Op grond van allerlei wet- en regelgeving is het een verzekeraar die ook andere verzekeringen dan rechtsbijstand verkoopt, verboden om zelf de schadebehandeling van die rb-verz. te doen. Alleen ARAG en DAS mogen dus wel zelf hun uitvoering doen, andere verzekeraars moeten de uitvoering uitbesteden aan ofwel een schaderegelingskantoor (SRK, DAS) of er zelf een aparte "poot" voor in hun maatschappij oprichten (zoals Achmea en Univé bijvoorbeeld hebben gedaan)
Deze uitvoering is natuurlijk heel erg van belang als je een schade hebt. Je wilt immers dat ze je snel en goed helpen en je duidelijk op de hoogte houden. In de Consumentengids van (uit mijn hoofd) maart dit jaar, staat een vergelijking van hoe de klanten de dienstverlening van de verschillende uitvoerders beoordelen (deskundigheid, op de hoogte houden, snelheid van reageren, enzovoorts)
Hou dus rekening met bij welke uitvoerder de verzekeringsmaatschappij waar je je polis sluit, heeft ondergebracht.
Maar ook al doet bijvoorbeeld SRK voor meer dan 10 maatschappijen de uitvoering, dat wil nog niet zeggen dat al die verzekeraars hetzelfde product voeren.
Sowieso kan er fors verschil in premies zitten, maar er kan ook verschil zitten in de dekkingen (sommige dingen zijn bij de ene verzekeraar wel en bij de andere niet verzekerd). Ook kan er verschil zitten in hoe persoonlijk je je dekking kunt samenstellen. Bijvoorbeeld: kun je, als je geen eigen huis hebt, geschillen daarover van je dekking uitsluiten tegen premiekorting? Kun je als je geen kinderen of geen partner hebt, daar premiekorting over krijgen?
Ook over deze opbouw en de mogelijkheden staat in datzelfde artiken van de Consumentenbond een oordeel.
Op Consumentenbond Online (moet je wel lid van zijn) staat een nog veeeeel uitgebreidere vergelijking dan wat er in de papieren gids heeft gestaan.
(*Nee, ik werk niet bij de Consumentenbond... Maar ik heb toevallig dan weer wel kaas gegeten van rechtbijstandverzekeringen*)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---