quote:
Levchenko: “Genieten van teletekst”
Volledig doordrenkt van de regen kwamen Evgeniy Levchenko en Koen van de Laak het veld af gelopen. Beide middenvelders konden terugkijken op een zeer goede wedstrijd tegen ADO Den Haag (3-0). Levchenko scoorde één keer en Van de Laak was goed voor twee assists.
Vooral met de pass waar Marcus Berg de 3-0 uit scoorde was Van de Laak content. “Sepp (De Roover-red.) en ik trainen veel op de combinatie over de rechterkant. Als het dan lukt, is dat natuurlijk voor ons erg mooi. Ik denk dat we als team heel tevreden kunnen zijn over het spel, maar het kan en moet nog beter. We hadden nog meer doelpunten moeten maken.”
De middenvelder roemde de instelling van zijn ploeggenoten. “De trainer wilde ons op scherp zetten. Het ging de laatste trainingen allemaal iets te gemakkelijk en we moesten de tegenstander niet onderschatten. Het is de trainer gelukt want we zijn scherp aan de wedstrijd begonnen. Nu staan we in ieder geval nog twee weken bovenaan en dan moeten we naar Ajax. Daar heb je niets te verliezen.”
“De koppositie geeft alleen maar positieve druk, we moeten lekker zo doorgaan. Hoe het seizoen uiteindelijk gaat verlopen, is nu nog weinig over te zeggen. Het kan allemaal erg mooi worden, het geloof is er in ieder geval.”
Ook aanvoerder Evgeniy Levchenko was zeer blij met het resultaat en ziet het elftal van FC Groningen groeien. Levchenko: “Het gaat de laatste tijd steeds beter. Er zit meer balans in de ploeg en we begrijpen elkaar ook steeds beter in het veld. Dat is denk ik ook de sleutel naar dit succes.”
Ook de Oekraïner zag dat Groningen veel beter was dan ADO Den Haag. “Ondanks dat het veld drassig was, konden we goed doordrukken.” Na de vroege voorsprong hinkte de ploeg niet op twee gedachten. “Je moet altijd maar zien hoe de wedstrijd verloopt, maar het was niet moeilijk om door te gaan. Wij hebben ook plezier in het voetballen en genieten van goed voetbal.”
Dat FC Groningen de lijstaanvoerder van de Eredivisie is, vind ook Levchenko geweldig. “De komende twee weken zal ik wel vaak op teletekst kijken (pagina 819-red.). Zovaak maak je dat als speler niet mee, dus ik ga er zeker van genieten. Je merkt aan iedereen binnen de club dat FC Groningen enorm in de lift zit.”
 FC Groningen
quote:
Jans: “We staan terecht bovenaan”
Op de persconferentie was de stemming tussen trainers André Wetzel en Ron Jans opperbest. Beiden kennen elkaar onder meer van de Cursus Coach Betaald Voetbal. Dat Jans twijfelde aan de verstandelijke vermogens van zijn collega, werd door laatstgenoemde dan ook met een brede glimlach aangehoord.
Wetzel: “Na met 3-0 redelijk kansloos te hebben verloren, is het handig om te zeggen hoe goed je tegenstander eigenlijk wel was. En dat vond ik dus ook. Voorafgaand, nu na, en tijdens de wedstrijd. Technisch, tactisch en fysiek waren ze de bovenliggende partij. Wij hadden vaak twee à drie handelingen teveel nodig en kwamen er daardoor niet aan te pas. Het waren vanmiddag kerels tegen jongens. Misschien dat er bij de eerste tegengoal sprake was van een overtreding, maar mijn verdediger (Ammi – red.) mag nooit zo een duel ingaan. In de tweede helft was het iets beter, maar kwam dat misschien ook omdat Groningen wat gas terugnam.”
“Het had ook zomaar 4-0 of 5-0 kunnen zijn. Het is een pijnlijke constatering en ik wil het niet goed praten. Dat doe ik dan ook niet. Feit was in ieder geval dat er onvoldoende strijd werd geleverd door mijn ploeg. We moeten nog een flinke stap zetten in het positiespel. Over twee weken spelen we thuis tegen FC Volendam en dat is veel belangrijker.”
Vooraf gaf Wetzel aan dat FC Groningen met PSV en Ajax de beste ploeg in de Eredivisie had. “Ik doe dat soort uitspraken echt niet om de boel op scherp te zetten. Ik meen dat gewoon. En vandaag hebben we de kwaliteit gezien op het veld. Ik ben misschien vergeten AZ in het rijtje te noemen. Ploegen als Heerenveen en Twente schat ik dit seizoen gewoon niet zo hoog in als Groningen.”
Beloning
Jans: “De afgelopen twee trainingen was is erg ontevreden over de instelling van de groep. Het was allemaal te rustig, te vrijblijvend, te gemakzuchtig. Daarmee ben ik begonnen in de bespreking voor de wedstrijd. Het antwoord van de groep was wel duidelijk. Zij hebben aangetoond dat de trainers mis zaten met hun gevoel. Ik kan me niet herinneren dat we zo soeverein hebben gewonnen. Het enige verwijt dat ik de ploeg kan maken, is dat de score hoger had kunnen uitvallen. Na vijf wedstrijden staan we terecht bovenaan,” waarna Wetzel aanvulde: “Dat denk ik ook.”
Vervolgens kreeg Jans een vraag of hij het ook eens was met de constatering van Wetzel dat Groningen met Ajax, PSV en dus AZ mee zou strijden om de titel: “Tot nu toe heb ik André altijd serieus genomen, maar nu begin ik toch te twijfelen aan zijn verstandelijke vermogens. Er kan nog van alles gebeuren; blessures, transfers. In de voorbereiding ging het helemaal niet goed en nu gaat het prima. Het is niet onmogelijk, maar ik word nu niet te euforisch. Overigens ben ik helemaal niet bang voor de transferperiode in januari, want wij zijn een club die zich in de winterstop namelijk ook kan versterken. Ik hoop dat Marcus Berg meeluistert, als ik zegt dat ik hoop dat hij het hele seizoen blijft en samen met de groep iets heel moois neerzet.”
De wissel van  Oluwafemi Ajilore werd verklaard door de blessure die hij opliep. Dat hij Marcus Berg wisselde, was om hem wat rust te geven maar had ook een andere reden. “Voor hem staat er komende week weer een interland op het programma. De wedstrijd gaf er aanleiding voor hem te wisselen. Op die manier konden we Berry Powel en Gonzalo Garcia belonen voor hun inzet op de trainingen. Een invalbeurt in een wedstrijd als deze is zeker een beloning en daarmee hoop ik dat hun motivatie ook de komende periode zo is als in de afgelopen weken. Als zij zo door gaan, zullen ze dit soort kansen vaker krijgen.”
FC Groningen

"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill