]()
Ach man ik vreet die dingen al sinds mijn 13e , ik ken talloze mensen die dit doen en heb ze nog niet (recentelijk) met tyfus klachten zien rondlopenquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 04:21 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Eenden en ganzenei
Deze eieren komen niet voor in de normale handel . Ze mogen zeker niet rauw verwerkt worden omdat deze eieren sporen of bacillen van tyfus of salmonella kunnen bevatten .Dit omdat het ei tijdens de opbouw in de cloaca van het dier terecht komt voor de volledig schaal gevormd is, daardoor kunnen bacteriën in het ei doordringen. Industrieel worden ze wel in gebak verwerkt. Bij thuisverwerking is het aangeraden om te eieren grondig te koken of te gebruiken in gebak. De dooier blijft ook na het koken een beetje smeuïg en olieachtig.
Er zijn, vooral, Franse firma's die eendeneieren voor consumptie op de markt brengen doch hier gaat het om firma's die de productie van de eieren grondig controleren. Een eendenei moet minstens 10 minuten koken ,een ganzenei 15 minuten.
noem het maar gewoonquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 04:27 schreef Superfast het volgende:
[..]
Ach man ik vreet die dingen al sinds mijn 13e , ik ken talloze mensen die dit doen en heb ze nog niet (recentelijk) met tyfus klachten zien rondlopen![]()
Wel ben ik sinds kort verkouden , zou dat daardoor komen?
Nee hoor mijn filosofie: Je kunt ook gewoon onder een vuilniswagen komen........
Nope, zodra je het kookproces stopt is het eitje klaarquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 04:38 schreef Lienzz het volgende:
nou mijn eitje is klaar...tada een Morwen eitje (wit van buiten en lekker smeuiig van binnen) morgen zal het eigeel toch wel wat harder zijn en niet meer zo smeuiig toch? omdat ik ook een paar eitjes voor mam en pap heb meegekookt voor morgenvroeg!
kan ik ze nog eens koken? een paar minuutjes?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 04:42 schreef Morwen het volgende:
[..]
Nope, zodra je het kookproces stopt is het eitje klaarDus Paps en Mams hebben morgen een koud zacht gekookt eitje. Ik denk dat het ze niet boeit
je moet ze eerst doorprikken met een eierdooier, dommiequote:Op vrijdag 3 oktober 2008 05:00 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Ik heb een keer geprobeerd om de eieren er pas in te doen als het water kookte, maar toen barstte ze open :S Wat doe ik verkeerd?
ja, tis geen spinazie. eitwitten zullen verder gaan stollenquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 05:03 schreef Lienzz het volgende:
kan ik de eieren nog een keertje koken omdat ze toch niet hard genoeg zijn geworden?
Ikzelf leg de eieren altijd in het koude water, net zo makkelijkquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 05:00 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Ik heb een keer geprobeerd om de eieren er pas in te doen als het water kookte, maar toen barstte ze open :S Wat doe ik verkeerd?
Bedankt voor de tip!quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 05:02 schreef solem2 het volgende:
[..]
je moet ze eerst doorprikken met een eierdooier, dommie
Ik heb ooit eens van zo'n kok op tv gehoord dat je ze beter pas erin kan doen als het water kookt. Waarom weet ik niet, maar ik wilde het eens proberen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 09:56 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ikzelf leg de eieren altijd in het koude water, net zo makkelijk
Da's een hoaxquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 05:04 schreef solem2 het volgende:
[..]
ja, tis geen spinazie. eitwitten zullen verder gaan stollen
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 03:28 schreef Superfast het volgende:
http://www.studentenkeuken.nl/kooktips.php?tip=eieren
en een hardgekookt ei 9-10 minuten.
Die studenten hebben het koken natuurlijk uitgevonden
|
Forum Opties | |
---|---|