quote:
Nee waarom, wat heeft the Whisper met de Phileas te maken, totaal andere insteek, andere bussen. Het heeft niets met het Phileas project te maken. The Whisper rijdt al een tijdje test op een paar bestelbussen en op een kleine (ik geloof Mitsubishi) busje met open laadbak. E-traction leverde wel techniek aan Phileas maar the Whisper heeft Phileas nooit gehad, het heeft geloof ik wel gedraaid op The Wheel, een op assig gemonteerde electromotor met directe overbrenging verkleind zodat hij op de assen past en weinig plek in neemt. Zo heeft elke as een eigen motor zeg maar. Maar dat is totaal iets anders als the Whisper waar het bij die DO X om gaat... The Wisper is een totaal concept dus niet alleen de motoren maar de rest ook. Deels gebaseerd op het onderzoek van Fokker Aerospace en Den Oudsten wat zij al toepaste in de X97. Dat ging zo goed dat de energie die vrij kwam van het remmen zorgde dat het eerste prototype affikte. E-traction heeft het concept geperfectioneerd over de jaren heen (ze zijn ook al sinds 1989 met een dergelijk concept bezig!) en daaruit is The Wisper en The Wheel ontstaan. Nu vliegt de bus niet meer in de fik, maar wordt de energie terug geleid. En vergeet niet dat deze rem terug vloei techniek op best veel machines gebruikt wordt. TNT rijdt ook al een jaarje of 2 / 3 rond met E-traction techniek... Ben dus niet in de war.
quote:
Nee joh, echt?
Slaat op

Niet iedereen kent alle bustypen uit zijn blote bolletje, jij misschien wel maar dat betekend niet dat de rest 't kent. En daarbij blijft de X97 een van de allermooiste bussen van DO.
quote:
Moet je dan toch eens uitleggen. Straks heeft MB ook nog gejat van DO met hun Citaro.
Een deel van de technologie welke DO gebruikt heeft om samen met Fokker de X97 zo licht mogelijk te maken heeft zijn weg gevonden naar VDL via overnamen en samenwerkingen die het al had met bijvoorbeeld Fokker, Stork en TSN. Deze Modular Lightweight Body zoals Fokker die noemde is ook terug gekomen in de Phileas, en welk bedrijf bouwde deze bussen ook alweer

Ow ja, VDL ja, Goh hoe komt het toch dat een Amba 8700 kilo ledig weegt terwijl een MB Citaro met zijn 10.900 kilo toch wel even wat zwaarder is. Welke bussen waren ook alweer volledig modulair opgebouwd? Ow ja, de Amba en de nieuwe Citea, met technologie van wijlen Fokker Aerospace...
quote:
Pure stadsbus, punt. Vervanger van de Jonckheer en Diplomat.
Zoek het woord productdiversificatie eens op in het woordenboek voor je begint te blaten a.u.b..
Een Amba kan ook als stadsbus ingezet worden, maar heeft alleen een enkele in en uitstap. Een 'echte' stadsbus miste VDL inderdaad en daarvoor wordt deze Citea ingezet. Maar een bestaand product aanpassen naar wensen en eisen vanuit de markt is gewoonweg het diversificatie van je producten/productlijn.
quote:
Merkwaardig dat die belgiese bus van Gnittoo (iemand enig idee waar die foto gebleven is, cq vandaan
komt?) een andere configuratie van koelroosters heeft van het (externe deel van het) motor compartiment.
Helaas niet te zien wat dat aan de binnenkant voor consequenties heeft gehad.
Geen idee, maar we moeten 't toch wel eens zijn dat dit er gewoon absoluut niet uit ziet!
De foto komt overigens van de site van VDL Jonckheere in België.
Vind 't een beetje zo'n paardenvrachtwagen eigenlijk, maar dan voor kids. De kleuren kloppen bijna ook nog
Als je me niet moet of zo mag je 't ook zeggen en anders fijn PM-en
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss