Ik ben zo´n student met OV die zo nu en dan wel eens gebruik maakt dan een eerste klas zitplaats. Ik reis dagelijks van Zaandam naar Hilversum om naar school te kunnen gaan en de enige verbinding die ik heb is vanaf Zaandam met de stoptrein helemaal door naar Hilversum.
Er zijn geen snelle intercity´s of wat dan ook, en ook overstappen op Centraal in Amsterdam is geen optie, omdat de intercity naar Hilversum drie minuten voor aankomst van de stoptrein vertrekt.
Gevolg is dat ik ongeveer drie kwartier met de trein moet reizen, want stoptreinen zijn nu eenmaal niet zo snel. Ik verwacht simpelweg van de NS dat zij voldoende zitplaatsen voorzien, dus treinen die lang genoeg zijn of een dubbeldekker. Het is al jaren bekend dat de zaanlijn zwaar onderbezet is tijdens de spits, maar de NS schijnt zich er niet veel van aan te trekken.
Op het moment dat ik in de ochtend instap op weg naar school, en de tweede klas bomvol zit, ga ik gewoon in de eerste klas zitten. Er kan niet van mij of iemand anders verwacht worden dat hij/zij drie kwartier lang blijft staan. Mijn OV is namelijk geld waard en is om die reden een tegenprestatie waard, en mits die tegenprestatie uitblijft, vind ik dat ik recht heb op compensatie in de vorm van een alternatief, ware het een eerste klas zitplaats.
Bijkomst is wel, dat ondanks het beeld dat op dit forum wordt geschept over studenten, dat ik door mijn ouders gewoon netjes ben opgevoed. Ik zit nooit met harde muziek in de trein en ik probeer mensen per definitie zo min mogelijk tot last te zijn, dat is mij namelijk zo geleerd. Dat geldt overigens ook voor de tweede klas, dus om dat nu als argument te gebruiken voor de eerste klas lijkt me enigszins ongepast.