abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79398203
Ik had ook lamsgehakt gebruikt, maar door de toevoeging van de bakinsoda en bouillon ontstond er een soort stuiterbal. En de smaak veranderde erdoor, in een soort nepvlees. Als je gezegd had dat het vegetarisch vlees was had ik het geloofd.
Maar ik geef niet op binnenkort maak ik het nog eens, maar dan een ander recept, niet dit. En er staat dat mijn voeten gekust zouden worden, nadat men het geproefd zou hebben..... Pek en veren was mijn beloning.
  zondag 21 maart 2010 @ 12:15:59 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79400029
Snap ook eerlijk het nut niet van de koolzure soda in gehaktballen. Gewoon weglaten en lekkere ballen maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_79411620
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:12 schreef kletsbets het volgende:
Ik had ook lamsgehakt gebruikt, maar door de toevoeging van de bakinsoda en bouillon ontstond er een soort stuiterbal. En de smaak veranderde erdoor, in een soort nepvlees. Als je gezegd had dat het vegetarisch vlees was had ik het geloofd.
Maar ik geef niet op binnenkort maak ik het nog eens, maar dan een ander recept, niet dit. En er staat dat mijn voeten gekust zouden worden, nadat men het geproefd zou hebben..... Pek en veren was mijn beloning.
Dat is wat anders dan Natriumbicarbonaat.... Je kunt het kopen onder de naam van zuiveringszout, gewoon bij de plaatselijke drogist..
pi_79450149
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:48 schreef Broertie het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan Natriumbicarbonaat.... Je kunt het kopen onder de naam van zuiveringszout, gewoon bij de plaatselijke drogist..
Oioi, dus ik heb het verkeerde erdoor gegooid? Wie weet was het dus daarom niet te eten?
Ik heb me een ongeluk gegoogled, maar vond de info niet echt duidelijk, dus kwam uiteindelijk met
"Bicarbonate of soda" thuis.
Maar dat is dus iets anders dan Natrium Bicarbonaat?
  maandag 22 maart 2010 @ 15:55:05 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79450591
quote:
Op maandag 22 maart 2010 15:44 schreef kletsbets het volgende:

[..]

Oioi, dus ik heb het verkeerde erdoor gegooid? Wie weet was het dus daarom niet te eten?
Ik heb me een ongeluk gegoogled, maar vond de info niet echt duidelijk, dus kwam uiteindelijk met
"Bicarbonate of soda" thuis.
Maar dat is dus iets anders dan Natrium Bicarbonaat?
Nee, dat is hetzelfde
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_79456077
Nou dan was het niet te vreten, kan ik er niks meer van maken hoor, ik heb het geprobeerd !
  Moderator / Miss SHO maandag 22 maart 2010 @ 18:18:48 #82
22592 crew  Ole
pi_79456428
zomaar van smulweb geplukt, ik zie niets over soda e.d.
quote:
Bifteki
Ingrediënten voor 4 personen
500 gr. gehakt (half-om-half); 1 ui, schoongemaakt en kleingesneden; 3 eetl. paneermeel; 1 ei; 1 eetl. citroensap; 2 eetl. fijngehakte peterselie; 2 theel. fijngehakte verse munt; zout; peper; 150 gr. Feta (blokjes); 3 eetl. bloem; 1 dl. olijfolie.

Bereidingswijze
Vermeng het gehakt in een kom met de ui, het paneermeel, het ei, het citroensap, de peterselie, de munt en wat zout en peper. Kneed alles goed dooreen en verdeel het gehaktmengsel in 12 porties. Omhul een paar blokjes feta met een portie gehakt en vorm van het geheel (ovale) balletjes. Wentel de gehaktballetjes door de bloem. Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin de gehaktballetjes bij matige hitte in circa 15 minuten mooi bruin en gaar.

Serveertips
Serveren met een frisse (Griekse) salade en tzaziki.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_84475856
jam jam!! :Y)
  zondag 25 juli 2010 @ 20:19:02 #84
264227 Winner_Taco
De lekkerste
pi_84479399
quote:
Op zondag 25 juli 2010 18:54 schreef Broertie het volgende:
jam jam!! :Y)
[ afbeelding ]
Mag ik bij je eten ? :9~
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_84492089
Waarom heb je er rijst bij gekookt?
pi_84495047
Omdat rijst er erg lekker bij smaakt.......
  maandag 26 juli 2010 @ 09:52:17 #87
264227 Winner_Taco
De lekkerste
pi_84495305
Nu zijn we natuurlijk wel nieuwsgierig naar je recept Broertie
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_84499330
Ik had mijn recept hier van Fok....

Deze mevrouw blies hoog van de toren, en ik geloofde haar....

AH! Da's mijn specialiteit.
Eigenlijk maak je ze net als mici's en cevapcici's. Onderstaand recept is hoe mijn papa's oma ze maakte ( zij is griekse )
Oregano, ei, paneermeel, tijm, bloem..hebben er allemaal niets in te zoeken

Mijn recept:

- 500 gr varkensgehakt
- 500 gr lamsgehakt
- bosje peterselie
- munt naar smaak en idd gedroogd, niet vers = niet lekker
- knof ( ik gooi er een bol in )
- zout
- beetje bouillion of beter nog fond
- natrium bicarbonaat ( kooksoda, te krijgen bij toko )
- flink zwarte peper
- beetje olijfolie
( als je met kaas wilt, dan feta )

Meng het gehakt met de knof, zout ( flink zout!! ) en kruiden en ga er lekker met je blote voorpootjes in.
Goed mengen, even laten rusten en op smaak laten komen. ( niet in de koelkast! )
Half uurtje later pak je de kom, en proef je. Dit is heel belangrijk, je moet proeven of de smaken goed zijn en of het zout genoeg is. Doe je dit niet, dan verpest je de bifteki, want proeven = weten en niets is zo lame als laffe bifteki.

Dan doe je 3 flinke theelepels bicarbonaat erdoor en meng je dit wederom goed.
Neem een kopje fond/bouillion en meng dit erdoor. Je zal nu denken, WTFLO)LLERBBQ, maar het wordt niet nattig.
De bicarbonaat zorgt ervoor dat het vlees elke ml vocht opzuigt: hence: suppersappige bifteki

Als elke druppel vocht is opgenomen en je gehakt mooi luchtig is, ga je boetseren.
Smeer je handen in mijn olijfolie, pak een stuk gehakt en draai er een korte, dikke piemel van.
Druk 'm iets plat en smijt 'm op de gril ( je mag erbji brullen )

De feta-variant is niet veel anders.
Pak een stuk gehakt en een stuk feta, maak een dikke bal van het gehakt, druk er de feta in en maak 'm weer dicht en rond.
Iets langwerpig draaien en dan iets platdrukken ( niet te hard!! )
Smijt op gril.

Dit recept is foolproof en absoluut de meest geile manier om je bifteki te maken. Je man zal je voeten kussen en je vrienden zullen zich respectvol voor je buigen.
Het hele truukje met de bicarbonaat en fond is ook dat je een sappige gehakplak krijgt, niet die droge meuk die in NL voor bifteki moet doorgaan.

Njoy tutti

Dan krijg je dus niet te kanen bifteki's.....
pi_84500326
quote:
Op maandag 26 juli 2010 09:52 schreef Winner_Taco het volgende:
Nu zijn we natuurlijk wel nieuwsgierig naar je recept Broertie
Het toeval wil dat ik het recept gebruik dat hierboven is gepost..... Met het verschil dat het mij uitstekend smaakte! Weet niet wat kletsbets dan verkeerd doet....
pi_84500643
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:12 schreef kletsbets het volgende:
:D.

Overigens was er iets mis met dat recept. De eetlepels moesten theelepels zijn.
Misschien is het daar fout gegaan?
pi_84501169
Ik weet het niet, zou het dan later zijn aangepast? Echt mensen, het was gewoon smerig, het is zo de prullenbak in gegaan....
pi_84501303
Ik heb het hele topic nogmaals doorgelezen, en idd, het recept is aangepast....waarschijnlijk heb ik dus de "oude" versie gemaakt.....
Zal ik het nog eens proberen? Ik durf eigenlijk niet....
pi_84501319
quote:
Op maandag 26 juli 2010 13:08 schreef kletsbets het volgende:
Ik weet het niet, zou het dan later zijn aangepast? Echt mensen, het was gewoon smerig, het is zo de prullenbak in gegaan....
Het recept zoals jij het post, is al de aangepaste versie.
Vaag. Maar er was nog iemand die het met eetlepels gemaakt had en die heeft het ook in de prullebak gegooid.
pi_84501432
quote:
Op maandag 26 juli 2010 13:11 schreef kletsbets het volgende:
Ik heb het hele topic nogmaals doorgelezen, en idd, het recept is aangepast....waarschijnlijk heb ik dus de "oude" versie gemaakt.....
Zal ik het nog eens proberen? Ik durf eigenlijk niet....
Zou die bouillon en soda eruit laten want de rest van het recept daar kan weinig mee misgaan.
Maar doe ook wel rustig aan met al dat zout, want zoals het in het recept staat kun je zo enthousiast worden dat je het verzout.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')