abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61897377
Bron: http://www.ad.nl/binnenla(...)n_op_school_mag.html
quote:
'Homo’s weigeren op school mag'

DEN HAAG - Het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA, protesteert tegen het idee van minister Plasterk over het benoemingsbeleid van scholen.
afbeelding vergroten
De minister van Onderwijs wil scholen verbieden om homoseksuele docenten te weren.

De jongeren roepen de Tweede Kamerleden van het hun partij op om tegen dit idee in te gaan. Dit doen zij in een artikel in het Nederlands Dagblad van donderdag.

Harry van der Molen, voorzitter van het CDJA, wijst op artikel 23, waarin het benoemingsbeleid van scholen onder de vrijheid van onderwijs valt. ,,Plasterk goochelt met onze Grondwet door het non- discriminatiebeginsel te verheffen boven godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs,’’ aldus Van der Molen.

Het CDJA geeft wel aan moeite te hebben met de afkeuring van homoseksuele relaties door reformatorische scholen. Toch is het volgens Van der Molen niet aan Plasterk om zich te bemoeien met de grondslag van een school. Hij noemt Plasterk ’een nagel aan de doodskist van artikel 23’.

(ANP)
Serieus, niet dat ik het er mee eens zou zijn als een stel bejaarde Staphorst-inwoners met deze petitie aan zou komen, maar ouderen zitten nu eenmaal vaker vastgeroest in de oude normen en waarden van een samenleving: goed of niet goed, maar dat JONGEREN, hedendaagse JONGEREN dit soort debatten beginnen, dat gaat er bij mij écht niet in
Ja doei.
  donderdag 25 september 2008 @ 09:50:36 #2
138783 Visitor1982
The Name of the Game
pi_61897650
En dat zijn dan vaak de toekomstige leiders van het CDA... Kan nog wat worden in de toekomst. Verschrikkelijk.
the truth is out there... and it hurts!
  donderdag 25 september 2008 @ 09:52:56 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_61897700
quote:
Plasterk goochelt met onze Grondwet door het non- discriminatiebeginsel te verheffen boven godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs
Dat omkeren, dat is pas goochelen met de grondwet . Of staat er niet dat er vrijheid van godsdienst is behoudens de wet?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 25 september 2008 @ 09:55:03 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_61897743
quote:
Op donderdag 25 september 2008 09:50 schreef Visitor1982 het volgende:
En dat zijn dan vaak de toekomstige leiders van het CDA... Kan nog wat worden in de toekomst. Verschrikkelijk.
Niet veel verschrikkelijker dan de huidige "Well as you know I voted against gay marriage" leider hoor.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_61897870
Terecht, die Plasterk moet zich bezig houden met het openbaar onderwijs en zich niet bemoeien met het bijzonder onderwijs. Een homo voor de klas op een openbare school is tot daar aan toe, maar een homoseksueel zou niet voor een klas moeten gaan staan.
  donderdag 25 september 2008 @ 10:05:12 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_61897961
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:00 schreef schoelje het volgende:
Terecht, die Plasterk moet zich bezig houden met het openbaar onderwijs en zich niet bemoeien met het bijzonder onderwijs. Een homo voor de klas op een openbare school is tot daar aan toe, maar een homoseksueel zou niet voor een klas moeten gaan staan.
De minister van onderwijs moet zich niet bemoeien met bijzonder onderwijs? !
pi_61897988
quote:
,,Plasterk goochelt met onze Grondwet door het non- discriminatiebeginsel te verheffen boven godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs,’’
Ik mag toch verdomme hopen dat het non-discriminatie beginsel voor de vrijheid van onderwijs gaat.

Artikel 1 voor artikel 23 lijkt me nogal logisch, ze staan toch niet voor niets in die volgorde?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_61898015
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:05 schreef speknek het volgende:

[..]

stel je voor zeg, dat iemand die er wat over te zeggen heeft er wat over zegt
Ja doei.
  donderdag 25 september 2008 @ 10:10:27 #9
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_61898073
quote:
Op donderdag 25 september 2008 09:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat omkeren, dat is pas goochelen met de grondwet . Of staat er niet dat er vrijheid van godsdienst is behoudens de wet?
Nou ja, de CDJA-jongeren hebben in zoverre gelijk dat artikel 1 van de Grondwet in hiërarchie niet boven artikel 23 staat. En in lid 5 van artikel 23 staat dat de regelingen van de overheid de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de aanstelling der onderwijzers moeten eerbiedigen.

Maar ik vraag me af of die vrijheid zo ver gaat dat er niet alleen op overtuiging maar ook op seksuele geaardheid geselecteerd mag worden en of de overheid daartegen geen wet mag aannemen. Zo goed ben ik staatsrechtelijk niet thuis.

Verder zegt het natuurlijk genoeg dat je de CDJA-jongeren nooit hoort over discriminatie van homo's, maar dat wanneer de vrijheid van christelijke scholen in gevaar komt, ze wél ineens de grondwet weten te vinden.
pi_61898099
En zo zie je maar weer. Christenen, moslims, same difference after all.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 25 september 2008 @ 10:11:54 #11
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_61898104
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:06 schreef DroogDok het volgende:
Artikel 1 voor artikel 23 lijkt me nogal logisch, ze staan toch niet voor niets in die volgorde?
In feite wel. Voor het plaatje staan natuurlijk de gevoelsmatig belangrijkste artikelen bovenaan, maar juridisch is er geen hiërarchie en staan ze allemaal op gelijke voet.
pi_61898122

Filmpjes zeggen meer dan woorden. .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  donderdag 25 september 2008 @ 10:14:12 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61898162
quote:
Op donderdag 25 september 2008 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
Bron: http://www.ad.nl/binnenla(...)n_op_school_mag.html
[..]

Serieus, niet dat ik het er mee eens zou zijn als een stel bejaarde Staphorst-inwoners met deze petitie aan zou komen, maar ouderen zitten nu eenmaal vaker vastgeroest in de oude normen en waarden van een samenleving: goed of niet goed, maar dat JONGEREN, hedendaagse JONGEREN dit soort debatten beginnen, dat gaat er bij mij écht niet in
Je kan jongeren die zich aansluiten bij zo'n "grijze" partij ook niet bepaald serieus nemen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 25 september 2008 @ 10:15:39 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61898189
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:00 schreef schoelje het volgende:
Ah, een mooi pleidooi om het bijzonder onderwijs ook meteen af te sluiten van elke vorm van staatssteun dan. Ik ben het geheel met je eens!
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_61898199
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:11 schreef Jarno het volgende:
En zo zie je maar weer. Christenen, moslims, same difference after all.
De hebben we die linkse pisnicht weer met zijn islamvergoeilikingen.
pi_61898237
Nou die jongeren van tegenwoordig, dat belooft wat voor de toekomst.
pi_61898268
Mjah... Dit is een lastige, aangezien je nooit bij iemand in z'n hoofd kan kijken.

Het is nu eenmaal normaal om mensen soms af te wijzen op gronden die wettelijk niet door de beugel kunnen. Kun je jaren over ouwehoeren, maar het is zoals het is.

Dus hoewel ik dit uit de CDJA mondjes ook wel zie als een ISO certificaat van achterlijkheid, hebben ze onbedoeld wel een goed punt aangekaart:

Als de christelijke leer homofielie afkeurt en je stelt dat dit vrijheid van godsdienst is, dan is het afwijzen van een openlijk homosexuele leraar ook vrijheid van godsdienst.

Maar het is tegelijkertijd strijdig met de wet waar het discriminatie betreft. En toch valt er niets tegen te doen.

Wellicht een idee om nu eens daadwerkelijk vast te stellen waar de grenzen van vrijheid van godsdienst liggen. Wat mij betreft liggen die overigens vlak voor het concept van de confessionele partij.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61898293
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:16 schreef schoelje het volgende:

[..]

sinds wanneer is mensen gelijktrekken verdedigen?
Ja doei.
  donderdag 25 september 2008 @ 10:22:42 #19
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61898359
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:06 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ik mag toch verdomme hopen dat het non-discriminatie beginsel voor de vrijheid van onderwijs gaat.

Op wat voor een manier een homoseksuele leraar de vrijheid van onderwijs bedreigt op Christelijke scholen, mag trouwens ook wel even worden uitgelegd imho.

Hoe dan ook...de CDJA maakt zich iets wat belachelijk hiermee, ze hadden toch iets langer moeten nadenken over dit standpunt....en dan vooral over het feit of ze het uberhaubt bekent hadden moeten maken...van mij mag je die mening hebben, maar je hoeft niet altijd bekent te maken hoe bekrompen je bent...

Of om Abraham Lincoln te quoten:

"Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt."

pi_61898381
quote:

[..]

Islam vs Christendom is de geestelijke ontwikkelings equivalent van de aloude strijd tussen de blinden en de lammen.

Hoogst vermakelijk, maar het duurt allemaal veels te lang.
  donderdag 25 september 2008 @ 10:26:36 #21
3542 Gia
User under construction
pi_61898454
Ik vind het ronduit belachelijk om een leerkracht af te wijzen op grond van zijn geaardheid. Wat mij betreft mag de wet hierover een stuk duidelijker worden.
Dat een christelijke school iemand afwijst die zich niet kan conformeren aan de christelijke grondslag, prima. Maar een homosexueel kan verder een prima christen zijn of in elk geval voeling hebben met de christelijke ideologie, wat al voldoende is.

Ik heb vroeger zelf op een katholieke scholengemeenschap gezeten en we hadden een homofiele natuurkundeleraar en een lesbische Nederlandse juf. Allebei geweldige en heel gezellige leerkrachten. Hun geaardheid was geen enkel probleem.

En dan gaan nu JONGEREN!!! daar een probleem van maken??
pi_61898478
quote:

[..]

Islamvergoeilijkingen? Man, ik vind de islam net zo'n bende als het christelijke geloof. . Doe eens mondje dicht als je niet weet tegen wie je het hebt? En het CDA mag nog liever vandaag dan morgen in rook opgaan.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_61898500
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:26 schreef Gia het volgende:
Ik vind het ronduit belachelijk om een leerkracht af te wijzen op grond van zijn geaardheid. Wat mij betreft mag de wet hierover een stuk duidelijker worden.
Dat een christelijke school iemand afwijst die zich niet kan conformeren aan de christelijke grondslag, prima. Maar een homosexueel kan verder een prima christen zijn of in elk geval voeling hebben met de christelijke ideologie, wat al voldoende is.
Komen we meteen op het punt dat religie maatschappelijk gezien reduceert tot niets dan een last: wie bepaalt dat?
quote:
En dan gaan nu JONGEREN!!! daar een probleem van maken??
De jeugd in Nederland is vrij conservatief.

Lang leve de gebrekkige scholing en ontwikkeling.
pi_61898515
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:12 schreef Misstique het volgende:

Filmpjes zeggen meer dan woorden. .

Zouden ze wat meer in Nederland moeten doen, op de sossen stemmen.
pi_61898828
quote:
Op donderdag 25 september 2008 10:05 schreef speknek het volgende:

[..]

vind ik best maar dan ook de hele subsidiekraan dichtdraaien voor die scholen (of te wel binnen 2 weken geen bijzondere scholen meer)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')