Ik ben zo´n student met OV die zo nu en dan wel eens gebruik maakt dan een eerste klas zitplaats. Ik reis dagelijks van Zaandam naar Hilversum om naar school te kunnen gaan en de enige verbinding die ik heb is vanaf Zaandam met de stoptrein helemaal door naar Hilversum.
Er zijn geen snelle intercity´s of wat dan ook, en ook overstappen op Centraal in Amsterdam is geen optie, omdat de intercity naar Hilversum drie minuten voor aankomst van de stoptrein vertrekt.
Gevolg is dat ik ongeveer drie kwartier met de trein moet reizen, want stoptreinen zijn nu eenmaal niet zo snel. Ik verwacht simpelweg van de NS dat zij voldoende zitplaatsen voorzien, dus treinen die lang genoeg zijn of een dubbeldekker. Het is al jaren bekend dat de zaanlijn zwaar onderbezet is tijdens de spits, maar de NS schijnt zich er niet veel van aan te trekken.
Op het moment dat ik in de ochtend instap op weg naar school, en de tweede klas bomvol zit, ga ik gewoon in de eerste klas zitten. Er kan niet van mij of iemand anders verwacht worden dat hij/zij drie kwartier lang blijft staan. Mijn OV is namelijk geld waard en is om die reden een tegenprestatie waard, en mits die tegenprestatie uitblijft, vind ik dat ik recht heb op compensatie in de vorm van een alternatief, ware het een eerste klas zitplaats.
Bijkomst is wel, dat ondanks het beeld dat op dit forum wordt geschept over studenten, dat ik door mijn ouders gewoon netjes ben opgevoed. Ik zit nooit met harde muziek in de trein en ik probeer mensen per definitie zo min mogelijk tot last te zijn, dat is mij namelijk zo geleerd. Dat geldt overigens ook voor de tweede klas, dus om dat nu als argument te gebruiken voor de eerste klas lijkt me enigszins ongepast.
Overigens is het zo dat ik het eens ben met de stelling dat wie meer betaalt, meer recht heeft op een zitplaats. Soms komt het voor dat ook de eerste klas helemaal vol zit, en wanneer iemand zich dan aandient met een kaartje voor de eerste klas sta ik altijd netjes op voor die persoon. Feit is ook dat mensen vaak hun mond niet durven opendoen als zij een eerste klas kaartje gekocht hebben en geconfronteerd worden met onvoldoende zitplaatsen. Ik ben ervan overtuigd dat als men dit aangeeft er heus wel iemand opstaat.
En ja, het is inderdaad tijd om de eerste klas af te schaffen. Het is achterhaald en ouderwets en ook mensen die tweede klas reizen werken keihard om hun brood bij elkaar te verdienen, en dragen dus net zo veel, en vaak zelfs meer, bij aan de samenleving, dus ook het argument dat zij minder recht hebben op een zitplaats om die reden, is volledig ongegrond.
Voordat iemand meteen begint over het feit dat ik een OV heb: studeren in Nederland is al duur genoeg. Mijn ouders zitten in de shit vanwege hun hypotheek (die wordt volgend jaar flink duurder) en kunnen dus niet veel missen om mij te helpen.
In Nederland kennen we wat arbeid betreft een sterke vorm van leeftijdsdiscriminatie, en om die reden verdien ik amper genoeg om mijn kosten te kunnen dekken.
Een OV kaart is daarom essentieel voor mij omdat de NS veel te duur is om zelf te betalen. Het is om die reden oneerlijk om zo makkelijk te "lullen" over mensen met een OV, dat ze maar moeten blijven staan, want ik spreek voor mijzelf en medestudenten dat we ons allemaal een slag in de rondte werken om de studie en de eindjes aan elkaar te knopen. Als HBO'er ga ik straks ruim belasting betalen dus ook het argument dat dat toch een "gratis" vorm van reizen is, is volledig ongegrond, ik betaal hem later namelijk veelvoudig terug!
Ik ben iedere werkende Nederlander enorm dankbaar dat zij mijn OV, en die van mijn medestudenten, mogelijk maken, laat daar geen misverstand over bestaan. Ik hoop ook dat als ik straks zelf veel belasting ga betalen (is nu gelukkig nog niet zo veel) de mensen die dan studeren er net zoveel profijt en plezier van hebben als ik nu. Echter dat ik nu niet meebetaal aan mijn OV betekent niet dat ik maar als een stuk vee moet gaan staan. Ik weet zeker dat dat ook niet werd verwacht dan de eerste "OV studenten" in 1991, die nu zelf tegen de 40 jaar aan zullen zitten en over dit onderwerp lopen te klagen?
Ik denk dat we moeten stoppen elkaar van alles te verwijten en gewoon eens wat meer aan anderen denken. Als mensen luidruchtig zijn of zich niet gedragen dan ben ik het ermee eens dat die worden aangepakt, daar hebben we namelijk allemaal last van, maar om nu te zeggen dat zelf plaatsnemen naast een "eerste klasser" als "tweede klasser" al te ver gaat, vind ik neerkomen op aristocratische gedachtengangen, en dat tijdperk is in Nederland echt al lang passe.
Het is de verantwoordelijkheid van de NS om in voldoende zitplaatsen te voorzien, en niet van de (mis)betalende tweede klasser. De NS is al duur en ongeregeld genoeg, dus om ook nog van mensen te verwachten dat ze lange tijden blijven staan is niet fair.
Mensen dienen zich in de trein te gedragen en te schikken naar hun medereizigers, en dat heeft niets te maken met eerste of tweede klas. Mits een eerste klas coupe geen stilte coupe is, hoeft ook niet van samen reizende mensen verwacht te worden dat ze niet praten. Opnieuw gaat het argument op dat je met je medereiziger rekening dient te houden en dus niet schreeuwt in plaats van praat, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
Als de NS haar taken juist zou vervullen, zou deze hele discussie niet eens nodig zijn. De kern van het probleem ligt dan ook daar, en niet bij de medereizigers.