quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:03 schreef kapitein_pannekoek het volgende:Ik ben nog steeds op zoek naar een lekker tomatensausje voor mijn dames. Of een ander sausje waar je rijst/macaroni enzo lekkerderderder van kan maken. Of iets van een basissaus of zoiets....
Er is 1 hypergezonde, niet te mislukken, fantastische basissaus die zoveel voor ouder als kind heerlijk is:
3 kg mooie tomaten.
2 ui, gesnipperd
olijfolie
2 chilipeper ( zaadlijsten eruit halen ) deze sudder je helemaal stuk en kan geen kwaad voor kleintjes
1 glas rode wijn ( alcohol verdampt tijdens sudderen, kan ook geen kwaad )
evt gehakt ( voor pasta oid)
zout/peper
halve bol knoflook
paar laurierblaadjes
Zet een flinke stoofpan op het vuur, snipper de ui.
Giet een scheut olijfolie in de pan, ui erbij. Draai vuur laag en nu is het afwachten. De ui moet super langzaam garen.
Niet alleen wordt deze dan zoeter, maar tevens haal je de scherpte eraf, en is deze geschikt voor kindjes en ouders met lastige darmpjes.
Na 35 minuten ( serieus, zo lang moet het garen! ) doe je fijn gesneden chilipepers erbij.
De capsaicine uit de pepers bindt zich met de ui. Laat ook dit 15 min stoven.
Dan doe je de geperste knof erbij
( verander niets aan de volgorde!! )
Mocht je de saus met gehakt willen maken, dan moet je die er nu in doen. Flink zout en zwarte peper.
Even doorwarmen, en dan ga je de gwassen tomaten erop stapelen.
Niet bang zijn, gewoon de pan helemaal volstapelen.
Vuur moet op standje stoof staan.
Na een uurtje zul je zien dat de tomaten beginnen te zakken; dan giet je er een glas wijn bij en laat je het verder met rust.
Ook geen deksel op de pan!! De saus moet inkoken.
Na 2/3 uur zijn de tomaten helemaal opgelost en is de lycopeen uit de tomaten optimaal opgenomen.
Laat gewoon net zo lang sudderen tot je een mooie dikke , prachtig rode saus hebt.
Soms duurt het 3/4 uur, soms langer, afhankelijk van de tomaat die je gebruikt.
Dit is een fantastische basissaus die je goed kunt invriezen. Het is gezond en heerlijk, bij kleintjes absoluut favoriet.
Je kunt het gebruiken als basis voor pasta, of pizza..maar wat ik vaak deed bij lastige etertjes, is groenten die niet favoriet zijn zoals sperzieboon of spruitjes, bedelven onder deze saus. Dan vreten ze't ineens wel
Eet ze