quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 17:24 schreef MarissaenDick het volgende:Wie heeft er tips over het volgende:
Wij moeten een cv-kombiketel laten aanleggen.
De ene installateur zegt; kan op de bestaande gasbuis van 15 mm dik.
De andere installateur zegt; moet nieuwe gasbuis komen van 22 mm ivm druk.
Wie moeten we geloven? Is nogal duur kostenplaatje die nieuwe gasbuis...
Wie biedt?
Deze vraag is helaas niet snel en duidelijk te beantwoorden, en zeer zeker niet zonder de installatie gezien te hebben.
Om zekerheid te verkrijgen, kun je een drukverliesberekening laten uitvoeren door een daartoe gekwalificeerd bedrijf.
Hoe de installateurs tot de conclusie gekomen zijn van wel of niet vervangen van de gasleiding laat ik even in het midden.
Stel dat je installateur 1 neemt (degene welke je gasleiding niet vervangt) en de benodigde druk is te laag en de gasleiding moet vervangen worden, dan zal deze aangeven dat deze prijs niet in de offerte is opgenomen en dat dit extra werk is.
Stel dat je installateur 2 neemt en er toch voor kiest om de gasleiding niet te vervangen, deze zal aangeven dat hij je gewaarschuwd had.
Hoe dan ook, bij beide is de gasleiding extra werk.
Gezien de afstand en diameter van de leiding ben ik echter geneigd installateur 2 te kiezen.
Let wel hierbij ga ik dan uit van een leidingloop niet recht is maar ook in diverse bochten loopt.
Een andere mogelijkheid die je nog kunt bespreken met je installateur is:
1) Vervang het toestel zonder de gasleiding.
2) Doe een drukmeting in vollast bedrijf, 1x zonder andere gasverbruikers, en 1 x met de andere gasverbruikers aan (kookplaat).
3) indien bij beide metingen de druk boven de 20 mbar is, dan is deze goed.
4) indien bij 1 van de metingen de druk bij het toestel lager is dan 20 mbar, dan moet je de gasleiding alsnog vervangen.
Remeha toestellen hebben sowieso een minimale voordruk van 20 mbar nodig, deze functioneert namelijk op een gaslucht mengsel, welke al geheel voorgemengd is.