abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62029029
Ooh hier heb ik ook zo'n pasta pesto fan Ik wil eigenlijk alleen nog eens kijken of ik er wat groente ik kan verwerken want wij eten er salade bij om het wat gezonder te maken maar Tomas lust geen sla
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_62030863
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:47 schreef TearSong het volgende:
Ooh hier heb ik ook zo'n pasta pesto fan Ik wil eigenlijk alleen nog eens kijken of ik er wat groente ik kan verwerken want wij eten er salade bij om het wat gezonder te maken maar Tomas lust geen sla
Ik doe er vaak tomaten door! Gewoon kleinsnijden en lekker laten meepruttelen.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 30 september 2008 @ 19:26:23 #103
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_62031407
Ik gooi altijd allerlei groenten door de pasta. Wat ik ook maar in huis heb, het smaakt bijna altijd. Worteltjes, spitskool, koolraap, knolselderij en broccoli. Het kan allemaal.

[ Bericht 5% gewijzigd door livelink op 30-09-2008 19:36:36 (bleekselderij moest knolselderij zijn) ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 15:12:52 #104
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62078193
Hier bijna altijd champignons en paprika door de pasta. Vaste prik.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 2 oktober 2008 @ 17:21:36 #105
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_62081551
hier ook champignons, paprika en een uitje, alleen niet ieder kind kan goed tegen ui.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 2 oktober 2008 @ 18:01:04 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_62082376
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 08:59 schreef p_iglet het volgende:
bloemkool valt niet onder kool, is een andere soort net als broccoli

kolen zijn net als uien gasvormend. en daardoor lastig te verteren met kans op krampjes.
zuurkool is door het omzetten van witte kool in zuurkool al makkelijker te verteren.

als je kindje niet snel last heeft van krampjes dan zou je die dingen best water eerder kunnen proberen lijkt me.
Wij zijn met uien en knoflook ook eerder begonnen, beginnen met kleine beetjes en niet meteen uiensoep serveren Kool krijgt Pepijn onderstussen ook al even, net als prei. Terwijl het borstvoedingsintroductieschema aanraad vanaf 1,5 jaar.

bruine bonen, kikkererwten en linzen zijn ook wat lastiger te verteren dan sperzieboontjes en doperwten. Daarom worden die ook pas aangeraden vanaf een maand of 9.
Maar ook dat verschilt weer per kindje.

Ook bruine bonen zit al in potjes vanaf 4 maanden Heerlijk

Knoflook heeft Ruben al vanaf de zwangerschap meegekregen en daarna nog in het beetje borstvoeding wat hij kreeg. Nu krijgt hij het eigenlijk niet meer, als ik weet dat Ruben mee-eet met ons gebruik ik zelf geen knoflook. Maar dat kan dus wel gewoon, mooi
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:51:22 #107
15869 gr8w8
Better by design.
pi_62145135
Bruine bonen (zoals in de potjes) was/is Roos ook helemaal gek op. Niet zo raar, dat smaakt wat zoeter.
Ze is nu bijna 11 maanden, en als we gewoon iets neutraals eten, expres zonder zout gekookt ed, eet ze geprakt gewoon mee. Alleen vlees niet, dat durven we nog niet zo goed. Bloemkool pureren met een vork gaat makkelijk, maar vlees?
Welkom bij de V&D der webfora.
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:53:45 #108
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62145175
Weet iemand hoeveel vis zo'n kleintje mag?
Van dwe eek was hij volgens mij aardig van plan om zo'n 100gr. blokje kabeljauwfilet weg te knagen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Leek me zo veel.
pi_62145565
BE volgens mij zijn daar geen richtlijnen voor bij die kleintjes.

Het voedingscentrum geeft voor kinderen van 1-3 jaar een hoeveelheid van 60gr vis/vlees etc per dag aan.
Maar Sasha eet vast niet dagelijks 100gr vis per dag. Mijn gevoel zegt dat als je afwisselt en regelmatig een dagje geen vis of vlees dat het dan allemaal wel losloopt.
Ik kan me geen schadelijke gevolgen bedenken van 1x een beetje veel vis.

Pepijn smulde van de week ontzettend van de gerookte zalm, voor ik het wist had ie zo 100gram op. Naja dat eten we ook niet dagelijks, dus ik vind he twel best.
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:46:44 #110
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62146168
mag?
zeg maar moet.
je kunt je kind niet teveel vis geven. ( uiteraard wel altijd filets en zelfs dan controleren op graat )
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:56:38 #111
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62146343
Kijk, dat wilde ik even horen!
Hij vindt het zo lekker dat hij van mij wel door mag smullen dan.
pi_62146467
Ik ben nog steeds op zoek naar een lekker tomatensausje voor mijn dames. Of een ander sausje waar je rijst/macaroni enzo lekkerderderder van kan maken. Of iets van een basissaus of zoiets....
pi_62146611
gewoon tomatenpuree (van die pakjes), met uitje, knoflook en italiaanse kruiden laten pruttelen.
Daar dan groenten naar keuze + evt gehakt door heen.

voor rijst kun je kokosmelk met wat kerriepoeder en blikje ananas laten pruttelen, doperwtjes, sperzieboontjes of andere groenten naar keuze erdoorhene + evt kip.
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:15:48 #114
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62146712
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:03 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een lekker tomatensausje voor mijn dames. Of een ander sausje waar je rijst/macaroni enzo lekkerderderder van kan maken. Of iets van een basissaus of zoiets....
Er is 1 hypergezonde, niet te mislukken, fantastische basissaus die zoveel voor ouder als kind heerlijk is:

3 kg mooie tomaten.
2 ui, gesnipperd
olijfolie
2 chilipeper ( zaadlijsten eruit halen ) deze sudder je helemaal stuk en kan geen kwaad voor kleintjes
1 glas rode wijn ( alcohol verdampt tijdens sudderen, kan ook geen kwaad )
evt gehakt ( voor pasta oid)
zout/peper
halve bol knoflook
paar laurierblaadjes

Zet een flinke stoofpan op het vuur, snipper de ui.
Giet een scheut olijfolie in de pan, ui erbij. Draai vuur laag en nu is het afwachten. De ui moet super langzaam garen.
Niet alleen wordt deze dan zoeter, maar tevens haal je de scherpte eraf, en is deze geschikt voor kindjes en ouders met lastige darmpjes.
Na 35 minuten ( serieus, zo lang moet het garen! ) doe je fijn gesneden chilipepers erbij.
De capsaicine uit de pepers bindt zich met de ui. Laat ook dit 15 min stoven.
Dan doe je de geperste knof erbij
( verander niets aan de volgorde!! )
Mocht je de saus met gehakt willen maken, dan moet je die er nu in doen. Flink zout en zwarte peper.
Even doorwarmen, en dan ga je de gwassen tomaten erop stapelen.
Niet bang zijn, gewoon de pan helemaal volstapelen.
Vuur moet op standje stoof staan.
Na een uurtje zul je zien dat de tomaten beginnen te zakken; dan giet je er een glas wijn bij en laat je het verder met rust.

Ook geen deksel op de pan!! De saus moet inkoken.

Na 2/3 uur zijn de tomaten helemaal opgelost en is de lycopeen uit de tomaten optimaal opgenomen.
Laat gewoon net zo lang sudderen tot je een mooie dikke , prachtig rode saus hebt.
Soms duurt het 3/4 uur, soms langer, afhankelijk van de tomaat die je gebruikt.

Dit is een fantastische basissaus die je goed kunt invriezen. Het is gezond en heerlijk, bij kleintjes absoluut favoriet.
Je kunt het gebruiken als basis voor pasta, of pizza..maar wat ik vaak deed bij lastige etertjes, is groenten die niet favoriet zijn zoals sperzieboon of spruitjes, bedelven onder deze saus. Dan vreten ze't ineens wel

Eet ze
pi_62146856
thx ! dat klinkt goed ! Dat is een prima klusje voor tijdens een middagdutje ! Dankjewel, SHE !
pi_62146925
SHE, ik hoop dat jij antwoord hebt op deze vraag:
wij eten regelmatig pasta en maken dan vaak saus met tomaten uit blik. Mijn zoon van 4 vindt het heerlijk maar heeft vaak last van de saus op zijn huid rond zijn mond. Ik denk door zuren. Zou dat kunnen? En is dit te neutraliseren door een ietsiepietsie suiker toe te voegen?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:39:58 #117
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62147232
Nee, de zuren kunnen dat niet veroorzaken.
Ik denk eerder dat hij een milde tomaten allergie heeft.
Hoe reageert hij op aardappels, aubergine en citrus?

Je zou dit kunnen ondervangen door hem melk te voeren bij de tomatensaus; daar zit vit A in en dat werkt goed tegen oxidatie.
Probeer eerst eens zelf tomatensaus te maken van tomaten. Als hij dat dan nog heeft, dan is hij gewoon licht allergisch voor tomaten.
Heeft hij het dan niet, dan zou ik geen gepelde tomaten/tomatenpuree meer gebruiken. Heb je het label gecheckt?
pi_62147299
Ok, dan vermoed ik een lichte tomatenallergie idd. Hij is wel voor meer dingen allergisch, pinda's bijvoorbeeld. Volgens mijn vriend zat er ook citroensap in het blik... Ik denk dat we het gaan proberen met verse tomaten. Jouw recept lijkt me een uitstekende basis. Bedankt voor het antwoord
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:47:15 #119
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62147402
Als er idd citroensap in zit, dan klinkt het helemaal aannemelijk.
Veel mensen die een vorm van tomaten allergie hebben, zijn ook in zekere mate overgevoelig voor citrus.
Overigens is een lichte huidreactie geen enkel probleem, mits de kleine er zelf niet sip van wordt, maar wel iets wat je in de gaten moet houden.
Als hij goed reageert op de verse tomatensaus ( wat goed kan ), dan ben je snel klaar natuurlijk.
Sowieso ben ik er wel een voorstander van om kindjes geen blik of zakvoer voor te schotelen. Vaak zit deze vol met flink wat zout en allerhande toevoegingen waar ze gewoon raar op reageren.
pi_62147511
Ik heb ook wel eens gelezen dat tomaten uit blik juist meer goed dingen bevatten dan verse?
Affijn, vers is prima en dan zijn we ook van dat citroenzuur af.
En hijzelf vindt de saus dus heerlijk maar kan erg slecht tegen de uitwerking op zijn huid. We hebben dan ook meestal een vochtig doekje in de buurt om het zsm van zijn gezicht te halen.
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:06:59 #121
35189 Troel
scherp en bot
pi_62147793
Tomaten uit blik bevatten veel meer kalium dan verse tomaten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:08:38 #122
35189 Troel
scherp en bot
pi_62147837
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 12:51 schreef gr8w8 het volgende:
Bruine bonen (zoals in de potjes) was/is Roos ook helemaal gek op. Niet zo raar, dat smaakt wat zoeter.
Ze is nu bijna 11 maanden, en als we gewoon iets neutraals eten, expres zonder zout gekookt ed, eet ze geprakt gewoon mee. Alleen vlees niet, dat durven we nog niet zo goed. Bloemkool pureren met een vork gaat makkelijk, maar vlees?

Ruben eet gewoon kleine blokjes kipfilet enzo, dat hoeft niet meer gepureerd En meestal is vlees ook wel goed klein te snijden.

Hier eten we overigens altijd zonder toegevoegd zout.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:11:07 #123
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62147899
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:52 schreef snoopy het volgende:
Ik heb ook wel eens gelezen dat tomaten uit blik juist meer goed dingen bevatten dan verse?
Affijn, vers is prima en dan zijn we ook van dat citroenzuur af.
En hijzelf vindt de saus dus heerlijk maar kan erg slecht tegen de uitwerking op zijn huid. We hebben dan ook meestal een vochtig doekje in de buurt om het zsm van zijn gezicht te halen.
Awww, de arme snuit

Nee, ze zijn niet gezonder. Integendeel zelfs, die gepelde tomaten komen overal en nergens vandaan. Dus ook uit landen waar de controle op pesticiden niet zo heel nauw genomen wordt als hier.
Veel mensen hebben last van de gepelde tomaten, maar niet van verse. Het is nog niet helemaal duidelijk wát daar de exacte reden van is, maar het lijikt erop dat het met de teelt te maken kan hebben.
In het hierboven gepostte recept maak je optimaal gebruik van de lypoceen uit de tomaten. Deze kan zich namelijk alleen binden aan vetmoleculen. Daarom is het gebruik van olijfolie ook zo essentieel ( of gehakt )
Als je dus moet kiezen tussen gepelde tomaten/tomatenpuree of zelfgemaakte tomatensaus zoals hierboven, dan is die laatste echt favoriet.

Heinz echter, heeft hele goede tomatensauzen op de markt. Als je dan toch een kant en klare saus zoekt, kies dan die van Heinz, OF die van AH eigen merk. Die heeft geen toevoegingen en geen suiker.
Heinz gebruikt ook een procede die de fijne aspecten van de tomaat optimaal benut.

En voor de kleintjes: tomaten ketchup. Je zou het niet denken, maar ketchup is echt een geniaal product.
Maak je dus geen zorgen als je kind overal ketchup overheen kwakt, sterker nog, het is aan te moedigen!
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:19:29 #124
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62148046
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:06 schreef Troel het volgende:
Tomaten uit blik bevatten veel meer kalium dan verse tomaten
Dat is een fabel, een vitamine neemt niet eens toe in een product omdat je'm anders klaarmaakt.
pi_62148141
Maar zit er niet heel veel suiker in ketchup?

Net even het blik tomaten bekeken, het is van AH en bevat tomaten, tomatensap en citroenzuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')