quote:Partijen positief over derde ring Euroborg
GRONINGEN - De derde ring op de Euroborg komt er, als het aan de gemeente, FC Groningen en de NV Euroborg ligt. De bouw van een nieuw stadion is daarmee van de baan.
De Euroborg heeft nu een capaciteit van bijna 23.000 toeschouwers. Een derde ring zou dat aantal een in één klap uitbreiden tot 35.000. Een eerste verkenning heeft uitgewezen dat het technisch haalbaar is. De kosten zouden uitkomen op 25 tot 30 miljoen euro.
De drie betrokken partijen zijn enthousiast over de eerste schetsen. Ze hebben afgesproken in te zetten op de uitbreiding en praten nu over de verdeling van de kosten. In principe liggen die kosten bij FC Groningen. Als de gemeente bij moet springen, moet de gemeenteraad daar eerst over oordelen.
RTVNOORD
Zei men bij 20.000 ook.quote:Op maandag 29 september 2008 17:23 schreef Grulez het volgende:
[..]
35.000 lijkt me ook wel voldoende.
Mooi aantal inderdaad. Onderzoek heeft uitgewezen dat het stadion met 35.000 iedere week vol kan komen te zitten. Sowieso prettig voor al die mensen die op de wachtlijst staan.quote:Op maandag 29 september 2008 17:23 schreef Grulez het volgende:
[..]
35.000 lijkt me ook wel voldoende.
Met een veel groter spelersbudget - dankzij de vele extra skyboxen in het grotere stadion - neemt de kans alleen maar toe dat Groningen in de top blijft spelen.quote:Op maandag 29 september 2008 18:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Drie ringen is uniek in Nederland. Ik vind het echter een beetje overdreven om een club als Groningen zo'n hoge capactiteit van het stadion te laten waarborgen. Ze doen het nu leuk bovenin de eredivisie maar voor hoelang zal dit nog zo blijven? Ik moet het allemaal nog maar zien of ze de komende jaren blijven presteren. En daarmee ook het stadion vol kunnen blijven houden.
25-30 miljoen? Kolere wat een geld voor 1 ring. Hoeveel jaren moet die 3e ring niet uitverkocht zijn willen ze dit ooit terugverdienen?quote:Op maandag 29 september 2008 18:54 schreef Grunner het volgende:
Ik ben benieuwd naar de schetsen van de uitbreiding van de Euroborg.
Jullie zijn dan ook de 5e stad van Nederlandquote:Op maandag 29 september 2008 19:35 schreef rubbereend het volgende:
tijd dat de gemeente Eindhoven zich ook eens uitspreekt, anders hebben we straks het 5e stadion van Nederland
maar niet achter Groningen en Enschedequote:Op maandag 29 september 2008 19:40 schreef Strooper het volgende:
[..]
Jullie zijn dan ook de 5e stad van Nederland
Enschede heeft met omgeving, net als Eindhoven, volgens mij meer inwoners dan Eindhoven. Eindhoven loopt qua achterland zeker wel achter Enschede aan straks.quote:Op maandag 29 september 2008 19:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
maar niet achter Groningen en Enschede
ligt eraan hoe je achterland telt. Maar we hadden het er hier over qua grote van de stad.quote:Op maandag 29 september 2008 19:47 schreef KingOfPop het volgende:
[..]
Enschede heeft met omgeving, net als Eindhoven, volgens mij meer inwoners dan Eindhoven. Eindhoven loopt qua achterland zeker wel achter Enschede aan straks.
Met 50 extra skyboxen met een huurprijs van 100.000 euro per stuk, 12.000 extra seizoenskaarten voor 200 euro per stuk en betere sponsorcontracten is het in no time terugverdiend.quote:Op maandag 29 september 2008 19:03 schreef El-Salvador het volgende:
[..]
25-30 miljoen? Kolere wat een geld voor 1 ring. Hoeveel jaren moet die 3e ring niet uitverkocht zijn willen ze dit ooit terugverdienen?
Eindhoven tegen de 800.000 man in de stadsregio, Regio Twente 620.000.. En in Twente is ook Heracles nog een factor. Daarnaast vallen in 't geval van Eindhoven plaatsen als Veghel, Uden en Weert niet mee, samen ook goed voor zo'n 150.000 inwoners.quote:Op maandag 29 september 2008 19:47 schreef KingOfPop het volgende:
[..]
Enschede heeft met omgeving, net als Eindhoven, volgens mij meer inwoners dan Eindhoven. Eindhoven loopt qua achterland zeker wel achter Enschede aan straks.
quote:Uitbreiding Euroborg kost ruim 25 miljoen
De uitbreiding van stadion Euroborg gaat meer dan 25 miljoen euro kosten. Naar verwachting maken FC Groningen en de gemeente Groningen binnen twee weken nadere details bekend over de plannen voor het stadion.
Een stadion met een capaciteit van 35.000 toeschouwers is voldoende om FC Groningen zowel financieel als sportief een florissante toekomst te bezorgen. Dat hebben onderzoeken van de club en de KNVB uitgewezen. Hans Nijland, directeur van FC Groningen heeft dit bevestigd. Hij noemt 38.000 stoelen als absoluut maximum.
Of deze capaciteit in een verbouwde Euroborg dan wel in een nieuw stadion moet komen is een vraag waar de komende maanden antwoord op moet komen. De inzet zal zich in eerste instantie richten op de verbouwing van de Euroborg.
Club en gemeente beginnen een studie. Een verbouwing van de Euroborg zal veel tijd in beslag nemen en heeft bouwkundig grote gevolgen voor de andere gebruikers van het complex. Palen voor de fundering van de extra tribunering zullen dwars door hun ruimtes gaan.
De club wil de beide mogelijkheden open houden. "Uitbreiding van de Euroborg gaat meer dan 25 miljoen euro kosten. Dat heb ik niet op de bank staan," zegt de wethouder Frank de Vries van de stad Groningen.
Met 25 miljoen komen de kosten op een niveau waarvoor een nieuw stadion gebouwd kan worden.
Mocht besloten worden toch een nieuw stadion te bouwen, dan liggen gedachten over wat met de huidige Euroborg moet gebeuren al klaar. De tribunes kunnen in dat geval worden vervangen door een kleine honderd appartementen voor ouderen. Deze woningen zijn georiënteerd op een nieuw aan te leggen binnenpark dat nu nog het voetbalveld is. Instellingen op het gebied van ouderenzorg zouden al enthousiast hebben gereageerd.
Een tweede optie is om de regionale opleidingscentra als Noorderpoort College en Alfa College het complex met een binnentuin op de plaats van het voetbalveld in gebruik te geven.
DVHN
Kost een skybox bij Groningen 100.000 euro per jaar?quote:Op maandag 29 september 2008 20:26 schreef ES57 het volgende:
[..]
Met 50 extra skyboxen met een huurprijs van 100.000 euro per stuk, 12.000 extra seizoenskaarten voor 200 euro per stuk en betere sponsorcontracten is het in no time terugverdiend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |