abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 oktober 2008 @ 13:34:10 #1
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_62048764
Zo en hier is nummertje 11 dan maar, aangezien nog niemand er mee begonnen was....

Rock on.....

Over Zwijndrecht
Zwijndrecht is een plaats en gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland.
De gemeente ligt in de Zwijndrechtse Waard (een deel van IJsselmonde) en grenst aan Barendrecht, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht en de rivieren Noord en Oude Maas.
Het bekende 'Drierivierenpunt' ligt bij Zwijndrecht.
De rivieren 'de Noord', 'de Beneden-Merwede' en 'de Oude Maas' komen hier samen en het is het meest bevaren punt in Nederland. In 2003 werd de gemeente Heerjansdam aan Zwijndrecht toegevoegd.

Zwijndrecht fungeert al jaren als voorstad voor Dordrecht. Pogingen van die stad om via het Rijk een annexatie van Zwijndrecht gedaan te krijgen zijn echter steeds mislukt.

De gemeente telt 45.656 inwoners (1 januari 2006, bron: CBS) en heeft een oppervlakte van 22,77 km² (waarvan 2,28 km² water).

Geschiedenis
Zwijndrecht vanaf het Zwijndrechts Veerhoofd te Dordrecht. Het ontstaan van Zwijndrecht is nauw verbonden met de historie van de Zwijndrechtse Waard.
De naam 'Suindrecht' voor het gebied van de Zwijndrechtse Waard komt voor het eerst voor in 1006, in een giftbrief waarmee Bisschop Ansfrid goederen schenkt aan een klooster nabij Amersfoort.
De schenking omvatte onder meer de kerk van Zwijndrecht. Het afstaan van Suindrecht en zijn andere bezittingen door de Graaf van Leuven en Hui was een voorwaarde om Bisschop te worden.
De gift wordt in een acte uit 1028 bevestigd, hiermee wordt ook bewezen dat het gebied toen al bewoond werd. Zwijndrecht heeft in de 15e gebloeid als belangrijke locatie voor de zoutwinningindustrie.
Dit ging in de 17e eeuw over naar tuidersdorp om in de 19e eeuw weer meer industrie te krijgen.

Zwin en drecht
De naam Zwijndrecht is een samenvoeging van de West-Frankische woorden Suin (Zwin, Zwijn) en drecht. Zwin komt van 'Swinen' en kan worden vertaald als het weglopen van water als in het afnemen van diepte tijdens eb. Drecht betekent oversteekplaats, overvaart of veer.
Zwijndrecht betekent dus letterlijk 'getijdengeul waar kan worden overgestoken' Deze uitleg doet vermoeden dat Zwijndrecht vroeger bij laag water aan Dordrecht vastzat, tijdens hoog water waren beide nederzettingen gescheiden.
Een situatie die zou dateren van voor de twaalfde eeuw. Deze situatie zou hebben bestaan tot aan de Elisabethvloed in 1421.
De gelijknamige Vlaamse gemeente Zwijndrecht heeft de zelfde ligging ten opzichte van Antwerpen.

De benaming Zwijndrecht gold eerst voor de hele Zwijndrechtse Waard, die werd begrensd door de rivieren de Pelster, de Noord, de Oude Maas en het Waaltje, tussen Heerjansdam en Oostendam.
Bewoners van dat gebied moeten al in de vroege Middeleeuwen (900 - 1300) hun land (beperkt) hebben bedijkt, als bescherming tegen veelvuldige overstromingen.

Ambachtsheerlijkheden
In 1322 vond een watersnood plaats waarbij velen het leven verloren. Dat was voor graaf Willem III van Holland aanleiding om bedijkingsplannen te ontwikkelen. In een oorkonde van 14 januari 1331 bepaalde hij dat ‘degenen die delen van de Zwijndrechtse Waard bedijkten, ambachtsheer werden van dat deel van de Waard
Door die oorkonde ontstonden de ambachtsheerlijkheden, genoemd naar hun bedijkers. Schobbelands Ambacht, Heer Oudelands Ambacht, Groote en Kleine Lindt, Heerjansdam, Kijfhoek, Meerdervoort, Sandelingen Ambacht en Alewijns Ambacht.

In de periode na de bedijkingwerkzaamheden (na 1337), werden in de diverse ambachten woongemeenschappen gesticht. Inwoners van Rijsoord bouwden als eerste een kerk, rond 1395 volgden kerken in Heerjansdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Kijfhoek en Heer Oudelands Ambacht.
Nog later kwam daar de kerk van Schobbelands Ambacht bij. In Kleine Lindt stond geen kerk.

Gemeentelijke status
De diverse woongemeenschappen, die onder bestuur stonden van ambachtsheren en erfgenamen, kregen in 1833 de officiële gemeentelijke status. In de tweede helft van de negentiende eeuw verenigden een vijftal dorpen zich tot het Zwijndrecht zoals dat tot eind 2002 bekend was. In 1855 werd Meerdervoort bij Zwijndrecht gevoegd, twee jaar later gingen Heer Oudelands Ambacht en Kijfhoek samen met Groote Lindt.
Pas in 1881 werd Groote Lindt bij Zwijndrecht ingelijfd. Sinds 1 januari 2003 behoort ook de kern Heerjansdam tot de gemeente.

Bestaansbronnen
Door de eeuwen heen creëerden de bewoners van de Zwijndrechtse Waard allerlei bestaansbronnen. Leefden ze in de periode voor de bedijking vooral van de visserij, na de bedijkingwerkzaamheden ontwikkelden de inwoners van Zwijndrecht en omgeving eerst land- en later tuinbouwactiviteiten.
Vanaf 1850 boden tuinders hun spullen aan op markten, begin twintigste eeuw verkochten ze hun producten op een veiling. Rond dezelfde tijd begon de export van groenten richting Duitsland en Engeland, per trein (vanaf 1872) en boot.

Inwoners van de Zwijndrechtse Waard verdienden daarnaast lange tijd een inkomen met zoutbereiding. In 1590 verleende de Dijkgraaf der Hoogheemraden een eerste vergunning voor het oprichten van een zoutkeet (ook wel zoutziederij genoemd), in de zeventiende en achttiende eeuw telde Zwijndrecht ruim veertig zoutketen.
Na zoutvondsten in Boekelo, liep de productie in Zwijndrecht langzaam terug. In 1958 werd de laatste Zwijndrechtse keet gesloopt.

Halverwege de negentiende eeuw vestigden de eerste industrieën zich in Zwijndrecht; een glasblazerij, vensterglasfirma, bierbrouwerij en chocoladefabriek.
Rond 1900 kwamen grotere productiebedrijven als rijstpellerij Euryza en chemische fabrieken als Hercules, Van de Bergh en Jurgens (het tegenwoordige Unimills) naar de gemeente. In de twintigste eeuw industrialiseerde Zwijndrecht gestaag.

Gemeentewapen
Het wapen van Zwijndrecht is volgens deskundigen een oud familiewapen, ooit gevoerd door een familie Van Zwijndrecht. Op 20 februari 1816 is bij besluit van de De Hooge Raad van Adel de gemeente Zwijndrecht in het bezit gesteld van dit wapen. Het bestaat het uit een gouden schild, beladen met drie zwarte vuurijzers (heugels). Kenmerkend voor het wapen is de eerste heugel met negen tanden, terwijl de tweede en de derde heugel acht tanden hebben.
Aanvankelijk werd aangenomen dat de heugels een symbool waren voor de vuurijzers waarmee zoutpannen boven het vuur werden gehangen in de vele zoutziederijen van Zwijndrecht.
Dit is echter onwaarschijnlijk, omdat het wapen al in 1453 werd gevoerd, terwijl de zoutindustrie pas ontstond aan het einde van de zestiende eeuw. De herkomst van de heugels en van de familie Van Zwijndrecht is onbekend.

Internationaal
De gemeente Zwijndrecht onderhoudt een aantal internationale contacten aan voor het onderhouden, stimuleren en ontwikkelen van (bestaande) vriendschapsrelaties op het gebied van jumelageovereenkomsten, het bevorderen van handelscontacten, het organiseren van internationale uitwisselingsprogramma's op het gebied van cultuur, sport, onderwijs, economie en handel, en het bevorderen van internationale betrokkenheid en verantwoordelijkheid.

Partnersteden
Zwijndrecht heeft drie partnersteden, namelijk:

- Zwijndrecht (Belgie) Website
- Poprad (Slovenie) Website
- Norderstedt (Duitsland) Website

Beroemde mensen die in Zwijndrecht wonen / gewoont hebben
Ellemieke Vermolen, model & presentatrice Filmpje over haar leven in Zwijndrecht
Anouk, zangeres
Remon Stotijn, Artiest (Anonymous Mis Postman)
Raymond Heijstek, honkballer
Ramona Stook, ritmisch gymnaste
Percy Isenia, honkballer
Arnold Vanderlijde, bokser
Sebastian Wulff, tv-presentator en cabaretier
Def Rhymz, rapper
Mohammed Benzakour, politicus
Andries 'De Ridder', Grootste dorpsgek van Nederland

Handige links over Zwijndrecht
Gemeente site
Wikipedia
Geschiedenis Zwijndrecht
Internetlinks Zwijndrechtse bedrijven / winkels
Veerplein
Brandweer
Dierenambulance
Fotoclub

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rapsong over dé city
Swinstate - Zwijntje Zwijntje

Fokkers wonend in Zwijndrecht
- renz0r
- TheSorrow
- staticdata
- Ashavan
- geelkuikentje
- Gekke_sandra
- soares
- Robin2130
- Ritchie
- Caesu
- Met-Yvana
- Thurtje
- Zaphod82
- karr-1
- Amigoow
- Sleki
- ThAzOnE
- Lausteen
- truStie
- Harmen1984
- alpeko
- rpr8
- rollator_GSI
- OProg

En nog vele andere. Wil je erbij? Meldt het a.u.b.

Oud Zwijndrechters, geboren, werkend, schoolgaand, regelmatig wonend
- Esto
- Beaver
- MissMSX
- denB
- methodmich
- MissBliss

En nog vele andere. Wil je erbij? Meldt het a.u.b.

Zwijndrecht #10 - Zwijndrechts Jubilieumtopic! Deel 10
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 1 oktober 2008 @ 17:25:45 #2
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_62055192
ha mooi een nieuw topic !

ik rijd vorige week donderdag op de molenvliet,voor de brandweerkazerne heb je die ingang naar een of ander industrieterrein,met die slagbomen en zo.

daar stonden een stuk of 3 militairen,bewapend, een auto te doorzoeken,
tenminste daar leek het op.

was er een oefening of zo ???? of was er serieus wat aan de hand ????

was rond een uur of 4 's middags.
een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
pi_62057849
quote:
17:59:24 01-10-08 28 G AMBU A1 HELI ZWIJNDRECHT // I 20 A // Mercuriusstr 52 bon 70685
HELI 1420059 MKA Rotterdam-Rijnmond ( Trauma Heli Lifeliner 2 )
De foto's komen later
- NAC Breda -
  donderdag 2 oktober 2008 @ 12:04:06 #4
152789 karr-1
pi_62073019
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 17:25 schreef rollator_GSI het volgende:
ha mooi een nieuw topic !

ik rijd vorige week donderdag op de molenvliet,voor de brandweerkazerne heb je die ingang naar een of ander industrieterrein,met die slagbomen en zo.

daar stonden een stuk of 3 militairen,bewapend, een auto te doorzoeken,
tenminste daar leek het op.

was er een oefening of zo ???? of was er serieus wat aan de hand ????

was rond een uur of 4 's middags.
Heb ik iets van gelezen in de krant meen ik. Volgens mij was het een soort oefening van de reservisten. Eens kijken of ik wat kan vinden.
quote:
Kijfhoek rangeerterrein enkele dagen onder militaire beveiliging

ZWIJNDRECHT – Ruim 100 militairen van het Korps Nationale Reserve nemen van donderdag 25 tot zaterdagmorgen 27 september deel aan een grote bewaking/beveiligingoefening uit op Kijfhoek, het grootste goederenrangeerterrein van Nederland te Zwijndrecht. De oefening is een samenwerking tussen het Korps Nationale Reserve, de Gemeente Zwijndrecht en Keyrail, de exploitant van de Betuweroute waarvan Kijfhoek onderdeel uitmaakt. In het oefenscenario wordt een verhoogde externe veiligheidsdreiging gesimuleerd, waarin de autoriteiten besloten hebben om diverse vitale objecten rond het spoorwegknooppunt te beveiligen. Deze taak is in de oefening opgedragen aan de in Den Haag gelegerde Delta Compagnie van 20Natresbataljon.

Voor Keyrail, de Gemeente Zwijndrecht en de Koninklijke Landmacht (waaronder het Korps Nationale Reserve ressorteert) bevat een gezamenlijke oefening diverse leermomenten. Sjoerd Sjoerdsma, directeur van Keyrail: “Veiligheid is belangrijk voor ons en daarom wordt meegewerkt aan deze oefening. Op deze mannier kunnen we in de toekomst de mogelijke dreigingrisico’s minimaliseren. In de oefening kunnen wij ervaren hoe de samenwerking verloopt met civiele autoriteiten, hulpdiensten en militairen bij een verhoogde dreiging van buitenaf. Het rangeerterrein draait tijdens de oefening gewoon door, waardoor het scenario voor iedereen bijzonder realistisch is.”

De Natres-militairen krijgen opdracht de situatie rond het rangeerterrein te beoordelen en daarop hun stappen te nemen, waaronder het opzetten van controleposten, inrichten van mitrailleurposten en het lopen van patrouilles. Majoor Rick van der Sluis, Commandant van de Delta Compagnie: “Naast het beoefenen van de procedures zijn diverse simulaties voorbereid om de mannen en vrouwen van onze compagnie te leren anticiperen op onverwachte zaken. Dit soort oefeningen worden doorgaans op militair terrein gehouden, maar dankzij de samenwerking met Keyrail en de Gemeente Zwijndrecht kunnen wij nu op een aansprekende locatie onze vaardigheden aanscherpen.”

Van Zwijndrecht.net
  donderdag 2 oktober 2008 @ 20:58:08 #5
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_62088088
had ik het toch goed

ben ik toch niet paranoia
  donderdag 16 oktober 2008 @ 17:53:21 #6
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_62439734
wat een afzichtelijk lelijke grote papierbak hebben we gehad zeg !

waarom zo groot??? word dat ding 1 keer per jaar geleegd of zo ???

nog zo'n onhandig in de weg staande kliko bak in de tuin
  donderdag 16 oktober 2008 @ 20:02:37 #7
152789 karr-1
pi_62442852
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 17:53 schreef rollator_GSI het volgende:
wat een afzichtelijk lelijke grote papierbak hebben we gehad zeg !

waarom zo groot??? word dat ding 1 keer per jaar geleegd of zo ???

nog zo'n onhandig in de weg staande kliko bak in de tuin
Ik heb geen idee hoe die dingen er uit zien, ik woon in een flat dus wij krijgen ze niet. Wel weet ik dat godzijdank niet op de foto ben gegaan voor de campagne die erbij hoort. Als ik die foto's zie dan schaam ik me nu al dood.

http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=35645 voor meer informatie

donderdag 16 oktober 2008 @ 20:54:51 #8
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_62444174
dat is dat ding dus,die groene gft-kliko past erin,

abnormaal groot voor je foldertjes.

had de gemeente zwijndrecht geen geld op die ijslandse rekening staan zeker

zelfs de helft kleiner had nog te groot geweest
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:10:38 #9
152789 karr-1
pi_62452322
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 20:54 schreef rollator_GSI het volgende:
dat is dat ding dus,die groene gft-kliko past erin,

abnormaal groot voor je foldertjes.

had de gemeente zwijndrecht geen geld op die ijslandse rekening staan zeker

zelfs de helft kleiner had nog te groot geweest
Ha ha nee bij mijn weten had de gemeente geen geld in IJsland staan. Die bakken zijn inderdaad wel enorm groot zeg, hoeveel papier moet je daar in donderen?
  woensdag 29 oktober 2008 @ 20:15:14 #11
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_62791847
Te Volumineus Pokkeding
  woensdag 29 oktober 2008 @ 21:39:14 #12
152789 karr-1
pi_62794838
Ik woon in een flat dus ik krijg geen papierbak, maar ze zijn inderdaad wel erg groot zeg.
pi_62805332
OP mag aangepast worden, ben inmiddels Oud-Zwijndrechter
pi_62809418
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 21:39 schreef karr-1 het volgende:
Ik woon in een flat dus ik krijg geen papierbak, maar ze zijn inderdaad wel erg groot zeg.
Ik woon ook in een flat maar overweeg intrek te nemen in een papierbak, die zijn groter dan een gemiddelde woning.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:11:18 #15
152789 karr-1
pi_62810713
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:26 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik woon ook in een flat maar overweeg intrek te nemen in een papierbak, die zijn groter dan een gemiddelde woning.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:12:18 #16
152789 karr-1
pi_62810742
quote:
Informatiebijeenkomsten over Koninginneweg

Op vrijdag 14 november en zaterdag 15 november houdt de gemeente Zwijndrecht samen met woningcorporaties Forta en Progrez en Korteweg Bouw informatiebijeenkomsten over de ontwikkeling van de Koninginneweg tot groene stadsas. Op vrijdag 14 november van 14.00 tot 22.00 uur en zaterdag 15 november van 10.00 tot 14.00 uur kunt u vrij inlopen om de plannen en ideeen te bekijken. De bijeenkomsten vinden plaats in het voormalig schoolgebouw van het Da Vinci College, Rembrandtstraat 62 in Zwijndrecht.

De Koninginneweg is een belangrijke entree voor Zwijndrecht. Deze verbinding moet een aantrekkelijke groene stadsas worden met ruimte voor de bus in het kader van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer Drechtsteden (HOVD). Vorig jaar heeft het college de visie Koninginneweg vastgesteld om samenhang in alle plannen te krijgen.

Inmiddels hebben verschillende marktpartijen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van de Koninginneweg. De resultaten van deze onderzoeken moeten begin 2009 leiden tot een ontwikkelplan. Tijdens de geplande informatiebijeenkomsten krijgen inwoners alvast inzicht in de huidige ideeën en plannen waaronder een ontwerp voor de locatie Koningskerk.

Alle inwoners in het gebied krijgen deze week een nieuwsbrief in de bus.

Onder Projecten > Koninginneweg vindt u meer informatie en een reactieformulier.

Bron : http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=35762
pi_62881077
hallo mensen uit zwijndrecht even een tvp hier is weinig gebeurd in kort ambacht... bij jullie wel iets?
  zondag 2 november 2008 @ 14:26:32 #18
152789 karr-1
pi_62882046
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:48 schreef geelkuikentje het volgende:
hallo mensen uit zwijndrecht even een tvp hier is weinig gebeurd in kort ambacht... bij jullie wel iets?
Ik zit ook in Kort Ambacht, dus nee hier ook niet veel bijzonders.
  zondag 2 november 2008 @ 19:34:06 #19
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_62889339
in oudeland's ambacht ook niet.
pi_63549933
Loopt echt storm hier....zelfs een bankoverval op de ABN wat landelijk nieuws was komt hier niet aan bod
Overigens gaan er geruchten dat afgelopen maandag de AH in Walburg is overvallen en las ik op internet dat deze week ook een tankstation in papendrecht en zojuist een tankstation in sliedrecht is overvallen. Verder zijn er scimmers actief in Dordrecht.

Jeetje...doet de politie nog wat of hoe zit dat?
  donderdag 27 november 2008 @ 12:22:48 #21
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_63562198
In noord/ sterrenbuurt is het af en toe wel wat onrustig, maar heb er niet veel last van...

Alleen ik word moe van de restauratiewerkzaamheden aan mijn (inmiddels blauwe) flat...
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_63563570
ach, hier in de sterrenbuurt valt het wel mee hoor. Alleen laatst een junk, die een andere junk overhoop steekt. meer niet.
- NAC Breda -
  vrijdag 28 november 2008 @ 09:47:06 #23
236410 MaleDuck
pi_63587695
ja en pas toch ook een schietpartij bij de mercuriusstraat? of was dat een steekpartij?
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
  vrijdag 28 november 2008 @ 09:58:00 #24
152789 karr-1
pi_63587934
Woon ik dan in zo'n saaie buurt? Hier gebeurt echt nooit wat heb ik het idee.....
pi_63590915
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 09:47 schreef MaleDuck het volgende:
ja en pas toch ook een schietpartij bij de mercuriusstraat? of was dat een steekpartij?
Steekpartij. Ik woon in die straat
- NAC Breda -
  vrijdag 28 november 2008 @ 12:15:41 #26
236410 MaleDuck
pi_63591472
Ow dan heb ik het verkeerd begrepen... ik woon een paar straten verderop...
pi_63607339
en ja hoor weer een overval, nu weer in Dordt
  zaterdag 6 december 2008 @ 23:46:42 #28
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_63815039
en de Amro in alblasserdam,ik kreeg een sms alert gister
  zondag 7 december 2008 @ 11:46:51 #29
152789 karr-1
pi_63820596
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 23:46 schreef rollator_GSI het volgende:
en de Amro in alblasserdam,ik kreeg een sms alert gister
Die heb ik ook gehad, het is wel raak de laatste tijd hier. Gisteren op de verdieping boven ons in eens een hoop herrie en we hoorden iemand roepen "Open maken, politie" maar ik kan er niets over weer vinden. Doet de politie invallen om half 1 's nachts?
pi_63876434
quote:
Op zondag 7 december 2008 11:46 schreef karr-1 het volgende:
Doet de politie invallen om half 1 's nachts?
Waarom niet? De negen tot vijf mentaliteit geldt niet voor alle ambtenaren.
  dinsdag 9 december 2008 @ 14:08:09 #31
152789 karr-1
pi_63878004
  dinsdag 9 december 2008 @ 15:27:02 #32
236410 MaleDuck
pi_63880148
vaste bezoeker karr?
  dinsdag 9 december 2008 @ 15:34:28 #33
152789 karr-1
pi_63880366
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 15:27 schreef MaleDuck het volgende:
vaste bezoeker karr?
Nee die leeftijd ben ik een beetje voorbij. Maar ik ben wel van een van de partijen die nu actie ondernemen rond dit gebeuren.
pi_63884378
ach ja blue weg...heb die leeftijd ook gehad. Maar verbaas over dat ze discotheken of andere uitgaansgelegenheden sluiten en een paar maanden later zitten te jammeren dat er overlast is door jongeren.
Ridderkerk was toendertijd niet veel anders...
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:26:09 #35
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_64072352
op de lindtsedijk staat altijd een mitsubishi te flitsen,even voor tankstation de haan.

nu stond die er weer vanmiddag,en er stonden wat mensen omheen,met nog zo'n mitsubishi.

blijkt van die flitsauto het achterraam eruit te liggen.

vast een ontevreden klant

dinsdag 16 december 2008 @ 23:58:41 #36
152789 karr-1
pi_64075699
quote:
Streep door groter centrum Walburg
ZWIJNDRECHT - De grote uitbreidingsplannen voor het Zwijndrechtse winkelcentrum Walburg zijn van de baan.
Dat heeft wethouder P. van Steekelenburg dinsdagavond aan de gemeenteraad gemeld.

Zwijndrecht heeft al jaren ideeën om Walburg uit te breiden met 15.000 vierkante meter winkelruimte en een groot aantal woningen. Daarmee wilde de gemeente twee vliegen in één klap slaan: ze wilde het centrum een veel aantrekkelijker uitstraling geven en ze wilde er 15 miljoen euro mee verdienen..

Het is de gemeente echter niet gelukt daarover overeenstemming te bereiken met de beoogde projectontwikkelaars Fortis Vastgoed en Proper Stok. Die overeenstemming had er eigenlijk al in februari moeten zijn, maar tot twee keer toe besloten partijen om nog langer door te praten.

Afgelopen week hebben ze besloten de onderhandelingen definitief af te breken. Volgens Van Steekelenburg waren ze elkaar een flink eind genaderd, maar gaf de kredietcrisis uiteindelijk de doorslag. ,,We hadden elkaar nog niet gevonden, maar in de huidige situatie vinden we het bovendien niet verantwoord risico's te nemen die we anders misschien wel genomen hadden.''

Volgens hem heeft degemeente flinke concessies gedaan. Zo heeft hij geopperd dat de projectotwikkelaars de opbrengsten van de parkeergarages, zo'n acht ton per jaar, zouden mogen houden. ,,uiteindelijk vonden we nu dat we de onzekerheid niet langer mochten laten voortduren.''

Het afbreken van de onderhandelingen betekent dat een compleet nieuw plan gemaakt zal moeten worden. de plannen zijn anmelijk eigendom van de projectontwikkelaars.

Bovendien mist de gemeente de 15 miljoen euro waar ze al helemaal op gerekend had. Van Steekelenburg: ,,Dat betekent dat we voorlopig geen geen geld hebben voor nieuwe mooie plannen.''

Het afblazen van de plannen was voor de oppositiepartijen reden om direct een motie van wantrouwentegen burgemeester en wethouders in te dienen. ,,Niet omdat de plannen niet doorgaaan,'' aldus VVD-fractievoorzitter E. Vissers: ,,Maar omdat we hier al heel lang voor gewaarschuwd hebben en het college structureel geweigerd heeft rekening te houden met dit risico. hiervoor hebben we nota bene ons theater al opgeheven.''

De motie maakte echter geen enkele kans: de collegepartijen hielden de gelederen gesloten
http://www.ad.nl/drechtst(...)centrum_Walburg.html
pi_64079830
Jezus, hebben ze bij het AD geen redactie? Het is dat ik geen abonnement heb op deze krant, anders had ik het per direct opgezet. Wat een fouten zeg.
  woensdag 17 december 2008 @ 09:41:21 #38
152789 karr-1
pi_64079936
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:34 schreef alpeko het volgende:
Jezus, hebben ze bij het AD geen redactie? Het is dat ik geen abonnement heb op deze krant, anders had ik het per direct opgezet. Wat een fouten zeg.
Geen idee, maar ik zat gisteren naast die man toen hij het artikel maakte en toen ik thuis kwam stond het al on line, ik neem aan dat het rechtstreeks geplaatst is of dat er haast bij was, maar enige controle had inderdaad geen kwaad gekunt.
pi_64079982
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:41 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik zat gisteren naast die man toen hij het artikel maakte en toen ik thuis kwam stond het al on line, ik neem aan dat het rechtstreeks geplaatst is of dat er haast bij was, maar enige controle had inderdaad geen kwaad gekunt.
Alleen Word is al in staat om de meeste fouten er uit te halen. Ik kom zo al aan 10 fouten. Ik neem toch aan dat ze bij het AD niet werken met Notepad? Ik denk dat ook dit onder de noemer kredietcrisis te scharen valt.
  woensdag 17 december 2008 @ 09:47:28 #40
152789 karr-1
pi_64080060
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:44 schreef alpeko het volgende:

[..]

Alleen Word is al in staat om de meeste fouten er uit te halen. Ik kom zo al aan 10 fouten. Ik neem toch aan dat ze bij het AD niet werken met Notepad? Ik denk dat ook dit onder de noemer kredietcrisis te scharen valt.
Voor zover ik het kon zien werkten ze op een krakkemikkige laptop met een of andere oude versie van Windows enzo. De kwaliteit van de journalist ken ik natuurlijk niet.
pi_64080207
Hoe dan ook... geen idee of ik dit goed of slecht nieuws moet vinden. Ik zie de gemeente het liefst fuseren met andere gemeentes en dan gezamenlijk investeren in een centrum.
  woensdag 17 december 2008 @ 10:00:38 #42
152789 karr-1
pi_64080282
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:56 schreef alpeko het volgende:
Hoe dan ook... geen idee of ik dit goed of slecht nieuws moet vinden. Ik zie de gemeente het liefst fuseren met andere gemeentes en dan gezamenlijk investeren in een centrum.
Het is in zoverre slecht nieuws dat er nu een tekort op de begroting ontstaat door het wegvallen van Walburg. Hier moesten namelijk heel veel inkomsten uitkomen. Geen idee hoe dit gaat uitpakken op dit moment.
pi_64080350
Dat vind ik wel weer slordig. Hoe kun je nu geld waar nog geen enkele garantie voor is, opnemen in je begroting. Heeft de gemeente soms ook de Postcode Kanjer opgenomen in de begroting? Geen handtekening, is geen akkoord, is geen garantie op 15 miljoen. Onbegrijpelijk hoor die ambtelijke denkwijze.
  woensdag 17 december 2008 @ 10:06:03 #44
152789 karr-1
pi_64080392
quote:
Op woensdag 17 december 2008 10:04 schreef alpeko het volgende:
Dat vind ik wel weer slordig. Hoe kun je nu geld waar nog geen enkele garantie voor is, opnemen in je begroting. Heeft de gemeente soms ook de Postcode Kanjer opgenomen in de begroting? Geen handtekening, is geen akkoord, is geen garantie op 15 miljoen. Onbegrijpelijk hoor die ambtelijke denkwijze.
Tsja dat snap ik dus ook niet. Ze rekenen met bedragen die je mogelijkerwijs in de toekomst nog gaat krijgen. Vandaar ook de motie van wantrouwen, ze zijn al vanaf 2002 gewaarschuwd dat het risico te groot was, maar ze weigerden er ook maar iets aan te doen. En zie hier het gevolg.
pi_64342944
oi
And It Hurts With Every HeartBeat
  zaterdag 27 december 2008 @ 16:32:01 #46
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_64403034
ai
pi_64424174
De op kan aangepast worden hoor, ben een ex-inwoner
  zondag 28 december 2008 @ 13:15:03 #48
152789 karr-1
pi_64426961
quote:
Op zondag 28 december 2008 11:30 schreef staticdata het volgende:
De op kan aangepast worden hoor, ben een ex-inwoner
Ik ga mijn best doen om het aan te passen.
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 13:58:39 #49
236264 crew  capricia
pi_64428428
Grappig, ik ben ook oud inwoner van PigTown~
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64585907
Kan iemand mij vertellen hoe dit gebouw door de welstandscommissie is gekomen? Past totaal niet in de prachtige jaren 30 wijk. Of gelden er in zulke gevallen andere regels?

Ambtenaren, bah

M'n Zwijndrecht... wat doen ze?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')