quote:Op zaterdag 27 september 2008 21:08 schreef leonpwner1 het volgende:
Kansloze poging tot selectieve emancipatie.
Dat.quote:Op zaterdag 27 september 2008 20:34 schreef pfaf het volgende:
Tegen. Zoiets gaat wel natuurlijk. Gedwongen emancipatie is zoooo jaren 60...
Je hebt het idee dat dat nu gebeurt?quote:Op zaterdag 27 september 2008 23:23 schreef HarryP het volgende:
Eerst de geschikte kandidaat dan pas kijken naar geslacht of afkomst.
Dat.quote:
Sinds wanneer is het nodig om als burgemeester capabel te zijn?quote:Op zondag 28 september 2008 19:56 schreef Floripas het volgende:
Nogmaals. Waarom denkt iemand dat die benoeming zals-ie nu gaat capabele bestuurders oplevert?
Omdat het zelden fout is gegaan.quote:Op zondag 28 september 2008 19:56 schreef Floripas het volgende:
Nogmaals. Waarom denkt iemand dat die benoeming zals-ie nu gaat capabele bestuurders oplevert?
Omdat het vooral een ceremoniele functie betreft. De gemeenteraad neemt de beslissingen, en die wordt gewoon democratisch gekozen. Die geldingsdrang van burgemeesters slaat nergens op, het is hier geen Amerika, waar men een heel ander stelsel heeft. Als er gewoon een grijze bestuurder wordt benoemd is dat voor niemand een probleem (wat niet betekent dat het niet anders zou kunnen).quote:Op zondag 28 september 2008 19:59 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Omdat het zelden fout is gegaan.
Nou, vooral een ceremoniele functie is ook wat overdreven. Burgemeesters spelen wel degelijk een actieve rol in het dagelijks bestuur van de gemeentes, en hebben ook de doorslaggevende stem in het college van BW.quote:Op zondag 28 september 2008 20:22 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Omdat het vooral een ceremoniele functie betreft. De gemeenteraad neemt de beslissingen, en die wordt gewoon democratisch gekozen. Die geldingsdrang van burgemeesters slaat nergens op, het is hier geen Amerika, waar men een heel ander stelsel heeft. Als er gewoon een grijze bestuurder wordt benoemd is dat voor niemand een probleem (wat niet betekent dat het niet anders zou kunnen).
Ben ik even blij dat jij niet in de politiek zitquote:Op zondag 28 september 2008 20:38 schreef Scaurus het volgende:
Ik word ziek van al dat gezeik over te weinig vrouwelijke hoogleraren en burgemeesters. Wat is er mis mee dat vrouwen minder betaalde arbeid verrichten en dientengevolge minder snel in hoge functies terechtkomen, maar in de plaats daarvan zich liever richten op het gezin of een beroep als lerares of psychologe?
De emancipatiedrang is mijn inziens een manifestatie van het gelijkheidsdenken, dat inhoudt dat mannen en vrouwen eigenlijk hetzelfde zijn. Dat zijn ze niet. Het ligt in de natuur besloten dat mannen liever een carrière najagen en concurreren met andere mannetjes, terwijl vrouwen graag zorg dragen voor kinderen en/of zwakkeren. Het is dwaas tegen deze natuurlijke verschillen in te gaan.
In plaats van zo'n jankreactie kun je beter een paar goede tegenargumenten gevenquote:Op zondag 28 september 2008 21:09 schreef heartz het volgende:
[..]
Ben ik even blij dat jij niet in de politiek zit.
Zoals jij ?quote:Op zondag 28 september 2008 21:11 schreef leonpwner1 het volgende:
[..]
In plaats van zo'n jankreactie kun je beter een paar goede tegenargumenten geven
Als het aan Scaurus ligt doen vrouwen het huishouden en zorgen ze voor de kinderen. Ze mogen misschien nog leraar of psycholoog worden (want dat zijn natuurlijk vrouwenberoepenquote:Op zondag 28 september 2008 21:16 schreef Hexagon het volgende:
Ach ik volg Scaurus in het idee dat het hebben van een gelijke verdeling van groepen op functies niet een doel op zich zou moeten zijn. Laat het gewoon een beetje gaan en andere groepen zullen waarschijnlijk op eigen kracht die bastions wel veroveren. Dat moet niet worden geforceerd.
Vrouwen en allochtonen moeten imo de mogelijkheden hebben om een hoge functie te krijgen. Maar dat moet door eerlijke procedures gebeuren en niet door "positieve" discriminatie.
En tot slot moet de burgemeester natuurlijk gewoon een gekozen functie worden.
Die populisten kunnen zich ook voor de gemeenteraad verkiesbaar stellen. En verder is een "uitgezochte" burgemeester op basis van schimmige onderhandelingen ook geen garantie voor kwaliteit.quote:Op zondag 28 september 2008 21:20 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik heb niet zoveel vertrouwen in het idee van een gekozen burgemeester. De meeste Nederlanders weten geen fluit van de gemeentelijke politiek en het kan ze ook niet echt schelen. Mogelijk zou een gekozen burgemeester ze meer betrekken in dat proces, maar waarschijnlijk niet, en krijg je vooral populisten die weinig toevoegen aan het bestuur.
Er zijn veel vrouwen die dat ook liever doen en daar wordt nog wel eens kritiek op geleverd. En dat vind ik ook niet fair. Het gaat mij om een vrije keuze en niet geforceerd van alles gaan eisen. En ook om het idee dat een onevenredige verdeling niet per definitie iets fouts is zolang individuele gevallen niet tegen worden gehouden.quote:Op zondag 28 september 2008 21:23 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Als het aan Scaurus ligt doen vrouwen het huishouden en zorgen ze voor de kinderen. Ze mogen misschien nog leraar of psycholoog worden (want dat zijn natuurlijk vrouwenberoepen), maar dan houdt het op. Maar ja, hij leest ook Kinneging volgens zijn profiel...
Dat vrouwen 'het bastion' van de eens door mannen gedomineerde posities als die van de hoogleraar moeten veroveren, is typisch een aanname waar figuren als Heleen Mees vanuit gaan. Verwijderen wij de obstakels en geven wij vrouwen carriere-technisch vrij baan, dan zal uiteindelijk de top van het bedrijfsleven voor 50% uit vrouwen bestaan. Nog niet eens komt de gedachte bij hen op dat veel vrouwen helemaal geen zeventig uur per week willen werken, dat het overgrote deel van hen uiteindelijk een lief gezin en leuke deeltijdbaan willen. Geef hen eens ongelijk.quote:Op zondag 28 september 2008 21:16 schreef Hexagon het volgende:
Ach ik volg Scaurus in het idee dat het hebben van een gelijke verdeling van groepen op functies niet een doel op zich zou moeten zijn. Laat het gewoon een beetje gaan en andere groepen zullen waarschijnlijk op eigen kracht die bastions wel veroveren. Dat moet niet worden geforceerd.
Scaurus heeft dat nooit gezegd. Ik zie geen probleem als een vrouw de keuze maakt voor carriere, daar al haar kracht op richt en vreugde uit haalt. Arbeid vormt en veredelt. Ik ben echter van mening dat de meeste vrouwen uiteindelijk huisje-boompje-beestje willen met een leuke deeltijdbaan, en dat dit niet komt omdat ze lui dan wel dom gehouden zijn, maar omdat het in hun natuur ligt om daar de meeste vreugd en voldoening aan te ontlenen. Ergo: het is geen schande dat de vrouw 'maar niet verder emancipeert'.quote:Op zondag 28 september 2008 21:23 schreef Schadenfreude het volgende:
Als het aan Scaurus ligt doen vrouwen het huishouden en zorgen ze voor de kinderen. Ze mogen misschien nog leraar of psycholoog worden (want dat zijn natuurlijk vrouwenberoepen), maar dan houdt het op. Maar ja, hij leest ook Kinneging volgens zijn profiel...
De is/ought fallacy is pas dwaas. En dat meer mannen competitief zijn, wil niet zeggen dat alle vrouwen dat niet zijn.quote:Op zondag 28 september 2008 20:38 schreef Scaurus het volgende:
Het ligt in de natuur besloten dat mannen liever een carrière najagen en concurreren met andere mannetjes, terwijl vrouwen graag zorg dragen voor kinderen en/of zwakkeren. Het is dwaas tegen deze natuurlijke verschillen in te gaan.
Ik denk persoonlijk dat je de genetische invloed op gedrag in de hedendaagse complexe maatschappij wat onderschat eigenlijk. Volgens de gangbare biologische modellen hebben vrouwen meer neiging tot zorg voor hun kinderen omdat zij hierin een veel grotere initiele investering doen dan mannen, waardoor er voor een neiging tot zorg voor kinderen bij vrouwen een redelijk selectief voordeel bestaat. Een dergelijke biologische basis voor 'neiging tot zorg' staat echter nog mijlenver af van huisje-boompje-beestje en een leuke deeltijdbaan.quote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Scaurus heeft dat nooit gezegd. Ik zie geen probleem als een vrouw de keuze maakt voor carriere, daar al haar kracht op richt en vreugde uit haalt. Arbeid vormt en veredelt. Ik ben echter van mening dat de meeste vrouwen uiteindelijk huisje-boompje-beestje willen met een leuke deeltijdbaan, en dat dit niet komt omdat ze lui dan wel dom gehouden zijn, maar omdat het in hun natuur ligt om daar de meeste vreugd en voldoening aan te ontlenen.
Er hoeft ook geen 50/50 verdeling te komen. Met redenen die je zelf al aangeeft.quote:Op zondag 28 september 2008 21:38 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat vrouwen 'het bastion' van de eens door mannen gedomineerde posities als die van de hoogleraar moeten veroveren, is typisch een aanname waar figuren als Heleen Mees vanuit gaan. Verwijderen wij de obstakels en geven wij vrouwen carriere-technisch vrij baan, dan zal uiteindelijk de top van het bedrijfsleven voor 50% uit vrouwen bestaan. Nog niet eens komt de gedachte bij hen op dat veel vrouwen helemaal geen zeventig uur per week willen werken, dat het overgrote deel van hen uiteindelijk een lief gezin en leuke deeltijdbaan willen. Geef hen eens ongelijk.
De grote doorbraak komt nooit. Vrouwen willen zich niet massaal de pleuris werken voor macht en aanzien, net als mannen geen zin hebben in fulltime luiers verschonen.
Dat mag dan wel zo zijn, oude wijsheid is dat de man meer gericht is op competitie, prestatie en resultaat, terwijl de vrouw meer waarde hecht aan sociale relaties en zorg voor anderen. Mijns inziens is hier niets negatiefs aan. Het is een moderne ziekte om arbeid tot maatstaf te nemen en vrouwen die veel thuis voor de kinderen zorgen als burgerlijk en dom te beschouwen.quote:Op zondag 28 september 2008 21:56 schreef speknek het volgende:
Er is ook heel veel cultureel bepaald. Zo wil de populaire opvatting dat vrouwen niet goed in wiskunde zijn. Dat is kille, harde mannenwetenschap. Vrouwen houden meer van met mensen doen. Ze zijn biologisch gezien communicatief sterker, en slechter in wiskundige formaliteiten. Bij nadere bestudering blijkt daar helemaal niets van te kloppen, in zuid-Europese landen het aantal wiskunde studenten overwegend vrouwelijk en mannen met veel testosteron studeren veel vaker psychologie en humanities.
Is een oude wijsheid per definitie correct? Waarom zouden uberhaupt concepten als prestatie- of resultaatgerichtheid statisch zijn?quote:Op zondag 28 september 2008 22:03 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat mag dan wel zo zijn, oude wijsheid is dat de man meer gericht is op competitie, prestatie en resultaat, terwijl de vrouw meer waarde hecht aan sociale relaties en zorg voor anderen. Mijns inziens is hier niets negatiefs aan. Het is een moderne ziekte om arbeid tot maatstaf te nemen en vrouwen die veel thuis voor de kinderen zorgen als burgerlijk en dom te beschouwen.
Ahahahahah!quote:Op zondag 28 september 2008 20:38 schreef Scaurus het volgende:
Ik word ziek van al dat gezeik over te weinig vrouwelijke hoogleraren en burgemeesters. Wat is er mis mee dat vrouwen minder betaalde arbeid verrichten en dientengevolge minder snel in hoge functies terechtkomen, maar in de plaats daarvan zich liever richten op het gezin of een beroep als lerares of psychologe?
De emancipatiedrang is mijn inziens een manifestatie van het gelijkheidsdenken, dat inhoudt dat mannen en vrouwen eigenlijk hetzelfde zijn. Dat zijn ze niet. Het ligt in de natuur besloten dat mannen liever een carrière najagen en concurreren met andere mannetjes, terwijl vrouwen graag zorg dragen voor kinderen en/of zwakkeren. Het is dwaas tegen deze natuurlijke verschillen in te gaan.
Dan moet je misschien toch eens uitleggen waarom Nederland in Europa het laagste percentage vrouwen op topfuncties heeft. Zijn vrouwen in Nederland genetisch bepaald slechter in betaald werk of iets?quote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Scaurus heeft dat nooit gezegd. Ik zie geen probleem als een vrouw de keuze maakt voor carriere, daar al haar kracht op richt en vreugde uit haalt. Arbeid vormt en veredelt. Ik ben echter van mening dat de meeste vrouwen uiteindelijk huisje-boompje-beestje willen met een leuke deeltijdbaan, en dat dit niet komt omdat ze lui dan wel dom gehouden zijn, maar omdat het in hun natuur ligt om daar de meeste vreugd en voldoening aan te ontlenen. Ergo: het is geen schande dat de vrouw 'maar niet verder emancipeert'.
Ja, ik lach me ook kapot.quote:Op zondag 28 september 2008 22:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ahahahahah!![]()
Na die eerste alinea kwam ik niet meer bij!
Sorry.
Het percentage van vrouwen die voor niet betaalde arbeid gaat (huishouden in plaats van carrière) heeft echt niets te maken met hoe snel vrouwen die besluiten wel voor de carrière te gaan, stijgen in hun carrière. Maar, goed.quote:Op zondag 28 september 2008 22:13 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ja, ik lach me ook kapot.
Hoezo dan?
Ah.quote:Op zondag 28 september 2008 22:03 schreef Scaurus het volgende:
Dat mag dan wel zo zijn, oude wijsheid is
Nederland kent vanouds goede mogelijkheden om in deeltijd te werken.quote:Op zondag 28 september 2008 22:12 schreef Yildiz het volgende:
Dan moet je misschien toch eens uitleggen waarom Nederland in Europa het laagste percentage vrouwen op topfuncties heeft. Zijn vrouwen in Nederland genetisch bepaald slechter in betaald werk of iets?
Mee eens.quote:Op zondag 28 september 2008 21:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zijn veel vrouwen die dat ook liever doen en daar wordt nog wel eens kritiek op geleverd. En dat vind ik ook niet fair. Het gaat mij om een vrije keuze en niet geforceerd van alles gaan eisen. En ook om het idee dat een onevenredige verdeling niet per definitie iets fouts is zolang individuele gevallen niet tegen worden gehouden.
Zo is Kinneging voor mij weer het andere uiterste. Die is de inverse van hetzelfde soort kwaad. Een overmatige bemoeizucht met andermans levenswijze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |