quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 15:15 schreef Soul-Makossa het volgende:[..]
Ik kan dat zelfvertrouwen nooit plaatsen, Iets met onafhankelijkheid uitstralen of iets?
Hm... deels denk ik. Deels in de zin van dat je er niet gelijk als eem macho bij hoeft te gaan lopen (macho's

) maar ook deels dat je niet met reusachtige neonletters op je voorhoofd hebt staan dat je toch wel heel erg wanhopig op zoek bent naar houvast, en dat je daarom maar alles en iedereen dat/die op je pad komt als een pitbull vastgrijpt. Bij iemand die erg in elkaar gekropen zit, werkelijk elke opmerking persoonlijk (en héél) zwaar opneemt, en die continu schichtig/droevig voor zich uit zit te kijken, krijgt men vaak het idee. Daar willen de meeste mensen niks van weten.
Een beetje zekerheid kun je al creeëren om er goed verzorgd bij te zitten, met je blik gericht op de ander in plaats van op de vloer. En dan het liefst niet met enorme puppy-eyes, maar een gewoon een (bescheiden) glimlach. Echt, een glimlach kan de houding van iemand die tegenover je zit ZO veranderen; mensen vinden het leuk om iemand te zien glimlachen en reageren dan veel aardiger. Ik merkt dat echt als postbode (en eerst winkelbediende). Een vrolijke glimlach (het liefst oprecht) en de mensen zijn gelijk veel behulpzamer en wensen me spontaan een goede dag toe

Voel ik me ook weer goed!
't is misschien wat moeilijk, zeker in het begin. Maar probeer het eens; gewoon minimaal een keer per dag met een big smile iemand (een vreemde) 'zomaar' gedag zeggen. 9 van de 10 keer krijg je een leuke reactie terug. Wat ook weer een mogelijkheid tot wat meer contact met diegene kan zijn), je voelt je dan zelf ook gelijk een stuk vrolijker -en ik persoonlijk - ook wat zekerder. Waarom? tja wat kan ik verkeerd doen aan "hallo!" zeggen? Niks toch? hooguit sla ik een mopperkont aan de haak die niks terugzegt

(Eh dit is geen moraalverhaal om de maatschappij vriendelijker te maken hè, dit is een manier om wat zekerder in je schoenen te gaan staan, hoe vergezocht het ook mag klinken..)