abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 september 2008 @ 23:40:51 #1
203312 zkr623
----------------
pi_61866218
Zou het niet leuk zijn als je ergens naartoe in de wereld kon gaan zonder enig hinder van taalbarriéres te ondervinden?
Ik denk in ieder geval dat we een hele eind verder zouden komen met de invoer van Nederlands als mondiale voertaal.

Nederlands is net zo geschikt als Engels, meestal veel beter voor allerleie aspecten van het leven waaronder technologie, wetenschap, literatuur, cultuur, en socio-economische samenleving.

Ik denk niet dat we zo noodzakelijk van af het Engels moeten hangen om gewoon verder te kunnen.
Ik vind het trouwens ook jammer dat weinig Duitsers Nederlands kunnen.

Het is echt schandalig dat er weinig trots is op de Nederlandse taal van Nederlanders in het buitenland. Ze willen zelfs hun eigen taal niet eens in het openbaar spreken.

[EDIT]
Klacht: Teveel op ander talen moeten afhangen doordat we weinig of geen trots op eigen taal hebben, en
landgenoten die Nederlands in de steek laten door verengelsing en dergelijke praktijken.

[ Bericht 6% gewijzigd door zkr623 op 23-09-2008 23:46:38 ]
AJ
pi_61866270
Klacht?
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_61866280
waarom een taal nemen met 20 miljoen sprekers als er ongeveer 2miljard mensen zijn die een soort van engels spreken? Houdt niet in dat men wel een beetje trots zou moeten zijn op 't wonderschone nederlands
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_61866300
Nederlants is gewoon te lastig. Vindt je het gek dat niemand het taal gebruikt in het Buitenland.
Drink geen bier, je doet al gek genoeg
  dinsdag 23 september 2008 @ 23:43:49 #5
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_61866306
Omdat Nederlands een klotetaal is.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_61866316
Nederlands is de meest moeilijke taal ter wereld. Iedereen gaat er dus op vooruit.
pi_61866402
Wiki over wereldtalen:
Het Nederlands staat vaak in het rijtje van belangrijkste talen en wordt soms de kleinste wereldtaal genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldtaal

Ik heb ooit een verhaal gehoord dat NL bijna een wereldtaal geworden is. Zoals je weet is New York door NL gesticht. Toen er een stemming kwam over de nationale taal van dat land, werden wij gedwongen New York te ruilen voor Suriname. De Engels taligen hadden toen een nipte meerderheid...
Make my day!
  Redactie Frontpage dinsdag 23 september 2008 @ 23:46:53 #8
197197 Moozze
Plugged
pi_61866404
Ik prefereer engels.
  dinsdag 23 september 2008 @ 23:48:07 #9
164509 Banzaiaap
Tony Rocky Horror
pi_61866444
Ik denk dat het vooral met de spelling dan behoorlijk mis kan gaan, aangezien die om de maand veranderd, zo lijkt het.
  dinsdag 23 september 2008 @ 23:50:53 #11
166265 Acinonyx
Deutschland über alles ~ !
pi_61866540
zuid-afrika en suriname ? heeey man, kuntabai
Drive few cars and far more unicorns.
.
Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
pi_61866573
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:43 schreef zquing het volgende:
waarom een taal nemen met 20 miljoen sprekers als er ongeveer 2miljard mensen zijn die een soort van engels spreken? Houdt niet in dat men wel een beetje trots zou moeten zijn op 't wonderschone nederlands
Ik wil niet de wijsneus uithangen hoor maar:
quote:
Het heeft ongeveer 354 miljoen moedertaalsprekers en meer dan een miljard mensen die het als tweede taal spreken.
Op dinsdag 1 februari 2011 17:41 schreef ß het volgende:
11% per 25 gram? Dus er zit totaal 74,8% zout in?
pi_61866672
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:52 schreef afcajos het volgende:

[..]

Ik wil niet de wijsneus uithangen hoor maar:
[..]
lees ook een soort van, op java spreken de meeste mensen naast Javaans, Indonesisch ook wel een woordje engels. Een 2e taal lijkt me dat je hem behoorlijk vloeiend spreken kan, maar dat hhoeft niet om enigzins verstaanbaar te zijn
  dinsdag 23 september 2008 @ 23:59:00 #14
92711 hasse8
Semper ad meliora
pi_61866753
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:46 schreef agter het volgende:
Wiki over wereldtalen:
Het Nederlands staat vaak in het rijtje van belangrijkste talen en wordt soms de kleinste wereldtaal genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldtaal

Ik heb ooit een verhaal gehoord dat NL bijna een wereldtaal geworden is. Zoals je weet is New York door NL gesticht. Toen er een stemming kwam over de nationale taal van dat land, werden wij gedwongen New York te ruilen voor Suriname. De Engels taligen hadden toen een nipte meerderheid...
Toch raar dat dit alleen op de Nederlandse site van Wiki staat. Bovendien staat erbij dat er getwijfeld word aan de accuratesse van bepaalde onderdelen van de Nederlandse pagina.
Hoe graag we ook willen, Nederlands is een te kleine taal om wereldwijd gesproken te worden. Overigens vind ik het een prachtige taal, maar het hoeft van mij niet overal gesproken te worden hoor. Engels vind ik soms toch mooier en ach, bijna iedereen hier spreekt het goed....
pi_61866800
Nederlanders zijn lui en verzadigd. Waarom moeite doen voor iets? In België, waar een taalstrijd tussen Vlamingen en Walen woedt, is taal veel belangrijker dan bij ons. Gevolgen: Vlamingen zijn veel beter in Nederlands dan wij, spreken veel correcter, articuleren veel beter en zijn trots op de taal.
pi_61866811
Ja, Engels en Amerikaans zijn ook wel verschillend. De Engelse taal heeft meer woordenschat en spelt sommige woorden ook anders dan Amerika.
Bijv. Travelled, versus Traveled.
Make my day!
  woensdag 24 september 2008 @ 00:02:35 #17
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_61866862
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:59 schreef hasse8 het volgende:

[..]

Toch raar dat dit alleen op de Nederlandse site van Wiki staat. Bovendien staat erbij dat er getwijfeld word aan de accuratesse van bepaalde onderdelen van de Nederlandse pagina.
Hoe graag we ook willen, Nederlands is een te kleine taal om wereldwijd gesproken te worden. Overigens vind ik het een prachtige taal, maar het hoeft van mij niet overal gesproken te worden hoor. Engels vind ik soms toch mooier en ach, bijna iedereen hier spreekt het goed....
Die accuratesse wordt te pas en te onpas gebruikt op wikipedia, dus dat gaat nergens over. Ik heb overigens op meerdere sites hetzelfde gelezen.

De half-Nederlandse president *naam kwijt* hield een stemming en daar waren de engelsen met een nipte zege de winnaar.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_61867031
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:43 schreef donpsp het volgende:
Nederlants Nederlands is gewoon te lastig. Vindt Vind je het gek dat niemand het de Nederlandse taal gebruikt in het Buitenland buitenland.?
Sommige mensen hebben er inderdaad moeite mee. Maar dat heeft iets te maken met gebrek aan geestelijke ontwikkeling.
pi_61867495
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:10 schreef leonpwner1 het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben er inderdaad moeite mee. Maar dat heeft iets te maken met gebrek aan geestelijke ontwikkeling.
  woensdag 24 september 2008 @ 00:48:18 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_61867576
Lijkt me onhandig, een wereldtaal met al die lastige diftongen.
  woensdag 24 september 2008 @ 00:55:14 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61867643
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:00 schreef Elfletterig het volgende:
Nederlanders zijn lui en verzadigd. Waarom moeite doen voor iets? In België, waar een taalstrijd tussen Vlamingen en Walen woedt, is taal veel belangrijker dan bij ons. Gevolgen: Vlamingen zijn veel beter in Nederlands dan wij, spreken veel correcter, articuleren veel beter en zijn trots op de taal.
Lekker belangrijk
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61868559
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:02 schreef GasTurbine het volgende:

[..]

Die accuratesse wordt te pas en te onpas gebruikt op wikipedia, dus dat gaat nergens over. Ik heb overigens op meerdere sites hetzelfde gelezen.

De half-Nederlandse president *naam kwijt* hield een stemming en daar waren de engelsen met een nipte zege de winnaar.
Als dat verhaal klopt, ben ik eigenlijk best nieuwsgierig wat de verhouding in nationaliteit en moedertaal was tussen de stemmers. Waren er meer Engelstaligen die hun stem uitbrachten? Het lijkt me namelijk dat je bij een dergelijke stemming vooral op je eigen taal gaat stemmen, en jezelf niet gaat opleggen een andere te gaan gebruiken. In dat geval zou het vooraf dus al een vrijwel kansloze stemming zijn geweest voor het Nederlands.
pi_61869935
Alle talen waren toch afgeleid van het Nederlands oid.
I´m back.
pi_61869936
I´m back.
pi_61871384
quote:
Op woensdag 24 september 2008 09:25 schreef Ryan3 het volgende:
Er was in de zestiende eeuw serieus zo'n geschifte geleerde, ene Johannes Goropius Becanus, die dat beweerde. Trok Nederlandse woorden uit elkaar om met kunstig kronkelen te bewijzen dat woorden als 'Adam' en 'vader' verwijzen naar het paradijs.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')