Als ik zo de posts van de TS lees, vast geen hele hoge functie. Dus dan zou het op zich nog wel kunnen, het verschil tussen bruto en netto salaris is dan relatief klein.quote:Op vrijdag 9 april 2010 09:58 schreef Woutur het volgende:
Overigens vraag ik me af om welke functie het gaat. Als ik nu zou solliciteren en zou aangeven dat mijn huidige bruto salaris mijn netto salaris is, wordt ik denk ik vreemd aangekeken...

september 2008
   september 2008

Nou, het is tussentijds omhoog gekickt.quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:08 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Pfff leuk dat TS ook nog eens wat laat horen verder....
loopt wel lekker lang al dit topicseptember 2008

Hoezo? Zowel werkgever als werknemer hebben een bepaalde prijs in gedachten. Als dat elkaar overlapt is er tot een deal te komen, anders niet. Als kandidaat kun je altijd nee zeggen tegen een bepaald bedrag, ook al is dat bedrag 50% meer dan het vorige salaris, lijkt me.quote:Op donderdag 8 april 2010 12:00 schreef Spanky78 het volgende:
Slimme truc, maar het geeft jou als onderhandelaar een onevenredig voordeel.

Damn had ik nog niet eens gezienquote:Op vrijdag 9 april 2010 15:08 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Pfff leuk dat TS ook nog eens wat laat horen verder....
loopt wel lekker lang al dit topicseptember 2008

Wat niet wil zeggen dat het bod van de werkgever vaak niet meer of minder is dan een voorzetje naar 5% bovenop het huidige salaris, en niet naar wat ze oorspronkelijk voor die kandidaat in gedachten hadden.quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo? Zowel werkgever als werknemer hebben een bepaalde prijs in gedachten. Als dat elkaar overlapt is er tot een deal te komen, anders niet. Als kandidaat kun je altijd nee zeggen tegen een bepaald bedrag, ook al is dat bedrag 50% meer dan het vorige salaris, lijkt me.

Om tot dat bedrag te komen heb je geen loonstrookjjes nodig. ALs de nieuwe werkgever alles al weet, valt er weinig meer te onderhandelen. Ze geven je gewoon 5% meer. En bij een overstap is 10-15% toch wel gewenst wil je ooit een beetje bovenmodaal komen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo? Zowel werkgever als werknemer hebben een bepaalde prijs in gedachten. Als dat elkaar overlapt is er tot een deal te komen, anders niet. Als kandidaat kun je altijd nee zeggen tegen een bepaald bedrag, ook al is dat bedrag 50% meer dan het vorige salaris, lijkt me.

Anders loont een andere baan gewoon niet.quote:Op vrijdag 9 april 2010 21:18 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Om tot dat bedrag te komen heb je geen loonstrookjjes nodig. ALs de nieuwe werkgever alles al weet, valt er weinig meer te onderhandelen. Ze geven je gewoon 5% meer. En bij een overstap is 10-15% toch wel gewenst wil je ooit een beetje bovenmodaal komen.

Die extra periodiek krijg je bij de huidige baas ook nog wel. De uitdaging is om in een hogere functieschaal te komen. Los van het feit dat je dan weer veel verder kan doorgroeien scheelt dat meestal 500 euro bruto op gelijke periodiek.quote:Op zondag 11 april 2010 16:42 schreef FF het volgende:
Dat is het voordeel van solliciteren op een functie waarbij de salarisschaal al bekend gemaakt is in de vacature
Je weet wat je minimaal en maximaal kan verdienen.
Eigenlijk geef je altijd al aan dat je meer wilt verdienen. In het geval van schalen neem je de eerstvolgende periodiek die bij jouw salaris zit. En als je het durft, vraag vervolgens of je een periodiek hoger mag worden ingedeeld.
Dit heb ik gedaan (doodeng) en ik kreeg het toegekend. Gelukkig waren mijn huidige en vorige werkgever beiden van mening dat je mede van baan veranderd om een beter salaris te krijgen

Ik heb het gevoel dat dat 'vroeger' makkelijker ging dan tegenwoordig.quote:Op zondag 11 april 2010 17:30 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Die extra periodiek krijg je bij de huidige baas ook nog wel. De uitdaging is om in een hogere functieschaal te komen. Los van het feit dat je dan weer veel verder kan doorgroeien scheelt dat meestal 500 euro bruto op gelijke periodiek.

Dat zeggen ze: dat is onderhandelingstactiek. Als ze je echt hebben willen, kunnen ze altijd meer betalen. Kwestie van vraag en aanbod. Als jij echt iets kunt bieden dat schaars is (bepaalde kennis of kunde) en het bedrijf dat hard nodig heeft, dan is er veel onderhandelruimte. Ben je een eenvoduige kantoorpik, dan is de ruimte kleiner. Maar zelfs dan is ervaring meestal nog wel een schaaltje meer waard.quote:Op zondag 11 april 2010 21:03 schreef FF het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat dat 'vroeger' makkelijker ging dan tegenwoordig.
Alle functies zijn gekoppeld aan schalen en daar mogen ze niet meer vanaf wijken

Als ze het geld niet op moeten maken aan rechthoekige vloertegels omdat de vierkant te gevaarlijk zijnquote:Op zondag 11 april 2010 21:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat zeggen ze: dat is onderhandelingstactiek. Als ze je echt hebben willen, kunnen ze altijd meer betalen. Kwestie van vraag en aanbod. Als jij echt iets kunt bieden dat schaars is (bepaalde kennis of kunde) en het bedrijf dat hard nodig heeft, dan is er veel onderhandelruimte. Ben je een eenvoduige kantoorpik, dan is de ruimte kleiner. Maar zelfs dan is ervaring meestal nog wel een schaaltje meer waard.
Oftewel: een schaal meer is vrijwel altijd mogelijk; mits je wel praat over een baan waarin je unieke competenties nodig hebt. Als je administrateur bent kun je het inderdaad wel schudden. Maar dan nog heeft dat eerder met aanbod te maken. In het onderwijs of de zorg is dit lastiger: een docent krijgt altijd een schaal op basis van graad of onderwijstype. Binnenkort gaan scholen ook meer betalen aan de goede docenten.

Gaat niet overal zo hoor. Er zijn bedirven waar de biblio en Doctor is. EN hun geld waard ook!quote:Op zondag 11 april 2010 22:28 schreef FF het volgende:
[..]
Als ze het geld niet op moeten maken aan rechthoekige vloertegels omdat de vierkant te gevaarlijk zijn
Maar je hebt denk ik wel gelijk.
Ik heb sowieso altijd in een bezuiningsvak gezeten (bibliotheek, archief, documentatie, informatie). Ze zien alleen maar kosten maar niet de baten. Stel je toch eens voor een bedrijfsbibliotheek die tijdschriften centraal besteld, dat kan een afdeling zelf ook wel doen. Alleen zien ze niet dat 1 tijdschrift over 10 afdelingen circuleert en er zonder die bibliotheek 10 abonnementen worden aangeschaft
Tja, had ik maar een ander vak moeten leren
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |